Folk som släpper fram sina hundar..

Sv: Folk som släpper fram sina hundar..

Gick och funderade på det häromdagen faktiskt, börjar bli så vansinnigt trött på alla som man möter i skogen med lösa hundar - som de släpper ända fram till min kopplade hund...

Hittills har jag sagt ifrån när deras vovvar kommer springande att; kalla in hunden! Varpå de svarar; men den är snäll! Varpå jag svarar; Det är inte min!

I bästa fall kan de kalla in sin hund. I annat fall hinner den fram till min kopplade hund, som blir mkt frustrerad av att jag håller tillbaka - vilket jag gör för att undvika bett på den andra hunden.
Ibland får man bara en sur blick, ibland en sur kommentar om att; jaha, kan din hund inte umgås med andra? MYCKET sällan får man en ursäkt för att de hade en lös hund som de inte kan kalla in och som har orsakat mig och min hund obehag!

Gick som sagt o funderade i skogen och har nu kommit fram till att; nu får det vara slut:mad:Näste hundägare som kommer med lös hund och som låter den springa fram, han kommer att få möta min hund lös. Jag kommer att knäppa loss kopplet och sen är det bara att vänta och se. Kanske går det jättebra, kanske inte - jag gör som de flesta; jag chansar! Är beredd att ta böterna om det skulle vara så.

Ibland får man bara en sur blick, ibland en sur kommentar om att; jaha, kan din hund inte umgås med andra? MYCKET sällan får man en ursäkt för att de hade en lös hund som de inte kan kalla in och som har orsakat mig och min hund obehag!

Usch vilken kommentar! Att ens hund är rädd/nevös och då eventuellt agerar agressivt kan ju faktiskt bero på att ett sådant päron har låtit sin lösa hund hälsa på hunden när den varit valp och skrämt/ kanske även skadat den svårt.

Jag förstår inte vad man får ut av att låta sin hund hälsa på varje hund man möter?

Nej precis, jag tror ju inte hundarna får något ut av att hälsa på kreti o pleti i a f, det är nog mest folk som tror att det är så.

Har fått lära mig att hundar har inget behov av att vara sociala utanför sin egen grupp/flock, dvs husse/matte och ev andra hundar som lever i familjen.

Nej precis, jag tror ju inte hundarna får något ut av att hälsa på kreti o pleti i a f, det är nog mest folk som tror att det är så.

.

Nej, exakt, det ända du kanske får är en hund som drar och ska hälsa på allt och alla.

Det verkar ju som om dom flesta anser att det är den som har hunden lös som får stå för konsekvenserna..... men jag tycker iaf det är väldigt obehagligt då det skulle vara fruktansvärt om min hund lyckades skada en annan hund. Hoppas verkligen att det aldrig händer.

knapplån

Det brukar ju inte vara så svårt att se på den mötande hundägaren om denne vill att hundarna ska få hälsa. Antingen saktar den in eller så går de bara på som vanligt. Signalerar den andra att de får hälsa brukar jag låta dem göra det, om inte så passerar vi bara. Tycker det är rätt trevligt och träffa andra hundägare och byta några ord, och mina hundar har inte heller problem med att andra hälsar. Ibland säger de ifrån och då accepterar den andra hunden det och så går vi bara vidare.

KL

Jag råkade ut för en sån människa för några veckor sedan. Var ute och rastade pappas GD valp och från ingenstanns kommer en kärring och hennes överstressade Collie farandes. Solis blev så rädd att hon for upp i min famn och hade omkull oss allihopa.

- Men ojdå, vilken fjantig hund du har där! Utbrister kärringen. :eek:

Jag var så förbannad att jag nästan lyfte tanten i håret. Jag menar, så jävla roligt är det inte att bli omkull vält av en 60 kilos valp när man är höggravid, och att tantens collie envist fortsatte jaga Solis så jag blev hängande i kopplet gjorde ju knappast saken bättre.

Så jävla svårt kan det väl inte vara att fråga först? :mad:

Vet du detta, eller hoppas du? Folk släpper fram sina jyckar till min lilla (mörk, 40 kg tung, hundilsk)...

Jag vet det. (När det gäller mig själv och min hund.) Det har inte kommit fram en hund sen hon var 16 veckor. En var på väg förra månaden, men så fort ägaren såg vart hon sprang så gav hon upp ett ramaskri och hunden kom tillbaka.

Enda hundarna som hälsar är dom som kommer in på jobbet när min är där.

Fast jag skulle tycka att det kändes lite som att dra skugga över mig själv och min hund. Istället för att säga som jag tycker, "DU har inte koll på din hund, hämta den" så säger man "Min har loppor," och indikerar vad den andra hundägaren kommer att associera till en smutsig och dåligt skött hund som man ska passa sig för.

Tänkte mest i fall de inte bryr sig om när man först säger till på vanligt sätt, skulle va roligt å se om de bryr sig mer då ;)

Fast jag skulle tycka att det kändes lite som att dra skugga över mig själv och min hund. Istället för att säga som jag tycker, "DU har inte koll på din hund, hämta den" så säger man "Min har loppor," och indikerar vad den andra hundägaren kommer att associera till en smutsig och dåligt skött hund som man ska passa sig för.

Vem bryr sig:angel:Förmodligen ingen man vill umgås med ändå:D
Du och de "dina" vet ju att det inte är så.

Jag skulle bli skitförbannad....Jag vet ju inte vad den andra hunden kan ha för sjukdomar....

Nåt som irriterar mej ännu mer är när jag är ute med en höglöpande tik och det kommer en liten gubbe och tant med en hanhund och dom tittar helt oförstående på mej när jag försöker knuffa bort hanhunden från min tik och säger att jag vill absolut inte ha hanhundar rännande i häcken på henne....Då brukar dom svara...

"De e ingen fara...han är jättesnäll..."...Yea Right...supersnäll kanske, men han är lik förbannat en hanhund!

//Domino_s

Kan tillägga att min vovve har hundkompisar som hon träffar...och då är det oftast lös och då får dom busa hur mycket dom vill...

Så jag låter henne hälsa på andra hundar, men jag väljer vilka....

//Domino_s

KL:

Kommer precis in från promenad med mina två tikar. Vid ett tillfälle på promenaden möter vi en tant med en större hund av spetstyp. (I flexi såklart) På långt avstånd ropar/frågar hon om det är tikar jag har.
-Ja, svarar jag lite fövånat, varför undrar hon det liksom?
-Ja men då går det bra att hälsa, svarar tanten.
-Nej det gör det inte för den ene löper! svarar jag.
-Nähä, då ska jag hålla i ordentligt när jag går förbi (jag hade klivit av stigen och stod bredvid och väntade på att hon skulle gå förbi). Hunden hoppar och skäller och kastar sig mot mina hundar medans hon glatt säger
-En annan dag får ni leka, en annan dag!
Jag skrattade hela vägen hem, det hela var så komiskt! De får inte alls leka en annan dag ...:D

Häromkring så vågar inte folk ens gå förbi mig (och min hund) med sina hundar när vi är ute på promenader. Min hund är nämnligen en stor läskig schäfer:rofl: som säkert kommer äta upp alla hundar som hon passerar.
Eller ett annat scenario: mina grannar tror att deras j***a små-hundar är gudomligt snälla och vill "bara busa" när deras hundar gör utfall mot min hund som är ca 10 ggr så stor:smirk:.

Va precis ute med hundarna, jag gick me lapphunden och sambon med schäfervalpen.. vi möter en av "grannarna" som kommer gåendes mot deras dörr med deras hund (cairnterrier?). Vi fortsätter och gå, vad händer? jo, hundfan kommer springandes efter oss.. LÖS. springer rakt mot valpis, som är rädd/avvaktande mot allt nytt. valpis blirr rädd och den där förbannade hunden låter som terriers brukar!! sambon försöker hålla i sär dem, så gott det går med en rädd schäfervalp runt benen. Tillslut får jag tag i kopplet, lättare med lapphunden då han absolut inte bryr sig det minsta om ifall andra morrar/skäller på honom. Och lyckas hålla honom från valpis. Då kommer ägaren fram och ber lite försiktigt om uräkt.. :mad:
Detta är andra gången denna lilla förbannade hund kommer lös mot våra!! förra gången var min sambo ute själv med hundarna och hade lyckats ställa sig ivägen för den lilla skiten. :mad:
Det är just sånt här som inte får hända, då han är så otroligt avvaktande ändå! blir det nått nu, då jäklar......

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka