• Avel
  • Trådstartare Trådstartare husvallalantbruk
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fokker

Hej, tack för bilderna :) Kul att det fanns såna som har lite avkommor efter honom.. Har han tävlat nått Fokker???

Ägaren sa nåt om att han gått dressyr mycket i Holland, mn jag vet inte om han menade att han var tävling eller bara träning:confused:

men han är ,vad jag fattade det som, ytterst lite riden i sverige, kan ju bero på åldern och att han betäcker mycket..... men sa ägaren också att han inte rider, men han hade dock "ungdomar från byggden" som kom och red ibland, men om det inkluderar Fokker vet jag inte...

Hittade lite mer info om stammen nu.....

Fokker är registrerad som Holländskt varmblod

E:Mariner f-71 168 cm, brun, "selle Francais"(vet ej vad det betyder:confused: ) 1989 expoterades han till italien. Hittade oxå på någon avlägsen sida att han ska ha flera hingstar som är godkända i olika avelsförbund

EEE:Ultimate fullblod från frankrike f-41 m.brun

EUE:Un Prince fullblod från vad jag tror holland f-60 brun

U:Karola

UU:Conja(som har okänd härstammning)

UE:Flaneur Holländskt varmblod

UEE:Apollo Gelderlander f-59 fux med höga vita strumpor stor bläs och bukfläck

UEUE:semper Idem trakeher f-34 brun

Alltså, sen har jag kommit fram till att skäckfärgen kommer från mordens sida......

läste lite till i tråden nu och av vad ägaren sa så köpte han honom i Holland och att han var godkänd.... ha sa också at om man drog ner sin häst efter honom till Holland så kunde man få rena papper på avkomman.... annars så blir det ju vita papper på avkommans avkomor och den är därmed godkännd att visas i sverige (om det nu var intressant för någon)....
Han handskades nog lite vårdslöst med sanningen.
Den ende godkände skäckhingsten i KWPN är Samber. Han fyllde 30 år i år, har jag för mig. Så att Fokker skulle ge fulla papper är ganska otroligt...
Och det är bara KWPN som ger gröna papper i ASVH.
mvh

Man får visst vita papper på Fokkers avkommors Avkommor

Vita papper får man på sin avkomma om hästen är av halvblods typ e hingst som är godkännd för svensk halvblods avel, men där avkommans mamma inte har fullt kvalificerade pappaer.(måste dock vara fulla papper om jag förstod det rätt)...

och har avkomman vita papper har du rätt till att visa den på t.e.x 3 års tester

såg sen att det såg ut som om jag menade att ägaren sagt att han är godkännd i sverige, men jag menade förståss att han sagt i Holland, och att man kan få "grönt" holländskt pass/papper på avkomman om man åkt ner till Holland för att regga den.... vilket skulle göra att om jag skulle få en avkomma på avkomman skulle denna i sin tur få gröna papper från ASVH...... men som sagt så efterforskade jag inte mer i detta då jag inte hade nåt intresse i att åka ner med min häst till Holland, utan jag reggade den istället hos ASVH med gråa, men med "fulla", papper

sorry för missförståndet

Senast ändrad:

Vita papper får du om hästen är efter hingst godkänd för halvblodsavel och där morfar eller mormorsfar inte är godkänd men av ras/raser som är godkända av ASVH.

Selle Francais är den franska halvblodsrasen, förkortas ofta SF.

tack för en bättre förklaring=)

vilka raser är det som ingår där då?

Enligt ASVH vid registrering av min, sa de att jag skulle få Vita papper på avkomman om jag bestämmde mig för att betäcka...

Senast ändrad:

Så gott som alla varmblodiga ridhästraser ingår, dock inte varmblodstravare.

Det stämmer att en avkomma till ditt sto får vita papper om den är efter godkänd hingst!

Jag har inte sagt något om färg på papper alls... :(
Men ok..

som om jag menade att ägaren sagt att han är godkännd i sverige, men jag menade förståss att han sagt i Holland, och att man kan få "grönt" holländskt pass/papper på avkomman om man åkt ner till Holland för att regga den.... vilket skulle göra att om jag skulle få en avkomma på avkomman skulle denna i sin tur få gröna papper från ASVH...... men som sagt så efterforskade jag inte mer i detta då jag inte hade nåt intresse i att åka ner med min häst till Holland, utan jag reggade den istället hos ASVH med gråa, men med "fulla", papp

Om ASVH har sagt att du kan få gröna papper på ditt sto eller hennes avkommor, genom att åka och regga i KWPN, så måste de ha tittat på fel hingst!
Du får inte gröna papper i ASVH, eftersom ditt sto inte kommer att hamna i KWPNs huvudstambok. Det finns en annan gammal hingst som heter Fokker som var godkänd i KWPN, men den är inte densamme som din hästs pappa.
Ditt stos pappa Fokker är inte godkänd av KWPN, och således kan hon eller hennes avkommor inte med all vilja i världen få gröna papper i ASVH.

Visst kan ditt stos avkomma få vita papper, vilket är sant eftersom ditt sto är e. en hingst som är renrasig av en ras som ASVH erkänner, men icke godkänd.
Samt förutsättningen att du använder en av ASVH godkänd hingst.

Det jag reagerade emot var att uppfödaren påstår att man kan åka ned till Holland för att regga och få gröna papper av ASVH. Väldigt oseriöst av denne uppfödare! Falsk varudeklaration finns det väl något som heter. För det är ju inte sant.

Återigen, Fokker e. Marinier är INTE godkänd av KWPN, och det är den enda avelsorganisationen i Holland som ASVH godkänner. Däremot är Fokker renrasig av rasen KWPN. Frågan är om han inte har lite för kort stam för att överhuvudtaget bli godkänd där?
Men maila till KWPN om honom, så får du veta.

Marinier återkommer i tredje led på Metall, som lämnat trevliga avkommor här i Sverige.
Gelderländaren Flaneur är nog mest känd i aveln som morfar till KWPN hingsten Zooloog. Kan inte påminna mig om att han har någon representant för sitt blod i Sverige...

Här är en länk till KWPN över godkända hingstar, så kan du se om du hittar Fokker.
http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137

Du har säkert en jättetrevlig häst, men det uppfödaren ägnar sig åt är buskavel. Samt handskas lite vårdslöst med sanningen?

mvh

Jag har inte sagt något om färg på papper alls... :(
Men ok..

Om ASVH har sagt att du kan få gröna papper på ditt sto eller hennes avkommor, genom att åka och regga i KWPN, så måste de ha tittat på fel hingst!
Du får inte gröna papper i ASVH, eftersom ditt sto inte kommer att hamna i KWPNs huvudstambok. Det finns en annan gammal hingst som heter Fokker som var godkänd i KWPN, men den är inte densamme som din hästs pappa.
Ditt stos pappa Fokker är inte godkänd av KWPN, och således kan hon eller hennes avkommor inte med all vilja i världen få gröna papper i ASVH.

Visst kan ditt stos avkomma få vita papper, vilket är sant eftersom ditt sto är e. en hingst som är renrasig av en ras som ASVH erkänner, men icke godkänd.
Samt förutsättningen att du använder en av ASVH godkänd hingst.

Det jag reagerade emot var att uppfödaren påstår att man kan åka ned till Holland för att regga och få gröna papper av ASVH. Väldigt oseriöst av denne uppfödare! Falsk varudeklaration finns det väl något som heter. För det är ju inte sant.

Återigen, Fokker e. Marinier är INTE godkänd av KWPN, och det är den enda avelsorganisationen i Holland som ASVH godkänner. Däremot är Fokker renrasig av rasen KWPN. Frågan är om han inte har lite för kort stam för att överhuvudtaget bli godkänd där?
Men maila till KWPN om honom, så får du veta.

Marinier återkommer i tredje led på Metall, som lämnat trevliga avkommor här i Sverige.
Gelderländaren Flaneur är nog mest känd i aveln som morfar till KWPN hingsten Zooloog. Kan inte påminna mig om att han har någon representant för sitt blod i Sverige...

Här är en länk till KWPN över godkända hingstar, så kan du se om du hittar Fokker.
http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137

Du har säkert en jättetrevlig häst, men det uppfödaren ägnar sig åt är buskavel. Samt handskas lite vårdslöst med sanningen?

mvh
Nja, inte alls säkert att uppfödaren är vårdslös med sanningen...enl vad jag fick veta igår av en bekant är nämligen Fokker godkänd inom AES. Visserligen är inte AES godkänt av ASVH men summan av det hela är att Fokker faktiskt är GODKÄND för avel i bla Holland, Belgien , England, och så vidare. /Madde.

Att han är påstått godkänd av AES gör ju ingen skillnad på papperena?
Eller hur?
Så då kvarstår faktum att han handskas vårdslöst med sanningen, när han säger att man "bara kan åka ned och regga", för att avkomman skall få vita papper.
För det är ju inte sant.

Att hans halvbror är godkänd AES, var ju jag som påpekade. Men jag skall genast gå dit och kolla om Fokker är det.

mvh

Senast ändrad:

Kan din bekanta påvisa var?
För jag kan inte se det här
http://www.aesnederland.nl/f-k.htm
eller här
http://www.angloeuropeanstudbook.info/stud_cards.htm

Jag godtar fakta, men tycker det är synd att denne uppfödare/hingsthållare kommer så lätt undan med sitt vårdslösa handhavande av sanningen.

Jag har även kollat SBS och han (eller avkommor) finns inte där heller.
Så när du kan summera att han faktiskt är godkänd för avel i diverse förbund i Europa, så måste du ju kunna visa mig var.
Jag har kollat Holland, England och Belgien, men måste ju uppenbarligen ha missat något.

Börjar undra vad det är för hingsthållare....
Med tanke på att allt han säger tas för riktigt och sant?
Samt att det köps rakt av.

mvh

Kan din bekanta påvisa var?
För jag kan inte se det här
http://www.aesnederland.nl/f-k.htm
eller här
http://www.angloeuropeanstudbook.info/stud_cards.htm

Jag godtar fakta, men tycker det är synd att denne uppfödare/hingsthållare kommer så lätt undan med sitt vårdslösa handhavande av sanningen.

Jag har även kollat SBS och han (eller avkommor) finns inte där heller.
Så när du kan summera att han faktiskt är godkänd för avel i diverse förbund i Europa, så måste du ju kunna visa mig var.
Jag har kollat Holland, England och Belgien, men måste ju uppenbarligen ha missat något.

Börjar undra vad det är för hingsthållare....
Med tanke på att allt han säger tas för riktigt och sant?
Samt att det köps rakt av.

mvh
Nja, jag vet minst 3 hingstar som är godkända inom AES som INTE finns med på listan.Gustavii's hingstar, var finns dom? Förklara det om du kan :idea: /Madde

Senast ändrad:

Jag behöver väl inte förklara någonting. :confused:

Det är du som påstår att Fokker är godkänd för avel inom diverse förbund i Europa.
Då bör ju du rimligen lägga fakta med källor som grund till ditt påstående? Jag inväntar dina fakta.

Mitt påstående att Fokker inte är godkänd KWPN och därmed att hans avkommor inte kan få gröna papper i Sverige har jag försvarat och lämnat källor till.
Då kanske du kan göra detsamma?

Jag vet mycket väl vad AES är, då min märr har nära släktingar både där och i sBs. Den senaste unga stjärnan står redan med, så då är det konstigt att inte Gs hingstar är med. Om de visat dem igen och betalat sina avgifter..

Du får väl maila AES och fråga...

Börjar undra om det är någon här som äger Fokker, eftersom han försvaras med näbbar och klor, utan att källor eller uttalanden kan ges belägg för. Och osanningar försvaras så till den milda grad...
Det verkar lite märkligt att en häst som inte har resultat man kan hitta någonstans, eller avkommor i europa som går att hitta, eller avkommor som inte kan reggas grönt i Sverige, höjs så till skyarna. Samt försvaras så med näbbar och klor.

Jag har som sagt inget emot hästen ifråga, men osanningen som följer den reagerar jag emot.

mvh

Att han är påstått godkänd av AES gör ju ingen skillnad på papperena?

Nu säger jag inte att jag har rätt, men jag har hört två veriationer på detta nu.... Har hästen ett godkännt pass i något avelsförbund(som inte är godkännt av ASHV), så har den ju godkända papper(för det avelsförbundet),det finns väl ingen lag på att man måste skaffa nytt pass på sin häst vid inport? eller?
Men sen när jag pratat med olika personer så sas det av vissa att om jag skulle betäcka detta sto, så skulle jag fått antingen 1: vita papper på avkomman, eftersom just Stoet kommer från ett avelsförbund som inte är godkännt av ASVH. Jag hörde något om att om man får en avkomma på ett sto som inte är reggat i ASVH (utan någon annanstans)så måste man regga om det, men det kanske bara gäller på hästar från avelsförbund som inte är godkännda av ASVH:confused:
2: att Jag skulle kunna få gröna papper på min avkomma om jag åker ner till holland med min avkommas avkomma och reggar den i just det avelsförbund som stoet är reggat i med "gröna papper".

rätta mig mig om jag har fel?!

Senast ändrad:

kom bara att tänka på en grej nu när du skrev att någon hingst(som jag inte har någon aning om vem det är) inte är med p.g.a att avgifter kanske inte är betalda..... kan det inte vara så att gubben som äger honom inte har betalt detta... Fokker har ju avkommor i sverige som är uppåt 10 år.....

om detta är sant så betyder det ju att Fokker inte längre är godkänd av något avelsförbund i Holland, men därimot har varit.... kan man kolla up sådant?

Men du skrev att vi sagt att avkommmorna skulle kunna få gröna papper i sverige... men det stämmer inte, det jag(vet inte ni andra) menade var att man kunde få gröna papper på sin häst för just det avelsförbund som hingsten är godkännd i..... men som jag skrev i ett annat inlägg efterforskade jag inte mera i detta då det inte var aktuellt för mig att dra ner min häst till Holland, så visst, gubben kan ljuga.....

hoppas att jag redde ut nåt med detta inlägg(iallafall med vad jag menade)......:crazy:

Senast ändrad:

villl lägga till en grej i mitt övre inlägg...

jag menar att man kan få gröna papper eller motsvarande på sitt föl för just det avelsförbundet, aes eller vad det nu kan vara.......

detta är inte vad jag varken har forskat vidare i eller av mina egna påhitt, utan vad vissa personer har sagt till mig, så rätta mig gärna....

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 342
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur