Följa med bättre

pepp

Trådstartare
Jag brukar träna lite lydnad med min gosse på 6 månader. Just nu är det mycket fritt följ.
Han sätter sig superbra vid min sida vid halt, det är starterna jag har problem med, han sitter gärna kvar där en stund och släntrar sen efter. Hur ska jag få han mer följsam just i starten?

Sv: Följa med bättre

Hehe... nu ska icke-hundmänniskan nummer 1 försöka sig på ett råd :D

Testa att lubba iväg allt vad du har... då lär hunden få eld i baken om den inte vill bli lämnad ensam :angel:

Du får helt enkelt träna mer starter och med mer fart och fläkt från din sida. Testa att göra det superkul att starta fort, om han har dåligt med motivation framåt så prova att belöna framåt med exempelvis kast med boll rakt fram när han är snabb i starten.

Bra svar från Kraxus!:)
Kom även ihåg att förbereda hunden för avfärd.. Och för all del, säg kommandot innan du startar, inte när du startar:D

Jag hade inte gått ett steg framåt alls. Inte förrens kontakten verklign sitter. Jag hade istället kört helt om halt, vänster om halt, höger om halt. Få hunden att fokusera på att ha rumpan med osv. Då har man mycket gratis senare när man rör sig framåt.

När hunden är med på detta kör ett "Fot", ta ETT steg fram. Belöna om han har full kontakt. Jag går inte långa sträckor förrens hunden vet exakt vad "Fot" innebär.

Jag hade inte gått ett steg framåt alls. Inte förrens kontakten verklign sitter. Jag hade istället kört helt om halt, vänster om halt, höger om halt. Få hunden att fokusera på att ha rumpan med osv. Då har man mycket gratis senare när man rör sig framåt.

När hunden är med på detta kör ett "Fot", ta ETT steg fram. Belöna om han har full kontakt. Jag går inte långa sträckor förrens hunden vet exakt vad "Fot" innebär.

Ja, jag tycker många missar starten. De har så bråttom med att hunden ska gå "fot" att de inte hinner vänta på att den lär sig starta.

:bow: Superbra tips! Jag har nog haft alldeles för bråttom på "följa biten". Hellre kvalitet än kvantitet!

Jag har samma problem med min jycke.
Han har jättebra fokus (inte alla gånger kanske, men ofta;)), men han hamnar ofta för långt bak, speciellt i starterna. Enligt min tränare är det för att han känner sej hämmad av att jag hela tiden går och tittar på honom (alltså har huvudet vridet ner mot honom) samtidigt som jag håller leksaken i högerhanden "bakom ryggen".

Istället har jag börjat försöka rätta på mej, titta lite mer rakt fram (inte helt, men lite mer "snegla ner på honom" och belöna framåt istället för på stället. Det märks redan efter tre dagar att han tänker mera framåt. Han är mycket mera med i starterna efter att jag "rättat till mej själv".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 751
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka