Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Nu behöver jag språngrullehjälp.

Har skrivit in Frans som född och under "anmälningsöversikt" står det "reg. ansökningsnr. xxx". Men när jag kollar under mina reg.handlingar finns det inget?

Behöver jag betala en stoavgift i år för att få Frans reggad??
J-vla skitsystem.

Jag har betalt stoavgiften för i år också, men inga registerhandlingar hos mig heller. Troligtvis hingsthållaren som inte gjort dem tillgängliga än... Snabba som tusan på att fakturera är dem dock.. :meh:

Ja, det gör det hos mig med, men jag har ingen aning om varför. Det enda som jag inte kan göra själv är det att hingsthållaren ska göra registerpapper tillgängliga, allt annat har jag gjort. Så jag antar att det var det som var kvar?

Inte farligt alls för helinackordering :) nästan så jag blir sugen på att lämna bort hela min hästhög :angel: blir ju ändå ungefär samma kostnad som att hålla dem hemma :crazy:

Nu behöver jag språngrullehjälp.

Har skrivit in Frans som född och under "anmälningsöversikt" står det "reg. ansökningsnr. xxx". Men när jag kollar under mina reg.handlingar finns det inget?

Behöver jag betala en stoavgift i år för att få Frans reggad??
J-vla skitsystem.

Jag har betalt stoavgift även i år då min är ombetäckt men du ska inte behöva betala den i år också om du inte ska betäcka. Jag fick ett föl 2011 och stoet betäcktes inte om det året (betalade ingen stoavgift) men det var inga problem att få ut reg.handlingar från språngrulla.

Så här ser det ut på min språngrulla

reghanddorri_zps7ee6849e.jpg

Och när jag klickar på trekanten framför stoets namn så rullar det ner en gardin där jag kan välja "Registreringsblankett" som ramlar ut som en pdf

blankett_zpsd4942016.jpg

Har försökt knäppa några bilder på min NF-unge - lättare sagt än gjort för hon bara gömde sig bakom mamma hela tiden...

IMAG0909.jpg

En vecka gammal idag.

kl

Skulle ta in hästarna en stund nu på em, ge dom lite kraftfoder, longera 6-åringen, spruta på dem lite flugmedel - ja greja lite helt enkelt.
Tar in mammahäst först, fölet trippar snällt med till grinden. Går in med mamman i stallet. Fölet är borta. Kollar ut genom fönstret, fölet rejsar järnet i trägården, fram- tillbaka runt runt hopp och skutt och lek. Mamman orolig ropar på ungen - som skiter fullständigt i det :mad: Tar ut mamma igen in med henne i en annan hage. Dom andra hästarna har också blivit oroliga och kallar på fölet.
Tjo! Så far fölet in efter mamman i hagen. Puh tänker jag nu kan jag fånga henne. Eh, knappast - fölet drar till skogs utom synhåll. :eek: Där står jag med lång näsa och en orolig mammahäst :meh:

Vad ska jag göra med denna illbatting :wtf:?!? Hon kom snällt trippande efter en stund och sen gick det bra att få in henne. Hon är ju definitivt inte rädd eller skygg, varken för mig eller andra människor :cautious:

Mitt andra föl...går inte att jämföra med den första...han var (är) en ängel...

Hihi låter ju heeeelt underbart med sto föl ;) Då är jag glad för min lill kille som är framåt och foglig, följer med snällt fram i grindhålet låter sig snällt sättas på grimma och ledas in i stallet även ut :D Helt otroligt skönt, inte överhanterad, bara in och ut snart skall dom få stå ute natte tid.

Men helst hade jag velat ha sto föl, för denna kille skall säljas när det går :(

jag ringde stationen och berättade om att det hade blivit föl, dom fixade allt för att jag bad dom göra det, är ju så himla teknisk:p fick papper redan 3 dagar efter, så nu väntar jag bara på att ringa ut ID kontrollanten, som smidigt nog är hingsthållaren :)

"Registreringsblankett" kommer inte upp i min rullista, så antar hingsthållaren inte fixat det än... :D

Haha, busig fölunge! Min leds alltid till och från hagen, men nu står de ute dygnet runt. Fortfarande hur lätt som helst, provade idag en snabbis, för att kolla så hon inte glömt bort, men jorå, inga problem med att ha grimma, vara uppbunden eller lyfta på fötterna. Nu börjar jag jobba igen på Måndag, så då blir det vääääldigt lite föltid. Och sen ut på bete.
Hon bara älskar att springa upp och ner för den lilla kullen upp till vindskyddet, har tillochmed fått se lite trav för en gångs skull, även om det var väldigt trippigt. Hon är ju väldans söt i alla fall! :love:

DEN FINNS INTE BLAND RULLLISTAN UTAN I EN FYRKANT DÄR DET STÅR HÄR FINNS DINA REGISTRERINGSHANDLINGAR . Oj det var inte meningen att skriva med stora bokstäver :oMia

Om man klickar på den stora ikonen när man precis loggat in som det står "Registreringshandlingar" står det att de inte finns tillgängliga, samt olika anledningar till varför det kan vara så. Den enda jag inte redan gjort är den hingsthållaren måste göra. :)

nämen :love:

Är det två stoföl du fick i år?

Missade visst helt frågan :o

Men ja, två stoföl men ungefär två månader mellan.

Nyfiken i en strut Tea som nu fäller sin fölpäls och ser rätt kul ut:
DSC_0014.jpg

DSC_0002.jpg

Och nytillskottet Embla som är mer finlemmad.(Med tanke på föräldrarna är det inget konstigt).
IMG_0040fix.jpg

IMG_0017.jpg

Nästa år hoppas jag på två föl; ett halvsyskon till Tea (samma pappa som Embla) och ett helsyskon till Embla. Första stoet är redan betäckt, men jag vet ännu inte om det har tagit sig och andra stoet blir det betäckning på vid fölbrunsten är tanken.

Vad gäller färgen på den sista kan den inte vara isabell konstantskimmel ? Eller vet man genom DNA att någon av föräldrarna saknar rött anlag ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka