Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Min hingstunge e Canterbury - Monte Bellini växer och blir allt goare för var dag. Framåt och tuff men väldigt uppmärksam och snäll. På bilden ca 2 veckor!

IMG_5952.jpg

Vilken härlig färg!:love:

kl

Efter veckor av det här::rage::arghh: så har nu äntligen lille Eskil blivit sån här ::angel:! Skämt åsido, han var ju lite hingstig o bitig de första veckorna men det har totalt vänt nu. Han är jättesnäll o gosig men absolut inte "på" utan kommer snällt o ber om lov att få hälsa. Står sen helt still o bara njuter när man kliar honom. Underbart med bäbis!:love:

*KL* Jag tog några bilder på HMQ:s föl Myrtillus när han var 12 dagar. Född på min födelsedag 18 juni (dygn 370!) blev jag väldigt glad för min "gudson"...

Stammen är e.Friendship-Maistic-Erbstein!

Han har vääääldigt långa ben men är inte vidare stor än så länge. Vill inte riktigt att vi ska mäta honom men det går säkert att göra inom några veckor.

DSC_0926.jpg

Det ska nog bli dressyrhäst av honom tids nog :)
DSC_0932.jpg

DSC_0930.jpg

DSC_0949.jpg

DSC_0944.jpg

DSC_0937.jpg

Tack så mkt allihop! Vi är otroligt nöjda med honom! Därför kommer det bli ett helsyskon nästa år ;)

Ja herregud vilken snygg fölunge, såg att han var med på bildspelet på asvh:s hemsida också, coolt! :d
Jag bah "Men jag har sett den där ungen förut..." :D

Ja visst var det coolt :D! Vi har stolta som tuppar ;).... Någon på ASVH hade sett min bild (den första) och sagt till om vad de beskrev som "en helt fantastisk galoppbild". På något sätt lyckades de leta upp mammas mail och skickade en förfrågan om att få publicera bilden på hemsida och isåfall få den i originalformat.

Och inte nog med det - sen kom bilden även med i deras senaste nyhetsbrev! =D :banana:

Cyllene: Vilken vacker fölunge! (och väldigt snygg bild!) Tror mkt på Canterbury, har sett så många snygga och rörliga (främst galopp) avkommor nu, ska bli spännande att fortsätta följa hans föl.

Senast ändrad:

Ja, inte blir man missnöjd med årets hingstval när man ser sådana bilder! Jätteläcker! :d

AmandaF: Gud vilken sötnos!

Victovie: Hahaha, oj, de ville verkligen ha med bilden! Hur kul som helst! :D

*kl*

Mina gulingar har fått flytta ut från stallet och till ligghallen istället. Så skönt, då får de lite dagsljus på sig, frisk luft och så kan Ariel spana på alla andra hästar. Dessutom kan Ricky vara ute i hagen och busa när man ändå är där och mockar. :)

Jag försökte fånga buset i paddocken på bild, men det här var enda bilden där det inte enbart var en tom paddock. :p

130630_002_51d2d6539606ee441ca659a6.jpg

Fick till ett par exteriörbilder också, men det är förbaskat svårt när han nästan aldrig står stilla. ;)

130701_001_51d2d6b2ddf2b3162a9173f0.jpg

130701_002_51d2d6c09606ee4594008556.jpg

Nu är det tre dagars metacam-dos kvar och sedan hoppas jag att de kan gå ut i hage igen snart. :)

Bonusbild på uttråkad mamma. ;)

130626_001_51cc2d279606ee0c203c849c.jpg

Vad skönt att det närmar sig slutet ändå, håller alla tummar och tår att det fortsätter bli bättre!! Jag har en boll för barn upp till 3 år (30kr Ullared) som är Helix bästaste bästaste kompis :D jag har gjort en större hage till dem nu, var liksom inte hållbart med hästar på rymmen... Får se hur hoven reagerar (lite på vinst och förlust).

Hunter: inget föl för mig nästa år, mina nerver behöver en lååång vila! +jag vill ha en saatana perkele dyr hingst så jag satsar på ett föl i stället för två :nailbiting:

9B3573B7-4842-489E-A809-51DA687470E6-1254-000001971CAB22E0_zps8c0ccf94.jpg

han är sjukt mörk där fölpälsen släpper, vid vilken ålder vem man vilken som blir "vuxenfärgen"??

Jag har sett många fuxbebisar som är ljusa vid födseln bli jättejättemörka när fölpälsen släpper sen blir de i regel mera normalfuxiga. Endel är mörka första året men blir ljusare vartefter

Och ibland mörknar de inte förräns vid 3års åldern och kan mörkna tills de är typ 5.

Frans är betydligt mörkare än din Neko där han släpper pälsen.
har en mörk ål på ryggen och man verkligen ser att pälsen under är mörk.
Så jag verkar iaf få en mörkfux! (fick ju inget sto..)

*kl*

Idag har jag mätt Amazing!
Ca 92-93 cm får jag honom till (inte så lätt när mätstockar börjar på 100 cm...)
Nu är han en vecka idag.

Det ända jag har kunnat typ googla mig till är att blivande D ponnyer är ca 90 cm vid födseln. Någon som har koll alls på detta??
Hittar annars bara vad "dom ska vara vid 1 års ålder" för att hålla ponny mått...
Men finns här någon annan här som föder upp ponnyer som kan ge mig en hint om han är stor/liten/ normal..?

Va bra :D jag gillar inte mörkfux! Han är mörkare än vad som ses på fotot, han ser förskräcklig ut med sina mörka öron och döskalleansikte :p jag vill ha riktigt röda fuxar, desto rödare desto bättre ^^

jag snor bilder från Charlottee här på buke

hennes 12a är vanlig fux, såg ut såhär som föl
480745_10151181157161344_283839462_n.jpg

hennes 11a är mörk, såg ut såhär som föl

263714_10150204690486344_841993_n.jpg

Här ser du skillnaden, den mörka har en djupare nyans i färgen och en mörk ål i manen.

Jätte fin liten tjej..

Själv så har jag en unge som är maläten..fy så han ser ut.
Inte blir det bättre av att min lilla fina kamera åkt i backen och fått nåt innanför linsen så den kan inte fokusera längre..Grrrr
Så nu får jag suddiga bilder på ett halvpälsat föl..

En fråga...
Gör jag honom en otjänst..så han slipper äta gräs/hö.
Eller kommer han göra det ändå..just nu så pillar han mest med höt.
Fölpelletsen gillar han..får en liiiten näve 2ggr/dag.
Han äter ju fölmjölk..snuttar ju på sin "mamma" också i bland..

Men på fölmjölken står att han ska ha 3 liter 3 ggr/ gygn.
Han får 8 liter vid 21 på kvällen så det ska räcka över natten.
Vid 7 på morgonen så får han 2 liter
Vid vid ca 13-14 kommer dom in 1-2 timmar och han får då 4 liter..
detta blir ju 14 liter i bland vill han ha mera..

i går fick han hundarnas boll..han har annars alltid en pinne i munnen..

Vi kände att det kunde behövas lite modernt hoppblod i den för att få en lite kortare och kvickare häst.

Sen blev vi helt enkelt kära i just den här hingsten ;)

Min är också maläten, ser inte klokt ut när fölpälsen trillar av, det är så stora skillnader i färg, hennes riktiga färg är mörk nästan svart och så den ljusa fölpälsen :crazy: Skäms ju nästan att visa henne för fölk även om jag vet att det är helt naturligt att fölpälsen kommer av :o

Men idag när vi kom till seminstationen så sa veterinären "Hallå snygging!", inte till mig tyvärr ;) :p och ägaren till seminstationen mumlade igen "riktigt riktigt fin unge". Trots den loppiga pälsen är hon en stjärna (Dorri = stjärna) :d

kl
Idag briljerade loppungen med att i princip gå rakt in i transporten. Resvan dam vid knappt två månaders ålder. Står och äter/sover i transporten under hela resan.

*kl*

Har hittat ett favorit kli ställe på Cajsa,om man kliar henne bak på rumpan nära svansroten så viker hon upp överläppen och om man slutar och hon vill ha mera kli så bumpar hon in i sidan på en lite försiktigt :).

Har nu helt och hållet bestämt mig för att behålla henne! Framtida avelssto för mig och om hon blir tillräckligt hög och viktbärande också ridhäst för mig, men den viktigaste funktionen är att hon kommer att föra vidare mamma hästs blod i min framtida avel :love:

Ska nu i dagarna anmäla hennes till Riskbedömningen i Tingsryd som ASRP har, någon mer som ska dit? och HUR ska man visa fölen? ;)

Ska snart kolla till dem igen, kommer nya bilder ikväll :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2