Fölbedömning/fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare indra2012
  • Startdatum Startdatum
I

indra2012

Någon som kan förklara från början? Jag kan INGENTING och fattar inte när jag läser på ASVH heller. Vilken summa ska jag betala in för ett halvblod som inte har grå papper? Vad är plusmedlem? Vad ska jag träna på hemma? Hur gör jag på plats vid bedömningen? Hur många personer brukar ni vara på plats, antar att det be?hövs flera som håller reda på fikat, anmälning, hästarna osv.

Sv: Fölbedömning/fölvisning

jag tror det var den sidan TS har läst på men inte hittat svar på vad hon sökte?

Avgiften står på propositionen till den fölvisning du anmäler.
På sidan som länkades ovan finns ett gäng pdf-filer till höger. Där längst ner finns en om att visa häst vid hand och hur det går till på visningen, öva på det hemma är nog en bra idé :) Säg till när ni anmäler att ni är på plats att du är osäker så kan de säkert hjälpa dig.

Minst en person kan nog vara bra att ha med sig också, som kan hålla hästarna om det behövs, springa och fixa med papper osv.

Plusmedlemsskapet har ingen påverkan på din anmälan till fölvisningen, utan är ett av två "medlemsformer" som finns hos ASVH. Som plusmedlem får man allt som man får som vanlig medlem + rabatt hos agria, apoteket och en fodertillverkare.

Avelsföreningar får man alltid länka till:)

Sen svarar jag som privatperson. Visningen går till så att sto och föl visas vid hand i skritt och trav, sen släpper man lös fölet och fortsätter att trava stoet vid hand. Därefter släpps båda och galopperar fritt. Galoppen visas i båda varven och det har jag för mig att traven också gör. Sen ställer man upp för exteriörbedömning.
Träna på att visa stoet löst, har man kontroll över stoet så följer fölet med. Även föl som kan vara väldigt självständiga hemma brukar följa mamma i hasorna på bortaplan. Träna henne också på att vända och att bli fångad.
Det ska alltså vara två personer som visar. Att ha fler med sig som hjälper till före och efter visningen kan vara bra.

Det räcker med att vara vanlig medlem för att få visa. Bäst brukar vara att bli medlem hos den lokalförening som anordnar visningen eftersom de egna medlemmarna brukar å rabatt.

Lite trådkap..

Jag har en liten fråga. Har fått mitt första föl i år (4/7) och det skulle vara roligt att visa henne på fölvisning.
Men anmälningen stänger den 25e dit jag vill åka och jag har inte fått någon räkning från hingshållaren än då hon befinner sig i falsterbo och tävlar. Måste man ange chip etc på anmälningen? för jag kommer nog inte hinna få ut någon som kan chippa etc innan den 25e men borde hinna innan visningen (11/8)

Är det kört att komma iväg på visning då? :crazy:

MVH Annelie

Ring ASVH för att få betäckningsrapportnumret. Det anger du vid anmälan till visningen för att visa fölets identitet. Jag gjorde så förra året (med samma hingst) och det funkade utmärkt!

kommer du att visa på stjärnborg? (känner igen datumet)

mina hästar är anmälda dit också!:)

Ja det är planen :) Skulle vara kul att visa för skojs skull. Har aldrig varit på någon fölvisning innan. :P

Ja det är planen :) Skulle vara kul att visa för skojs skull. Har aldrig varit på någon fölvisning innan. :P

Kul då ses vi kanske där!;)

Spännande för dig med första gången, jag har varit med och hjälpt bekanta flera ggr men aldrig visat själv tidigare. Förra årets ville jag visa men han skadade sig tyvärr.

Kul då ses vi kanske där!;)

Spännande för dig med första gången, jag har varit med och hjälpt bekanta flera ggr men aldrig visat själv tidigare. Förra årets ville jag visa men han skadade sig tyvärr.

Ja det ska bli spännande. Du kommer nog se en förvirrad liten tjej med den minsta fölungen på stället, då är det jag ;)

Hm hur får man tag på betäcknings rapport nr när Asvh har lägre bemanning v 25-34. De svarar inte i telefonerna fast det är telefon tid. Så jag skickade ett mejl och fick då autosvar att det är lägre bemanning.
Kan man få det nr av seminstationen? Eller ska jag ringa hingsthållaren?

I propositionerna där jag tänkt anmäla står det att man ska skicka in registreringsansökningsnumret. Men jag har ej fått någon registreringsansökan, lite sent kan man tycka när allt måste göras senast sista aug nuförtiden om man inte vill betala ett högre pris. Jag antar att det är hingsthållaren (Flyinge i mitt fall) man ska kontakta.

Enl. ASVH så kan man komplettera sin anmälan efter hand (ialla fall sitt medlemsnummer i ASVH, vilket jag inte har någon ännu) och jag hoppas att det även gäller registreringsansökningsnumret.

kollat språngrulla? betalt allt till hingsthållaren? Då ska det finnas där att hämta ut.

Har pratat med hingsthållaren som skulle ringa upp när hon hade tid. Kan få rapport nr av henne.
Har nämligen inte fått faktura än då dom har varit i falsterbo.
Så det ordnar sig nog! :)

Gör så att du skriver i inforutan vid anmälan att du inte fått betäckningsrapportnumret men att du meddelar det till arrangören så fort du fått det. Istället lägger du till fölet manuellt bland dina hästar i tdb. Fölet måste gå att identifiera på visningen.

Avelsföreningar får man alltid länka till:)

Sen svarar jag som privatperson. Visningen går till så att sto och föl visas vid hand i skritt och trav, sen släpper man lös fölet och fortsätter att trava stoet vid hand. Därefter släpps båda och galopperar fritt. Galoppen visas i båda varven och det har jag för mig att traven också gör. Sen ställer man upp för exteriörbedömning.
Träna på att visa stoet löst, har man kontroll över stoet så följer fölet med. Även föl som kan vara väldigt självständiga hemma brukar följa mamma i hasorna på bortaplan. Träna henne också på att vända och att bli fångad.
Det ska alltså vara två personer som visar. Att ha fler med sig som hjälper till före och efter visningen kan vara bra.

Det räcker med att vara vanlig medlem för att få visa. Bäst brukar vara att bli medlem hos den lokalförening som anordnar visningen eftersom de egna medlemmarna brukar å rabatt.

Visar man alltså fölet vid hand i trav också? Jag trodde det bara gällde skritten.

2 veckor kvar till visningen och mitt föl har fortfarande massor av tjock fölpäls kvar! Om jag badar henne dagen innan visning lär hon ju se ut som en raggig ponny dagen till ära:eek:
Blir nog ett bad några dagar innan istället så pälsen hinner lägga sig igen:crazy:

Nej, fölen bedöms i lös trav. Även om man kanske får trava lite i snöre för att se om de sätter ner benen rätt antar jag inte för att bedöma själva travkvaliten

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 752
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI