För ivrig på godisspår!

Sv: För ivrig på godisspår!

Vilken dåre till instruktör.

som allt med hund så får dom in ett bettende hur dom ska göra.

Samma gäller allt en hund gör så blir det till ett bettende varför skule spåret var nån skillnad.

Det är extremt viktigt på tävlingshundar att du styr upp tempot som ung annars får du ett helvete senare.

Piru går med exakt samma tempo idag som han gjorde för 3år sen.

Nej ingen dåre :) utan otroligt duktiga instruktörer.

Spår är en aktivitet där det finns fler sätt att lära in. Inget är mer rätt än något annat. Kursledaren som jag går hos idag använder inte heller näringsspår och den har en otroligt spårsäker schäfer som går i alldeles lagom takt. Vi har ett fall där hunden inte vill spåra och där används näringsspår. Kursledaren tittar efter hur hunden är och hur den beter sig (duktig att läsa hundar), och kör inte lika på alla hundar.

Även den här kursledaren hävdar att det finns fler sätt att lära och att just hans sätt behöver inte vara rätt men det fungerar på så otroligt många hundar.

Idag gjorde jag ordning två rutor och ett spår på ca 40 meter. Lät det ligga i drygt två timmar.
Först tog vi rutorna och sedan en paus innan vi gick på spåret. Och trot eller ej, hon gick lugnt! Ivrig men fokuserad och nosen i marken, ringlade runt lite men kom hela tiden tillbaka till spåret.

Vet inte om det var rutorna eller att vi väntade några timmar som gjorde det (kanske båda?). Rätt sätt eller ej, åt rätt håll gick det i alla fall! :)

PS. Är det skillnad på "godis" och "näring"? :confused:

Jo säger man att tempot kommer minska då kan man inte dom grundläggande saker med en hund så enkelt är det.

Hunden får spåret till ett bettende sen om den är 2 eller 10 år så har den samma tempo. Och vet du varför jo enkelt för dom är ett bettendedjur.

Piru:
Om tempot vad det jag som sa!!
Och på det har jag erfarenhet på min egen hund, som har lugnat ner sig med längre spår, mer erfarenhet, längre liggtid och framför allt andra som lägger mitt spår.

eldione: Det är samma sak :D Godis = mat

Senast ändrad:

Piru:
Om tempot vad det jag som sa!!
Och på det har jag erfarenhet på min egen hund, som har lugnat ner sig med längre spår, mer erfarenhet, längre liggtid och framför allt andra som lägger mitt spår.

eldione: Det är samma sak :D Godisspår = mat

Ja för din hund inte orkar ja har ju inget med att den minskar. Få lite flås o spårkondition ska du få se att det är lika sen.

Han går lugnt från början och visst han är tröttare på slutet men han spårar fortfarande vidare i den takten han hade i början.
Ska iväg på söndag igen och det är så kul.

Han går lugnt från början och visst han är tröttare på slutet men han spårar fortfarande vidare i den takten han hade i början.
Ska iväg på söndag igen och det är så kul.

Ja han går lugnt ja för han har haft det tempot sen yngre så det kommer han alltid göra om du inte pushar på han eller han själv ser nån vinnig i spåra snabbare.

Bettende bettende...

Förstår inte riktigt hur du menar nu.
Men han gick fort förut och med mer erfarenhet så minskar farten.
Förut sprang han till och med över apporterna (pga att spåret i sig var belöning nog för min hund) men nu har jag lärt mig hur jag ska göra när vi kommer till dom. Min erfarenhet av min hund är att han gick fort förut och går lugnare nu. Min hund har aldrig varit intresserad av mat eller godis.

Menar du just det där att hunden ska ner i tempo eller det andra också?

Nej men allt en hund gör blir till ett bettende vi upprepade repetioner.

Alltså om du kollar så stämmer det exakt på din hund om den hoppar ur bilen o skakar sig gör den det gång på gång på gång.

Samma gäller spår lär du den som liten med ett tempo så kommer den hålla det hela livet endra som spelar roll där är hundens kondition och underlag.

men spårar du på gräs kommer hunden ha ett viss tempo. o sen spelar det ingen roll om hunden är 2 eller 5 år senare så kommer hunden ha det tempo.

Så o säga som instruktör att hunden kommer bli lugnare med ålder är ju sån okunskap. Man har ju verkligen inte fattat hundens grundprofil som bettende djur.

Har massa med ex Piru är 6år o går exakt likadant i skyddet som han gjorde för 3år sen. Han spårar med exakt samma gunst o aktivitet som 4år sen.

Okej, men att min hund tog det lugnare nu är något annat väl? För innan hann hon knappt spåra för att hon sprang bort sig :p

Okej, men att min hund tog det lugnare nu är något annat väl? För innan hann hon knappt spåra för att hon sprang bort sig :p

Så du har befäst spåret rejält då?
hade du inte en unghund eller valp?

det tar många månader med korrekt träning för o få till ett bra spår.

Och då menar jag inte ett nån gång då o då utan flera om dagen.

Hallo, det var jag som sade att den blir lugnare med mer erfarenhet, inte instruktören. Och det med erfarenhet av min hund. Min hund är smart nog att tänka lite själv, det är hunden som spårar inte jag, och jag litar på min hund.
Det var inte någon av instruktörerna som sade det.

Där har du och jag samma erfarenhet! Min gammeldam (sju år) har vart en snabbspårare sen barnsben och det spelar inte ett dugg roll vad jag stoppar i spåret!
Medan min yngsta (två i juni) är otroligt noggrann, håller sig i spårkärnan och sån har hon vart sen jag började att spåra med henne:)

Nej vi är ju i början fortfarande men det som var skillnaden nu var att hon koncentrerade sig på uppgiften mer istället för att bara springa. Men jag tror jag förstår mer hur du menade nu, det är alltså när vi passerat nybörjarstadiet och fått in en rutin i spårandet som tempot inte kommer ändras?
Hon är 1½ men har aldrig spårat innan jag började nu för ett tag sedan (tror jag).

Nej vi är ju i början fortfarande men det som var skillnaden nu var att hon koncentrerade sig på uppgiften mer istället för att bara springa. Men jag tror jag förstår mer hur du menade nu, det är alltså när vi passerat nybörjarstadiet och fått in en rutin i spårandet som tempot inte kommer ändras?
Hon är 1½ men har aldrig spårat innan jag började nu för ett tag sedan (tror jag).

Exakt när du lärt hunden o spåra då är det inte bara o följa utan även tempo hur den hanterar appoter. Spår är så mycket mycket mer än många tror.Lika komplext som o få till ett fritt följ det kravs repetioner i mängder.

Jag tror ju att det var tiden spåret låg (liggtid) som gjorde att din hund gick lugnare.
men det är ju jättesvårt att säga något när man inte sett er på riktigt. Man vill läsa hunden.

Om du inte har tävlingsambitioner så tycker jag att du är på rätt väg, alla hundar kan spåra naturlig. Sen är det upp till oss att lära dem att spåra det vi visar (vill att de ska spåra efter). Det kan var efter vilt, det lär man in på sitt sätt, det kan var eftersök på människor och det lär man in men i det stora hela så lär man sin hund att spåra det jag visar. - min hund ska spåra det jag vill!

Men IPO-spår som jag förstår då ska hunden gå med nosen i backen hela tiden.

En "vanlig" hund spårar med hjälp av flera sätt hela tiden och inte bara i backen. Har du gått i ett snår så finns det lukt av dig även högre upp, inte bara i backen där du satt dina fötter.

Tänk efter vad du vill med din hund och träna därefter. Är det ipo- spår ska du vara noga med att få ner nosen i backen.

Lycka till :)

Må säga att jag tycker du tänker konstigt....

Strunt samma om det är IPO hundar eller spårhundar. Alla strävar efter att få sin hund så noggrann som möjligt o ha nosen så mycket som går i backen. Det är det absolut optimala. Då vet man att hunden inte missar nåt.Det man ska jobba på är noggranhet o det gör man inte om man inte förstår innebörden med hög nos.

Men massor med folk lägger sin tid på annat de ser inte noggranheten ispåret så viktigt hunden hittar ju sina apporter då är man nöjd. Typiskt bruksfolk o tro det är allt med ett spår. Men det som skiljer är att IPO folk verkligen ner sin själ i sitt spår för det är för mycket poäng o förlora med en hund som slarvar.

Bruks borde verkligen ta efter dedömningen i spåret för som det är idag spelar det ju ingen roll hur dåligt hunden än slarvar men hittar pinnarna så får den sina poäng.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka