Folk som släpper fram sina hundar..

Sv: Folk som släpper fram sina hundar..

Åh jag blir otroligt irriterad när folk kommer med lösa hundar och släpper fram dom till min valp som har koppel! En gång så kom en cavalier king charles spaniel i full fart mot henne just när vi stigit ur bilen och min blir så överrraskad så hon backar in under bilen och fastnar i princip mellan framdäcket och skärmen! Ägaren till hunden ojar bara över hur söt hon är (5 sekunders titt) medans jag sliter tag i nackskinnet på hunden och flyttar på honom.. Hade varit helt okej om ägaren frågat om dom kunde hälsa för det hade gått bra men inte då!

Sen finns det ju dom som sätter sig på huk och kallar på valpen! :devil: Hon sliter och drar i kopplet för det är ju sååå kul att få hälsa, mindre roligt om ett tag för mig! Så jag brukar bara gå förbi och då ser dom mest ut att tänka att vilken djurplågare jag är som inte låter hunden hälsa utan bara drar henne vidare. Köp en egen hund att klappa men låt bli min speciellt när det är folk som jag inte ens känner!

Haha den enda som faktiskt har frågat om hennes hund får hälsa är en gammal tant med en liten golvmopp! ;)

Oh det finns gott om dem, aven har i England :crazy:

Senast imorse gick jag med min 7-manaders valp i koppel, han ar VALDIGT glad i motande hundar och jag forsoker lara honom att ignorera dem, och vi motte en aldre herre med nagot terrierliknande, ocksa i koppel. Min borjar hoppa entusiastiskt och jag haller bestamt tillbaka (borjar for ovrigt bli svart nu nar jag ar 7 man gravid med tvillingar) varpa den aldre herren sager: "Lat dem halsa" och ger min hund en godisbit innan jag ens hinner oppna munnen :eek:
Jag muttrar att jag forsoker trana min hund och skyndar vidare....arg som ett bi.....

Alltsa, vad tanker folk med :confused:

Forresten sa kan jag aven svara ett tidigare inlagg i traden ang losa hundar. Jag har inte min valp los dar jag vet att det finns manga hundar utan forsoker valja mer "ode" stallen, men det hander ju anda att man moter andra ibland. Jag forsoker alltid att kalla in honom sa fort jag ser den motande, sarskilt om den ar kopplad (antar att den ar kopplad av en anledning). Men ibland lyckas jag inte, sarskilt om den motande hunden ar los och darmed springer en bit framfor sin agare. Min valp har perfekt aterkallning nar det bara ar vi, men han ar INTE 100% annu nar det ar andra hundar i narheten. Det irriterar sakert en och annan hundagare aven om vi inte haft nagra negativa reaktioner hittills. Men ovning ger fardighet och vi tranar pa....

om det var till mig svaret va .....

Kan förstå att man inte alltid har 100% inkallning på sin hund, jag har själv en valp på 7 mån och jag kan inte lita på att hon kommer i ALLA lägen.
Man måste ju utsätta dom för den typen av störningar för att veta om inkallningen fungerar. Och vissta kan man möte hundar även på sådana ställen som man inte räknar med....

Men låt oss leka med tanken.....
Jag går med min kopplade hund på en skogsstig och du kommer från andra hållet med din lösa hund. Det är en kurva och vi ser inte varandra förrens det är för sent. Din hund rusar fram till min för att leka men min hugger..... Det tar ett tag för oss att sära på hundarna och skadorna på din hund blir stora....

Vad händer???? Hur resonerar ni????

Som sagt jag är bara intresserad av att veta hur ni tänker, jag säger inte att man alltid måste ha 100 % koll på sin hund. Och ja det är jättetråkigt att min hund är aggresiv mot vissa andra hundar, men trots det är han en underbar hund som fungerar bra i familjen och i våran flock.

Jag stör mig jätte mycket på alla dem som bara låter sina hundar springa fram och inte har någon koll. Min blandis är lite smårädd för småhundar och söker gärna lite extra stöd hos matte. Jag har honom alltid precis intill mig när människor ska gå förbi och hundar. Jag vill itne vara inblandad i ett slagsmål. Min hund är snäll oh skulle aldrig attakera men jag känner inte den andra hunden. Dessutom ska han veta att bredvid mig är det tryggt och inte små råttor ska kunna komma och göra honom osäker... :devil: Bara för att min hund är snäll ska han inte bhöva ha andra hundar inpå sg, Han är inte intresserad att att vara med andra hundar. Det är inte så svårt att hålla koll på sin hund. Jag har min hund bara lös på ställen där det inte är mycket folk. Kommer folk eller en hund så kallar jag in honom. Ibland lyssnar han inte direkt men han är alltid vid min sida innan dem är i min närhet. Han skulle aldrig grömma om att springa fram till en annan hund. Dock sniffa lite extra på det där stället.... Så man kanske inte har tid att komma direkt. Får vänta några sekunder.... :smirk: Jäkla hund. Så fort han är vid min sida kopplar jag honom och sen har jag honom i det tills vi är långt ifrån dem andra.

finns det nått värre???
fördelen med att ha "kamphund" är att annat hundfolk inte vågar släppa fram sina jyckar=)

Nackdelen med att ha en söt och "gudasnäll" (det är iaf vad "alla" tror) saluki... ALLA ska f*n fram och hälsa.
Spelar ingen roll om de har hund eller inte. Hundarna släpper de fram utan att ens fråga. Har de inte hund så sticker de ner handen till henne för att klappa eller försöker locka till sig henne!

En gång var det en som lyckades locka till sig henne när jag var mindre uppmärksam. Och han gav henne då godis!! :eek: Utan att ha sagt ett ljud till mig!

nästa gång jag skaffar hund ska jag ha en STOR, och framförallt maffig Rottis-hane eller liknande... bara för att...

nästa gång jag skaffar hund ska jag ha en STOR, och framförallt maffig Rottis-hane eller liknande... bara för att...

Jag har haft en och annan tant som gått fram till mina stora rottishannar bakom min rygg för att ge dom en puss! :eek: Så ibland räcker det inte...

Jag har en tjej på 8 mån o inkallningen är inte perfekt, speciellt med störning. Men vi jobbar på.. snart så sitter det nog. :)

Kommer verkligen hundarna fram även om din ser allt annat än snäll ut? Jag blir lite brydd över detta. Det måste ju bero på att den lösa hunden/valpen har en brist i kommunikationen, dåligt hundspråk.

Jag undrar om inte de många gånger är anledningen till hundslagsmål? Att åtminstone en av hundarna har dåligt språk, automatiskt vill ju den andre sätta den på plats eller tala om att den beter sig fel.

Min Nila har sprungit fram till kopplade snälla hundar (mitt fel, jag vet), men om de inte ger lekinviter så stannar hon en bit ifrån o kommer sen tillbaka till mig. Hon hinner se om den andra hunden vill hälsa eller inte. Därför är jag heller inte rädd att ha henne lös o träna med störning, även om jag inte har det var som helst.

För att svara på frågan om skadad hund så kan jag säga att vid ett sådant cenario som du målar upp skulle felet ansvaret ligga hos mig o min hund. Skulle aldrig beskylla en ägare med kopplad hund. Den har ju tagit ansvar o haft koll på sin oavsett vad det är för lynne på den. :bow:

finns det nått värre???
fördelen med att ha "kamphund" är att annat hundfolk inte vågar släppa fram sina jyckar=)

Nu har jag ingen kamphund,men dock en stor respektingivande riesentik,så jag slipper det bekymret!
Hon har sina lekkompisar här i byn,och dom är "svåra" att gå förbi när vi möts,för det är ju inte alltid man får leka,även fast man vill!

Jag låter gärna min hund leka med andra under promenaden. Men är det ngt som jag inte tolererar så är det ohyffsade personer som inte tänker och respekterar sin omgivning, de kanske helt enkelt aldrig fått lära sig detta..

Min hund får inte hälsa på någon annan hund förrän han har klartecken från mig. Han är alltid lös på promenader, nästan alltid när han är med sambon på jobbet och hela tiden när vi är i stallet/rider. Jag måste kunna garantera att han inte går fram till andra människor och hundar och om folk då ändå går fram till honom så förstör detta min konsekvens.

Häromveckan träffade jag på en jägare när jag var ute och red, som hade en hund i bilen. Jag kallade in min hund att gå fot. Han kom men inte ordentligt efter som att jägaren bjöd in honom att hälsa, så jag röt i åt honom att komma hela vägen fram till mig. Då säger jägaren "det är ingen fara" och SLÄPPER UT sin hund. Vad gör man? Där satt jag på min häst och kunde ju inget göra när den hunden kom farande mot min för att leka. Skadan är ju skedd på en sekund.

Rider vidare och ser två kvinnor med 2-3 hundar. Sitter då av efter som att deras hundar är sprattliga. Min hund går fot och väl förbi ber jag en person om hjälp att sitta upp igen (barbacka). Den andra tjejen sitter på huk med deras hundar som bjuder in min. Av ngn anledning (kanske pga vad som nyss hände, han var ganska understimulerad denna dag också) ser jag att min hund börjar gå mot dem och jag släpper hästen och kastar mig över honom varpå han vänder om. Det kanske såg lite brutalt ut men man har bara några sekunder på sig. Jag visste att ingen skulle ha kommit till skada men det handlar inte om det, det handlar om att följa regler.

Min hund är väldigt klok, han går aldrig fram till en hund som han ser inte inbjuder honom på ett trevligt sätt. Så jag är inte rädd att han ska hamna i bråk eller liknande. Men det gör mig okonsikvent om han ibland får trottsa och ibland inte. Därför ska han ha tillåtelse innan han nosar på en annan hund/människa och tvärt om.

Däremot om man ser ngn som man känner, som man pratar med länge och som man vet vill låta dem leka, då kan jag släppa min hund när jag ser att också han/hon vill låta dem leka. Sålänge vi båda har givit våra hundar tillåtelse.

Men låt oss leka med tanken.....
Jag går med min kopplade hund på en skogsstig och du kommer från andra hållet med din lösa hund. Det är en kurva och vi ser inte varandra förrens det är för sent. Din hund rusar fram till min för att leka men min hugger..... Det tar ett tag för oss att sära på hundarna och skadorna på din hund blir stora....

Vad händer???? Hur resonerar ni???

Jag skulle nog bett jättemycket om ursäkt för att min hund rusat fram till din och jag hade inte krävt att du ska betala. För även om det var din hund som skadade min så får jag ju skylla mig själv som inte hade kontroll över jycken. Det är ju absolut inte kul för dig som ägare att din hund skadat någon annans.

Häromveckan träffade jag på en jägare när jag var ute och red, som hade en hund i bilen. Jag kallade in min hund att gå fot. Han kom men inte ordentligt efter som att jägaren bjöd in honom att hälsa, så jag röt i åt honom att komma hela vägen fram till mig. Då säger jägaren "det är ingen fara" och SLÄPPER UT sin hund. Vad gör man? Där satt jag på min häst och kunde ju inget göra när den hunden kom farande mot min för att leka. Skadan är ju skedd på en sekund.

Jäklar va arg jag hade blivit.. :devil: Just det jag hatar, folk säger att det inte gör något. Nej, men det förstör ju det arbetet jag lägger ner.
Samma sak om man har en hund som hoppar upp på folk. och så säger man till hunden, då säger person i fråga, "det gör ingenting" ööö.. nej, men vad händer den dan som hunden hoppar på nån som den INTE får hoppa på? hur ska den veta skillnaden??
Mina hundar får absolut inte hoppa, varför skulle jag då vilja att en del uppmuntrar dem till det??

Fattar inte varför en del har så svårt att fråga innan de de rör andras djur.
Samma sak med folk som ger andras hundar godis. Jo, tack så jätte mkt för att du lär min hund å tigga. Jätte snällt. Och jätte bra att de belönar hunden när den inte lyssnar på mig?
Samma sak om man har hunden lös, och det kommer folk och går.. de hukar sig ner för å hälsa, Medans vi egentligen ska fortsätta att gå.. jag brukar då skrika till att de inte ska röra honom, eftersom det är mig han ska lyssna på. Varför får man så konstiga blickar vid sådana tillfällen? är inte det en självklarhet?
Eller när folk klappar hunden om den är på sådant humör att den inte lyssnar på mig. Ja, då är det ju Jätte bra å berömma hunden för att den inte lyssnar på matte! :bow:

Vet inte hur mkt som mötande folk har förstört, som man sedan måste kämpa som en tok för att få ordning på igen..
Finns det inget folkvett? :mad:

Jag skulle nog bett jättemycket om ursäkt för att min hund rusat fram till din och jag hade inte krävt att du ska betala. För även om det var din hund som skadade min så får jag ju skylla mig själv som inte hade kontroll över jycken. Det är ju absolut inte kul för dig som ägare att din hund skadat någon annans.

Håller helt och hållet med.

KL

Vad underligt, ingen har nånsin släppt fram sin hund till leonbergern?? :angel: (Ingen till alaskan malamuten heller..)

(dock UPPMANADE folk alltid sina ungar att hälsa på "nallen" när vi hade chowchow, som var folkilsk & det grövsta.. idioter att inte fråga först!)

Jag har haft en och annan tant som gått fram till mina stora rottishannar bakom min rygg för att ge dom en puss! :eek: Så ibland räcker det inte...

Ajfan...
hm... vad ska man ha då?
Irländsk varghund eller skotsk hjorthund kanske...

Ja, vissa hundägare är helt sanslösa...Har själv en 4,5-års schäfertik som är ganska skarp mot främmande hundar och gärna vill dominera, supersnäll i flocken som vi umgås med ett par ggr i veckan, kan leka med stora och små utan problem, Har oxå en liten "råtta", chihuhua/ 1/8del jackrussel som är snart 4månader, alla vill ju hälsa på den lilla när vi är på promenader oavsett om dom känner oss eller ej. Gissa om dom blir störda när schäfern går mellan och tydligt visar att det inte kanske är helt ok...

Vill oxå säga att schäfern är tävlad i lydnad och är väldigt lydig när det inte är en massa bus på gång...Då kan ivern ta överhand... Men har vid tre tillfällen blivit attackerade av nya grannens två små hundar, där dom vid två tillfällen bara stod och tittade vad som skulle hända tills jag ropade att fånga era förb...skällande småhundar och släppte ut lite på kopplet så att schäfern kunde lägga ner en av dom, Jag vet inte om jag skulle tycka att det var alltför roligt om det blev ett ordentligt tikslagsmål!!! Jag tror ju att min skulle klara sig hyfstat men man vill ju aldrig vara med om att någon hund ev skulle bli ihjälbiten eller ordentligt skadad, vilket många inte verkar fatta att så kan hända..

Hehe, ja det där med blickar känner vi igen. :D
Själv har jag en karl-hund. Hanär uppväxt och uppfostrad av karlar och väljer alltid män före kvinnor i alla lägen. Han kan tom lämna mig i stallet när han ser en gubbe med arb.kläder komma. Han tror att alla bygggubbar är hans vänner. :cool: *arbetsskadad hund*

Iaf innebär detta att han lyssnar sämre på kvinnoröster. Jag har dessutom en väldigt gäll röst. Så om han tex skulle få för sig att rusa iväg för att hälsa på ngn eller eg vad som heöst som handlar om "total-blackout-lycka" eller om han inte lyssnar på första tillsägelsen, då väljer jag ibland att mörka rösten i mitt kommando och låter kanske som att jag är AS-ARG. :rofl: Trots att jag nästan aldrig är arg på min hund, jag försöker bara mörka rösten. Så där får man en del blickar.

För att inte tala om när jag kastar mig efter hunden vid olydnad. Jag skulle aldrig göra honom illa eller skrämma honom, jag bara agerar på en minisekund och helt enkelt fysiskt hindrar honom från att göra det han är påväg att göra. Som tex hälsa på ngn, om han inte kommer på kommando eller ngt annat litet. Och det ser kanske ut som att jag blir jättearg och tänker göra honom illa. Men det är inte syftet och det vet min hund. Jag är heller aldrig arg i desa situationer, bara konsekvent/bestämd. Det är välsigt stor skillnad.

Men jag kan också förstå folk som ser på. Jag kan också reagera på människor med hundar som jag ser.. Utan att eg veta varför de agerar som de gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka