Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Jag kan välja om jag vill regga som sv ridponny eller welshpartbred, tror att jag väljer det senare.

Tänkte jag skulle ta och försöka mäta min lille plutt i morgon.
Hur mäter ni dom små?
Mätsticka?

Rätt segt att hålla på att åka fram- och tillbaka med fölen..jag har ju gjort några vändor med mitt föl..först ögat och sen har det varit två omgångar fram- och tillbaka till seminstation. Mitt sto lastar sig själv men det hjälper ju inte när illbattingen till föl sprallar emot allt hon kan :meh: Än så länge har det gått att "lyfta" in henne. Men det kräver en hel stark person :)

Min lille är någonstans runt 95-98 vid 5 veckor,tror jag
Gick inte alls att mäta honom.Får nog ta hjälp en annan dag.
Men han har längre ben än sin "mamma"

Men det är lite skoj att era föl nu har blivit högre än min lillas "mamma"
Hon är 115 cm..

Ska bli spännade att se hur stor lilleman tänker bli.
Hans mamma va 139 och pappa 160.Vore toppen om han blev ponnny

Hoppas hon vänjer sig och tycker det är kul i stället..
Jobbigt att behöva brottas med dom små starka fölen.

Jag hade för många år sedan ett föl som hade mycke bockhov.
denna unge fick åka många vändor i släpet .
Först med mamma till hingsten för betäckning+ ul-koll
senare även många vändor till veterinären för plastsko + röntgen.
När han va 6 månader så gick det både att lasta och åka själv med honom.

Tror man har igen det senare om dom får åka mycke med mamman som föl och märker att det inte är så farlig..

Tror att fölet vänjer sig, mamman är van resenär och taggad på att åka trailer - hon har bråttom in :)

Jag har en 11:a som fick en sårskada när han var några månader, såret fick sys på djursjukhus sen var det efterkontroll med ta stygn. Så han åkte några vändor när han var liten. Åkte även till hingstfölbete. Även om han inte åkt nu på ett tag så gick han rätt in i trailern när vi skulle till sommarbete i år, inte stressad överhuvudtaget. Kan säga att det var inte alla unghingstar som var så coola som min när de skulle lastas :)

Mm, söt är han allt den lille vilde!

Ska bli intressant att mäta honom för att se hur stor han är jämfört med era rena hbl busar.
Jag tycker ju inte att han är så väldigt liten med tanke på hur liten hans pappa är så hade jag förväntat mig en mycket mindre!
Hade till och med betänkningar om den ens skulle nå upp att dia och hade förberett mig på att få hjälpa lite. Men han får ju vinkla huvudet och "hänger" i knäna precis som vilken hbl bebis som hellst..

återigen fördel med små, snälla hästar ;)

Frans stod emot när vi lastade. Jag la grimskaftet runt rumpan och sen knuffade jag in honom bakifrån. Men han varken stegrar eller slår så han gick ju bara rakt in. Mitt A-barn :p

Mamma var svårlastad när jag fick henne så jag har utvecklat mina metoder för att lasta häst. Bestämd och rakt fram utan tvekan funkar nästan jämt.
Envishet som övervinner en rödhårig fullblodsflicka kan jag skriva på mitt cv ;)

Jo det tycker jag att hon är:-) men jag är ju mest van vid fullblodsföl så jag kanske inte har rätt referenser:-P

Vi mäter med mätsticka inne i stallet där underlaget är jämnt och bra:-)

Ariel har fått fång. :arghh: Så nu står hon och Ricky på boxvila. Förvisso stor (17 kvm) box, men det känns ändå tråkigt. Ricky tar det med ro, det är Ariel som är upprörd över att inte få vara ute. ;)

Dock har han diarré, då hon får metacam, så jag har varit och köpt bakteriekultur till honom och hoppas att det stabiliserar magen. Annars är han glad och go som alltid. :)

Enda positiva med detta är att han blir kvar hos mig. Då Ariel blivit frisk kommer hon inte användas mer i avel och då behöver jag ha en till häst som sällskap. Enklare än att köpa är ju att ha kvar Ricky. Då kan jag dessutom se till att han blir kastrerad som ettåring, så ingen får för sig att avla på honom heller. :p

Kort från midsommardagen, innan Ariel blev dålig.

p6220042_51c693739606ee6120c0764f.jpg

Usch ja det är riktigt segt.. Var iväg med Phaloma och Artemis idag och ärtan var inte heller lätt att få in.. Dock hade jag lite bättre lasthjälp idag ;) Hon var inte lika envis som Pikku, mer "jag ger upp ni får bära in mig"...

Och hon är också brun :meh:

Trodde jag skulle dö när veterinären kläckte "vilken lustig ljusbrun färg hon har!" ;)
Jaja dom är fina iaf, men varför får jag bara bruna föl hela tiden?

Vad tråkigt att höra!! Hoppas hon repar sig snabbt! Vi får nästan starta en tråd för oss som har hästar i sjukhage/box...

Vi var på ÅB idag för Helix "nästan" bockhov, vetten var jättenöjd med utvecklingen men vi ska fortsätta vila i TRE veckor till :wtf: mammahäst är en tickande bomb, jag är nervös varje gång jag kommer till stallet - "undrar om de är kvar i hagen". Något övertaggad :banghead: nackdelen är att hon fullkomligt rasar i vikt! :( trots 6kg krafft, 2kg havre och sojamjöl, med fri tillgång till hö. Problemet är att hon vägrar äta hö - det ska vara gräs. :rage:

Fast jag är glad i mina hästar, snälla att lasta, snälla på kliniken. Tur det, jag hinner inte att sova när jag jonglerar hästar och nattarbete. Kort stubin är bara förnamnet :cautious:

Vad hopplöst med en häst som vägrar äta hö. :( Det går inte att prova att blötlägga det och "lura" att det är mer gräslikt? Eller kanske ge lusernhack?

Ariel är redan mycket bättre, så det känns skönt i alla fall. Tur att Ricky är en snäll kille som står ut med att bara hänga med morsan. ;)

Åh vad segt. Men nu har vi väntat och planerat och längtat efter våra föl i över ett år så då är 3 veckor inte så lång tid (försöker peppa här) men jobbigt att mamman tappar vikt :( Skönt i alla fall att dom kan vara i en liten hage så dom slipper box. Du har inte så du kan stängsla in små gräshagar?

För mig är det nästan motsatt. Jag vet att avelsston ska vara i gott hull men jag ser knappt någon skillnad på min märr efter fölningen :wtf: lite smalare kunde hon blivit eller :eek: i o f s var fölet inte någon gigant men ändå :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka