Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Vår tog 600 för ID o chipning. Men tänkte på det du skrev högre upp om Breeders anslutning, kryssa i den rutan nu för man vet aldrig vad som händer i framtiden. OM du säljer så kanske den nya ägaren vill rida breeders o det kostar jättemycket att ansluta senare. Och om inte annat så kanske du ändrar dig själv också så jag hade definitivt kryssat den rutan.

KL

Lite bilder på Eskil e Daquar CC och Sten e Diamant de Revel, nu 2 månader gamla:

998354_10151807145953313_439229179_n.jpg

971859_10151807144838313_581041582_n.jpg

Och näe! Det är INTE tillåtet att hunden jagar fölen men tala om det för henne någon...:meh:

1044150_10151807144273313_3658404_n.jpg

945405_10151807143448313_1167512623_n.jpg

Visst är vi lite lika min mamma o jag???:D
546786_10151807142943313_11251620_n.jpg

Ahh, jo, du har nog rätt. Hur mycket extra kostar det att ansluta dem nu på en gång?

Eskil är väldigt fin i kroppen tycker jag!
Iska tycker jag fortfarande bara blir vackrare hela tiden, ska lägga upp någon nytagen bild sen. När jag har en. ;)

Kl
Mätte mina 2 igår, stoet E. Hip hop är 115 cm, hingsten E. Camaro är lite över 120 cm. Dom är strax 6 veckor.
Mammorna är nu inseminerade båda två, så nu håller jag tummarna att dom tagit sig. Dessvärre blir det inga visningar för nån av dom, skulle velat visa hingsten på selekteringen om han inte blir såld innan :) Nån annan som funderar på selekteringen med sina föl?

Vilken dundergrädde "mamma-häst" verkar ha! :D Han är så fin din Eskil! :love:

Caisa: Jag har för mig att det kostar ca 500 att ansluta dem nu, sen blir det svindyrt ju äldre hästen blir.

Hmm, ja, det är ju inte så farligt. :)

Iska är ganska otrolig, är inte mamma rädd för något specifikt är inte hon det heller. Haft miljöträning med skällande pudlar (miljöträning för valpen också) först stod de en bit ner i hagen och Iska bara tittade med stora ögon. Men så går ju mammahäst fram och ska hälsa på människorna, trots de högljudda hårbollarna, och då är det ju helt okej.
Hon har visat på det tidigare också, är mamma okej med det är Iska det också. Helt underbar unge. :love:

SAM_2481_zpsd9d5ed41.jpg

Mammahäst är sådär sävlig och mysig som hon bara varit som dräktig, så jag tar det som ett gott tecken. ;)
Iska har vuxit 4,5 cm de nio dagarna de varit borta och mätte 114,5 cm 5 veckor gammal idag.
Fick en liten film på race i hagen också:
http://www.youtube.com/watch?v=02x9z-Ft9ns

Galopp är hennes favoritgångart, precis som mammas... :cautious:

ps. grannarnas hästar hade varit på rymmen och en främling som inte visste vart de hörde hemma hade stoppet dem i våran hage när våra odjur var borta och ingen var hemma, de hade sprängt tråden och rymt därifrån också, därav den lite intressanta stängslingen... Det är åtgärdat nu dock... :meh:

Senast ändrad:

Hon är så lik i sätt och blicken den jag födde upp E. Balou du Rouet :love:

Jag tror inte att du kan räkna med en skimmel i stallet! ;)

Jag har varit lite dålig på att länka bilder från bloggen och hit. Men här kommer ett gäng på Chloetta från i söndags när hon var 3 veckor! :love:

Idag har hon åkt transport för första gången, gick in så snällt och stod som ett litet ljus där inne, ett sådant otroligt temperament på lilla fröken!

mg_6601_fotor_51df19d19606ee18a01b7ab5.jpg

mg_6644_fotor_51df19e39606ee1794f97d0c.jpg

mg_6849_fotor_51df19f49606ee1838ba7747.jpg

mg_6488_fotor_51df19c1ddf2b32f433d079e.jpg

mg_6499_fotor_51df19c89606ee18d166caeb.jpg

Jag ville visa min men det är tveksamt om det blir något, blir mamman dräktig nu så blir sammanfaller visning med känsliga dygn 20-40...

kl

Hämtade hem mamma och föl igår (igen) från seminstation. Föl är numera helt lasttränad och går rakt på transporten. Kan lasta dem själv nu men har alltid med någon för säkerheten. Dorri var kaxig som attan när hon var 1 månad men nu vid två månader så har hon lärt sig att uppföra sig. Fortfarande MASSOR med attityd och "look at me" men hon vet gränser. Sur blir hon när hon inte får som hon vill men hon accepterar att nu måste vi t ex stå här och vänta.

Haha, om din hästs pappa är min hästs farfar... vad blir de då? :D Hur gammal är den? :)

Verlin: Njaae, jag är inte lika säker, tror snarare hon skimlar lååångsamt. Jag är alltid så säker på att "NU ser jag allt lite stickelhår" så visar det sig vara beiget... Så om hon skimlar till en beige häst eller om det bara är rester av fölpälsen som inte släppt visar sig väl. ;)
Och Chloetta är ju så näpen och söt! Jag försökte ge Iska en boll också, men inget intresse, hon vill bara springa och hoppa över saker. :D
Hur gör du? Ska stoet betäckas igen? A-Dur en andra gång? :D

Jag är supernöjd med Chloetta och skulle gärna ha en till. Om jag hade en chans till att ta ett föl från Chloé så skulle jag nog ta A-Dur om jag inte valde Emilion, det har varit en stor favorit väääldigt länge :love:

Ägaren till Chloé däremot ska betäcka om henne med A-Dur så förhoppningsvis får Chloetta ett helsyskon nästa år :)
Eftersom att det inte fungerar någe bra med bussgods så åker jag en liten avvikare från ett brolöpp och även i år plockar upp sperma från A-Dur direkt till stationen.

Chloetta leker inte heller med bollen, hon undersökte den och upptäckte att den var läskig...

Fina ungar alla har fått :) Här händer inte mycket, dom går på bete och lever livet :) Ropar man Maranello så svarar han och kommer i full kareta :D
Han har inget sällskap av andra föl, men valacken är ett utmärkt verktyg på brist av andra föl :P

Ah, det är så tråkigt när det blir så.. Ångrar så in i den att jag inte betäckte stona på fölbrunsten men så går det när man är seg och inte kan bestämma sig..
Jag har iaf världens bästa seminvet, hon har kommit hem och inseminerat stona så jag slipper köra så många vändor, hon är verkligen guld värd! :love:
Skönt att slippa köra fölen i släpet med, det är det värsta jag vet. Ändå har jag fölväggar i, men är livrädd att nått ska hända.

Här lunkar vi vidare, jag tycker hoven ser typ normal ut och om veterinären håller med mig såååååå blir det bete på torsdag! :nailbiting: men mr H är ju världens klokaste, en ren fröjd att hantera. Det har varit ett par tunga veckor för mig att jonglera heltidsjobb och intensiv hästpassning samtidigt som jag prioriterat att få märren upp i vikt (och lyckats!). Tanken att de ska åka iväg gör mig stressad!! Vad ska jag nu göra med all extratid?? :o :o

810781FB-8D26-45F9-BE79-553A5068EA28-2807-000001C38ECCDFFA_zpsf08c4976.jpg

De får vara inne dagtid, :rage::rage::rage: insekter!

Jag hoppade också över fölbrunsten (planerat) och väntade in 30-dagars brunst och vi var rätt på det (då tyckte jag också att jag hade hyggligt med tid kvar på säsongen) men nu står jag här och ska kolla ev 16-dyngsdräktighet den 26:e juli...:meh:

Gillar inte alls att åka med föl :( är alltid nervöst :nailbiting: Gör nog inte om det här :banghead:

: Gör nog inte om det här :banghead:

Det tror du bara ;) Nästa år när du står där med fölen så kommer du inte kunna låta bli :p Eller så får du bygga en seminstation hemma, det fungerar ju också

Har du betäckt 2 ston i år? En med Hip hop kommer jag ihåg iaf ;)

prallan: Fin tjej!

Hunter: Haha, jag hoppade också över fölbrunsten, seminstationen sa dessutom att eftersom hon är lite till åren hade vi nog bara dragit på henne en infektion. Vi har dräktighetskoll den 22:a eventuellt 21:a.
Men shit vilken pärs det var att åka med fölet. Nu är det i stort sett bara jag som hanterar Iska, då mina föräldrar har dåligt med erfarenhet. Men jag var tvungen att lasta stoet först då hästbussen inte var riktigt färdigbyggd, stoet blir vansinnigt så jag kan inte gå ut, måste sto och ropa för att dirigera min kära far till hur han får in Iska som inte fattar ett skvatt. Efter att ha massakrerat pappas fot lite kom hon in, då var det ok... Tills dörrarna stängdes, då blev mammahäst vansinnig igen då lyset inte fungerade så det var kolmörkt, höll på att klämma in Iska i väggen, snabbt upp med dörrarna och fixa lyset.
DÄREFTER var det lugnt... :cautious:
Vägen hem gick hur lätt som helst dock. :D

Det tror du bara ;) Nästa år när du står där med fölen så kommer du inte kunna låta bli :p Eller så får du bygga en seminstation hemma, det fungerar ju också

Har du betäckt 2 ston i år? En med Hip hop kommer jag ihåg iaf ;)

Hehe, vi ska bygga lösdrift nu i sommar, tror inte jag kan få med mannen på att bygga lösdrift OCH seminspiltor ;)

Ja två. En med Hip Hop (B F i slutet på mars) och en med Diarado (tog samma hingst som förra året).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka