Foglossningar?

Sv: Foglossningar?

Vilken bra länk, har letat efter bilder på vart dom där fogarna egentligen sitter. Nu är jag ganska säker på att det verkligen är början på foglossning som jag har ont av. Dags att börja fundera ordentligt på om det är värt att fortsätta på jobbet (städjobb).

Och när du ansöker om havandeskapspenning så fyller du i att du har foglossning under särskilda besvär. Du behöver även ett intyg från din barnmorska där hon intygar att du har foglossning.

Jag fick inte havandeskapspenning för jag hade inte foglossning när jag skickade in ansökan, sedan när jag kompletterade med att jag hade foglossning så fick jag det beviljat.

Jag är bara i slutet på v.17.

Städningen är mest ett extra jobb, pluggar också. Det är bra med dom extra pengarna som städjobbet ger men jag vill inte "offra" min kropp för det så jag jobbar nog bara oktober ut om det inte blir bättre än det är nu.

Och när du ansöker om havandeskapspenning så fyller du i att du har foglossning under särskilda besvär. Du behöver även ett intyg från din barnmorska där hon intygar att du har foglossning.

Jag fick inte havandeskapspenning för jag hade inte foglossning när jag skickade in ansökan, sedan när jag kompletterade med att jag hade foglossning så fick jag det beviljat.

Foglossning behöver inte medföra att man får havandeskapspenning godkänd. Min foglossning gjorde varken till eller från. 50% havandeskapspenning får jag för att mitt arbete innebär tunga lyft. Får varken sjukpenning eller utökad havandeskapspenning för min foglossing (som gör mig helt arbetsoförmögen) trots läkarintyg.:crazy: Det är lite lotto vilka som får beviljat och inte...

Det här har jag också nojjat lite över, så hemskt om man går hem på ledighet och sen om X antal veckor (FK handläggningstid) får man besked om att det blir inga pengar. Nähä? Men jag har ju blivit hemskickad, dvs sjukskriven. Så jag frågade läkaren och hon sa att det brukar inte vara problem med halvtidssjukskrivning och när det inte är så lång tid, är i vecka 35 nu. Så jag hoppas verkligen att jag får besked innan arbetsgivarens 14 dagar har gått, man måste ju kunna planera sin inkomst för sjutton gubbar.

Städning har min sjukgymnast strängt förbjudit mig att ägna mig åt sedan jag fick foglossning. Man gör en massa dumma rörelser när man städar, som inte alls är bra för fogarna.

Ansök om havandeskapspenning i god tid.

Nä, städa typ moppa golv skulle jag aldrig palla nu. Då vrider man kroppen ganska mycket och det gör alltid ont. Om jag ska gå runt ett hörn vrider jag inte kroppen som man normalt gör, utan jag tassar runt det med små steg. Känns lite fånigt men man får liksom jobba in ett helt nytt rörelsemönster. Bäckenet är ju liksom kroppens centrum och det är massor av rörelser som helt plötsligt gör ont.

Det här har jag också nojjat lite över, så hemskt om man går hem på ledighet och sen om X antal veckor (FK handläggningstid) får man besked om att det blir inga pengar. Nähä? Men jag har ju blivit hemskickad, dvs sjukskriven. Så jag frågade läkaren och hon sa att det brukar inte vara problem med halvtidssjukskrivning och när det inte är så lång tid, är i vecka 35 nu. Så jag hoppas verkligen att jag får besked innan arbetsgivarens 14 dagar har gått, man måste ju kunna planera sin inkomst för sjutton gubbar.
För att slippa oroa dig om sjukpenning kan du ju faktiskt börja ta ut föräldrapenning när arbetsgivarens dagar är slut.

Det hoppas jag man kan göra i efterhand, om man får avslag från FK sent.
Det jag menar är att det vore bra om man får veta sånt här i tid, så man kan planera sin ekonomi. Dvs ska jag plocka ut fp-dagar, får jag sjukpenning osv. Inte gå hem från arbetet och sen är det lotteri vad sedan kommer in på kontot.

Jag har inte tänkt plocka ut fp-pengar för säkerhets skull utan beslut från FK om jag får sjukpenning eller inte, det verkar ju lite dumt? Då kan jag ju få dubbel ersättning och inte får jag väl ta ut FP samtidigt som sjukpenning. Men jag vet ju fall där det tog flera veckor för FK att fatta beslut och man får beslut och utbetalning retroaktivt. Har jag då plockat ut FP är det väl kört med sjukpenning.

*kl*

Var hos BM igår och fick konstaterat att det är foglossningar. :(
Nu undrar jag lite om de blir bättre eller sämre om man rider? Någon som vet?

Min barnmorska sa att jag inte skulle göra något som gör ont, då kan det bli värre. Så du får känna efter, gör det ont att rida?

Jag kunde inte rida när jag gick med sonen, och har haft ont i foglossningen till och från hela tiden efteråt. Denna gång fick jag foglossning i v6, och nu i v20 gör det riktigt ont.. Det gör inte saken bättre att jag är för tung heller.. Men får ta tag i vikten efteråt sen..

De blir inte bättre i alla fall. Foglossningar är inget man kan träna bort. Det gäller som sagt att bara hålla sig till det som inte gör ont.

Halvt KL

Jag har haft ont på båda sidor "om svanskotan" (där nånstans) efter turnéen som var fre+lördag, fick även likadant när jag red samt när jag dammsuger. ÄR det verkligen foglossningar eller kan det vara nåt annat?

Kände speciellt av det när jag hade suttit o skulle ställa mig upp o gå igen samt när jag vände mig i sängen imorse. Det är inte outhärdligt men gör väldigt ont första stegen, sen går det halvt över.

De bakre bäckenfogarna sitter ungefär där, något högre upp kanske.
Foglossningar påverkar dessutom muskulatur och ligament runt hela bäckenregionen.

Jo men det är mer högre upp mot ryggslutet... Gah, vill inte.. Hoppas det inte går och blir värre, har ju bara gått 15+0 v...

Jo men det är mer högre upp mot ryggslutet... Gah, vill inte.. Hoppas det inte går och blir värre, har ju bara gått 15+0 v...

Låter tyvärr som att det är foglossning du har åkt på. Prata med barnmorskan och se till att du får ett foglossningsbälte. Jag kunde iaf hålla mina problem oförändrade ända fram till slutet av graviditeten mha. foglossningsbältet och genom att ta det väldigt lugnt.

Å vad jobbigt...

Lugnt kan jag ju inte ta det för dom är lite vrickade på jobbet :(

Du måste ta det lugnt, annars kommer det bli värre och då kommer du antagligen bli sjukskriven. Foglossningar kan orsaka långvariga besvär (som håller i sig efter graviditeten) om man inte tar hand om sig! Det måste din arbetsgivare och dina arbetskamrater förstå.

Om du har ett fysiskt krävande arbete kan du ansöka om havandeskapspenning de 60 sista dagarna i din graviditet. Foglossningar kan vara tillräckligt för att bli sjukskriven, beroende på illa det är.

Din arbetsgivare vill antagligen inte att du ska bli sjukskriven pga. foglossningarna så det ligger i dennes intresse att du inte gör mer än kroppen klarar av.

Du måste ta det lugnt, annars kommer det bli värre och då kommer du antagligen bli sjukskriven. Foglossningar kan orsaka långvariga besvär (som håller i sig efter graviditeten) om man inte tar hand om sig! Det måste din arbetsgivare och dina arbetskamrater förstå.

Om du har ett fysiskt krävande arbete kan du ansöka om havandeskapspenning de 60 sista dagarna i din graviditet. Foglossningar kan vara tillräckligt för att bli sjukskriven, beroende på illa det är.

Din arbetsgivare vill antagligen inte att du ska bli sjukskriven pga. foglossningarna så det ligger i dennes intresse att du inte gör mer än kroppen klarar av.

På ett sätt, eftersom jag är så otroligt frustrerad, kan jag nästan tänka att blir det värre ska dom jag jobba med fasen få veta vad dom har gjort. Skulle bara slänga upp det i deras ansikte o hoppas att dom skulle må dåligt över det. Sjukt va...

Min arbetsgivare vill mig inget väl just nu för han tycker bara att jag töntar mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
943
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 316
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar