Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Det känns inte helt vanligt med grå svans, men jag är inte så insatt :)

Han är en welsh cob e. Coednewydd Eldorado - Tynybryn Whats Wanted

Haha det får vara hur mkt kräm det vill i trådarna, mamma häst sprang över mig när dom skulle ut ur boxen ;)

Inatt fick stofölen stå i egna boxar, Wayana var nöjd så kanske det var detta hon var ute efter när hon smet.. Phaloma däremot (vars föl är 8 månader) var MKT missnöjd. Hon har spenderat natten med att gräva i boxen..

Min märr höll på och döööö under avvänjningen. Fölet? Han tyckte det var jättespännande och stå på egna ben. Jag trodde ärligt att det skulle vara tvärt om.. Men tji fick jag!

Sitter och skrattar gott åt många av era historier, min bautaårinng känns rätt beskedlig i jämförelse. Det enda han har gjort är att haft sönder en ringisolator. Fast jag misstänker att hans väluppfostrade manér är helt pga ledarvalacken som styr de små liven med järnhand. Han dirigerar dem till både mat, vatten och ligghallen. Rätt fascinerande med tanke på hur märrarna gjorde (fölen skenade runt tills nån av märrarna ropade på dem). Nåja!

Mimus: tråkigt och läsa om ditt föl. Speciellt på områden där huden växer långsamt kan man prova transplantera dit små hudöar, det var på tapeten när min häst skalade bort massa hud iaf (Ultuna).

Till alla: borde vi inte ha en buke-fölträff?? Känns som att jag känner er alla :D

Mitt föl är ju väldigt beskedlig och väluppfostrad... Jmf med de andra 17 fullbloden som kan vara lite uppkäftiga, sturska och hitta på bus är min väldigt "fin i kanten" haha. Min mor berättade en morgon att hon inte kom på namnet på mitt föl... så hon kallade henne för Estelle!:rofl: -Ja hon är ju så lik den lilla princessan! Alltid välkammad och i tjusig grimma och uppför sig som en princessa också! Så nu kallar jag henne Estelle ibland... Fast hon heter Inyala..

Nä min har aldrig ens tänkt tanken att röra staket eller bita på något...

Hunter, alltså hahhahah!! :D har också varit med om det, utsläpp av 15 hästar i knähöh snö, lång väg att leda dem ut genom snön. När de väl var ute var det dags att lubcha dem, ut igen i snön. La mig i en snödriva så full av mjölksyra att jag inte var säker på att jag skulle komma hem.

Vissa dagar när jag åker till jobbet och det är snorkallt eller ösregnar (eller varför inte en kombo av dessa?) och jag står där och skrapar vindrutan eller hoppar genom vattenpölar på parkeringen så tycker jag att jag borde ha en medalj bara för att jag lyckades ta mig till jobbet.

Din arbetsinsats med 15 hästar borde vara värd en Purple Heart minst!!!!!

Ja visst man kan skratta lite åt det sen i efterhand. Men jäklar vad arg jag var när jag låg där i snön :rage:

Hur mycket hanterar ni era 1 åringar?

Mina två får mest en snabb översyn och lite kel morgon och kväll. Givetvis blir det lite påminnelse om att gå undan för tryck när vi hamnar i någon sådan situation.

Annars har jag som mål att jobba med dem (promenader, handhäst etc) en gång i veckan, men de är inte prioriterade då jag håller på att sätta igång mina vuxna hästar. Det får bli mer hanteringsjobb när det blir varmare och ljusare. :)

Jag har mina på lösdrift tillsammans.

kl

Bjuder på en suddig bild på mitt lilla mumintroll, de är ju inte direkt vackra i den här åldern, men galet lik sin mor är hon, huvudet är exakt lika!

1533919_10152191311086397_642714355_n_52e402cf2a6b2248fd530162.jpg

Vad söt hon är :love:
Vågar inte visa några fler kort på Haven förrän hon vuxit om sig och är en snygg 3-åring .

Nej inte är de vackra nu inte. Tänk att det kan gå så fort från en riktigt snygg unge till att se ut som något katten släpat hem. Min unge ser just nu ut som ett hopkok av 3 olika hästar :crazy:

kl
Här händer piss och ingenting. Eller ja. Alla hästarna fick löss, så Epona fick uppleva att bli klippt med sax vid mankammen. Som med allt annat tog hon det med jämnmod.
Hon är inte så... ädel... jämfört med alla andra welsh cob-föl jag har sett, men hon har världens vackraste, snällaste ögon och hon är ändå rätt söt som mammut-lookalike!

ml03zn.jpg

14bgqu.jpg

Jag har börjat grubbla över kastreringen. Mina grabbar är snart åtta och tio månader. Tanken från början var att flytta Rickys mamma och låta dem gå kvar som hingstar ett tag. Men det börjar kännas mer och mer bökigt att flytta henne, så jag funderar på alternativ två, att kastrera dem under våren.

Finns det någon fördel med att kastrera dem samtidigt (förutom kostnaden för veterinärens resor :p)? Eller är det bättre att dela upp det, så bägge kastreras när de är runt året?

Sitter och försöker få ihop vaccineringarna, jag är inte van att betala 1400 kr för en vaccinering. :crazy: Tänkte därför att jag skulle få ihop vaccineringarna med någon kastrering i alla fall... Som det ser ut nu behöver Grålle vaccineras i mars, Hampus i maj, Ricky i augusti och Ariel i oktober. :banghead:

*kl*

Cajsa och mamma häst fick springa av sig idag i den sk. "gräspaddocken" dvs.på plan mark och oooj så kul det var! :D fick en del på film - måste bara ladda upp den först.

Bifogar dock med en någorlunda bra bild på fröken:

2v2awzd.jpg

Cajsa Cavat ( Sv.Ridponny-sto.f.23/6-13 e.Claudius RP 176 ue.Le Mans xx ) :love:

Dock så är kotan och framknät fortfarande svullna, ej påverkad mer än öm vid.kotan, annars busar hon och mår bra, ingen feber. Ny kontakt med vet.på mån.då det har gått lite mer än 2 v.sedan hon blev svullen.

Kan det ta mer än 2 v.för att övetskotts-vätska ( vet.anser att det är överskotts-vätska) ska försvinna?

Jag har precis fått barn (och köpte hästen några dagar innan förlossning) så jag hade i tanken att bara hantera honom ca 1 gång/vecka en period...han går också på lösdrift med jämnåriga. Känns inte som man måste hetsänka på hanteringsbiten riktigt ännu? tänkte ta det mer om ngt halvår eller så...

Grrrrr.... Min fula ankunge har fått så mycket hyss för sig så det är inte klokt!!

Vill inte gå ut från stallet när det snöar... Bara växer fast i stallgången...
Sen när det inte snöar och man skall ta tag i hennes grimma (ex när hon skall in från hagen) så har hon börjat att slänga lite med huvudet o nästan små stegra... (Typ hon ställer sig på tårna)

Häromdagen hade hon inte tid att vänta på sin tur när det var dags att släppa in så hon smet ut när jag tog in det dräktiga stoet... Smet på utsidan om henne. Tror ni hon springer in i stallet? Nix... Den lilla dressyrhästen tror hon är hopphäst och skall hoppa IN i hagen igen... Gick ju inte så bra... Stillastående hopp dessutom! (O snöhalt utanför)

Åhhh vad arg jag var!! Dock klarade hon hoppa över 2 av de 3 trådarna så det var bara översta som gick sönder... O tack o lov inga stolpar...

Sedan dess har hon skött sig nästan fläckfritt...

hähä, sött med små trotsiga ungar, va? ;)

Iska är mestadels mycket trevlig att ha och göra med, hon hanteras ju inte mycket mer än att leds ut och in ur hagen nu, senast hovis var här togs det sista av rötan och har inte sett röken av någon ny röta.
Snart måste mamma få komma ifrån henne dock, börjar bli jobbigt för henne att hålla både sig själv och en unge som snart är lika stor som henne i hull... Får väl se om hon fortsätter uppföra sig då. ;)

Däremot drömmer jag drömmar om att hästarna rymmer, HELA TIDEN. Oavsett vad jag gör, de bara går rakt igenom. Och att Iskas ben är alldeles trasig och blodiga. Sjukt jobbig dröm. En fram såg nästan ut som att en björn eller nåt tagit en tugga av, men hon var bara halt på ett bakben som inte var söndersargat. Jag gillar inte mina drömmar. :cautious:

Min Lilla O kommer hem i slutet på veckan. Han har fått börja gå ut nu i liten hade och nästa såromläggning blir på tisdag då jag åker dit och är med. Sedan är tanken att jag ska klara det själv när han är hemma.

Det kommer bli lite nervöst att han kommer hem skadad och ska ihop med ny kompis. Hoppas bara inte det smälter och blir för isigt underlag.

Han är mätt nu till 148 cm.:)

Men fy vilka drömmar du har :( låter verkligen inte roligt...

Mm visst är det roligt med tonårstrots :( jävla märr dessutom ju ;)

Nej men när hon inte trotsar o testar gränser så är hon lika harmonisk pch lugn som alltid...

Aldrig några problem tidigare utan känner väl mest att hon kollar var gränsen går. Men jag får ju min vilja igenom alltid ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka