Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Ja... mitt hjärta tycker det, men det innebär att jag måste bo kvar hemma hos mina föräldrar minst 1,5 år till innan den ungen kan säljas, vilket inte är jätteoptimalt när man är 25... Och dessutom måste jag jobba kvar på ett jobb jag inte trivs på.
Men alternativet kan innebära att mammahästen måste tas bort (hon deppar ihop, inte av ekonomiska skäl alltså) istället, och jag vet inte om jag någonsin skulle förlåta mig själv om jag inte ens försökte ge det en chans till, vad är egentligen 1,5 år?
Tycker ju verkligen det vore synd på henne som avelssto om hon inte fick fler föl också... :(

Ja nu har han vällingmage sötnosen. Han har sett fin ut sen sensommaren men att fota själv med mobilkamera är hopplöst. Skönt att dela stall med fotografen igen :)

inga mer fula mobilbilder nu :mad:

vid bättre väder kör vi en hel fotosession på Fransen! Han förtjänar bättre bilder ;)

Ni som har era åringar uppstallade, hur länge är dom ute på dagarna då?

Jag var tvungen att ta hem min lilla ifrån lösdriften igår. Så nu är hon uppstallad då... Kanske inte det optimala men...

Lösdrift är väl kanske det bästa om det fungerar, men om det alternativet inte finns?

Är det "katastrof" för en unghäst (hon blir 1 år 27 feb) att växa upp på stall?
(hoppas ni förstår hur jag menar :) )

Jättefina "bebisar" alla har ;)

Jag tar sovmorgon så att de får gå ut senare än vanligt :o och sedan fotar jag precis vid utsläppet, då brukar det vara lite fart i dem :angel:

Och jag tycker också du ska betäcka om! :) Jag vill ju gärna betäcka igen i år också, men skulle behöva bli av med någon häst då först... Sedan funderar jag på att köpa en till åring också, men det får nog bli antingen eller :angel:

Vintertid som fölisar tycker jag att det inte gör nåt att de står på box så länge de får röra sig ordentligt på dagarna. Har man de ensamma i små hagar lär man få odrägliga energibomber men kan de busa med kompis på dagarna så äter och snarkar de oftast när de kommer in.

Frans är ute ca 8-16 nu. Sen bor han i en stooooor utebox med sin kompis.
Det viktiga är att de får komma ut på bete i sommar känner jag.

Charlottee, jag lovar men så hemska var väl inte de tidigare bilderna? :crazy:

Dressyrteamet, jättesöt! är det nya matten som köpt grimman tro? ;)

Caisa, varför skulle hon inte lika gärna kunna gå odräktig? Jag hade inte valt att bo hemma, 25 känns lite som i äldsta laget för mig och att då planera fler år hemma hade jag nog undvikt.

Vilka roliga bilder på Iska :D Har hon krullig man eller?

För mig personligen så hade jag inte orkat bo hos mina föräldrar i 1,5 år - nu är jag (lite) äldre än dig men jag hade nog ännu mindre orkat när jag var 25 :angel: om jag dessutom hade haft ett arbete som jag inte trivdes med

Han låter lik min hingst i sättet - en perfekt häst enligt mig :) social och snäll och vill göra rätt

Frans har småkrull i man och lugg :love: I övrigt är den lika hopplös som mammans, inget tagel utan svintokrull.
Fint men fett liksom. Svansen fick pälsglans igår för att redas ut efter höstens lerinpackningar. Den är dock lång, når nedanför hasen. Är han liten eller är den lång?

Jag vill ju gärna betäcka igen i år också, men skulle behöva bli av med någon häst då först...

Skulle också behöva göra av med en häst eller två eller tre...:angel:
Och jag skulle inte betäcka någon i år var det sagt men nu kanske det kommer hem en ny häst till mig snart och då kan jag nog inte låta bli att betäcka henne...

Jag tar sovmorgon så att de får gå ut senare än vanligt och sedan fotar jag precis vid utsläppet, då brukar det vara lite fart i dem

Och jag tycker också du ska betäcka om! Jag vill ju gärna betäcka igen i år också, men skulle behöva bli av med någon häst då först... Sedan funderar jag på att köpa en till åring också, men det får nog bli antingen eller :angel:

Haha, fusk! :p Mina får ju frukosthöet ute på morgonen, så de går ju bara direkt dit ändå skulle jag tro. ;)

Ponte: Hon trivs inte med pensionärslivet, ändå red jag henne kontinuerligt då men livsgnistan bara försvann. Hon vill jobba - eller ha föl. Från det att jag pensionerade henne till det att hon blev dräktig (pensionerades sensommar lagom till att seminstationerna precis stängt) ville jag nästan gråta när jag såg henne. Men den där tomma, håglösa blicken hon hade försvann när hon blev dräktig, och hon har varit jättelycklig sen Iska kom.
Och på den tiden hade jag mer tid för henne än jag kommer ha om jag pluggar vidare nu, då jag även kommer behöva jobba samtidigt för att betala för 2 hästar under tiden.
Skulle isåfall kanske gå, om jag kan hitta en nivå hon trivs med, som hennes gamla kropp håller för, och som en medryttare kan hjälpa mig med. Men hitta medryttare till henne tror jag inte är så lätt heller.

Och nej, jag VILL inte bo hemma, det var en oplanerad panikflytt som gjorde att jag bor här nu när det strulade med mitt privatliv samtidigt som karln som hade stallet där Spöket skulle föla gick bort.
Hon skulle ju helst ha fölat igen nu i sommar, men då tog hon sig ju inte! :arghh:

Sassiball: Känner ingen som behöver avelssto, och hon är 20 i år så det går inte ta fosterförsäkring på henne längre, så tror inte hon är så het på marknaden, även om jag hittade en främling jag kände mig trygg i att lämna iväg henne till...

Hunter: Haha, jag kommer mycket väl överens med mina föräldrar, så det är inte det, men... man vill ju gärna ha något eget igen liksom. Tänkte plugga vidare direkt i höst och flytta ihop med pojkvännen igen och så, om jag inte betäcker om hästen. Jobbet är okej, det fungerar, men lönen är inte mycket att hurra för och det är långt att pendla så det går åt 4k i bensin dessutom... (bodde där innan panikflytten hem) så ja... det är svårt.

Ang Iska: Hon är inte så stor som hon ser ut! :p Det är mammahäst som är liten... :cautious: Har inte mätt henne på en månad, men hon bör ligga runt 143-145 cm ungefär om hon följt sin vanliga växtkurva.
Och ja, hon har mycket, krullig man! :love: Vem hon fått den av förstår jag inte, mammahäst har knappt någon hårväxt alls. Iska har redan mer och tjockare lugg än sin mor. :p Balougraph kanske är riktigt hårfager? :D

Fast åh andra sidan, pluggar jag vidare direkt så kan jag vara färdigutbildad och ha ett bättre jobb lagom till att Iska kan betäckas som treåring... :angel:

Senast ändrad:

Att plugga och betäcka Iska låter vettigare. Är det inte sällskapet hon trivs med då? Hon var väldigt förtjust i sin flock och stod ofta nära min Z i hagen. Min Z vill ha sin flock samlad hela tiden och Apple gick med p det hela tiden.

Fick bild av Charlottee, alltså den där busblicken :love:
1620617_10151944311876344_692333339_n.jpg

Ja, de busar rätt bra! Så jag har så inte såå dåligt samvete längre att hon inte har någon jämnårig kompis.

De är ganska lika! Tyckte nog Marlin rörde sig lite bättre, men Florence är snyggare i kroppen (fast Marlin fick ju ändå 898 exteriört som 4-åring, så jag vet inte riktigt :p)

Hon gick ju med sin vanliga flock hela tiden, som hon var väldigt bunden till (gick bra att ta henne från flocken, men gud nåde om man tog flocken från henne), men jag hoppas att det kanske ska gå om jag underhåller henne, kanske lyckas hitta en medryttare, och hon får gå med sin dotter sen när avvänjningen är över.
Får hon inte gå med egna föl tror jag hon skulle vara optimal dagmamma till ungar som ska avvänjas, men en flock sånna har jag inte heller. :p

Och jo, jag vill gärna betäcka Iska innan hon ska börja tävlas så hon haft föl, men det återstår ju att se om hon blir avelsmaterial också. ;)

Awwh, sötFrans! :love:

Jaha, förstår, visste inte hur gammal hon var :)

Ponte, haha den blicken Frans har där är så typiskt en unghingst som är full av bus :D

"jag har inte gjort nåt ... än" :D

Gabby, ja det var siffror att leva upp till! Hon är snygg i typen, ser ut att bli betydligt större än min.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka