Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

160.
Räknar med att Frans landar runt där men lite mer massa och längd i kroppen.
Det är iaf så jag planerat :)

Inte så orolig för att han är en liten plutt nu, mamma döptes trots allt till "fröken liten" som föl :)

Frans hade grimma från dag 1, ledde med grimskaftet runt rumpan så det inte blev några tryck i nacken.
Sen vande han sig succesivt så vid 2-3 veckor gick han fint att leda "som vanligt". men han har heller inte haft
några tendenser till att lätta fram och kasta sig bakåt.

Nu går han lös, i nya stallet ligger hagen så nära och han vågar inte lämna mamma så långt på nya stället :D

+ Hunter

Tack tack :)

Får se hur det går när dom får komma ut i em, det är ju tyvärr inget roligt väder idag så dom får bara komma ut och lufta sig lite så inte lilleman blir kallt..

Han går på Nordsvensk Turbomjölk!:D Fast ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att hans biffiga natur kommer från pappa. Har sett några andra Daquar föl o dom är biffar allihop.:)

rebeckasff: Grattis till fölet! Jättefin verkligen!

Hur gör ni med era ston föl nu när det är mycket ohyra ute? Just nu tänker jag framförallt på bremsen som här hos mig blivit hur många som helst senaste dagarna och mamma häst har knappt ro att låta fölis dia (hon vill inte stå still för då blir hon överfallen av brems). Hon brukar ha flugtäcke i vanliga fall som gör henne lite lugnare men känns onödigt med ett täcke som fölis kan fastna i... Än så länge har jag löst det med att klippa av gjordarna på ett gammalt flugtäcke som halsen inte sitter så bra på och satt en elastisk gjord på det så hon har skydd över ryggen i af och det blev något bättre... Har även hållt i henne i hagen ibland så fölis får äta och fick säga till henne på skarpen att hon skulle stå still och då var det som att hon fattade tillslut och efter det har jag sett fölis få dia själv bland trots bremsarna, men stoet blir som sagt lite blockerad av dem... Vad gör ni? Tar ni in mitt på dagen eller vågar ni ha flugtäcke på era osv? Eller kanske har tips på nåt medel som hjälper mot bremsen men inte är skadligt för fölis...?

Och Jo en bild såklart med de trasiga flugtäcket... la ut några bommar i hagen... fölis har hoppat flera gåger när hon kommer ut i hagen och kör sitt traditionella race-varv i världens fart runt hela hagen.. stoet tar det numera med ro... tidigare gnäggade hon hysteriskt och följde efter XD
folislisel_130624.JPG

Tack! :)

Rebeckastff: Grattis till din lille kille, också SV.Ridponny som min då? ;)

*kl*

Helt seriöst så funderar jag banne mig på att döpa fölis till Margeret Thatcher då hon är verkligen en liten järnlady med mycket vilja om mamma häst inte står som HON vill när hon ska dia, så vänder fölis rumpan till och kickar mamma på bogen/frambenen! :o:banghead::mad:;)

Och hon gör en heeel del bockningar och caprioler och allt möjligt, har fått en del på film idag, ska försöka lägga in det lite senare här i tråden :)

Nu regnar det på bra här så dem har varit ute en liten stund för att lufta benen och kommer ut om ca.1 timme igen.

Daquar brås inte på sin pappa då? Mitt Diaradoföl är som en älva trots att mamma är en rättså rejält heffaklump :o

Hur gör ni med era ston föl nu när det är mycket ohyra ute? Just nu tänker jag framförallt på bremsen som här hos mig blivit hur många som helst senaste dagarna och mamma häst har knappt ro att låta fölis dia (hon vill inte stå still för då blir hon överfallen av brems).

Vad gör ni? Tar ni in mitt på dagen eller vågar ni ha flugtäcke på era osv? Eller kanske har tips på nåt medel som hjälper mot bremsen men inte är skadligt för fölis...?

Tack och lov har jag inte mycket bitande insekter :) bor väldigt kustnära! Vid vissa väderförhållande förekommer det såklart insekter, när det är sol, varmt och lite vind. Men har aldrig varit så mycket att hästarna inte velat stå still.

Men jag är lite :angel: pjåskig med hästarna så jag har tagit in dem en stund när jag märker att det är insekter ute. Jag använder inte flugtäcke men jag använder antiflugmedel, Ultrashield tror jag det heter. Använder det dock inte på fölet.

kl

Tog litet ca-mått på Florence idag (ställde mig bredvid henne och mätte på mig själv och tog sedan fram måttbandet). Fick henne till 118 cm :cautious:. 4 veckor på fredag.

Jag har ju bara sett Diarado på bild men han ser betydligt lättare ut än Daquar. Mitt Cardento sto är ju en liten älva o det var därför jag vågade betäcka med biffen Daquar!:D

kl

Jag har hästarna ute trots bitande insekter, nordsvenskan verkar inte ens märka de största, fölen har inte ont av dom för deras fölpäls skyddar o Holländska mamma stoet har fått flughuva o det är hon nöjd med.:) De kan gå in i en dunge o bli av med det största bomberna där, skyddar även lite mot regn men den använder dom såklart inte idag när det ÖST ned hela dagen så just nu är mammor o föl på stall för att torka upp...:meh:

kl
Idag har Pikku fått åka transport för första gången. Mamman skulle iväg och titta hur det stod till med brunst. inget direkt på g så vi ska tillbaka om en vecka.. (svår att se brunst på, speciellt när det bara är ston här..) Det tog oss nästan 1 h att lasta den lille skiten, vilken envis rackare :eek: Inte blir det bättre av att stoet är en surmärr som bara ställer sig på rampen och glor. Till slut tog mannen grimskaftet på fölet medan jag knuffade bakifrån, och då var han trött nog för att inte kunna sparka omkring utan vi fick in honom. Stoet satte vi en lina bakom då gick det till slut. Sen gick dom i princip rakt in när vi skulle hem. Inte lätt att lasta när jag är höggravid och mannen dragit axeln ur led.. Två halva personer är ju inte ens en hel..
Tyvärr är Pikku nog brun så jag får nog döpa om honom :cautious:

Lord! Då är hon ju gigantisk!! Vi har en tvåmånaders i stallet, han är 117 fram och 118 bak. Itzy är näst störst med 115 fram och 116 bak och hon är 5v, mellanfölet är 114 fram och 113 bak och hon är 7v.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka