Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Tror Itzy lärt sig av sin mor som är proffs på att rulla sig, till mattes stora bedrövelse:-P

Förstår att du längtar! Det va riktigt härligt att få sitta på henne igen! Även om det bara var en kort stund i hagen medan hon betade. Längtar till man kan sätta igång med ridningen på riktigt!

Behöver inte lägga ut några bilder på min - ta Tscabos föl och "dra ut" bilden lite så har ni min :p

funderar du på att sälja?

Ja om hon nu är så fin som andra säger så är det ingen häst för mig. Bättre att hon kommer till någon som kan förvalta henne. Sen kan jag ju inte ha hur många hästar som helst - fast det här fölet är en (min) drömhäst men jag måste vara realistisk också (no horse horder).

jag har funderat på tanken själv många gånger.
Mest för att jag så gärna vill ha ett sto efter mamman.
Men kan lika gärna få en hingst igen om jag betäcker henne.

och frans är så himla trevlig och perfekt förutom könet då.

Du kan ju alltid betäcka om mammahäst och se vad det blir innan du säljer Frans? ;)
Så gör jag, typ. Eventuellt stoföl nästa år kommer jag troligen behålla och då säljer jag Iska, men blir det ett hingstföl säljer jag den och behåller Iska. Det beror på en del annat också, best case scenario behåller jag båda men det är inget jag räknar med.

Behöver inte lägga ut några bilder på min - ta Tscabos föl och "dra ut" bilden lite så har ni min :p

Hahaha! Dorri är så fin! Min är en riktig liten tjockis, men jag säger som stallägaren sade om mitt sto förra året när hon blev fet av betet, hon lever längst på savannen i alla fall!

Nån här som har tips hur man får på grimman på fölis utan att skrämma dom alltför mycket? Min lilla tjej var ju så rädd första 1-2 veckorna och sprang mest och gömde sig bakom mamma, men har nu tuffat till sig och kommer fram självmant och vill umgås, man får borsta och klia men jag lät det med grimman vara ett tag eftersom hon va så rädd i början... Hon blir dock tokig här jag sätter grimman runt nosen nu och kastar sig och håller på, det går inte hon är alldeles för snabb :( sedan gör det ju inte saken lättare att det inte verkar finnas några fölgrimmor med spänne under, klarar inte att hålla nosdelen med en hand och den andra ska få runt nackremmen... Mammas grimma är hon ju bara nyfiken på om man håller fram den och får intrycket att om jag hittar en grimma med spänne under så kan hon nosa i den och jag kan smyga den över öronen på henne, men som det är nu går det inte... Nån annan med samma bekymmer? Hur gör ni?

man trär den över nosen och ser till att när fölis backar så står man lite halvt bakom så hon inte kommer undan.

Några gånger så lär de sig och slappnar av.

Caisa, nja. Vill inte riskera att bli ståendes med tre hästar och dessutom är tant inte purung så inte säker ppå att jag vill spendera hennes sista år i hets över att få stoföl. men vi får se.

Nu tog iaf Floricello ledningen i Fbo med 5%. Frans hejar ivrigt på pappsen! :D

Ha henne inbackad i ett hörn i boxen, stå själv vid bogen, med en arm över halsen nära manken grimman har du framför halsen och du håller alltså i nackremmen på grimman med den handen du har över halsen sen är det bara att fiska på grimman över näsan på henne och knäppa nackstycket.

Hm, ja - ville ju också ha ett sto men tänker kan mamman göra ett sto kan hon väl göra ett till :p Nä skämt åsido, vill jättegärna behålla Dorri men samtidigt vill jag att hon ska komma till någon som KAN rida och matcha henne. Blir hon kvar hos mig så kommer hon väl att gå här och slå dank med de andra, möjligtvis någon liten tävling. Men det är långt fram. Ska inte planera för mycket utan nu njuter jag av mitt fina föl.

Tack för tipsen :) Fick på grimman ikväll när vi var två personer, lättare om en håller och vi kliade och hade den i ansiktet osv tills hon accepterade att få den över öronen... fick dock korta nackstycket nästan 2dm!, tur jag köpte en lädergrimma som man kan göra hål i för alla fölgrimmor verkar vara för stora i början...

Har haft samma problem med flera bäbisar, mycket skygga sådana. Det som funkar bäst tycker jag är att ställa sig bakom fölis i boxen, lägga lite tyngd på rumpan, sträcka mig över och sätta på grimman. :) Alternativt be någon annan stå där och tynga lite på rumpan samtidigt som man står vid bogen och kliar kliar kliar samtidigt som man tar på den.

KL
Hur räddar ni fölen från bromsen..jag får ha min stackare inne mest hela tiden.
Han får re..ns mygg/flugspray..funkar ju på myggen jättebra.
Men bromsen..han blir som galen.Han spriger så han nästan tuppar av..
vilar 1 min och springer igen..så det är bara att ta in honom..
Helt genomsvettig och måste få bli avspolad för att inte pälsen ska klibba i hop helt..han tycker det är så skönt.
Men! kan ju inte hålla på så här hela sommaren.hur gör ni??

Har hästarna så de kan gå in i lösdriften . Skulle inte spruta på Ultra shield hade en fölunge som började vingla och verkade sätta sig på nervsystemet så hon åkte in i duschen för att bli av med skiten .

Hade faktiskt exem täcke för shettis på henne ,hon kom som ett skott i hagen när hon skulle få på sig det och stack in huvudet i halsen och över huvudet utan att man hade henne kopplad :D som föl.

Mia

Vi använer inte US på vare sig ston som ska betäckas eller föl.
och i år så funkar den inte ells mot bromsen på dom vuxna hästarna heller.
Finns det något medel mot bromsen.kan ju inte ha flugtäcke på fölet.-
får väl försöka hitta ett täcke i minishettismått..

Peppar peppar så behöver vi inget till fölen. Har inte varit så jävligt hos oss faktiskt så det är skönt.

På dom äldre ikke digivande hästarna har jag bara kletat på lite gel ( kommer inte ihåg märket) vid juvret och fram under halsen, det klarar dom sig gott och väl på :)

Mina vuxna har täcken, men de små verkar klara sig genom att gömma sig under sina mammor - och så kan de gå in i lösdrift också och där står både små och stora mest hela tiden. Men, de kommer gärna och står inomhus allihopa när de får.

Vi har inte så jättemycket broms vi heller, bara knott och mygg... :cautious:

kl.
Nu har jag fått hem odjuren från seminstation! Guuuud vad roligt det var att komma hem till sin stora hage där man kan springa jäääättemycket! ;)
Men shit vad hon vuxit på bara 9 dagar. :eek: Nu har hon precis växt ur sin första fölgrimma, men den andra är fortfarande något stor... tur de ska ut på bete så hon hinner växa i den. ;)
Mammahäst får som vanligt beröm för sitt underbara temperament, värmer i hjärtat! :love:

Förresten, vad brukar en ID-kontrollant ta på ett ungefär för att ID-kontrollera ett föl?

Senast ändrad:

Kl!
Sällskapet som skulle kommit till sommarhagen blev inställt.... Småpanik :( tjejerna behöver ju sällskap, men jag verkar inte kunna hitta annat sto med föl att få sällskap av :(

Samma här, vi har väntat och väntat. Fölet som skulle komma har åkt på än det ena än det andra och har farit ut och in på kliniken stackarn. Och nu har vi nästan inget bete kvar och får stödfodra (torrt som fnöske :( )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka