Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Hovformen på vänster fram är sisådär, låter jag det vara så lär det bli en bockhov... Sådeles får den lille inte bli trött och ska gå på hårt underlag. :arghh: men det är inte så illa att han är plastad eller så! Vetten var väldigt noga med att säga "resultatet är helt beroende på hur engagerad ägaren är"... Najs!

Dock kan det ju vara värre, han är ju inte halt! (Positivt tänkande) Men det suger brutalt för de skulle ha åkt på bete förra veckan, med 3 fölkompisar... Istället får han gå hemma med morsan och ett gäng kossor :cautious: känner mig som en dålig hästägare :( :wtf:

Jag ska köpa en ny i morgon, en pastellrosa :D Men då satsar jag på ponnystrl

Betalade du levandeföl eller 90-dygn på Spöket? Tänkte på hur snabba de var på att fakturera.

Tack så mycket, skickade bilder till A-Durs ägare som sa samma sak och att hon var pappa upp i dan.

Din går inte av för hackor heller, jag funderade först på Diarado men så blev det så himla brottom med beställning så det föll bort.

Apropå Neko: Hunter bor du i Östergötland, trodde du bodde i Kungsbacka?

Senast ändrad:

Haha, åhh, rosa...

levande föl, de var ruskigt snabba på att fakturera så snart jag rapporterat in fölresultat. Tror jag rapporterade in på Lördag, fick fakturan på Tisdag. ;) Eller om det inte var Måndag? Men då måste de automatiskt skickat den på 335/336 dar, annars hade den inte hunnit fram (fölade torsdag på 335 dagar)... Snabbt gick det iaf.

Haha, Westlifefölen verkar komma på dygn 335 ;) Men jag har inte fått någon faktura ännu. Jag raporterade in i söndags och har inte fått något...

Ja, rosa på en fux kan väl bara vara tillåtet som föl?

Idag har Chloetta fått bli borstad för första gången när hon stod som ett ljus i stallgången med sin alldeles egna borste :love: Lyfte även både fram och bakhovarna så då var det avklarat. Hon verkar bara så himla snäll :D

Hon har även upptäckt en till sak idag - Flugor!! och hon hatar dem.

mg_5637_fotor_51c0d0dfddf2b34fc2554e53.jpg

mg_5638_fotor_51c0d104ddf2b350faa5578c.jpg

mg_5663_fotor_51c0d11b9606ee438ca85402.jpg

mg_5665_fotor_51c0d15a9606ee44f5278fb9.jpg

*knapplån*

Så var då årets fjärde och sista föl fött..

Bliss CML sto e. Luxus CML u. Alfa CML*** ue. Don Primero-Master

1015415_10151492827483225_2090429835_o.jpg
[/URL][/IMG]

1025682_10151492829408225_390250109_o.jpg
[/URL][/IMG]

Va du är gullig som tänker på oss wannabe-östgötar :)

Första åb är nästa torsdag... Men hovslagaren tyckte han kunde se honom om 1 månad! Så det är lite otydligt :) veterinären ville ha de inne med kontrollerad hagvistelse max 40 min. Fungerade 1 dag sedan hade jag en stor jävligt upprörd häst som struntade i sitt föl... Efter detta har jag haft diskussion med Ambra om hagstorlek, tillräckligt stor så hon inte inser att hon är "vilandes" och tillräckligt liten så Helix får chans att slappa när han vill. Magiska måttet är 9*15m, fri tillgång på hö. Och eftersom jag är alldeles för kär i mina hästar så går jag runt som en kinesisk risfältsarbetare och plockar gräs :o för att krydda till det hela ytterligare gick stallets hästar på bete nu så vi är ensamma... Finns inget jag kan göra så min förhoppning är att de ca 20 kossor som går i hagen breve duger ett tag!! Känns onödigt att köpa en till häst för sällskap i 2-4v :D

Klart jag gör, vi hjälptes ju åt att hålla ihop nerverena i "Vänta föl"-tråden :p

En av de värsta momenten i mitt liv var dagen efter fölet kom hem från sjukhuset, det var en fredag och jag skulle jobba som vanligt. Eftersom väderprognosen såg osäker ut så vågade jag inte släppa ut fölet om det skulle bli sol. Så mamma och föl fick stå inne, de andra hästarna gick ut. Mammahäst är flockledare och blir totalt koko av att stå inne själv, hon river stallet, men eftersom hon nu hade ett 1-veckas föl vid sidan så trodde jag i min enfald att det skulle fungera...Just denne fredagen skulle jag hålla ett två timmars föredrag om mitt företags miljöarbete för universitetsstudenter från Växjö. På morgonen hade allt varit lugnt i stallet och jag tänkte bara slänga ett snabbt öga på kameraövervakningen innan jag gick och mötte upp studenterna för lunch och sen föredrag. Bilderna från kameran visade en helt HYSTERISK mammahäst som for runt, runt, runt inne i boxen och stackars fölet hade bara att flytta på sig :crazy: Behöver jag säga att mitt stresspåslag gick på till max :nailbiting:? Jag bad att vi skulle hoppa över lunchen och börja med föredraget direkt så jag kunde komma hem till mina hästar. Jag har ingen aning om vad jag sa under det föredraget, mina tankar var någon helt annanstans, jag rabblade igenom bilderna i rasande fart och rusade ut till bilen och bilfärden som tar 7-8 minuter kändes som evighet :wtf: När jag fick ut mamman i stallgången blir hon lugn och fölet kan ställa sig och äta, puuuhhh

De resterande dagarna som fölet hölls inne innan pupillen var normal stod ALLA hästarna på box :meh: de fick dock vara ute på kvällarna när solen inte var så stark..

Så jag kan gissa hur kul du har det nu, massa extrajobb men det är det värt :love:

Fick också återkoppling från studenterna i efterhand att de uppskattat föredraget, kanske berodde det på att det kortades ner eller så tyckte de synd om mig :p

Tack så mycket, skickade bilder till A-Durs ägare som sa samma sak och att hon var pappa upp i dan.

Din går inte av för hackor heller, jag funderade först på Diarado men så blev det så himla brottom med beställning så det föll bort.

Apropå Neko: Hunter bor du i Östergötland, trodde du bodde i Kungsbacka?

Enligt dom som sett fler (Diarado)föl än vad jag har i sina liv :D så ska Dorri vara lik på sin pappa. Har fått flera kommentarer om "det är en Diarado va?".

Vi var några stycken som hjälptes åt att hålla ut under nervpressen "vänta föl" i en annan tråd här på Buke. Så jag känner inte Neko, bara här på nätet :D och jag bor mycket riktigt på Bästkusten :p

Grattis, vad skönt att allt har gått bra med alla :)

Den var för himla söt!

Hunter: det är ju en jättefin hingst så man blir ju bara glad om det finns likheter ;) Du verkar ju nöjd eftersom att du gör en till.

Bäst att höra efter, hästarna kanske står någon kilometer ifrån varandra, då hade man ju kunnat kika förbi :D

Hunter: det är ju en jättefin hingst så man blir ju bara glad om det finns likheter ;) Du verkar ju nöjd eftersom att du gör en till.

Mamman är ju med fin men pappan är la ett strå vassare så jag är inte missnöjd med att fölet liknar honom ;) Jag hoppas vi gör en till! Seminerat stoet idag!

kl.

Jag blir inte klok på Iska, NU ser svansen svart ut, så beställde ett kit för provtagning, här ska testas för svart anlag. :meh:

men det ligger ju en på sidan innan ;)

Imorgon flyttar de, till en stor uppfödare där de får massa kompisar och förstklassig omvårdnad. Jag behöver helinackordering just nu och det är det bästa för dem. Jag får 8 mil (!) men tar mig bara en kvart extra. och 45 min eller 60 känns som skitsamma faktiskt.

Frans är bättre i sina bakben efter en tillväxtknak men jag förstår varför mamsen heter Miss Petite, det är ingen stor och rejäl kille direkt.

En ja ;) jag vill ha bilder :p

Så skönt med helinackordering! Hur mycket kostar det i månaden? Mina går ju på sommarbete ute dygnet runt nu med så det är lite mindre jobb än vanligt men eftersom jag är ett höns så släpar jag in dem i stallet om det:

a) Åskar (jag är åskrädd)
b) Regnar kraftigt och samtidigt kallt (<12 grader)
c) Om det är mycket insekter (dock ovanligt lite i år vi har normalt sett inga mängder)

Så jag har att göra :p

Även här blev det föl i natt - en liten tjej. Mammahäst vägrade att vara instängd i egen kupé utan ansåg att det skulle fölas i hage med sällskap.

Allting gick bra, även om de ett par timmar senare var tvungna att vila lite...

DSC_0009.jpg

IMG_0042fix.jpg

IMG_0080.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka