Föla dagtid

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 846

Indyhope

Trådstartare
Tycker det är ovanligt många ston som fölar på dagtid i år. För det ska de väl "egentligen" inte göra (men säg det till dem ;) :angel: ).

När på dygnet fölade era ston (inte bara i år)? Har någon ett sto som fölat dagtid?

Sv: Föla dagtid

Mina ston fölade:

Halvblodet: 01:30
Welshen: 15:30

Ta och ge några minuter då jag inte hade klockan på mig under fölningen men vet var klockan var när jag såg att det var pågång och sprang ut..

Hmm, jag vet inte exakt klockslag. Det var inte det viktigaste för mig just då ;)
Men det var vid 02-snåret. (15 maj 2005. Connemara, förstagångsföderska.)

Alla mina föl (5 hittills) har fötts antingen mellan 22 och 24 på kvällen, eller mellan 2 och 4 på natten/morgonen.

Får se om det blir några "dagföl" i år! :)

Mitt sto fölade 00:15.

Nästa år är det två beräknade fölningar så då får vi väl se när det blir. Skulle gissa på natten då med, är lite kallt att föla ute i mars-april.

Av de 22 fölningar som jag kommer ihåg så har:
2 skett på dagen.
5 på kvällen eller fram till midnatt
15 på efternatten, efter midnatt men innan morgen.

Av elva egna föl och några andra ston som jag varit med och vakat hos har alla utom två fötts mellan klockan 22 och 03.00. De två andra föddes vid 21-tiden på kvällen. Ingen har fötts dagtid. /AFF

Ah vad bra. Natten är ju så mycket lättare om man inte VET att man kan ta ledigt från jobbet (men mest troligt så kan man ju det).

:)

/funderar på att betäcka i år.

Mitt sto fölade runt 19-19.30.
Min pappas fölston fölade jämt på natten förutom ett som tyckte att kl 12.00 mitt på dan var en bra tid att ploppa ut fölisen.

Malin

Två ston fölade vid midnatt.
Ett sto fölade vid sju tiden på morgonen.
Ett sto fölade vid halv sju tiden på kvällen.

Förregående år har de flesta fölet mellan 02.00 och 05.00 :bump:

Mitt sto fölade 22.00 prick, första fölet hon fick kommer jag inte riktigt ihåg eftersom det var förra ägaren som hade henne då, men tror det var nån gång på "för-natten".

I år har ett av våra ston fölat vid 17,00 tiden den andra har inte fölat än men hon fölade för förra året mitt på dagen.

Mina fem senast födda föl har kommit kl 11.15, 20.00, 16.15, 16.20 och en 02.30. De har nog inte läst i boken där det står att föl ska födas på natten...;)

I år fölade först shettisen mitt på dan. Sedan halvblodet kl.20.00

Dom andra fölningarna jag haft har varit ca 05.00, 22.00 och 24.00

Får se vad nästa halvblod tänker välja för tid, hon är beräknad till den 21maj...

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 386
Senast: cili
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka