förlossningsönskelistor..

Sv: förlossningsönskelistor..

fokusera på rätt grejer skriver du? men för vem är det rätt grejer? .

För de blivande föräldrarana så borde väll fokuseringen ligga på att få ut bebis i tid och på ett sådant sätt att allt görs för att den ska må så bra som möjligt, i den prioroteringen torde väll även mammans välmående inkluderas, men i första hand att alla ska överleva och må så bra som möjligt. Sedan om de måste springa iväg med bebis, eller klippa i dig är väll något man får ta, för att det ska gå så bra som möjligt. De gör inget i onödan så att säga.

Men att kräva att de ska fråga om lov eller be er följa med om de måste lämna rummet med en bebis som kämpar för sitt liv, tycker jag är att ta i. De lämnade som sagt oss med en blå bebis som inte skrek, idag är jag dem evigt tacksamma för deras rådiga ingripande. Jag var omtumlad efter förlossning och sambon ska vi inte prata om, han grät mest skulle de då diskutera med oss huruvida de fick lämna rummet hade vi nog idag inte haft världens underbaraste 1½åring!!

Jag tror att uppmuntran till att skriva dessa listor är för att man ska tänka igenom sin förlossning.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag kommer nog skriva att jag INTE vill ha massa uppmuntrande tillrop och hela tiden få höra hur duktig jag är. Då blir jag bara förbannad.
Jag vill ha sakliga och klara instruktioner annars kan det vara tyst.........
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Till mig sa de att de klipper för att undvika att man spricker väldigt "illa" (typ sfinkter ruptur) - de klipper då lite i förebyggande syfte alltså, om det ser ut som att man kommer att spricka den vägen.
Ja det är så jag också förstått det. Men att det är bättre att man spricker litegrann än att man klipper. Kan leta upp min källa senare.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag tyckte det var jättekul och intressant båda gångerna!

När det pratades om den vackra moderkakan under min grav. så tänkte jag bara att den vill jag inte se. Inte så att jag skulle skriva en lapp om det direkt, man kan ju faktiskt prata själv...:angel:, men efter förlossningen när de frågade om vi ville se, så tittade jag och sambon ändå på den. Det var helt ok. och på något sätt lite kul att se "prylen" som hållt bebis vid liv.

Det känns som om allt i våra västvärlds liv ska vara så tillrättalagt och snygg och oblodigt, smärta är lika med ångest och kan inte vara positivt och vi ska ha sådan kontroll över allt att vi blir livrädda och ångestfyllda så fort något är utanför ramarna. Slappna av lite... :banana:.

Jag har å andra sidan hört talas om dem som vill ha moderkakan med sig hem, för att plantera ett träd på den, ett träd som växer med bebis , ett livets träd. Det är nog tom. lite för flummigt för min smak :D.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Maken undrade om det var min förlossning du beskrev:D Jag drev narkosen till vansinne när jag krävde EDA på stört och skällde ut honom för att det tog för lång tid att få den på plats:o Han hotade med att gå ut igen om det inte passade. Idag har jag den narkosläkaren som arbetskamrat:o

Åh, jag gick lugnt in på förlossningen, berättade vem jag var och att jag tänkte föda barn i dag, snabb sammanfattning. Och så sa jag att jag vill ha en EDA genast.
"Då måste vi söka gyn-jouren först"
"Japp. Gör det. Och sök narkosjouren samtidigt, så det inte blir mer väntetid."

Och så gjorde de det. Narkosjouren kom fem minuter efter gynjouren, och jag var undersökt och OK:ad och EDA:d efter en halvtimme.

I min andra roll brukar patienter som skäller på mig få en stund att lugna ner sig. Men de är ofta berusade killar på 20+ eller arga tanter med stukad tumme. Man ska inte behöva ta vad skit som helst bara för att man har vit rock på sig.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag har å andra sidan hört talas om dem som vill ha moderkakan med sig hem, för att plantera ett träd på den, ett träd som växer med bebis , ett livets träd. Det är nog tom. lite för flummigt för min smak :D.

Var det inte Tom Cruise som (påstås) ha sagt att han ville ta hem moderkakan för att äta upp den.
Jag undrar om man steker den först?

:crazy:;)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

jamen då är vi ju överens?

detta tror jag att jag har skrivit i vartenda inlägg nu, i krissituationer så tar jag för givet att personalen frångår önskelistor och gör allt för att rädda liv. det hoppas jag iaf.

och jag är även inne på precis samma spår som du att önskelistorna finns till för att man ska kunna tänka igenom sin förlossning som en slags förberedelse.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förlossningsönskelistor..

Kan någon förklara för mig VARFÖR man skulle vilja se moderkakan????

För att de är fantastiskt vackra och har livnärt ett barn i nio månader! :love: Jag har tillsammans med barnmorskan tittat på moderkakorna de fyra gånger jag fött barn. Efteråt har jag grävt ner dem vid ett vackert träd eller en buske. Vinterbebisens moderkaka kom dock aldrig ner i jorden, utan låg länge i frysen och väntade på bättre grävtider som aldrig kom....Den slängdes vid en frysrensning så småningom. :o
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag kommer nog skriva att jag INTE vill ha massa uppmuntrande tillrop och hela tiden få höra hur duktig jag är. Då blir jag bara förbannad.
Jag vill ha sakliga och klara instruktioner annars kan det vara tyst.........

Så ville jag också ha det.....trodde jag!

Men det var riktigt skönt att höra att man var duktig och gjorde ett bra jobb! Så som jag krystade x2 så borde jag fått medalj! :angel: :D

Som sagt, Kerstin var fantastisk och det var inget klemande, men uppmuntrande, informativt och full uppbackning!! :bow:

Även när hon for runt och gjorde vad hon nu gjorde, så hade hon ändå tid att klappa mig lite på foten och säga något uppmuntrande!:love:

/Timsetim
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Så ville jag också ha det.....trodde jag!

Men det var riktigt skönt att höra att man var duktig och gjorde ett bra jobb! Så som jag krystade x2 så borde jag fått medalj! :angel: :D

Som sagt, Kerstin var fantastisk och det var inget klemande, men uppmuntrande, informativt och full uppbackning!! :bow:

Även när hon for runt och gjorde vad hon nu gjorde, så hade hon ändå tid att klappa mig lite på foten och säga något uppmuntrande!:love:

/Timsetim

Det trodde jag också förra förlossningen men blev som sagt bara skitförbannad av all uppmuntran.
Däremot kan de gärna få tala om bur duktig jag var när allt väl är klart!
 
Sv: förlossningsönskelistor..

jamen då är vi ju överens?

detta tror jag att jag har skrivit i vartenda inlägg nu, i krissituationer så tar jag för givet att personalen frångår önskelistor och gör allt för att rädda liv. det hoppas jag iaf.

och jag är även inne på precis samma spår som du att önskelistorna finns till för att man ska kunna tänka igenom sin förlossning som en slags förberedelse.

Jo, fast om du skriver att de inte får lämna rummet utan er, så har du ju sagt att det är så. De lämnar aldrig rummet med bebis om det inte är en krissituation, de FRÅGAR OM ALLT!! Så det är mest det onödiga i att skriva så, ´jag komenterar :).
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Fast läkaren borde veta att det inte är rätt tillfälle att sänka sig den smärtpåverkade kvinnans nivå, tyckte det var rätt dåligt att han/hon hotade att gå faktiskt, så säger man ju inte.

Det där är en balansgång tycker jag. Ska man som läkare verkligen behöva tåla vad som helst? Även om han kanske inte hade gjort slag i saken och verkligen gått så tycker jag nog att man kan få påpeka att man inte vill bli behandlad hur som helst bara för att man är läkare.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

De snitt jag varit med på så har det inte funnits tid för att visa några moderkakor. Alla har varit hela men det tar sådan tid att sy ihop mamman så det har inte varit aktuellt att visa. I samtliga fall har mamman dessutom varit intresserad av sina bebisar och inget annat.

Förmodligen var det så även i det här fallet, min väninna är ganska bra på att "spä på" berättelser. Hennes förlossning blir bara värre och värre varje gång hon talar om de, så jag lyssnar med ett halvt öra :angel:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Varför i hela fridens namn skriva ner självklarheter? Det där är ju att direkt ifrågasätta personalens kompetens.

Jag tycker också att detta är självklarheter så därför skrev jag ingen lista. Men för all personal på förlossningen var detta inga självklarheter. Bla en BM ifrågasatte och gjorde sig lustig över mitt namn (har ett ovanligt namn) och både min sambo och jag tog illa upp. En annan BM smekte mig över kinden utan lov men slutade efter att jag sa till. Min BM på MVC reagerade med bestörtning när jag berättade för henne hur viss personal hade uppträtt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Ska man som läkare verkligen behöva tåla vad som helst?

Är det specifikt för läkare? Gäller det inte all personal?

Dock låter det snurrigt att hota med att gå, när man är den som ska vara saklig/professionell och inte har ont.

Fny
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag har ingen aning om vad man skriver på en sådan lista, väntar första barnet och är livrädd.

Det enda jag vet säkert och sant är att jag inte, under några som hellst omständigheter (som inte äventyrar bebis liv) vill behöva bli klippt. _Finns det möjlighet_ så önskar jag också att samma personal stannar hos mig under hela tiden. (BM sa att man oftast kan lösa detta)

Sedan har jag ingen aning om bedövningar osv...
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Vad är detta med att inte vilja bli klippt? Jag har hört det från jättemånga.

Jag blev klippt, men sprack ändå. Dock hade det blivit många gånger värre om hon inte lagt klipp då bebbens huvud var 37 i omkrets och jag hade ett hematom som tog rätt mycket av den hud som var.

Ett klipp är kontrollerat och städat och relativt lätt att sy ihop. Om man spricker kan det gå hur som helst. Man kan bli "trasig hela vägen" om man säger. Vad jag förstår gör de flesta BM så att de bara klipper när de anser det nödvändigt, och inte för skojs skull.

Jag är, i allt annat missnöje med min förlossning, glad att BM klippte då mina vardagsbesvär numera är minimala. Jag har lite svårt att sitta i sadeln, men det beror ju inte på just klippet.

Fny
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag vet inte vad min rädsla för klippet grundar sig i, det är bara något jag starkt motsätter mig. Spelar ingen roll hur mycket possitivt jag får höra om det, jag är livrädd. Så rädd att jag övervägde abort när vi fick reda på att jag var gravid, och tanken på att klippas där nere gör det inte lättare.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Det där är en balansgång tycker jag. Ska man som läkare verkligen behöva tåla vad som helst? Även om han kanske inte hade gjort slag i saken och verkligen gått så tycker jag nog att man kan få påpeka att man inte vill bli behandlad hur som helst bara för att man är läkare.

Nje man ska inte tåla vilken skit som helst men en läkare som jobbar med detta borde veta skillnaden mellan en smärtpåverkad patient & en vanlig otrevlig patient.
& detta vet de flesta läkare oxå.

När det handlar om förlossning så är ju ett av de vanligaste argumenten för att kvinnor inte ska välja snitt, att det inte gör ngt att tappa kontrollen, att det inte gör ngt att man råkar skrika på personalen, så då tycker jag det blir dubbelmoral när man säger att det är totalt oacceptabelt att tappa kontrollen & råka vara otrevlig, att vara otrevlig är ju inget dessa kvinnor gör med flit, de har ont & många är rädda.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp