Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Du har gott om tid med hantering. Hellre mindre hantering än felaktig hantering brukar jag tänka. Dvs hinner man inte hantera dem så kommer de vara lika lätta att jobba med om ett halvår. :)

jag har alltid fått höra att "du ska vara lat med din unghäst så håller den längre" så jag kör på det.
Min unge leds till och från hagen står uppställd på gången vid borstning och kan lyfta fötterna.
Och självklart vet han att det är jag som bestämmer.
Han är lugnet själv.en riktig ferdinand...blir inte rädd för något och gillar att kolla in nya saker.

Här står han och äter med sin storasyster..hon är 150 cm hög.
Han är 125 +/- någon cm..å det syns..eller hur.

Här har det regnat i dag å fjant jag måste sätta på täcken..
Men han är tunn.har visserligen ganska bra med päls men har dåligt hull.

Ja det får bli så, han står några mil ifrån och jag har hästar hemma så tiden finns inte just nu men kommer att finnas när allt har lugnat ner sig :) Det får bli en gång i veckan och då lite saker som stå på stallgång, ledas lite etc.

Var tveksam till att köpa häst överhuvudtaget nu iochmed bebis, men tänkte att en 1 åring ska ju ändå kunna klara sig en tid ändå :)

Ponniplutt, vilken underbar skimmelfärg!

Idag kom Frans "hem" och Charlottee fotade honom. Tyvrr skitväder så lite mörka bilder men man ser min prins ändå. Känner mig nykär, herregud vad ljuvligt lik sin mora han var i psyket idag. En grundmurad trygghet, lyhörd och spillevink glad :) :love:

1621839_10151927235126631_284521844_n.jpg

1619251_10151927253451631_1993406533_n.jpg

1780729_10151927309651631_783849081_n.jpg

1536701_10151927309761631_435624673_n.jpg

Tack! Vi har så fina hagar där så igår visade han sin trav ordentligt, jag blev inte besviken! Betydligt mer aktion än sin mors fullblodstrav.

Har inte mött än men han är i "medelhöjd" när man jämför med stora ungar.
Fick sms att han ätit bra och sovit gott, var en lång dag för honom igår.

Ja nu har han vällingmage sötnosen. Han har sett fin ut sen sensommaren men att fota själv med mobilkamera är hopplöst. Skönt att dela stall med fotografen igen :)

Hon verkar ha roligt med brorsan, är de lika varandra eller ser dustor skillnad pga fäderna?

Grrrrr.... Min fula ankunge har fått så mycket hyss för sig så det är inte klokt!!

Det har min haft sen hon var två veckor gammal :meh:
Hon hoppade ut ur hagen igen för två dagar sen. Mamman har varit halt så jag skulle kolla henne genom att trava på grusvägen utanför. Jodå mamman trava på rätt bra inte mycket hälta kvar men det såg ju superkul ut att springa på grusväg tyckte Dorri så hon hoppade ut...sen rejsade hon runt tills hon var helt genomsvett och anfådd...sen fick jag fånga henne :rage:

Det har varit knöligt och fryst i backen senaste veckorna och hästarna har inte rört sig så mycket som dom brukar. Idag drog jag med dem upp i skogen och över berget och sen ut på stora fältet. Hästarna blev helt galna av glädje, dängde sig ner på marken, rulla, hoppa, snurra och galopper som galna. Med skräckblandad förtjusning såg jag Dorri HOPPA över en av de vuxna hästarna som låg på marken och rulla :eek: :eek: :eek:

Jag har lite mixed emotions inför helsyskonet som bakas där inne mammans mage. Måtte den inte bli ännu livligare :crazy:

Du, vi kan byta :D jag gillar hästar med klös, jag har fått en matgalen mysfarbror som jag inte sett trava/galoppera sen augusti. Skritt är det bästa tempot :cautious: men det kommer ändra sig, trotsåldern drabbar oss alla :D

Helix ser ut som en pälsboll korsat med en dragräser, ingen skönhet. Hans favoritgrej är att slicka, medans hans kompis naffsar :rage:

Ponte: vilken skillnad mot senast jag såg bilder! Vilka tunna ben, mina pållar ser ut som bulldozrar i jämförelse :o

Hennes pappa är ju smidig som en katt mamman har ett öga i varje hov och står på benen i lägen där de flesta hästar skulle falla. Dorri verkar ha fått en kombination av dessa egenskaper.
När jag såg henne slå frivolter uppe i skogen idag över stock och sten så är det nästan så jag vill blunda :nailbiting: :crazy: :eek: men hon är helt otrolig till att kunna hålla balansen och koll på hovarna.

hähä, du kan ju konstatera att du fått ett sjuhelsikes föl iaf, som kanske kan komma att bli svår att motivera till att hålla sig i hagen om det verkar finnas mer intressanta saker utanför. :angel:

:crazy:
Jo dom påpekade vilken liten räpa det är på seminstationen i somras när hon 4 veckor gammal inte skulle gå in från hagen på kvällarna när de andra gick in utan satsade mot staketet för att slippa - hon lyckades rymma också vid ett tillfälle och då passade hon på att göra deras trädgård :angel:

Hon är ju snäll i övrigt, bits inte eller sparkas och sånt men det är ett jäkla drag i henne helt enkelt.
Min enkla "anläggning" här hemma är inte byggd för att hålla vildhästar :cautious:

Du får ha det som mantra, "honärsnällhonärsnällhonärsnäll" :D Helix var en jävla apa med stängsel som miniliten, men det löste sig med ett nytt aggregat och en dags tålamod :angel:

Herr H tycker det är bäst och ligga ner och äta, hemskt bekvämt :P han lär bli den coolaste tävlingshästen, han gör allt så länge det finns maaaaaat.

Haha har tydligen varit ensam om att tycka mina bilder var söta, han rundade på sig redan på sensommaren och sen har han vuxit jämnt och varit snygg. Benen är löjligt tunna!

Hunter, en iller ;) Frans mamma är ett popcorn trots sin ålder (20).
Idag plåstrade jag om ett sår för att sen se henne galoppera över stock och sten i isknögglet när jag släppte henne i hagen.

Frans älskar att springa men håller sig oftast på marken och i hagen.
När han blir bortjagad i nya hagen visar han vem som är 50% fullblod ;)
Lika streetsmart och med kroppskontroll och balans som mamsen.

Senast ändrad:

Vad fin Frans är! :D

Gabby: Men! Hur får du din att springa och leka när du har kameran uppe? Min vill bara äta mat. :mad:

Neko: Nämen awwh! :love:

Iska gottar sig åt vilken stor och ståtlig häst hon är jämfört med b-ponnyn:
1_zps983dfa7c.jpg

mmmm, mat med mamma
2_zps6c8a6ee5.jpg

Sen tog jag in och borstade henne, UTAN MAMMA! (Detta tyckte mamma inte var ok, så hon skrek efter henne konstant, det gjorde Iska lite nervös, så hon trampade runt en del på gången, men hon svarade aldrig mamma och tappade aldrig behärskningen så jag säger det är godkänt)
Men inte ville hon visa upp sig för kameran inte:
6_zps946ef089.jpg

4_zps20c8ec3c.jpg

3_zpseae4e41f.jpg

:D
Mammahäst flyttar nästa Lördag, blir borta ett par månader. Då ska hon ridas igång.
Sitter i en lite småjobbig situation där jag inte riktigt vet var jag ska göra av mammahästen... trodde jag skulle bli arbetslös, så har planerat annat till hösten, men jag är inte varslad längre... betäcka om eller inte? det är frågan... :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur