Riktigt förbannad

Sv: Riktigt förbannad

Delvis KL
Jag tycker helt ärligt att det är bra att försäkringsbolagen har börjat ta tag i detta. De ska inte betala ut ersättning för skador som uppstått innan försäkringen tecknades. Många klagar på att premierna är så höga och en stor anledning till det är just att det betalas ut stora pengar för gammla skador som egentligen inte ska ersättas.
I alla försäkringsvilkor står det att de inte ersätter gamla skador så ingen kan säga att de inte visste det.
Att begära ersättning för en skada som uppkommit innan försäkringen tecknades är som att försöka skaffa en fullvärdesförsäkring och begära utbetalning på sitt hus efter att det brunnit ner.

Håller med! Som hästägare/uppfödare är det min skyldighet att ta reda på vad som gäller. Varför skulle man inte försäkra ett föl??? Inte minst redan som foster. Man har lagt ut en hel del pengar innan det ens är konstaterat att stoet är dräktigt sedan kan mycket hända innan fölet står där och den första tiden.

Vill man hålla nere kostnaderna för premier kan man sätta ganska låg livförsäkring. Den är oftast den dyraste delen. Men veterinärvård och i foster/föl dolda fel. Vi råkade ut för precis samma sak med vår uppfödning, lös benbit som hittades vid 3 års ålder. Men inga problem med Agria just för att vi haft henne försäkrad sedan foster i en obruten tid.

Är det ngn skillnad om man tecknar försäkring av foster eller när fölet är några månader gammalt? Jag köpte ju ett föl som var oförsäkrat men försäkrade det när hon var ca 3 månader (då köpte jag henne). Dolda fel tänkte jag på då (har IF). Hon är ju frisk men hur stor chans är det att IF kan säga att felet fanns innan försäkringen tecknades isf om hon skulle få en lös benbit?

Sen tycker jag väl personligen att man bör ha iaf 10 000 kr på sitt hästkonto ifall något skulle hända. Det är inte så mycket pengar i sådana här sammanhang.

Jag säger bara.. AGRIA... de är urusla i min mening.. SÄMSTA bolaget på marknaden, enligt mig då..
Tycker verkligen synd om dig.. Jag håller med dig, det är långt ifrån alla som tecknar en fullständig A1 försäkring på ett nytt föl..
Precis som Rolle skrev innan så är det vanligt att de som har fler hästar ofta har veterinärvårdsförsäkring enbart och låg liv, just för kostnaden..
Jag bryr mig själv inte alls om vad hästarna är försäkrade i i liv om jag skulle köpa en häst, då det inte alls har med hästens värde att göra.. Alla vill inte ha livförsäkring och det respekterar jag..
Men en heltäckande veterinärförsäkring utan reservationer är det som är viktigt och hästens veterinärhistoria..
Jag tycker synd om dig... ÄR det lös benbit så se om du kan få ett litet lån någonstans som du kan betala av i lagon takt, inte lätt om man har det som du har det..
men är det ös benbit så är bättre för hästen ju fortare den får hjälp, minimerar för andra saker som kan hända pga den..
Lycka till!!

Men Ts har ju bara en häst? Ha man råd att förlora hästens värde så kan man skippa A1 men har man inte det så måste man ju ha en försäkring.

Delvis KL
Jag tycker helt ärligt att det är bra att försäkringsbolagen har börjat ta tag i detta. De ska inte betala ut ersättning för skador som uppstått innan försäkringen tecknades. Många klagar på att premierna är så höga och en stor anledning till det är just att det betalas ut stora pengar för gammla skador som egentligen inte ska ersättas.
I alla försäkringsvilkor står det att de inte ersätter gamla skador så ingen kan säga att de inte visste det.
Att begära ersättning för en skada som uppkommit innan försäkringen tecknades är som att försöka skaffa en fullvärdesförsäkring och begära utbetalning på sitt hus efter att det brunnit ner.

Jag förstår vad du menar, men det jag menade var att jag borde inte kunna teckna en försäkring så lätt. Nu ville de inte ens ha in vet.bes.protokollet, utan tog mitt ord på att han var u.a. eftersom han hade en försäkring hos dem utan reservationer och jag 'bara' ökade på den med 40 000 liv o användbarhet. Det är det jag irriterar mig på, det känns som att de borde kräva en motprestation, typ röntgen, om man nu väljer att försäkra en häst efter fölstadiet, tyvärr har man inte alltid koll på vad uppfödaren gjort, om man inte köper direkt från dem...

Precis som Rolle skrev innan så är det vanligt att de som har fler hästar ofta har veterinärvårdsförsäkring enbart och låg liv, just för kostnaden..
Jag bryr mig själv inte alls om vad hästarna är försäkrade i i liv om jag skulle köpa en häst, då det inte alls har med hästens värde att göra.. Alla vill inte ha livförsäkring och det respekterar jag..
Men en heltäckande veterinärförsäkring utan reservationer är det som är viktigt och hästens veterinärhistoria..
Jag tycker synd om dig... ÄR det lös benbit så se om du kan få ett litet lån någonstans som du kan betala av i lagon takt, inte lätt om man har det som du har det..
men är det ös benbit så är bättre för hästen ju fortare den får hjälp, minimerar för andra saker som kan hända pga den..
Lycka till!!

Nu har du nog missuppfattat allting, det är inte livförsäkring vi diskuterar utan en A1 veterinärvård finns flera alternativ vad gäller vetvårdens omfattning. I vissa bolag kan man endast teckna den ihop med liv, men i andra kan man mixa hur man vill mellan liv och veterinärvård, har faktiskt inte koll på hur Agria har det nu då jag enbart har negativt att säga om Agria så har det aldrig varit aktuellt att kolla upp deras vilkor de sista 10 åren, det är faktiskt enda gången jag tar risken och byter bolag det är när jag köper något som är försäkrat i Agria. Livförsäkringen är oväsentlig i detta fallet om det inte handlar om att den blir utdömd.

Och nej som jag skrev det är inte många i alla fall inte bland halvblodsuppfödare som har sina föl oförsäkrade, det är möjligt att det är mer utbrett bland ponnyraser (eller island som Rolle har), skadefrekvensen senare är väl kanske lägre där.

Jag fattar inte varför så många tecknar en försäkring utan att ens kolla villkoren innan? :confused: Det står i avtalet vad som ingår och vad som inte ingår, det är du själv som bestämmer graden av skydd du är villig att betala för och det är du själv som avgör när försäkringen ska tecknas och vilket bolag du anlitar.

Samma sak med bilförsäkringen och alla andra försäkringar, folk tror att de är försäkrade mot "allt" och inser först när ngt händer att de inte hade så fullgott skydd som de trodde eftersom de inte ens brytt sig om att kolla villkoren! Jag har avbrottsförsäkring på bilen eftersom jag är beroende av bil, men hur många är det inte som tror att de har rätt till bil trots att det inte ingår i en vanlig helförsäkring?

Jag ar varit kund hos Agria sedan 1985, dåvarande JFB, och aldrig haft några som helst problem med ersättning för liv eller veterinärvård på något av mina djur, oavsett om det varit häst, hund eller katt. Jag läser villkoren och tecknar den försäkring jag bedömer att jag vill ha. :idea:

Men om det står i villkoren "Försäkringen gäller inte för skada eller sjukdom
som är medfödd eller som förelåg (påbörjats)
innan försäkringen började gälla oavsett
när skadan/sjukdomen först kunnat iakttas"
så betyder det ju ingenting? Så om min häst om 1 år får en lös benbit, hur vet jag om IF betalar det eller inte? Det känns ju som att vet. kan hitta på vad som helst och skriva att benbiten måste ha funnits där från dag 1.

Är det inte p g a trauma så har ju benbiten funnits där sedan hästen var mycket ung, upp till 6 månader, enligt tillförlitlig forskning.

Har man plåtar sedan tidigare kan man ju titta på dem och (kanske) avgöra om biten funnits där sedan tidigare eller är nytillkommen. Men jag vill nog fortfarande påstå att om det uppstår lös benbit genom trauma så vet man som ägare det, krävs ju en del krafter och lär lämna märken.

Är det upp till 6 månader som det utvecklas? Hon är ju försäkrad sen hon var 3 månader och IF begärde inte ngt vet utlåtande, så då finns väl risken om det skulle hända att jag får betala isf. Men vi ska inte gå händelserna i förväg :D

Nu är jag inte så insatt att jag läser de allra senaste forskningsresultaten, men ATG´s samlade lunta har jag härnere i biblioteket någonstans, och jag vill bestämt minnas 6 månader. 16 månader har också nämnts, men jag tror att det var i ett annat avseende vad gäller OCD.

Men, nu hjälper det ju inte TS att denna diskussionen handlar om vad andra har eller inte har.
Min erfarenhet är att IF har generösare villkor helt allmänt..

Allt är individuellt såklart.. Jag gillar inte Agria alls utan tycker att de har sämre villkor än en del andra. självklart beror allt på vilken försäkring man vill ha, men..

Hoppas att du kan ordna detta TS på något sätt iallafall...

Senast ändrad av en moderator:

Försäkringen täcker det som är specificerat i vilkoren, man kan inte dirket anklaga bolaget om de inte täcker andra skador. Jag tror de stora bolagen har liknande vilkor så du hade förmodligen varit lika förbannad oavsett bolag.

Alla bolag följer sina villkor, det gäller att läsa villkoren innan man tecknar en försäkring. Och det var faktiskt Agria som utan probem bekostade vår unghästs benbitsoperation.

*kl*
Om jag någonsin kommer att föda upp en häst igen så kommer jag att se till att föölungen försäkras redan innan födsel. Då får man ju med automatik försäkring som täcker dolda fel, oavsett vilket bolag man än har.

Men, nu hjälper det ju inte TS att denna diskussionen handlar om vad andra har eller inte har.
Min erfarenhet är att IF har generösare villkor helt allmänt..

Allt är individuellt såklart.. Jag gillar inte Agria alls utan tycker att de har sämre villkor än en del andra. självklart beror allt på vilken försäkring man vill ha, men..

Hoppas att du kan ordna detta TS på något sätt iallafall...

:confused: Nu fattar jag faktiskt inte alls vad du menar. Jag förklarade för dig att vi inte diskuterade A1 livförsäkring utan A1 veterinärvård eftersom vi diskuterar veterinäråtgärd avseende lös benbit inte utdömning. Så jag får verkligen inte ihop ditt svar ?

Är det inte p g a trauma så har ju benbiten funnits där sedan hästen var mycket ung, upp till 6 månader, enligt tillförlitlig forskning.

Har man plåtar sedan tidigare kan man ju titta på dem och (kanske) avgöra om biten funnits där sedan tidigare eller är nytillkommen. Men jag vill nog fortfarande påstå att om det uppstår lös benbit genom trauma så vet man som ägare det, krävs ju en del krafter och lär lämna märken.

Där har du fel, upp till minst 1,5 år kan benbitar uppkomma i alla fall, har dock hört 2 år ofta också därav tex att de måste vara 2,5 år för att hingströntgen skall godkännas.

Den stora studien som gjordes ang arvbarheten (var väl i tyskland) där röntgades alla första gången som 6 månaders, sedan som ett åringar och till sist som 1,5 åringar och där var hästar som inte uppvisat någonting på de två första röntgenbilderna som hade ocd på tredje röntgen som 1,5 åring, där var också hästar som uppvisade på någon av de första där kroppen själv tagit hand om det och det fanns inte ett spår av det vid 1,5 år. Efter att denna studie kom rekommenderar "min" kirurg inte bortplockning om det inte är akut före 1,5 år helst 2 år, dels för att det kan försvinna av sig själv, dels för att det kan dyka upp nya bitar upp i den åldern och då åker man bara på att operera en gång till.

OCD kan bla uppkomma av ojämn fodring i uppväxten något som ju inte direkt sker de första 6 månaderna för då diar de forfarande, utan den kritiska perioden är framförallt efter avvänjning så redan där utesluter det ju att det inte skulle kunna uppkomma efter 6 månaders ålder.

Jag har inte kostnaden i huvudet men räkna A 1 gånger 30 st hästar så får man en ansenlig summa. Sätt in det på hästkontot så blir det ett par kronor på bara ett par år ;)
Har Sveland veterinärförsäkring upp till 100 000 kr vilket är betydligt billigare än A 1 och jag känner att jag har fullgott skydd om något skulle inträffa.:)

Rolle
IpL

Men Rolle, det finns A1 veterinärvård och A1 livvärde. Det är två HELT olika saker, det är det som gylle försöker förklara.

Själv har jag också många hästar (ca 12-15 försäkrade) och de har en A1 med lågt livvärde. Landar då på ca 1000:- per häst och år. Det gäller halvblod.

Självklart försäkras alla föl från dag 2, det är för mig en trygghet och framförallt ett försäljningsargument (trygghet för köparen). Det är just dolda fel-delen som man, åtminstone inte i Agria (som jag har och är supernöjd med), kan lägga till senare.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
1 915
Senast: Lisen82
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 527
Senast: WBanna
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 226
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka