Föl- och fosterförsäkring

FlipTheFrog

Trådstartare
Jag har betäckt mitt sto med Roosevelt och ska in och kolla om hon fortfarande är dräktig på torsdag. Vad jag minns har Tullstorp ett samarbete med Sveland - stämmer det? och vad innebär detta samarbete i såfall när det handlar om fosterförsäkringen?

Måste man ha stoet försäkrat i den försäkringen som man vill att fölet ska få? Vid en (ngt för) snabb koll på Svelands hemsida så fick jag för mig att föl- och fosterförsäkringen var en tilläggsförsäkring till A1:an.

Finns det annars någon annan försäkring som ni tycker är särskilt bra av någon anledning? (Har Folksam till stoet, men är rätt besviken på dem då de höjde sina premier så saftigt samtidigt som de försämrade villkoren).

Sv: Föl- och fosterförsäkring

Funderat på att ringa till Tullstorp och höra med dom? ;)

Funderat på att ringa till Tullstorp och höra med dom? ;)

Jodå, men jag tänkte att det kanske fanns någon mer än jag här på Buke som 1) använt sig av ngn av Brinks hingstar och/eller 2) försäkrat fölet i magen!

Ibland blir det också lättare att ställa att ställa frågor ifall man har lite mer på fötterna än vad jag har just nu. Kan/ska förstås jobba på att läsa på mer själv - men kan man hjälpas åt här på nätet så är det ju bra tycker jag! Jag hjälper iaf gärna andra med det jag kan...

Det går att teckna försäkring hos Sveland utan att stot är försäkrat där, jag har gjort det den här säsongen av samma orsak som du anger, jag är besviken på försäkringsbolaget jag har på stot. Jag tecknade något som heter fölboom, då är fostret försäkrat och sen övergår försäkringen till en "vanlig" försäkring som räcker tills fölet fyller 1 år. Jag tyckte det lät bra då jag har en vän som fick ett föl som behövde mycket vet.vård när den föddes (och ett antal månader framöver) och ett tag var det mycket oklart om hon skulle få teckna en försäkring på fölet, så jag ser det som en trygghet att veta att fostret/fölet är försäkrat till 1 års ålder. Däremot vet jag inte något om Tullstorp har ett avtal med Sveland då jag inte använt någon av deras hingstar.

Tullstorp har tidigare haft Agria men de kanske har bytt.

Men alltså, ingår inte försäkringen när man betäcker med en hingst på Tullstorp?

Förra året ingick en fosterförsäkring från agria när man använde Tullstorps hingstar men i år gör det inte det, däremot lämnar dom med en broschyr från sveland som lite reklam.

Själv åkte jag på en riktigt nit i år eftersom jag hade mitt föl e: chirlon försäkrat med fosterförsäkringen via agria som ingick i betäckningen och jag mitt spån trodde ju att Agria hade samma princip som sveland (som jag alltid använder annars) men det visade sig att deras försäkring bara gällde tills fölet är 30 dagar, svelands gäller tom 1 års ålder. Mitt föl dog vid 3 månaders ålder och jag får alltså inte ut ett öre på försäkringen.

För övrigt är fosterförsäkringen helt fristående från stoets försäkring så du kan ha vilken försäkring du vill till ditt foster oberoende av vad stoet har för försäkring.

Nu vet jag lite mer om Sveland-Tullstorp, i korta ordalag:

När man har betäckt med någon av Brinks hingstar så har man möjlighet att teckna en 'Föl Boom Special'. Den är gratis och gäller från 90 dagar. Kastas fölet så får man 5000 kronor. Lägger man till 1200 kronor själv så får man istället 15000 kronor. Försäkringen övergår till en juniorförsäkring när fölet är fött (man får en ny premie då).

Man kan mig veterligen inte läsa ngt om den här Specialen på nätet, varken på Tullstorps eller Svelands hemsida och det tycker jag är lite märkligt. Tjejen på Sveland min fru pratade med häromdagen hade inte heller så mkt koll (de två jag pratade med idag hade däremot mer koll).

Den vanliga 'Föl Boom' kostar 2400 kronor och gäller från 40 dagars dräktighet. Då får fostret/fölet ett livvärde på 20 000 kronor MEN man får bara ut 40-60-80-90% av detta beroende på vilken dag fölet kastas. Man kan öka på detta livvärde till 40 000, men då har jag för mig att premien kostar 4 800 kronor.

Så, nu vet ni också *bildning av bukefolket ;)*

Nu vet jag lite mer om Sveland-Tullstorp, i korta ordalag:

När man har betäckt med någon av Brinks hingstar så har man möjlighet att teckna en 'Föl Boom Special'. Den är gratis och gäller från 90 dagar. Kastas fölet så får man 5000 kronor. Lägger man till 1200 kronor själv så får man istället 15000 kronor. Försäkringen övergår till en juniorförsäkring när fölet är fött (man får en ny premie då).

Detta var intressant. Jag har ju betäckt min ena med Chirlon men inte hört ett enda ljud om denna form av försäkring, betalade 90 dagars avgiften häromdagen och då borde man väl fått erbjudandet om den gäller från detta dygn. I brevet jag fick med fakturan står det att det inte ingår någon försäkring i år men att dom skickar med en broschyr från sveland. Nu är jag väl i och för sig inte intresserad av detta men tycker ändå att det är märkligt att man inte får informationen. Jag har försäkrat båda mina flickor på 45 dygn med fölboomen för 40000 och betalar en premie på 4875 kronor så den information du fått stämmer väldigt bra. Ganska mycket pengar men jag känner att jag inte har råd att förlora ett föl till utan att få någon ersättning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar........... Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 226
Senast: lomuxx
·
Avel Jag har funderingar på att köpa ett sto jag har känt och ridit länge. Planen är då att betäcka och när avkomman är i ridbar ålder...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Tindra QRE
·
I
Hästmänniskan Just nu är jag riktigt förbannad på Agria. Idag veterinärbesiktigades min 2 åring då han skulle ha sålts och åkt till sin nya ägare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 838
Senast: Blomskan
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 848
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar