Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Grattis, man glömmer så fort hur små de var i början.

Caisa, kan stava det men har iiingen aning om hur du uttalar det.

Rebecca, ok då ;) Frans är ingen ft häst men lika långa ben som matte!
1000043_10151515287471631_180644238_n.jpg

Har inte bestämt mig ang visning. Det känns lite dyrt och ger inte riktigt nåt.

Hur mkt kostar det att visa hos er?

250kr kostar fölbedömning hos oss, det tycker jag det kan vara värt faktiskt! Men jag tänker ju ta fler föl på mamman så då har jag ju hjälp av att få lite proffesionella ögon på fölet. Och får fölet bra poäng är det ju jättekul och får hon det inte så ska hon ändå inte säljas förrän hon är så gammal att siffrorna inte spelar någon roll.

Man var ju tvungen att vara medlem överallt och så bensinen. Blir säkert en tusing till slut.
Mitt sto är ju 19 vårar ung och xx. Att tilläggsregistrera henne för att visa en blivande valack känns sådär.
Så nja. Jag tycker att Frans är fin men han kommer inte vinna fölchampionatet så ser inte meningen med det. Men det kan ändras. Är långt kvar.

Har någon fått reg.papper på sina? Har anmält att Frans kommit på språngrulla men kan inte finna nån att hingstägaren lagt ut reg.papper.

det där tycker jag varit olika från olika hingsthållare, hur snabba dom är på att fixa så reg.papper finns tillgängliga.

Med tillåtelse från ägaren presenterar jag härmed stallets sista och tredje föl för i år! Bilderna är tagna av mig.

Stoföl e Sir Donnerhall

179729_10151488959741344_2066060882_n.jpg

968938_10151488980576344_858520418_n.jpg

Det är otroligt skönt att allt är klart, första dygnet var jag så spänd men nu är jag bara så trött. Tror att man pustar ut och spänningarna släpper :)

Jag mätte henne på stallgången gick hur bra som helst! :) ska nog mäta om idag när den står stadigare på fötterna ;)

Caisa: hon tackar så mycket, jag tror att hon och Iska har samma grimma men den kunde hon verkligen inte ha, får köpa en ponnyfölgrimma ett så himla näpet huvud...

Roligt att se en contant q avkomma har själv en kille född -11 och han blir skimmel..Min är contant q första årgång så man vet ju inte vad det blir...han är iallafall stor sist jag mätte honom var han 167 och det är någon månad sen,trevligt temperament och lätthanterlig.svårt att se om han blir skimmel..

Roligt att se en contant q avkomma har själv en kille född -11 och han blir skimmel..Min är contant q första årgång så man vet ju inte vad det blir...han är iallafall stor sist jag mätte honom var han 167 och det är någon månad sen,trevligt temperament och lätthanterlig.svårt att se om han blir skimmel..

Ja, så kul att du också har en Contant-avkomma :) Finns det bilder på din i nån tråd här på buke så man kan kika? ;)
Ja skönt att höra att din är stor, vet inte riktigt vad mitt sto kommer att lämna eftersom det är hennes första. Hon är själv 168cm s¨å alldeles lagom tycker jag, men hennes mamma är bara 154cm, och hon har flera syskon och de mäter alla kring ca 160cm. Contant är väl 170cm men hur stort/litet ämnar han? Du kanske vet storleken på nån fler avkomma? :D
Försökte i alla fall mäta mitt lilla föl nu på morgonen, inte det lättaste med ett vanligt måttband men ca 104cm är hon.

Ischerka eller iskierka? Hur säger man kierka? ;)

Inga "sch-ljud", bara hårda k. Isk-i-erka. :D Men hon kallas Iska efter min hund som vi tog bort för ett par år sen, det var en samojed, så det passar ju en skimmel. ;)

Verlin: Fast Iska har ponnyfölgrimma? :D Jag köpte den först, såg inte att det var för ponny, då köpte jag en vanlig, men den var på TOK för stor, den för ponnyföl satt bra. :o

Ååååå så tråkigt det är att vila ett föl!!! Nu har det gått ett par dagar med promenader och vila vila vila. Resultatet är en övertaggad mor och ett föl som är mycket välhanterad :crazy: Helix ska ju ledas och få hovarna kratsade varje dag... Däremellan så skiter jag fullständigt i honom. Han fick en fotboll av mig som han rusar runt med i hagen :D återbesök nästa torsdag, hurra!!! Hoppas att vänsterhoven börjat sköta sig tills dess :rage:

Jag har tänkt på er :)
Hur länge till ska han vila? Men han kan ändå vara ute i en liten hage?

Min föl rispade ju sitt öga med ögonfransarna och fick ett hornhinnesår och när hon kom hem från djursjukhuset så hade hon fått Atropin som gav dilaterad pupill och ljuskänslighet. Så då fick hon bara vara ute när det var molnigt...mammahäst är en VÄLDIGT energisk häst och hon får spader av boxvila :meh: hon måste få springa annars kokar hon över. Nu blev pupillen normal ganska snabbt och då kunde de vara ute som vanligt men jag vet vilket helsike jag hade där några dar :banghead:

Hur mkt kostar det att visa hos er?

250kr kostar fölbedömning hos oss, det tycker jag det kan vara värt faktiskt! Men jag tänker ju ta fler föl på mamman så då har jag ju hjälp av att få lite proffesionella ögon på fölet.

Vet inte men jag tycker 250 kr låter högst överkomligt! :) Vill gärna visa mitt föl men det beror på hur det utvecklar sig med ombetäckningen av mamman - inseminering imorgon - håll tummarna :nailbiting:

Va du är gullig som tänker på oss wannabe-östgötar :)

Första åb är nästa torsdag... Men hovslagaren tyckte han kunde se honom om 1 månad! Så det är lite otydligt :) veterinären ville ha de inne med kontrollerad hagvistelse max 40 min. Fungerade 1 dag sedan hade jag en stor jävligt upprörd häst som struntade i sitt föl... Efter detta har jag haft diskussion med Ambra om hagstorlek, tillräckligt stor så hon inte inser att hon är "vilandes" och tillräckligt liten så Helix får chans att slappa när han vill. Magiska måttet är 9*15m, fri tillgång på hö. Och eftersom jag är alldeles för kär i mina hästar så går jag runt som en kinesisk risfältsarbetare och plockar gräs :o för att krydda till det hela ytterligare gick stallets hästar på bete nu så vi är ensamma... Finns inget jag kan göra så min förhoppning är att de ca 20 kossor som går i hagen breve duger ett tag!! Känns onödigt att köpa en till häst för sällskap i 2-4v :D

Det dyra fölet och min arbetsledare
D3FB8D17-00B4-4929-84AD-7EED5F3BFD7A-3258-000001B275D65EB8_zps6532dd6d.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka