• Avel
  • Trådstartare Trådstartare husvallalantbruk
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fokker

Jag behöver väl inte förklara någonting. :confused:

Det är du som påstår att Fokker är godkänd för avel inom diverse förbund i Europa.
Då bör ju du rimligen lägga fakta med källor som grund till ditt påstående? Jag inväntar dina fakta.

Mitt påstående att Fokker inte är godkänd KWPN och därmed att hans avkommor inte kan få gröna papper i Sverige har jag försvarat och lämnat källor till.
Då kanske du kan göra detsamma?

Jag vet mycket väl vad AES är, då min märr har nära släktingar både där och i sBs. Den senaste unga stjärnan står redan med, så då är det konstigt att inte Gs hingstar är med. Om de visat dem igen och betalat sina avgifter..

Du får väl maila AES och fråga...

Börjar undra om det är någon här som äger Fokker, eftersom han försvaras med näbbar och klor, utan att källor eller uttalanden kan ges belägg för. Och osanningar försvaras så till den milda grad...
Det verkar lite märkligt att en häst som inte har resultat man kan hitta någonstans, eller avkommor i europa som går att hitta, eller avkommor som inte kan reggas grönt i Sverige, höjs så till skyarna. Samt försvaras så med näbbar och klor.

Jag har som sagt inget emot hästen ifråga, men osanningen som följer den reagerar jag emot.

mvh
Nej, jag ska maila Gustavii's och fråga hur dom kan lura min faster så! Hon har betäckt flera ston med deras hingstar i år som enl uppgift ska vara godkända i AES. Du påstår ju att dom inte betalt sina avgifter. Ska bli intressant att höra deras svar. Ärekränkning?
/Madde

Nu säger jag inte att jag har rätt, men jag har hört två veriationer på detta nu.... Har hästen ett godkännt pass i något avelsförbund(som inte är godkännt av ASHV), så har den ju godkända papper(för det avelsförbundet),det finns väl ingen lag på att man måste skaffa nytt pass på sin häst vid inport? eller?
Fokker har förmodligen papper i KWPN, så han behöver inga nya. Han är dock ingen av KWPN godkänd hingst.

Men sen när jag pratat med olika personer så sas det av vissa att om jag skulle betäcka detta sto, så skulle jag fått antingen 1: vita papper på avkomman, eftersom just Stoet kommer från ett avelsförbund som inte är godkännt av ASVH. Jag hörde något om att om man får en avkomma på ett sto som inte är reggat i ASVH (utan någon annanstans)så måste man regga om det, men det kanske bara gäller på hästar från avelsförbund som inte är godkännda av ASVH
Stoet är väl svenskt och reggat i ASVH? Eftersom hon är reggad med grå papper, får avkomman vita, om du betäcker med av ASVH godkänd hingst.
Om du registrerar ett sto med fulla papper från tex KWPN, så får hon gröna, fulla papper från ASVH, utan begränsningar för avkomman.

2: att Jag skulle kunna få gröna papper på min avkomma om jag åker ner till holland med min avkommas avkomma och reggar den i just det avelsförbund som stoet är reggat i med "gröna papper".
Nej det kan du inte. För att det skulle ha haft någon effekt, så är det avkomman e. Fokker du skulle ha åkt med. Vilket i det här fallet inte hade spelat någon roll, eftersom hon då hade varit godkänd AES, vilket i sin tur inte ger gröna papper i ASVH. Vem vill åka så långt och betala så mycket för att få papper som inte ger gröna papper här?

Mvh

Men jöss, vad är det med dig?!

Jag har inte påstått någonting. Hur i hela friden har du fått till det? :confused:
Jag har sagt att det är konstigt att de inte är med.

Om din faster har betäckt med någon av Giis hingstar, som är godkända AES, så borde ju din faster ha papper på sina hästar som inte är gröna. Så då borde ju du om någon veta att man inte får gröna papper efter hingstar godkända i AES? Det ger vita papper, förutsatt att mamman är ok vill säga. Och din faster är inte den enda som har vita papper på sina hästar. Det är bara så som reglerna är.

Men maila gärna Giis. Underbara människor! :) Synd att de inte bor kvar i Sverige!

Lättast torde dock vara om du mailar till AES, vilket kanske är lättast och ligger närmast till hands med tanke på att du har ett flertal frågor rörande deras olika hingstar.

mvh

Senast ändrad:

Fokker har ju avkommor i sverige som är uppåt 10 år.....
Om han har varit godkänd i Sverige så länge, och AES drivit sin registrering lika länge, så förefaller det otroligt att han har varit det?

om detta är sant så betyder det ju att Fokker inte längre är godkänd av något avelsförbund i Holland, men därimot har varit.... kan man kolla up sådant?
Om han inte är godkänd nu, spelar det ju ingen roll om avkommorna är födda efter det år han blev avkårad.

Men du skrev att vi sagt att avkommmorna skulle kunna få gröna papper i sverige... men det stämmer inte, det jag(vet inte ni andra) menade var att man kunde få gröna papper på sin häst för just det avelsförbund som hingsten är godkännd i..... men som jag skrev i ett annat inlägg efterforskade jag inte mera i detta då det inte var aktuellt för mig att dra ner min häst till Holland, så visst, gubben kan ljuga.....

Då kommer vi tillbaka tillbaka till det förbundet han skulle ha varit godkänd i.
Hade han haft licens för det året som din hästs mamma blev betäckt, skulle man rent teoretiskt kunnat regga den i det förbund som han var verksam i. Förutsatt att det förbundet godkänner stoet?
Men eftersom det inte finns information om just denne hingst, så förefaller det otroligt att han är reggad som avelshingst i något förbund, även sådant icke godkänt av ASVH.

Men att din hästs avkomma inte skulle kunna få vita papper i ASVH, har jag aldrig ifrågasatt! :)

Det är sanningshalten av hingsthållarens ord jag är skeptisk mot. Och tycker synd om det är många som har trott på det.

Det är sakfrågan jag har synpunkter på, inte hästarna! :cool:

Mvh

Kanske Fokker var registrerad i det andra avelsförbundet (NRPS )en gång i tiden? Men även då så är han inte godkänd för svensk avel i ASVH's regi. :banana: :banana: :banana:

Helt sant! :D
Men jag tycker det känns som att det inte spelar någon roll i det här fallet. :crazy:
Jag tror att han inte kan godkännas pga för kort stam (2 generationer). Det verkar ju som att hans mormor Conja är reggad som sgldt, men med okänd stam. Jag har i alla fall inte hittat någon stam på henne. Det kan ju vara en förklaring till att stoet som reggades i Sverige fick grå papper.

Hans släkting som jag felaktigt skrev var halvbror (Fokkers syster heter liksom sin mor, Karola), men som är hans systerson, har däremot 3 kända generationer och är godkänd AES.

Jag tror att denne hingsts godkännande har blivit en "grej". Någonstans på vägen kanske någon har sagt att han har visats någongång, för något förbund, och vips har han varit eller är godkänd någonstans.
Ägaren av hingsten har ju i sådant fall papper att visa upp på hingsten med godkännande, siffror och omdömen.
Vad som talar emot det, är ju att det inte går att hitta den någonstans, och inte avkommor heller (i Europa).

Den kanske är tillhör någon Pintoförening? :idea: Men det är konstigt att man inte hittar honom då heller?

mvh

Men jag tycker det känns som att det inte spelar någon roll i det här fallet. :crazy:
Jag tror att han inte kan godkännas pga för kort stam (2 generationer). Det verkar ju som att hans mormor Conja är reggad som sgldt, men med okänd stam. Jag har i alla fall inte hittat någon stam på henne. Det kan ju vara en förklaring till att stoet som reggades i Sverige fick grå papper.

Hans släkting som jag felaktigt skrev var halvbror (Fokkers syster heter liksom sin mor, Karola), men som är hans systerson, har däremot 3 kända generationer och är godkänd AES.

Jag tror att denne hingsts godkännande har blivit en "grej". Någonstans på vägen kanske någon har sagt att han har visats någongång, för något förbund, och vips har han varit eller är godkänd någonstans.
Ägaren av hingsten har ju i sådant fall papper att visa upp på hingsten med godkännande, siffror och omdömen.
Vad som talar emot det, är ju att det inte går att hitta den någonstans, och inte avkommor heller (i Europa).

Den kanske är tillhör någon Pintoförening? :idea: Men det är konstigt att man inte hittar honom då heller?

mvh
Precis vad jag tänkte på, Pinto! I holland finns det en massa olika föreningar (Appaloosa 2 olika, Palomino osv) så varför skulle det inte finnas en Pintoförening!
Är du säker på att det behövs 3 generationers stam för godkännande i AES? Ponnyhingsten Tiny Tim (den enda ponny som godkänts i AES) har ju okänd stam och godkändes på sina helt outstanding meriter i hoppning.
Jag ska maila en bekant , vars familj i holland fött upp hästar i många år och haft hingststation sen 50-talet om han vet något om stammen, visserligen är dom aktiva inom NRPS men dom bör väl i allafall veta nånting :idea:
:banana: :banana: :banana:

Nej det är jag inte, varför jag funderade över det är att de ju också har olika delar, som hästarna stambokförs i. De utan papper kommer väl in på sina meriter gissar jag, som i Tiny Tims fall!

saxat
The Foundation studbook section provides a register for mares without breeding papers and lays the foundations of pedigrees for generations to come. All other studbook sections contain proven and verified Breeding Papers. In all, there are five studbook sections: the Stallion book, the new British Performance Horse section, the Main studbook, the Auxiliary studbook and the Foundation studbook.

Det är svårt att veta i vilken del de blir bokförda. Jag vet att de yngre hingstarna blir licensierade med ett tak på 30 ston. Sedan kan de bli godkända fullt ut och även få typ elit..
Det hade ju varit jättekul om du kunde maila till dem. Far och morfar till hingsten lär dom känna till väl! :)

mvh

****knapplån***
Jag kapar tråden med ett inlägg hoppas TS inte blir arg. Annars får jag skapa en ny tråd:angel: .
I södra Sverige verkar det vara mer vanligt med avel med egen hingst vad jag kan läsa ut från diverse trådar.
Har stött på avkommor till en Rembrant e.Napoleon och en Caprilli e.Marocco (tror jag det var) födda på 90-talet. Just dessa hästar var kanske "olycksfall" men vet ni fler icke godkända hingstar som verkar/har verkat i avel? Och nu menar jag inte de som är avelsvärderade.

Men att din hästs avkomma inte skulle kunna få vita papper i ASVH, har jag aldrig ifrågasatt! :)

Mvh

nej det vet jag(efter mycket om och men) det blev ett missförståd i det första inlägget ang. vita/gråa papper:( :smirk:

Visst är det tråkigt att det finns människor som inte håller sig till sanningen.... :( men som du säger så spelar det ju absolut inen roll om han varit/är eller aldrig har varit godkänd i någon avelsförbund eftersom hans avkommor aldrig kommer få gröna papper i sverige

Och hurvida jag tror på allt ägaren säger så..... både ja och nej.... eftersom jag inte bryr mig speciellt mycket, jag har bara förmedlat vad ägaren har sagt...

om han varit godkänd i sverige så länge, och AES har drivit sin registrering lika länge,förefaller det otroligt att han varit det?

vad menar du här?
Det jag menade med mitt inlägg är att han har avkommor som är uppåt en 10 år här i sverige.... inte attt han någonsin har varit godkännd i sverige, för så vitt jag vet så har alla dessa avkommor (faktiskt alla jag känner till) gråa papper där antingen det står okänd stam eller där föräldrar finns med....

jag vet att det finns en här... vet dock inte vad han heter eller vad det är för stam.... :cool:

sen vet jag inga mer.

eller jo en till... när jag var hos Fokker ägaren så visade gubben en hingst som han skulle betäcka några ston med.... vet inte stam eller något annat om den heller

mvh

jag tror nog att du har rätt... för med ej fulla papper finns det väl inget avelsförbund som godkänner... inte ens för att hingsten presterat bra? eller

Senast ändrad:

Jag vet massor med icke godkända hingstar som verkat i avel mer eller mindre. Är det någon särskild du är ute efter, eller bara i största allmänhet?

Nja ingen speciell kanske. Har väl varit naiv och trott att det inte skulle finnas så mkt buskavel längre (ffa inte på varmblodsidan).
Vet du något om de som det bedrivs avel på idag ?
Jag har bara stött på en avkomma vardera från de hingstar jag nämde i mitt inlägg, vet du om de stod hos någon "buskavlare" och om de fått fler avkommor ?
I området jag bor har jag bara stött på en icke godkänd hingst som används på egna ston (+ ngn "olycka").

Jag vet några som åtminstone var i avel för ett par år sedan.
En har jag sett en handfull avkommor efter i ett stall här i Stockholmstrakten, de är dock födda längre söderut. Den hingsten är så vitt jag minns aldrig visad.
En annan är visad men klarade inte bruksprovet, den har använts till ägarens egna ston i flera år, de yngsta avkommorna är inte vuxna ännu.

Dessa två är de jag spontant kommer på, men jag vet att det finns fler!

vad menar du här?
Det jag menade med mitt inlägg är att han har avkommor som är uppåt en 10 år här i sverige.... inte attt han någonsin har varit godkännd i sverige, för så vitt jag vet så har alla dessa avkommor (faktiskt alla jag känner till) gråa papper där antingen det står okänd stam eller där föräldrar finns med....
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt. Om han har avkommor i 10 årsåldern, och varit godkänd i AES som bara har funnits i sama tidsperiod, så verkar det lite otroligt att han skulle ha visats fram för nämnden. När hingstarna dessutom blir selekterade utifrån prestation så borde man ju då ha hittat en bunt med avkommor.

Att avkommorna får grå papper har säkert med att han inte är godkänd, samt har för kort stam för att ge vita papper i ASVH.

mvh

jag tror nog att du har rätt... för med ej fulla papper finns det väl inget avelsförbund som godkänner... inte ens för att hingsten presterat bra? eller
Jo, faktiskt AES! ;)
Som poloplayer påpekade. :)
Men då skall de ha prestationer därefter.

Se det positivt, och var glad att du HAR en stam, vilket gör att du har en större chans att ta reda på vad din häst har med sig för gener.
Jag har ju nämnt lite positiva släktskap i tråden!

Sedan att man bedriver avel med egen icke godkänd hingst av tex svenskt halvblod för att förtjäna sitt levebröd på kan man tycka mycket om.
Men i det här fallet blev jag engagerad för att jag tyckte det var orätt mot köparna av avkommorna, som verkar ha blivit förespeglade en annan vara än vad man faktiskt har köpt.

Jag kunde tänkt mig att använda några av AES och Giis hingstar, och godta att få vita papper på dem. Nåja, jag skulle väl få gröna på de hingstar som det finns fryst efter och som är godkända av ASVH. ;)

Lycka till med din häst!
Mvh

Jag har på sistone hört något om någon Moon-xxxxx som jag inte kommer på namnet på. Den skall vara renrasig men inte visad.
Jag skall luska lite i det.
Säga vad man vill om buskavel, men jag tror inte att det lönar sig?
När tom den störste (tror man lugnt kan säga så) hästhandlaren i Västsverige alltid var noga med att betäcka sina ston med godkända hingstar, så var det säkert pga det var ekonomiskt rätt och inget annat. För annars hade han ju hur mycket ystra fålar med bra stam som helst att lägga på märrarna.
Gröna papper var han noga med! Sedan att de kanske inte alltid hamnade med till rätt häst, får man kanske skylla på hans enorma lager av just gröna papper! ;)
Fast de gånger jag var där, blev jag imponerad över vilken koll han trots allt hade, samt suktade över de två tjocka pärmarna med gröna papper! Det var ju som julafton för en annan att sitta och kika i dom och på resultatet. De han hade i närheten vill säga, inte de som var utlokaliserade i halva Sverige! :D
Sina favoritmärrar kunde han rabbla 7 generationer på. Och fina var de med! Vet att jag blev särskilt förtjust i en Prince Fair märr!

mvh

ok... förstår vad du menar, och jo det är lite konstigt.

Men om han skulle ha visat hingsten i sverige(även om den inte blev godkännd) skulle det finnas med i några register?

Och jo visst en jag glad at det finns en "stam".... men det hade inte spelat någon roll iallafall för min del, hade öpt henne iallafall:smirk:

Hej! Jag har en avkomma efter Focker och stoet på bilden kan mkt väl vara hon! Jag köpte mitt sto i höstas men inte från uppfödaren och hon jag köpte henne av sa att hon skulle få upp en massa unghästar så hon var tvungen att sälja bort några. Troya är 3 nu. Så allt verkar ju stämma. Men jag skulle så gärna se en helbild på Focker!! Men det verkar vara svårt.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 342
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur