Sen var det det där eländiga stofölet då, som jag valt att ligga lågt med... Hon är nu inne på sitt nionde liv om hon är katt och jag valde att plocka hem henne för ett par dagar sedan. Ironiskt nog ser frambenen hyfsade ut på henne, men det håller på att falla på ett bakben istället. Hon har haft en envis svullnad där och det har inte funnits någon logisk orsak enligt de röntgenbilder som tagits, men det har lett till femtioelva miljoner bieffekter. När veterinärstudenter ber att få ta bilder av ens häst är det inte bra liksom...denna stackare lär vara omdiskuterad vida omkring.
För att hålla det extremt kortfattat så nu vet vi vad svullnaden beror på. Jag stod vid ett vägskäl i tisdags, men valde att ge henne en absolut sista chans för att jag litar på min veterinär till tusen och han har räddat hästar åt mig förr. Hon får en månad på sig om inget tillstöter och då ska hon gå här hemma. Hon fick gå ut i en normalstor hage igår för första gången i sitt liv (vad är en sten, kan man äta den?) och hon fick sällskap av nordsvensken.
Oavsett utfall på denna hästen så kan jag iaf glädjas åt vilken otrolig flock jag har här hemma, nordsvensken tog sig an papparollen direkt, och hela flocken turas om att stötta och uppmuntra henne känns det som, det är fantastiskt att se.
De blir ju lite "knäppa" när de stått under vård och hanterats så mycket, hon har inte velat vara ute och tydligen forcerat staket osv för att få komma in. Igår gick hon ute hela dagen i spöregn (med halstäcke och mat) och ändå blev hon jätteledsen när jag tog in henne i boxen, trots att kompisarna stod utanför och höll vakt. Det var ett friskhetstecken i mina ögon, att hon inte gett upp på något vis.
Det låter som att jag är nån galen "rädda allt till varje pris"-människa inser jag. Det är jag verkligen inte, tvärtom är jag rätt snabb med att sätta stopp i vanliga fall men det är verkligen inte helt enkelt med denna hästen. Hade min veterinär sagt nej i tisdags hade hon rykt utan minsta tveksamheter, men vi kom överens om att detta är hennes sista chans och händer det nåt mer på vägen så är det slut.