Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han handskades nog lite vårdslöst med sanningen.läste lite till i tråden nu och av vad ägaren sa så köpte han honom i Holland och att han var godkänd.... ha sa också at om man drog ner sin häst efter honom till Holland så kunde man få rena papper på avkomman.... annars så blir det ju vita papper på avkommans avkomor och den är därmed godkännd att visas i sverige (om det nu var intressant för någon)....
som om jag menade att ägaren sagt att han är godkännd i sverige, men jag menade förståss att han sagt i Holland, och att man kan få "grönt" holländskt pass/papper på avkomman om man åkt ner till Holland för att regga den.... vilket skulle göra att om jag skulle få en avkomma på avkomman skulle denna i sin tur få gröna papper från ASVH...... men som sagt så efterforskade jag inte mer i detta då jag inte hade nåt intresse i att åka ner med min häst till Holland, utan jag reggade den istället hos ASVH med gråa, men med "fulla", papp
Nja, inte alls säkert att uppfödaren är vårdslös med sanningen...enl vad jag fick veta igår av en bekant är nämligen Fokker godkänd inom AES. Visserligen är inte AES godkänt av ASVH men summan av det hela är att Fokker faktiskt är GODKÄND för avel i bla Holland, Belgien , England, och så vidare. /Madde.Jag har inte sagt något om färg på papper alls...
Men ok..
Om ASVH har sagt att du kan få gröna papper på ditt sto eller hennes avkommor, genom att åka och regga i KWPN, så måste de ha tittat på fel hingst!
Du får inte gröna papper i ASVH, eftersom ditt sto inte kommer att hamna i KWPNs huvudstambok. Det finns en annan gammal hingst som heter Fokker som var godkänd i KWPN, men den är inte densamme som din hästs pappa.
Ditt stos pappa Fokker är inte godkänd av KWPN, och således kan hon eller hennes avkommor inte med all vilja i världen få gröna papper i ASVH.
Visst kan ditt stos avkomma få vita papper, vilket är sant eftersom ditt sto är e. en hingst som är renrasig av en ras som ASVH erkänner, men icke godkänd.
Samt förutsättningen att du använder en av ASVH godkänd hingst.
Det jag reagerade emot var att uppfödaren påstår att man kan åka ned till Holland för att regga och få gröna papper av ASVH. Väldigt oseriöst av denne uppfödare! Falsk varudeklaration finns det väl något som heter. För det är ju inte sant.
Återigen, Fokker e. Marinier är INTE godkänd av KWPN, och det är den enda avelsorganisationen i Holland som ASVH godkänner. Däremot är Fokker renrasig av rasen KWPN. Frågan är om han inte har lite för kort stam för att överhuvudtaget bli godkänd där?
Men maila till KWPN om honom, så får du veta.
Marinier återkommer i tredje led på Metall, som lämnat trevliga avkommor här i Sverige.
Gelderländaren Flaneur är nog mest känd i aveln som morfar till KWPN hingsten Zooloog. Kan inte påminna mig om att han har någon representant för sitt blod i Sverige...
Här är en länk till KWPN över godkända hingstar, så kan du se om du hittar Fokker.
http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137
Du har säkert en jättetrevlig häst, men det uppfödaren ägnar sig åt är buskavel. Samt handskas lite vårdslöst med sanningen?
mvh
Nja, jag vet minst 3 hingstar som är godkända inom AES som INTE finns med på listan.Gustavii's hingstar, var finns dom? Förklara det om du kan /MaddeKan din bekanta påvisa var?
För jag kan inte se det här
http://www.aesnederland.nl/f-k.htm
eller här
http://www.angloeuropeanstudbook.info/stud_cards.htm
Jag godtar fakta, men tycker det är synd att denne uppfödare/hingsthållare kommer så lätt undan med sitt vårdslösa handhavande av sanningen.
Jag har även kollat SBS och han (eller avkommor) finns inte där heller.
Så när du kan summera att han faktiskt är godkänd för avel i diverse förbund i Europa, så måste du ju kunna visa mig var.
Jag har kollat Holland, England och Belgien, men måste ju uppenbarligen ha missat något.
Börjar undra vad det är för hingsthållare....
Med tanke på att allt han säger tas för riktigt och sant?
Samt att det köps rakt av.
mvh
Att han är påstått godkänd av AES gör ju ingen skillnad på papperena?