Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Förstår att du fick lite puls där ett tag. Jag måste hasa in fölet först för annars passar mamman på att gå ut när jag baxar fölet. Nu har de ju åkt ett antal ggr och fölet har blivit lättlastat så nu kanske jag skulle kunna ta på mamman först men ser ingen anledning då det funkar bra med fölet först. Mitt föl är inte ett dugg intresserad av att följa efter sin mamma utan hon drar iväg om hon får en chans...:meh:

Skönt att det gick bra att köra och lasta sen hem :)

Haha jodå, är ju lika bra att ta allt med en gång, så slipper han bygga det sen :idea:

Kul! Är det den med Diarado som inte är dräktig än? Och då alltså mamman till årsfölet?

Jag går och väntar på sista fölet för iår nu, hon är beräknad till 22 juli... Har inte riktigt bestämt hingst till det stoet än, men måste ta henne på fölbrunsten och det måste vara en hingst med bra sperma för hon är inte den mest fertila...

*kl*

Här kommer en lite charmig bild på Cajsa, den här minnen gör hon när man kliar på hennes favvo-ställe = bak på rumpan! ;)

Idag har vi övat med att springa lite som vid häst för hand med mamma häst, Men Cajsa drog ivääääg med en serie bocksprång flera gånger om, så nu ska det bli väldigt spännande inför visningen i aug. :banghead::D

Vet någon föresten hur ASRP vill att man ska vara klädd, hur springer man med stoet och ska dem vara knoppade?, pannband på fölis grimma?. Hjälp! ;)

2s0ddtf.jpg

KL
Vet ni hur det är med storleken på fölgrimmor? Jag provade fölgrimman i morse och det visade sig att det var åt skogen för stor. Gjorde nya hål i nackremmen, men eftersom den var alldeles förstor under ganaschen så satt den inte alls som den skulle. Tänkte åka till Hööks och köpa en mindre. Vet ni hur storlekarna på de är? Finns det fölgrimmor som man kan ändra käkremmen på? Eftersom det är mycket kallblod i lillen och hans mamma har ett gigantiskt huvud blev jag rätt paff när den var så jättestor. Ska jag köpa en grimma för ponnyföl och ha bara den första tiden?

En helt annan fråga: Min lille prins är rätt stor i förhållande till mammans juver och han får böja sig för att komma åt att dia. Jag såg att han bara diade från höger sida och blev lite orolig för stoet om han inte drack ur båda. Strax efter såg jag hur han diade från höger sida, först den ena spenen och sen den andra. Hur vanligt är det? Det känns inte som jag behöver bry mig om det eftersom han trots allt äter från båda halvorna, (juvret är jämnt och mjukt), men finns det andra aspekter som jag inte tänker på? Hade ni brytt er om det?

Haha, jag hade av misstag köpt en ponnyfölgrimma först, så skickade ut päronen att köpa en för storhästföl... När Iska kom var den på TOK för stor, men den för ponnyföl har suttit bra i 5 veckor då hon slutligen vuxit ur den. Den andra kan hon ha nu, men den är lite för stor än så jag har nog grimma så det räcker ett tag framöver. :)
Ang. diandet hade jag inte oroat mig, Iska varierar alltid mellan spenarna när hon diar och det tog ett par dagar för henne att fatta att man kan nå spenarna från båda hållen, hon diade enbart från vänster sida i början. :)

Kl

Vad gör ni mot rinnande ögon på föl? Flugögon alltså...
Vågar jag slänga på lilltjejen en flughuva eller är risken stor att hon fastnar i den?

Det är vanligt att de diar ur båda spenarna från samma sida i början. Tror att alla mina föl har gjort det.

Ponnyfölgrimmor har varit för stora för mina halvblodsföl de första veckorna i livet. Hööks har tidigare haft fölgrimmor som gått att spänna på alla möjliga ställen.

Skönt att höra. Eftersom båda juverhalvorna var mjuka och lika stora var jag inte orolig, men jag visste inte att det var vanligt. Nu har jaglärt mig nåt nytt idag. :)
Såg nyss att han åt även från vänstersidan, men han gjorde likadant där, växlade mellan spenarna. Huvudsaken att han får i sig maten.
Var på Hööks och köpte en grimma som gick att ändra käkremmen på också. Inte hjälpte det. Jag har gjort extrahål i nackrem, käkrem och runt nosen på den, men den kasar ändå bak efter mankamen. Han har fått prova ett flertal gånger i alla fall. Det är ju positivt i sig. Han får slippa grimma ett tag. Tar på den när de ska skifta hage bara för då går vi en liten bit på grusvägen och jag vill inte ha honom lös där.:-)

Bra att ha grimmor för alla stadier kanske? ;) Nu har jag tre fölgrimmor i olika storlekar och alla för stora än så länge. Jag behöver i alla fallinte köpa nån åt honom på länge. :)

*kl*

Nu är jag lite fundersam... Såg förut under dagen att Cajsa har fått som en böld på ena sidan under buken,snett framför naveln, öppningen är som ett en en-krona och är ett sår och sedan är det som en hård klump bakom :crazy:.

Verkar inte allmän påverkad ännu, ska bort och kolla till henne snart igen. Kan det vara tecken på något allvarligare?

Gör ett pannband av något mjukt som inte skaver så sitter grimman där den ska.
Fläta lite garn eller ta en remsa från någon gammal t-shirt...

Söt fölis:)

*kl på mig själv*

Har nu kollat till henne och allt var bara bra, mycket bus och när jag kände så var det redan mycket bättre, allt var mycket mindre och skorpan har slutit sig bra :)

kl

Skrittade lite på Z i hagen idag (utan hjälm, jag vet, dumma mig!) med Itzy vid sidan, bara ett par minuter nu första gången, men tanken är väl att jag ska kunna rida igång henne så småningom. Itzy tyckte det var lite konstigt först men sen följde hon snällt med mamma trotts att matte satt på ryggen!

img_6888_51e45b50e087c36bfb8757a2.jpg

img_6892_51e45ba39606ee0f920743bd.jpg

Gör ett pannband av något mjukt som inte skaver så sitter grimman där den ska.
Fläta lite garn eller ta en remsa från någon gammal t-shirt...

Söt fölis:)

Men så smart. Tack! Jag stod ju och tänkte att det borde sitta ett pannband på, men inte tänkte jag på att det bara är att göra ett. (jag som gör pannband i parti och minut till hästarna annars):)
Det blir till att fläta ett imorgon.
och ja, han är jättesöt. och jag är inte ett dugg partisk:D

Kl

I går blev liten 8 veckor..oj så fort tiden har gått.
Att han blir skimmel finns inga tvivel om.
Längtar såå efter att fölpälsen försvinner.

*kl på mig själv*

Har nu kollat till henne och allt var bara bra, mycket bus och när jag kände så var det redan mycket bättre, allt var mycket mindre och skorpan har slutit sig bra :)

Det var nog bara en broms eller något som tog sig en lunchbit på ditt smaskiga föl! :p

kl

Är det bara jag som har ett föl med mammutpäls? Skägg har hon också. Alla andra föl här inne verkar ha så fin och tunn päls :S Hon dör och avlider av njutning när man kliar henne på halsen, antagligen för att hon är varm och det kliar nog massor med all hennes päls :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka