Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Vad söt Iska är, hade varit kul om inte skimmlade av! :)

*kl*

Cajsa är cavat ( ;) ) i alla väder, hade inget i mot regnet,men då det har varit så ihållande idag är hon och mamma häst inne över natten ;)

rm7511.jpg

Mamma häst fick sista Hippotrim-sprutan idag,så nu är hon färdig behandlad, skönt!

Btw.på bilden står hon i en sluttning ;)

Vet någon hur man anmäler till Riksutställningen i Tingsryd som ASRP ska ha?. För visst borde min fröken få tävla när hon är fallen efter en godkänd ASRP-hingst och undan ett SWB-sto?

Du anmäler på den länken som finns i propositionen. Betalar in anmälnings avgift + medlemskap om du inte redan är medlem och sen är ni anmälda.
Ja, hon borde absolut få vara med :)

Vilken hingst va det nu du betäckte med? Och vad är det för sto du har? Och hur stor är hon?

Hon är e. Claudius RP 176 ( Constantin - Casio ) :)
Mamman är ett litet SWB-sto ur stofamilj 33 på 160 cm som är e. Le Mans xx ue. Rockad.

Mamma häst är B-prem.i SWB-aveln och Cajsas mormor Balalajka ( dvs. mamma hästs moder) är ELIT-prem.i SWB-aveln ;)

Vad har din lille för stam? :D

*kl*

Släppte ut dem i morse, och oj va glad och busig Cajsa var, mer bock och skruv än att hänga på morsan, men gick så bra så, drog ett par repor i hagen också :)

Får hålla lite koll på vädret, har hört att det kan komma regn nu under eftermiddagen/kvällen, så blir ev.att dem får sova inne inatt också.

Hunter, Prallan och Nougat: Tack! Hon är mig väldans kär. :D Hade ju varit trevligt om hon inte skimlade, men det tror jag nog hon gör ändå. ;)

kl.
Idag har damerna varit på rymmen, bästa sättet att vakna på på sin sovmorgon. :meh: Det vi tror, som det ser ut, är att mammahäst som de senaste dagarna varit jättearg på sällskapsponnyn vid matdags (förhoppningsvis brunst på g, koll imorgon) har troligen jagat ponnyn rakt genom stängslet, sen har alla tre sprungit ner på byn och hem till gammelmatte, mitt stos gamla ägare, och sällskapsponnyns ägare. Där stod de och betade på ett fält. :meh:

Vi får utfodra dem med större avstånd och hoppas det löser situationen. Mammahäst är tillochmed arg på fölet (men inte alls i samma utsträckning) när det vankas krafft... Iska får inte norpa ur krubban eller dia medan mammahäst äter. Hoppas hon blir snällare igen om/när hon blir dräktig.

Årets sista föl har ankommit hos mig: Denna gång blev det en kille! Palomino färgad, ursnygg!
Pappa heter All Dun Working och mamma Smokey Sage Jabalina
Slänger in en bild där han är en vecka gammal. mycket rejäl och kraftig kille som synes:)
lillebrorgalopp2v.jpg

Senast ändrad:

Lite nya bilder på de andra två fölen kanske ska visas;)

Fellas Golden Saffron ( Saffran) 2 veckor gammal
saffran2vgammal.jpg

Wow Sheza Lady eller Powwows Wilda ( beslutsångest över vilket jag ska välja!) Kallas dock Wilda:)
Wildauppsta3080lld2veckor.jpg

Alla fölen är av rasen American Quarters av cutting och/eller reiningblod...

Är det meningen att din ska hålla ponnymått?
Jätte fin hingst hon är efter :)

Min är ju efter en welsh mountain hingst: Portofino heter han och undan ett swb sto efter Heartbeat :)
Så det blir nog en hoppeponny och med tanke på alla dom sprången han gör i hagen över allt högt ogräs så bådar det gott iaf! My god vad han kan hoppa den lille skiten!!

Har du mätt din än? I sf hur stor är hon?

Jag tror inte heller att hon skimmlar av, väldigt fin är hon. Det skall bli spännande att se färgen sedan,

Här kommer lite nya bilder på mina

1010525_438674916230532_1221703768_n.jpg

Donna Antique E: Amperé

943519_438674439563913_846219419_n.jpg

Amber E: Amperé - Briar
Lite bus i hagen, det är kul nu när de börjar leka lite med varandra:)

Åh vad segt. Men nu har vi väntat och planerat och längtat efter våra föl i över ett år så då är 3 veckor inte så lång tid

Du kan stoltsera med att ditt citat är nerskrivet i min kalender :D jag har stängslat så många hagar nu att jag drömmer om staket... Har insett att min attityd till hästeriet är helt beroende på Ambra, är hon glad är jag glad. Så nu fjäskar jag till max för henne, och jag vågar inte ens tänka på hur mycket stålar som går till foder O_o :nailbiting:

Jag kan ju säga att hon ska betäckas nästa säsong, så lite kul är det nog med föl ändå :angel: tänkte ge mig själv ett föl i "fylla vuxen present" i stället för en bil :D

Spännande med WM-pappa :)

Tack ang.hennes pappa!. Tycker också mycket om den hingsten.

Vi tippar på att hon är ca. 85-90 cm då hon som alldeles nyfödd kunde gå under mammans mage om hon dukade lite, tror att hon kan ev.hålla ponny-mått iom.små ponnyer bak i ledet på pappans sida :). Tippar själv på att hon antingen blir maxad D-ponny eller en 150 cm häst ;)

Hur hög är din lille och bör han hålla ponny-mått?, hur hög är mamma häst?

Garbo: Vilka fina bilder! :)

*kl*

Nu är lilla Cajsa en hel vecka gammal, firas med en dagsfärsk bild! <3

2s7t47n.jpg

Senast ändrad:

Portofino är 115 cm, Mini (mamman) är 165.
Möts man på mitten av det så blir det 140 cm och sen hoppas jag att han får lite storlek till av mamman.
Vad jag har förstått (eller kunnat läsa mig till) så blir avkomman generellt större om det är mammahäst som är det stora än om jag skulle ha tagit samma storleksskillnad men att det var stoet som var litet och hingsten stor.

Så om det blir som jag vill så blir han en stor D ponny :angel:

Jag har ett sto till här på gården dräktigt med samma hingst men där är stoet bara ca 157-158 så den bebisen tror jag kommer bli C-ponny som vuxen, även om jag hoppas på en D-ponny där med ;)

Jag känner att jag är i största laget att rida C-ponny ;)

åhhh... så stiliga de är... <3

Efter massor med veckor ( känns det som) med allt för mycket att göra, akut besök i helsingborg med Dea försäljning av föl och riktigt dåligt väder så har jag äntligen några minuter här igen. Tänkte då uppdatera med en bildbomb på mina fölisar som har växt lite sedan sist.

Blizzard QRE E: Zaladin MI - Don Charly - Martini är nu 3 månader gammal.....

null_zpsd9d82ec4.jpg
[/URL][/IMG]
null_zps0310170d.jpg
[/URL][/IMG]
null_zps3d70a600.jpg
[/URL][/IMG]

Dea QRE E: Ampere - Topaasch - Solos Carex är nu 2 månader

IMG_6990-Kopia_zpsbd6c4e65.jpg
[/URL][/IMG]
IMG_7072-Kopia_zps970be226.jpg
[/URL][/IMG]
IMG_7014-Kopia_zps4a5eb916.jpg
[/URL][/IMG]

Allecto QRE E: Ampere - Don Schufro - Pik Bube I är nu 3 v gammal

IMG_7180_zpse9237179.jpg
[/URL][/IMG]
IMG_7188_zps5144e60d.jpg
[/URL][/IMG]

Här är Allecto 1,5 vecka gammal...
null_zps280615b5.png
[/URL][/IMG]

Så många fina bilder på alla fölisar... Man blir ju helt kär!!

Jag kan ju säga att hon ska betäckas nästa säsong, så lite kul är det nog med föl ändå :angel:

Så det blir ingen ombetäckning i år då?
Efter nervpressen vänta föl 2013 så behövs det nog återhämtning :D
Om allt gå vägen här så kan jag ha föl redan i slutet på mars nästa år :nailbiting:

Idag har Dorri fått fötterna fixade :D inte mycket att ta direkt men viktigt ändå och bra träning att lyfta fötterna. Lilla räpan skötte sig exemplariskt och var mycket nöjd med all uppmärksamhet :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 070
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka