För ivrig på godisspår!

Sv: För ivrig på godisspår!

Men vad händer då under tävling då det huxflux inte finns godis i spåret, eller om du ska gå skarpt och leta efter en försvunnen människa.

Då kanske hunden förväntar sig godis och skiter i att spåra om det inte finns ..

Alltså jag bara undrar, ni får gärna förklara ni som håller på med sådant ?

Fast då hade det ju aldrig funkat att hålla på med både spår och viltspår tex?

Jag har lagt yttepyttebitar i mina fotspår i en intevall på några meter, för att han skulle bli mer precis och inte gå så fort, vilket har funkat för oss. :) Han går då även viltspår, och nu då, spår utan godis i. :)

En IPO-spårhund har ofta svårt att hinna runt ett bruksspår innan tiden tar slut.

Sen an man vända på det en brukshund behöver inte vara lika nogrann de behöver ju bara hitta sina föremål inom en tid så är det klart. Vilket inom IPO är en liten del bara.

Så om man sysslar med IPO är det egentligen ingen bra idé att anmäla sig till en "vanlig" spårtävling?

Svarar alla.

Jag har inte tävlingsambitioner alls men vill att hon ska spåra noggrant, därför jag valt godisspår för att börja med. Har testat utan godis också och där är det samma sak. Följer spåret jättebra (dock med ganska hög nos och maximal hastighet) tills hon helt plötsligt "glömmer bort" vad hon håller på med eller får för sig att hon ska bakspåra. Så oavsett om det är godis med i bilden eller ej så måste hon lugna ner sig.

Spåren har varit mellan 5-15 meter utan svängar de senaste gångerna. När jag inte hade godis kunde jag gå på stigen, trampa upp en fläck och svänga rakt in i skogen och där tvärbromsade hon och följde.

Jag känner mig som en liten nybörjarvante som slänger efter henne :o Borde kanske försöka hitta någon kunnig som kan träna oss?

Det är aldrig fel att gå en kurs, men jag tycker att det verkar som ni är på god väg. Det är ju inte så att du förstör nånting iallafall.

Om din hund går med hög nos så skulle nog jag tippa på att spåret har legat för kort tid för henne. Dvs att luftpartiklarna ej har hunnit landa på marken utan svävar runt lite. Direkt när du gått ditt spår så blir det som en bred tunnel för hunden och då behöver den inte andvända näsan direkt i spåret, utan kan följa doften i luften.
Men ju längre tid du låter spåret ligga, desto mer sjunker doften till marken och hunden måste ner med näsan i spåret för att hitta till slutet.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg minst 1 timme,. Och sen skulle jag nog iallafall lägga 100m till att börja med.

Ett annat bra tips är rutan, har du provat det?

Så om man sysslar med IPO är det egentligen ingen bra idé att anmäla sig till en "vanlig" spårtävling?

Nej då spåren skiljer sig men när du är färdigtävlad inom IPO är det ju ypperligt o gå över till spår i bruks du får ju en hund som är riktigt noggrann.

En IPO-spårhund har ofta svårt att hinna runt ett bruksspår innan tiden tar slut.

Det är många som säger det, men de jag pratat om som gått över tränat IPO-spår och tävlat bruks har inte upplevt att tiden ite räckt till. Tiden är ju ganska väl tilltagen på bruksspåren. Man får väl se det som så att tiden man förlorar på att huden arbetar mer noga i spårkärnan vinner man på att den inte behöver ringa för att den tappar spåret!

Jag sa inte att alla IPO-hundar inte hinner runt spåren men att det förekommer har jag sett själv. Som domare ser jag ju inte hela spåret men vid upptag har det gått väldigt sakta och sedan har inte tiden räckt till.
Tycker det är sällan man ser IPO-ekipage i det vanliga brukset så jag antar att det är svårt att kombinera.

Sen an man vända på det en brukshund behöver inte vara lika nogrann de behöver ju bara hitta sina föremål inom en tid så är det klart. Vilket inom IPO är en liten del bara.

Ja den kan man väl göra med allt ;)
Men det är väl också lite förklaringen till varför man ofta kör med godisspår till IPO hundar..? Även en förklaring till mig själv varför jag aldrig förstått mig på godisspår :angel:

Men det är väl också lite förklaringen till varför man ofta kör med godisspår till IPO hundar..? Även en förklaring till mig själv varför jag aldrig förstått mig på godisspår :angel:

Fast jag kan inte se det direkta felet? Att alla tränar hund olika är väl ett faktum, men hur kan det vara negativt att en liten unghund hittar blodpudding i mattes fotsteg?

Det är aldrig fel att gå en kurs, men jag tycker att det verkar som ni är på god väg. Det är ju inte så att du förstör nånting iallafall.

Om din hund går med hög nos så skulle nog jag tippa på att spåret har legat för kort tid för henne. Dvs att luftpartiklarna ej har hunnit landa på marken utan svävar runt lite. Direkt när du gått ditt spår så blir det som en bred tunnel för hunden och då behöver den inte andvända näsan direkt i spåret, utan kan följa doften i luften.
Men ju längre tid du låter spåret ligga, desto mer sjunker doften till marken och hunden måste ner med näsan i spåret för att hitta till slutet.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg minst 1 timme,. Och sen skulle jag nog iallafall lägga 100m till att börja med.

Ett annat bra tips är rutan, har du provat det?

Låter som du varit på samma spårkurs som mig:)
Mina instruktörer tyckte att man skulle upp i tid snabbt. När hunden förstod vad det handlar om ska man låta spåret ligga länge för att den ska lära sig att gå i spårkärnan. När spåret legat i tre timmar är det bara "lukt" kvar där nere där man gått.

Farten kommer att sänkas ju mer erfaren hunden blir, - varför spåra slut på sig när spåret kanske är en km :D Hunden upptäcker det så småningom.
Sen skiljer det sig tydligen mellan IPO och annan spårning. När vi frågade om att är det inte viktigt att hunden är noga på "vanligt" spår då ? så menade de att om man är ute på personspår el dyl så är det ju upp till hunden att hitta och hur den gör det är upp till den. Det är ju viktigt att den kommer fram till det skadade djuret eller människan.

Min var en spåridiot och jag fick gå bakåtlutad, men så fort jag gick upp i tid så blev han mer noga och sänkte farten och det som märktes bäst var när en annan hade gått spåret, jag hade skojat och sagt att de andra som skulle gå bakom mig och min hund skulle få spurta pga att min hund sprang genom spåret. Men snopnast blev jag eftersom min gick som ett skolexemplar, lugnt och säkert och alldeles rätt. Han blev klart bäst den dagen, och inte var det så dumt att jag gjorde allt rätt också :D Det känns skönt när man är nybörjare och tycker att det är hundra olika saker att hålla reda på när man går där bakom hunden. :D

Jag har väl egentligen inte sagt att de är negativit. Men de är absolutinte nödvändigt jämnt. Har man en hund som är het kan man lika gärna lägga ett spår med en större belöning efter en stund och bromsa hunden.

Självklart tränar man hund olika, men just de där med godisspår kanske inte passar TS eftersom det inte funkar, eller så behöver hon ta hjälp av någon. Hon rådfrågar här och jag kan inte se nått fel i att man säger att de går att lägga spår utan också.

Sedan att jag belyst att man lägger spår olika för spår och IPO är väl inte direkt någon hemlighet? inte något elakt heller. Det var iaf inte meningen som det.

Angående mitt "ironiska" inlägg så försökte jag förklara att de lär kul men att de, Ja, var lite onödigt.

Senast ändrad:

Jag har väl egentligen inte sagt att de är negativit. Men de är absolutinte nödvändigt jämnt.

Självklart inte. Även jag har belyst att många lär in olika saker på olika sätt. En vanlig missuppfattning jag stöter på är dock att (nu vet jag inte om du tycker så) en del hundar skulle behöva godis för att vilja/kunna nosa, men så är det ju inte. Nosar gör de även utan godis, godiset är bara en extra förstärkning när den gör rätt.

Självklart tränar man hund olika, men just de där med godisspår kanske inte passar TS eftersom det inte funkar, eller så behöver hon ta hjälp av någon.

Funkar tror jag det gör, det är ju en träningssak. Däremot kan hon självklart behöva hjälp. Att öka i svårighet kan lugna tempot också, men i mitt fall funkade det ganska bra med att lägga ut godis och säga åt hunden att hon ska ta alla.

Hon rådfrågar här och jag kan inte se nått fel i att man säger att de går att lägga spår utan också.

Absolut inte.

.

tio tecken

Vilken dåre till instruktör.

som allt med hund så får dom in ett bettende hur dom ska göra.

Samma gäller allt en hund gör så blir det till ett bettende varför skule spåret var nån skillnad.

Det är extremt viktigt på tävlingshundar att du styr upp tempot som ung annars får du ett helvete senare.

Piru går med exakt samma tempo idag som han gjorde för 3år sen.

Godisspår? har jag aldrig kört men näringsspår däremot kör vi.

Principen är ju enkel o logisk.

man kör tätt med näring så hunden som valp inser nosen lågt blir det belöning. Så har hunden en minnesbild som är postiv o ha näsan låg. Sen plockar man bort det mer o mer för hunden ska söka mer intensivt efter dom tills slut byter man ut näringen mot apporter o kör nån depå med näring bara.

Vilken dåre till instruktör.

som allt med hund så får dom in ett bettende hur dom ska göra.

Samma gäller allt en hund gör så blir det till ett bettende varför skule spåret var nån skillnad.

Det är extremt viktigt på tävlingshundar att du styr upp tempot som ung annars får du ett helvete senare.

Piru går med exakt samma tempo idag som han gjorde för 3år sen.

Vad menar du med det? Att instruktören är en dåre?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka