Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Det är inte lätt att vara liten ;)

Och mamma som annars vaktar bra på sin bebis tog det hela lugnt ( hon var väll nöjd med att slippa insekterna).

... Och ja - hon töltar, har inte sett trav ännu bara skritt, tölt och galopp...

... Och tack för komplimangerna, jag är väldigt nöjd med henne ännu.

Det där har jag också varit med om.

Fick ta av täcket på stoet för fölet fick panik och försökte spränga staketet, livrädd för morsan. Hagen är stor och hon gav sig av i full galopp medan mamman stannade kvar. Och fölet var ändå tre månader gammal. Aldrig varit med om tidigare. Fick sakta vänja henne vid att stå bredvid mamman i box när mamman först hade vojlock på sig bara. Då stod hon och darrade i ett hörn, livrädd.

Nu kan vi äntligen flytta in i denna tråden! :D:D:D

Igår kväll kl.21:17 föddes ett litet bedårande brunt stoföl! :)

Hon blir en Sv.Ridponny, lutar åt att hon ska få heta Benedictins Cava

Ni får ursäkta bildbomben! ;)

Alldeles nyfödd

30rqzy8.jpg

Drygt 2 timmar gammal

k99vua.jpg

Ute i hagen, drygt 15 timmar gammal

opr31v.jpg

Jag är helt såld på henne! <3 Och har nu ändrat om lite i mitt beslut, har bestämt mig för att behålla denna prinsessa för att kunna fortsätta med avel som jag har fått blodad tand för och är lite smått lyrisk över att jag kan avla vidare på en egen uppföddning! :)

Så halvbrorsan ska säljas istället, ska bli spännande att se hur hög lilla damen kommer att bli, om hon blir för liten för mig så kan jag ju alltid ta och köra in henne ;)

Tyvärr så behövde mamma häst hjälp med efterbörden, vet.fick ge värkstimulerande dropp och sköljde sedan henne med 4 L koksalt, antibiotika rakt in i venen, så nu ska mamma häst stå på Hippotrim ( i pastaform) och Finadyne i 5 dagar, tempning morgon och kväll, vet.kommer ut imorgon för en till sköljning. Mamma häst mår annars bra, är inte allmänt-påverkad och är en stolt och väldigt duktig mamma! :)

Visst är det spännande hur de reagerar? Nu löste det sig ju bra för mig - tog nog någon halvtimme och inga sprängda staket... Däremot fick jag se en massa spring från lillan vilket jag inte gjort innan. Insåg också att hon är än mer mammas dotter än vad jag trodde, både psykiskt och fysiskt.

Ja det där rumpkliandet kunde jag vara utan men inte Eskil...:meh: Han ÄLSKAR att få rumpan kliad o talar högljutt om detta...

Nu är min lille 7 veckor och om ngn nånsin tvivlat på att han blir skimmel så titta här:

1002808_10151773891488313_182037506_n.jpg

Eller så har han någon ovanligt sällsynt djungelsjukdom som bara förekommer i de djupa skogarna och drabbar föl som har nordsvensk amma???????:nailbiting::crazy:O_o

Men söt är han iaf min lille kubik:

1013072_10151773892213313_711909020_n.jpg

Bästa kompisar, sorry för mörk bild:

1000815_10151773893013313_248039358_n.jpg

Det är kul när de börjar bli så stora att man börjar se färgen som kommer att bli. Min tvåmånders har visat att hon verkligen är en konstantskimmel - precis som jag trodde...

Mjölken verkar räcka till några nordsvenska ungar.. vilken rumpa!
Jättefin.

Nikki, fantastiskt fin är hon. stackars liten, de är verkligen ynkliga.

välkommen nougat :)

Jag är jättenöjd med henne, skulle gärna behålla henne, men hade bestämt från början att hon skulle säljas.

Men, å andra sidan ska jag snart göra om samma kombination igen och det känns ju lovande inför framtiden. Jag får behålla någon av senare avkommer från samma kombination tänkte jag.

KL

Detta har inte med föl att göra. Men idag skulle Avatars älskade storebror ha blivit 9 år gammal:( Men efter tarmvred, operation, komplikationer, tillfrisknande och hemkomst fick han den 28/6 2012 ett återfall och han fick somna in. Älskade vackra Indi! Jag hoppas att Avatar får en del av storebrors hjärta <3
303254_10150395738128738_532693737_8489253_1137073493_n_173906588.jpg

Håller med RIP till fina storebrorsan!.

*kl*

Kan lätt konstatera att jag har fått en riktig liten illbatting! ;)
Hon är väldigt lätt i rumpan ute i hagen, drar galopp-race och bockar i nästan varje steg och om mamma häst inte står rätt enligt lilla madamen när hon ska dia, så vänder hon rumpan till och kickar mamma häst på bogen/frambenen :o:mad::D

Hon är lite försiktig av sig i boxen, men ger man henne lite tid så kommer hon fram och då ska man smaka på kläderna som enligt Cava smakar: :yuck:

När kan man börja vänja dem vid att ha grimma på sig och när kan man börja leda till och från hagen ( tänker på nackkotorna nu), just nu kör vi antingen fölgreppet på henne eller att hon går lös bredvid mamma.

Lite bilder från idag och igår :)

mbpg8o.jpg

2i1l56p.jpg

5c0kl4.jpg

2mcx9pz.jpg

Såå söt.

här måste vi leda från dag 1 i grimma.
Vi har en 80 (110:rage:) väg bakom stallet och den är grymt trafikerad.

Vi ser dock till att alltid hålla grimskaftet så det inte blir tvära ryck,
det har funkat.Har dom varit väldans busiga
så har jag lagt grimskaftet runt halsen nere vid bogen då har dom gått lugnare.

Grimman han har nu är en väldigt gammal som många av våra föl haft så den är lite omlindat på nosen.
Men snart är den för liten och ny hänger i stallet.

Vita prickar på huvudet är fölmjölken:meh:
Han gillar INTE att ta bort dom.

*kl*

Nu hoppar jag också med här i tråden! :D

Äntligen har första bebisen hos oss kommit.
Allt gick enligt skolboken, förvärkar i flera veckor, låg temp på kvällen, satte vaxproppar till kl 20 på kvällen och 23 kom lillprinsen ut väldigt odramatiskt och var uppe och gick runt på 10-15 minuter!!
Aldrig sett på maken med snabb och balanserad unge!
Mammahästs första föl men hon är Guds gåva till uppfödaren!
Hon är så mån om sin lille plutt så det står härliga till. Tvättar, pratar, puffar honom rätt när han inte hittade juvret och vinklade ut hela bakknäet så han skulle få gått om plats att hitta :love:
Tjuvnyper honom i rumpan när han försöker dia henne i flanken ;)

Här ca 1 1/2 timme gammal:
C51E0D40-269C-4911-9281-BADF8E748D42-1266-0000004E2AC012ED_zpsb3ac16c6.jpg
[/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka