Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

kl

Hur gulligt?
Imorse när jag gick ut till hästarna i hagen så ligger min 6-åring och fölet helt utslagna med benen om varandra :love: De två matriarkerna står jämte och övervakar. Tyvärr fick jag ingen bild men det ni får tänka bort kattungar och tänka dit hästar :p
kattkram_zps8e28df2b.jpg

Tog bilden på kattungarna igår :D

Glad midsommar alla :)

Jag får fram samma pdf oavsett om jag går in här och väljer Registreringsblankett

blankett_zpsd4942016.jpg

eller via knappen "Registreringshandlingar" på startsidan

reghand2_zps1eb14c99.jpg

Ha ha då bär alla vägar till Registeringsblanketten :D Jag själv såg inte stora knappen men då kanske inte bebban blivit godkänd innan .

Sen finns det hingstägare som var väldigt sega när det gällt att _skicka_ ut handlingarna förr och denne har kanske svårt att hitta knappen fortfarande
:o

Vad gäller färgen på den sista kan den inte vara isabell konstantskimmel ? Eller vet man genom DNA att någon av föräldrarna saknar rött anlag ?

Det är inte omöjligt - båda föräldrarna har en förälder som gett röd avkomma. Men fölis ser ut som de med silvergen, ränderna på hovarna, devota ögonfransarna, tonen i pälsen och det ljusa taglet. Och mamma är testad bärare av silvergen...

Haha, den föreläsningen skulle jag vilja se! Jag hade ett superviktigt föredrag den morgon som fölet kom... Jag hade varit uppe en hel natt och nappat, jag var täckt med blod och mjölk -fullkomligt stank häst- när jag fick ställa mig inför 25 kollegor :o kommentaren jag fick var att det var minnesvärt! Min chef efterfrågade referenser men han fick några foton på fölet istället :D svår, jag??!

Min lilla plutt har fått en boll, och SOM det är roligt!
http://i1276.photobucket.com/albums...FEF811B-3621-000001EDDEE1B2C0_zpsf176a964.mp4

Glad midsommar från Östergötland!!!

*kl*

Om en vecka är det dags att åka till hingst med stoet, fölis knappt 3 veckor. Är det något särskilt jag bör tänka på? :nailbiting:

Stoet kommer vara uppbunden men fölis lös, sedan tar vi bort all inredning som går att ta bort.

Är det bäst att stanna varje timme för att kolla så han diar, eller investera i en kamera så man kan kika?

Din föreläsning måste ha varit en syn - jag lyckades ha ett sto som fölade 10 på söndag förmiddag och ett som fölade på natten men då flexade jag halva dagen och jobbade resten hemifrån. Det verkar ha varit bra timing att kunnat göra så... :-)

Det är inte omöjligt - båda föräldrarna har en förälder som gett röd avkomma. Men fölis ser ut som de med silvergen, ränderna på hovarna, devota ögonfransarna, tonen i pälsen och det ljusa taglet. Och mamma är testad bärare av silvergen...

Vad menar du med devota ögonfransarna ?
Hon kan ju vara silverbärare ändå. Det ljusa taglet är ju så en isabell ser ut för har hon inte egentligen för jämnt ljust tagel för att vara en silver av annan kulör.
Ser ju även ut att ha de typiska fux ögonen med rosa kant.
Att hon ser udda ut i tonen kan ju bero på att hon är konstantskimmel så att det vit/gråa lyser igenom samt att hon ju då pga fötts mer färgad än en isabell vanligen gör. Du sa ju själv också att hon hade fel hudfärg för att vara gul med silver och att hon är gul är det ju ingen större tvekan om.

Satsar fortfarande en femma på isabell konstantskimmel ;)

Nej usch det föredraget vill jag bara glömma :( normalt sett är jag ganska skicklig på att hålla föredrag men detta var bara kaos O_o
Ditt föredrag (och din "outfit") lät ju spännande, vad var ämnet, zombies ;)?

Söt han är med bollen :D

Fräsig bil du har, avis :o

devota - felstavning av "de vita".

Jag tycker inte hon är särskilt gul i tonen, så jag tror mindre på det. Å andra sidan kan just den ljusa huden runt ögonen vara gulgen + silvergen liksom att ögonen var lite ljusa vid födseln. Jag har för lite erfarenhet av hur huden på gul + silver ser ut vid födsel. Däremot under svansen är hon (ännu) fullfärgad.
Mammahästs uppfödare (har haft 5-10 föl i år enbart och har hållit på i flera år) funderade på om hon var samma färg som sin mamma - dvs silvergulbrun. Och ja, uppfödaren får varje år ett antal silverfärgade hästar, senast förra året hade hon själv en silvergulbrun fölunge.

Men om det skulle vara en "svart" silverman så skulle hon väl ändå vara mörk i hårbottendelen av man och svans och det ser hon ju inte alls ut att vara på fotona i alla fall. Man och svans ser ju precis ut som en normal isabell gör = infärgat ljusa.

Googlar du runt så finns i alla fall bara bilder på föl som är mörkare i botten och ljusa ute i manen men den mörka bottendelen finns där på alla dessutom har nästan alla någon del även ute i manen som är lite färgad, hittade inte en enda bild på något silvergulbrunt föl som hade jämn lintott man utan mörk bottendel, överhuvudtaget verkade det som att just silvergulbruna hade mer grå än lintott man.

Fast de flesta silverföl jag får upp av rasen har samma gråaktiga ton - även om de flesta ser ut att vara något mörkare så är det samma speciella gråhet (eller hur jag nu ska förklara det).

"Registreringsblankett" kommer inte upp i min rullista, så antar hingsthållaren inte fixat det än... :D

Antagligen inte, du får kanske stöta på dem :)

kl
Insåg nu att jag får ta lite nya bilder på Dorri. De jag har är två veckor gamla :mad: Skulle passat på och fotat i förrgår när hon sprang så grant i trädgården...:meh: massa små fölhovspår blev det

IMAG0873_zpsedc4ca26.jpg

kl

Ja men jag ser ju fram emot att rida in Itzy... :/ Hon är helt fenomenal på att stå på bakbenen, hon har sinnessjuk balans och står helt stilla huuur länge som helst och balanserar på de små bakfötterna. Spanska ridskolan nästa?

img_6867_51c6ba77ddf2b342d29e4301.jpg

img_6866_51c6ba6f9606ee60b78f6f8a.jpg

img_6865_51c6ba69e087c32036fc4116.jpg

Hon är nu 5v gammal och mäter 115cm i manken och 116cm på baken. Hon har alltså växt 5cm (!!!) på en vecka.

img_6795_51c6ba24ddf2b342dee856e1.jpg

Vägvinnande galopp har hon oxå!

img_6849_51c6ba529606ee61e577ebb8.jpg

Nu har jag dessutom bestämt mig för vad hon ska heta! En kaxig dam behöver ett kaxigt namn, så det får bli Joli Inittowinit!
Jag har rocklåts-tema på mina uppfödningar, och storebror heter Joli Cloud Connected som är min favoritlåt med In Flames. In it to win it är en helt ny låt av gruppen Saliva, och även deras nya album kommer heta så, som jag faktiskt hörde för första gången samma dag som Itzy föddes, och jag har sugit på karamellen ett bra tag nu, har haft massor med bra namn på tapeten, men det får bli detta! Dessutom är låten bra!

Ibland ifrågasätter jag starkt det här med föl :banghead: var tog ambras svans vägen?!!? Har vräkt på antibit men det hjälper föga... Tips? Finns det munkorgar för föl? :D i morse sprang Helix runt med bollen och vurpade, sedan hoppade han iväg på 3 ben och såg sur ut... Då jag precis gått av en tung jobbhelg och hade nedräkning till sängen satte jag mig i bilen med tändstickor till ögonlocken, men efter 10 min skuttade han runt igen = han borde överleva!

Och ja, för den som är nyfiken har jag en bild på min outfit :D H är typ 5h gammal, min smutsmustasch syns inte... Mötte en gammal skolkamrat som undrade vilken färg jag inte hade på mig :o
http://i1276.photobucket.com/albums...E06B018-5678-000002FE8B0A5953_zpsae541cb8.jpg

Snygg klädsel!;) Men guuuud vad söt din fölis är när han leker med sin boll, lille gulleplutten som inte får vara ute med kompisar men bollen fyller ju helt klart en funktion!

Hunter: Dorri är jeetesöööt! Men varför har du hästarna i trädgården? Blir ju stora fula hål i gräsmattan dårå....:p

Så sött neko! Han leker verkligen med bollen som en kompis :)

Hunter, dorri ser social ut :)

I torsdags flyttade mina hästar och idag hälsade jag på dem.
De verkade må toppen. Frans leker med en travarunge med vääärldens största öron och krokiga ben. Så fulsöt!

Frans fick liksom sin mamma A+ i uppförande så matte är stolt.
men uj vad jobbigt det är att åka hem ifrån dem varje gång.
Vill ha de på balkongen :(

983604_10151527491641631_1243637634_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka