Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag tycker mamman är rätt lagom. Mätstickan var på 165,5 på 3 års, men de tog bort 1,5 cm för skorna (Nej det var inga platå skor ;) )
Men hon som rider mamman nu säger att hon växer just nu, och att hon är ca 167-168 nu och högre bak. Skall se om vi kan få mamman mätt nu idag. Mormor är ju ca 170 iallafall...

Nej Ampère lämnar ju i regel lite mindre avkommor, men detta verkar inte våra drabbas av...
Allecto lär ju hamna runt 172-174 och jag hoppas att Dea iallafall blir 167-168.
Det är ju rätt långa ben på den damen... (eller ja just nu ser frambenen väldigt korta ut eftersom hon är väldigt överbyggd för tillfället)

Men hon är väldigt söt fortfarande. Jag är väldigt glad för henne och tycker hon är väldigt vacker... Även om hon ser ut som en skidbacke...

Ja jag tror det är för att smälta in i omgivningarna...
Ingen tycker ju det är konstigt med skidbackar i hagen när det är snö ute :D

KL
Min är dryga 146 cm. Han var lite misstänksam mot mätstaven. Han har tyvärr skadat sig, vilket innebär att jag kommer få en del att göra under våren och planera om ang hagar, kompis och utevistelse. Tack och lov ser det positivt ut med kommer ta lång tid att läka.
:(

kl

I torsdagskväll när jag satt och åt middag så knackade det på dörren och utanför stod en okänd kille (såg trevlig ut). Det står en liten häst på vägen sa han. :eek: :nailbiting: :eek: :crazy:
Jodå där stod lilla sessan parkerad på fel sida staketet :banghead:
Vet inte hur hon lyckades denna gången, gick över staketen och trådarna precis före det slog om och blev kallt. Kanske är det sämre kräm på trådarna nu med snön. Har gjort ytterligare förstärkningar. Nu SKA hon inte kunna rymma!!!

Haha, vad bra att han såg trevlig ut :D

Mitt dressyrsto tog med sig sitt "föl" på en liten utflykt idag. Till terrängbanan. Kul tyckte dom. Jävligt jobbigt tyckte jag..
Drivorna på vägen gick nästan till höften på mig bitvis, men dom kunde minsann galoppera iaf. Efter 40 minuters jagande fick jag tag på dom, och gissa vilka som kommer bli åtskilda även nattetid :devil:

Haha, vad bra att han såg trevlig ut :D

Mitt dressyrsto tog med sig sitt "föl" på en liten utflykt idag. Till terrängbanan. Kul tyckte dom. Jävligt jobbigt tyckte jag..
Drivorna på vägen gick nästan till höften på mig bitvis, men dom kunde minsann galoppera iaf. Efter 40 minuters jagande fick jag tag på dom, och gissa vilka som kommer bli åtskilda även nattetid :devil:

Eh ja var ju oväntat besök men liksom inte läge att bjuda in på kaffe just då :p

Förståndiga hästar som drar till terrängbanan :D
Hahaha det är så kul att jaga hästar i djupsnö!!!! Innan jag hade lösdriften hade jag snoe på kvällarna att få in hästarna, becksvart och massa snö. Vid ett tillfälle så jaga jag dem i 30 minuter (pulsade i djup snö i varm MH-overall) till sist fånga jag en kuse men var helt slut så tänkte "jag rider hem". Hästjävul slängde snabbt av mig i en snödriva och jag bara låg där och tänkte "jag ligger här tills någon kommer och hämtar mig jag orkar inte röra en fena" :rofl:

Mimus: Vad har hänt? :(

*kl*

Kan hälsa att Cajsa mår bättre med benet, fortfarande en del svullen vid kotan och knät,men har minskat rejält!, och såret har äntligen börjat läka igen ;)

Bild på våran favorit från i em.! :love:

1zz5gra.jpg

Håller på att börja fundera hur vi ska göra avvänjningen, ev. lånas mamma häst ut som sällskap och lättare ridhäst om ett par veckor, ska vi börja avvänja på natten redan nu, eller göra en sk.direkt avvänjning när mamma häst åker?

Cajsa ska går kvar med 4-åringen och ett 20-årigt gammalt avelssto ( som är dräktigt) samt sin bror på 2 år ( ev.åker han också då vi har spekulanter på honom)

Men hur som helst så går hon kvar med 4-åringen och stoet tills sommaren, då det får bli sto-bete ;)

Haha! Det är ju lite roligt nu i efterhand.. Men när man gick därute i kylan var det inte lika roligt.. Tappade telefonen ute på terrängbanan när jag skuttade omkring där, så den fick jag springa och leta efter sen :meh:

Fy vad jag inte blir avundsjuk;)
Har sån tur(pepparpeppar) att mina håller sig innanför våra staket.
Har grymt mycke el i trådarna..ett nytt aggregat som ska tåla mycke tuff teräng och mycke tråd.

Sen är det så hårt och knögligt i hagarna att liten inte rör sig fortare än en sengångare:meh:
Men han är en liten "ferdinand" kunde han sitta och lukta på blommorna så skulle han nog det:D
Han har nu ponny på grimman..storlek 95 på täcke och 125 stor..
Hoppas han blir ponny..

Det brukar väl vara svårt med jordningen när snön och ffa tjälen kommer.
Häll varmtvatten på där du har spetten så brukar det i allafall lösa sig.

Åh nej vad tråkigt att höra! vad har hänt?

Svårt att veta, men han har ett stort sår på kotan och uppåt, ca 7 cm och hud är borta på en yta så det kommer ta lång tid att läka. Jag har inte sett såret, vill inte.:(
Positivt är att han belastar som han ska, och senor och led verkar oskadade. Men det kommer bli många bandagebyten och ni till att börja med total boxvila i 2 veckor.
Han kommer ju flytta hem så fort såret stabiliserats, vet ännu inte hur konv blir, mer än att det kommer ta ett par månader för såret att läka. Risk för svallkött mm är stor. Hur jag ska kunna få ut honom i hage får jag lösa så småningom. Försöker ta en dag i taget. Det är smärtsamt och tråkigt för alla inblandade.

Hunter, alltså hahhahah!! :D har också varit med om det, utsläpp av 15 hästar i knähöh snö, lång väg att leda dem ut genom snön. När de väl var ute var det dags att lubcha dem, ut igen i snön. La mig i en snödriva så full av mjölksyra att jag inte var säker på att jag skulle komma hem.

Mimus, skönt ändå att han inte skadat nåt allvarligt!
Min donna drog upp ett stort sår kota till knä för ett par år sen. Svallkött lir det men håller man det undan med lotagen omgående så läkte ändå såret oväntat fort. Trist för lilleman att inte få busa dock.

knapplån

Min lilla kille född i Juni 2013

sante2.jpg

5.jpg

sam2.jpg

Han kom till Sverige runt okt/nov så han kan inte gått så länge med sin mamma då. Enligt uppgift är han ca 140 i mkh, men vet inte om det stämmer.

Hur mycket hanterar ni era 1 åringar? Min står en bit ifrån på lösdrift med jämnåriga, och jag har inte tid riktigt att vara där så ofta nu så han får fostras av sina hagkompisar ett tag.

Brukar svarta hästar ha grå svans? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka