Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Jag skulle med vilja ha en till, men det är ju inte mitt sto... Det är kanske tur det. Student med specialintresse att samla på hästar!:eek:

Vilken liten underbaring!
Hon påminner om ett silverfärgat föl, vad blir hon för färg??
+ cirkus

Hon är silverfärgad så det är inte så konstigt om hon ser ut som en sådan.

Det jag har problem med är vilka fler färggener som är inblandade...

Mamma är silvergulbrun och pappa svart konstantskimmel...

Silver är givet både pga vita öongfransar, tagel och randiga hovaran och pälsens nyans.
Konstantskimmelgenen tror jag ganska mycket på - hon verkar vara lika vit i botten som det andra fölet jag fick och som nu visat sig vara konstantskimmel.

Gulgen - tyckte först att ögonen hade en färg som tydde på att det kunde finnas, men å andra sidan är hennes skin svart, särskilt under svansen. Det har det inte varit på de andra silver + gulgens hästarna som jag träffat - men de har varit vuxna.

Och så är ju frågan om hon är brun eller svart som basfärg....

Så - tips mottages gärna :-)

Verlin: Japp, två föl är redan födda så snart får väll jag också "leverera":D

kl

Så var lilla räpan hemma igen, mammahäst seminerad och klar. Dorri visade framföttern även denna gången på seminstation genom att inte vilja följa med mamma in från hagen på kvällarna. När de försökte fånga henne satsa hon mot staketet :eek: Stackars mammahäst som ville gå in och äta kvällsmat fick snällt vänta i hagen tillsammans med sin illbatting tills prinsessan fått nog :meh: Vad ska det bli av den här trollungen :devil:

Måtte det inte bli en hingst nästa år :nailbiting:

*KL*

I dag fick de komma ut på bete tillsammans med ett ungsto utan föl, lekkompisarna kommer dit i helgen då vi har haft alldeles förblött för att kunna släppa dem på bete tidigare.

1013536_10151446941602283_1365849499_n.jpg

Intressant helt klart- frågan är bara hur mycket pengar jag får lägga ut på gentest för att klura ut exakt vad hon är ;)
Särskilt som jag måste påbörja hennes registrering snart för att hinna få pass i tid. ( måste reggas i USA först och de papperna får vara grunden till svenska passet.... Enkelt och smidigt...)

Ja det lät ju hur smidigt som helst ;) Men jag ser verkligen fram emot att se resultatet! Har en 11a oxå, och det känns som det var igår jag skrev i hans föltråd, tänk när våra fölisar är så stora! Då vet vi allihopa vad de har för märkliga färger! Finns många frågetecken i denna tråden tycker jag!

Haha, ja det blir spännande! Tycker Iska börjat få ljusa hårstrån precis där ögonfransarna sitter nu, men är inte helt hundra då hon sällan har huvudet stilla väldigt länge... Men jag håller mig nog ändå till skimmel född fux!

kl.
I två dagar har jag och farsgubben byggt vindskydd. Det kanske är lite överkurs då de har fin skog att vara i, men det kändes ändå som att jag ville ha vindskydd till dem... Så carporten är nu ombyggd, helt slut. Men hästarna älskar den, speciellt efter att jag halmat upp den. Rymligt och fint. Inatt är det sova-ute-debut, trots skog, vindskydd och stor hage med elstängsel är jag ändå orolig. Lilla tösen. Undra om jag kommer kunna sova inatt... :cautious:

Va mysigt att kunna ha dom ute så mycke.
Mitt lilla odjur äter ju "välling" och det går inte att få till det med att äta det ute.
Så han får frukost inne sen ut och leka en stund och sen in och äta lunch och sen ut igen för att vara ute till kvällsmaten.

Som tur är så kommer han ju att lära sig äta gräs och hö och då behöver han inte passa sina vällning tider lika mycke..

Han får snutta på sin "mamma" men han blir inte mätt på det.

man ska inte ta i för mycke när det är varmt..då räcker det med att kliva över hindret

Jag kom att tänka på en sak när jag läste 12: ornas tråd - det går inte att säga 13: ornas eller jag har en 13:a, 03:a gick ju bra, 23:a kommer också gå bra, men det där tonet efter sabbar ju allt O_o:mad:

Tanken slog mig väldigt hårt, jag gick och grubblade hela eftermiddagen på hur jag ska presentera min häst. Kommer helt enkelt få uppdatera med ålder varje år, skönt för folk att slippa tänka själv.

Cirkus: det är djupa insikter som föds på Buke

haha, jag har följt tråden i tysthet och drömt om att få en född 14 nästa år och har som sagt redan klurat på att det går inte att namnge tråden eller födelseåret på något vettigt sätt =)

3 750/månaden för båda.
Vilket är billig jämfört med sthlmspriserna jag är van vid :)

De går på bete dagtid men sover inne för att kunna ha koll på ev tillväxtstörningar och för att ge mammahäst en bra chans att sova.
Känns superskönt.

När man är bortskämd med fina systemkamerabilder känns mina mobilbilder rätt kassa :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka