Foglossnings-panik-funderingar...

Q

qrumelur

Det jag har känt i ca en vecka blir bara värre. Det gör ONT i ryggslutet (bäckenet) mot svanskotan och nedåt ... Det gör ont i framkant också ibland men klart värst bak.

Jag är BARA i vecka 19 och det är FÖRSTA barnet - är det ens möjligt att ha foglossning då?

Jag blev helt panikslagen idag då en bekant sa att hon blev sjukskriven i v. 21 för sin foglossning... Sjukskrivning är min värsta mardröm. Jag älskar verkligen mitt jobb och det skulle ställa till det så förbannat om jag blev sjukskriven just nu... :crazy:

Fast i eftermiddag har det känts som att smärtan nog är värre än att vara sjukskriven. :crazy:

Hur fungerar det - kan man typ göra en undersökning och "bestämma" att det ÄR foglossning? Jag bär just nu på en jättestor, tung sorg som får mig ur balans så det skriker om det. Därför tänker jag att det kanske är typ.. ja, stress?

Idag "högg det till" så jag var tvungen att linka runt en stund innan det kändes bättre.

Kan man göra nåt åt det? Typ träning/sjukgymnastik..?

Eller kanske snarare: Vad gör man?

Jag är lite arg på min kropp just nu som "bråkar" med mig så jag har bestämt mig för att inte alls känna efter och ta det lugnt, men jag vill minnas att jag läst någonstans att man SKA vara försiktig när man har foglossning...

Hur är det med det där egentligen?

Undertecknat Hypokondrikern... :p

Sv: Foglossnings-panik-funderingar...

Jag fick foglossning i v20 med första barnet. Så pass att jag fick sluta rida helt i v26. Tackolov släppte det värsta när jag lugnade ner mig och slutade lyfta och ta i en massa..

Har du något foglossningsbälte? Annars är det en bra investering. Prata med din BM, hon kan hjälpa dig till sjukgymnastik som kan underlätta..

Som Magini skriver så kan ett foglossningsbälte hjälpa dig. Ta kontakt med din BM och prova.

Jag fick f.ö. foglossning i vecka 10 och det är mitt första barn också ;) Jag är nu i vecka 24 och pluggar fortfarande, jobbar fortfarande och rider fortfarande. Det är kanske inte jättesmart men jag har inte riktigt något val så jag får tänka på att ta det lite försiktigare och undvika att lyfta alltför mycket. På jobbet försöker jag få jobb som inte är jättetunga och i stallet försöker jag tänka på att gå en extragång med skottkärran istället för att knuffa en överfull. Sådana saker.
Hoppas du kan få hjälp :laugh:

Jag fick foglossningar i v. 10 men jag fattade inte det då utan trodde det var en ridskada som hade gått upp. Blev aldrig sjukskriven utan fortsatte som vanligt på jobbet men fick lite andra uppgifter när vikarien gick sin upplärning.

Man ska undvika att göra saker som gör ont men annars ska man kunna köra på som vanligt.

Jag fick låna ett foglossningsbälte från GulaRehab av min svägerska som fungerade hyfsat. Är du inte stickrädd kan du prova akupunktur det har hjälpt en annan bekant och sedan sjukgymnastik kan hjälpa.

Tack för era svar..

Skönt att höra att man visst kan få det tidigt och med första.
Jösses, ibland när jag sitter och läser gravidböcker/tidningar känns det som att ingenting kan inträffa med första barnet. :p

Jag har inget foglossningsbälte. Jag ska till BM nästa vecka så jag kanske får ta upp det med henne då ...

Jag har haft två attacker med foglossningar, först i v18 och sedan i v32... det gjorde rejält ont och det kändes som att skelettet var av i bäckenet.

Det som funkade för mig var att tvinga sig att hålla igång, hur ont det än gjorde. För som med allt annat så är stillhet aldrig bra (musklerna förtvinar och håller ihop bäckenet sämre = än värre smärta). Jag gick korta promenader, gjorde några muskelövningar för rygg/rumpa/höfter, red mycket i lätt sits.

Ok, vad bra! Då tänker jag i alla fall fortsätta hålla igång!
Ja, ridningen har jag ju lagt undan för stunden men.

Jag har haft två attacker med foglossningar, först i v18 och sedan i v32... det gjorde rejält ont och det kändes som att skelettet var av i bäckenet.

Det som funkade för mig var att tvinga sig att hålla igång, hur ont det än gjorde. För som med allt annat så är stillhet aldrig bra (musklerna förtvinar och håller ihop bäckenet sämre = än värre smärta). Jag gick korta promenader, gjorde några muskelövningar för rygg/rumpa/höfter, red mycket i lätt sits.

Jag fick hårda order om att inte göra saker som gjorde ont... träna musklerna i den mån det var möjligt men inte göra så det gjorde ont i fogarna... Konstigt att det sägs så olika. Om jag gjorde något som gjorde ont kunde jag vara helt handikappad i dagar efteråt. När jag blev sjukskriven i v 30-nånting och var still så blev fogarna betydligt bättre.

Jag föll första gången för att fogarna inte höll ihop i v 7 typ... kryckor från v 17. Jag hade foglossning och ischiasont och fick höftledsinflammation av haltandet :D Hurra.... Sista 2-3 månaderna kunde jag inte gå upp för trappen utan fick sova nere på soffan :).

Tja... jag lyssnade mycket på min mamma och man kunde absolut inte få foglossning i v. 10 det var på tok för tidigt utan det kom efter v. 20 särskilt med första barnet :grin: När jag var till BM i v. 15 så sa hon bara 'jaha, du är en sån som får foglossning tidigt' så var det inget mer med det. Kändes ganska bra att knäppa mamma lite på näsan :angel:

Men jag känner igen det du skriver, man känner sig helt onormal när inget stämmer med böckerna tills man får höra att andra har lika IRL.

Har du inte fått något nummer till en sjukgymnast att kontakta? Jag fick en lista vid inskrivningen, eller om det var redan på hälsosamtalet, med telefonnummer till bl.a. kurator, olika BM på VC, sjukgymnast, förlossning i Malmö och Lund och dylikt. Har du inte fått det så ring din BM så kan denne hänvisa dig vidare :laugh:

Ska jag kontakta BM om det?

Det kanske inte ens är foglossning utan typ- själa-smärta (läs stress)

Man får lätt själasmärta om man har ont och känner att det är något som inte är bra.

Så lyssna på dig själv och ring, det är så lätt att man känner sig lite bättre ibland och då skjuter man upp det och så går tiden.

Och med bälte kan du ex slippa en hel del av huggen.Kanske alla!:idea:

Nä, nån kontaktlista fick jag inte.

Usch jag känner mig så jäkla besvärlig. Jag var där för en vecka sen ungefär och testade alla värden för jag var yr, trött och svimmade.
Jag hade jättefina värden och fick nummer till en kurator - vilket jag visserligen är tacksam för.

Grejen är den att jag har saker i mitt liv just nu som är mycket, mycket tungt att bära (själsligt). Jag tror ändå kanske att det är det som spökar.

Nu ska jag duscha hett och lägga mig i soffan.
Tack för era svar och råd! :bow:

Skulle det vara så att det inte är foglossning utan "bara" själssmärta så skadar det inte att ha kollat upp det, eller hur?

Skulle det vara så att det inte är foglossning utan "bara" själssmärta så skadar det inte att ha kollat upp det, eller hur?

Jo, jag får ännu mer själsmärta av att känna mig som en :devil:-a hypokondriker, vilket ju också är dumt. förståss.

Jag har aldrig känt mig som en hypokondriker så det vet jag iofs inget om. (Om det sen beror på att jag i stort sett aldrig är sjuk eller något annat vet jag inte.) Oavsett, har du ont så är det bättre du tar kontakt. Är det foglossning och ett bälte hjälper så är det ju kanon.

Vad lustigt att du fick order om att träna, för jag fick höra motsatsen. Man ska inte pressa smärtan när man har foglossningar, utan ska försöka ta det så lugnt som möjligt och att foglossningar inte är något man tränar bort. Hade en bekant som körde på trots smärtan och hon fick så ont att hon hamnade i rullstol och idag, 9 månader efter födseln, har hon fortfarande ont. Men alla kroppar kanske fungerar olika? :)

*kl*

Ts, jag tycker inte att du ska försöka träna bort smärtan innan du besökt sjukgymnast. Med de foglossningar jag hade så gick det inte att gå upp ur sängen på morgonen, att sätta på sig skorna var omöjligt och att vända sig i sängen gjorde att jag skrek av smärta, och då är jag en smärttålig person.

Lyssna på vad kroppen säger, gör en rörelse ont, så försök att inte göra rörelsen för ofta.

Jag blev sjukskriven på heltid i v.10 när jag väntade mitt första barn! Har ont än idag och han är snart 3½ år (+ ett barn till som är 1 år)

Du ska vara noga med hur du står, sitter, går och bär. Lägg en kudde mellan knäna när du sover. Testa med foglossningsbälte och be sjukgymnasten visa övningar.
Träning är ju väldigt olika, träningen behövs ju så musklerna ska stabilisera men kan ju förvärras också. För mig förvärrades det och på slutet gjorde det tom ont att göra sjukgymnastens övningar.

Och du SKA vara försiktig!! Lyssna på kroppen både med fogarna och hur du mår psykiskt.
Jag har haft ont i fogarna i snart 4 år för jag var nog lite för envis. Och jag blev jättedålig psykiskt efter första barnet. Det går inte att koppla bort hur länge som helst och hormonerna efter förlossningen sätter snurr på mkt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Min son föddes i juni förra året och min foglossning försvann nästan direkt efter förlossningen. Jag började få ont runt vecka 20, först...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej! Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och...
Svar
3
· Visningar
12 567
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka