förlossningsönskelistor..

Sv: förlossningsönskelistor..

Håller med. Är det akut så hoppas jag barnet får åka iväg så snabbt som möjligt, utan onödiga stopp. Och är det inte akut så lär de väl knappast ta ut barnet utan att fråga först.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

måhända onödigt. jag känner inte till att ngn sprungit ut med ngns bebis ur rummet om det inte funnits starka skäl till det.. MEN det kan fortfarande vara något som oroar den blivande mamman/pappan och jag tycker av den anledningen absolut inte att det är onödigt att skriva upp på sin önskelista. jag vill ha en fin kontakt med mina barnmorskor från början och detta är ett sätt för dom att läsa på om oss innan vi kommer dit (enl. dom själva)

nu var jag iofs inte ute efter vad folk tycker om dessa önskelistors vara eller icke vara. våra barnmorskor vill ha en, vi vill skriva en (oavsett om den kommer efterlevas eller ej) och jag vill fortfarande veta vad som stod på era. (ni som skrivit någon)

tack pmm!
 
Sv: förlossningsönskelistor..

måhända onödigt. jag känner inte till att ngn sprungit ut med ngns bebis ur rummet om det inte funnits starka skäl till det.. MEN det kan fortfarande vara något som oroar den blivande mamman/pappan och jag tycker av den anledningen absolut inte att det är onödigt att skriva upp på sin önskelista. jag vill ha en fin kontakt med mina barnmorskor från början och detta är ett sätt för dom att läsa på om oss innan vi kommer dit (enl. dom själva)

nu var jag iofs inte ute efter vad folk tycker om dessa önskelistors vara eller icke vara. våra barnmorskor vill ha en, vi vill skriva en (oavsett om den kommer efterlevas eller ej) och jag vill fortfarande veta vad som stod på era. (ni som skrivit någon)

tack pmm!

Tierp, ska du oxå till Uppsala då?

När jag var på mitt träffen som är mellan v.18-25 berättade även BM om när vi ska dit i v.25, lyssna på hjärtat, mäta, väga osv och hon sa även att det känns som det går långsamt, men att vi ska börja tänka lite på vad som ska stå i förlossningsbrevet. (samma sak för min kompis som gick på en annan mvc i uppsala)
Man skriver brevet tillsammans med sin BM, så de på förlossningen behöver inte läsa någon 5 sidors novell ;)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

japp vi ska till uppsala den 1 augusti är det sagt, men vi siktar på slutet av juli ;)

haha.. nej det kan säkert vara bra, bm hjälper ju till att kapa önskemål som är "onödiga" och som säkert kommit dit pga ngn rädsla och så snackar bm om de punkterna istället.

jag borde kanske prata om min skräck för kvaddlarna ;) det slutar väl med att jag sitter där med kvaddlar i buken bara för det...
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Kan ni inte skiva att om ni måste springa iväg med bebis, så vill vi gärna att någon infromerar oss om varför?.

Annars håller jag med Silverkedjan. Fokusera på rätt grejer.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

jo det är väl ngt sådant vi tänkt. listan jag skrev ovan är vare sig komplett eller redo att lämnas in. jag har bara spaltat ner lite punkter som jag tänkt på och självklart kommer vi titta på formuleringarna.

fokusera på rätt grejer skriver du? men för vem är det rätt grejer? (vad det nu är för "grejer" du syftar på) en förlossning är ju helt unik och det som funkar för Silverkedjan att fokusera på funkar kanske inte för mig? visst vill alla få ut en frisk bebis.. men jag tror knappast att en önskelista hindrar vare sig bebisen från att må bra eller personalen från att göra sitt jobb. däremot så hjälper den MIG att behålla MITT fokus. (just nu, väl på plats så kanske jag ser annorlunda på saker och ting, förmodligen så har jag inte ens en tanke på önskelistan) punkt slut.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Min önskelista ser ut som följer:jag vill att de ska göra sitt bästa så att både jag & barnet överlever.Egentligen onödigt att skriva då det är deras uppgift, sedan litar jag mer på personal på bb än på ngn annan när det gäller att ta hand om mammor & barn så jag förlitar mej helt på dem.
Kommer däremot skriva ner om min enorma nålfobi som gör att det inte kan tvingas hit & dit utan man måste vara lite pedagogisk & lugn:angel: , ska snittas så sånt kommer skötas i lugn & ro före operation.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

När jag väntade elin skrev vi/bm i princip bara att jag var öppen för personalens förslag på smärtlindring.
När jag väntade fredrik så skrev vi betydligt mycket mer, men det var mer om det inte går framåt med förlossningen så vill jag ha en tidigare diskussion om snitt och om det skulle bli snitt, så önskade jag att jag kunde få ha barnet hos mig om vi båda mådde bra. Nu blev det aldrig snitt andra gången utan förlossningen rullade på. Jag hade bra barnmorskor hela vägen förutom den som tod emot vid inskrivningen, men henne såg jag inte något mer sen... :angel:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

citat BLIXTRA: Det finns en "ny" variant av sterila kvaddlar som ges djupt (subtucant, stavning???) dessa gör inte ont och är bra säger många.


Jag fick sådana.. Det var det bland det värsta under hela förlossningen..ONT gjorde det..

Men man är vell olika kännslig beroende på var på kroppen de sätter dem... Och beroende på vem man är...
 
Sv: förlossningsönskelistor..

För övrigt anser jag att den här önskelistan är ju tämmligen individuell.. Jag har en bekant som blev lämnad av pappan till barnet 2 mån innan BF. Hon tillät honom att vara med på förlossningen men skrev ett eget personligt brev där det bland annat stod att om hon säger att han måste gå ut så är det det som gäller... och ingen yra..

Detta var inget önskemål utan ett krav.

allt gick bra och jag tycker att det är beundransvärt att hon tillät den blivande pappan att vara med då han för henne bara tillförde oro.. Starkt jobbat..

Men när det gäller önskemål om hur man vill ha det skall man vara medveten om at det kan sluta på helt andra vis.. Jag hade också känslan av att vad som än händer så vill jag veta vad som sker, att nån av hos följde med om bebis lämnade rummet. Och att jag ville få min tid med den nyfödda vid brösten (kladdig eller ej).. Önskade att bebis skulle få komma direkt till mig, inte torkas av eller lyftas i från..

Istället fick jag akutsnitt, sen jublade en bm ut könet: Vad var det jag sa: en pojke! Bebis (och sambon tack och lov) försvann för vikt, tvätt och kontroll.. När jag fick träffa underverket sommnade jag!

ja ja det var en frisk gosse och det är vell huvudsaken.. Men det jä**** tufft mentalt.. Att vara så maktlös..:crazy:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

citat BLIXTRA: Det finns en "ny" variant av sterila kvaddlar som ges djupt (subtucant, stavning???) dessa gör inte ont och är bra säger många.


Jag fick sådana.. Det var det bland det värsta under hela förlossningen..ONT gjorde det..

Men man är vell olika kännslig beroende på var på kroppen de sätter dem... Och beroende på vem man är...

Fick du så ont även av den nyare varianten? Jag har hört från nära håll att det gamla sättet att sätta kvadlarna är en pina, men inte när de sätter dem djupt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

*kl*
Jag har ingen aning ännu... men reagerar på det som ni skrev om att ingen får lämna rummet med barnet utan att någon av er är med. För mig känns det liksom självklart att de inte ska göra det? Är det något man måste säga till om? :crazy:
I så fall blir det min första önskan!
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Hm

Om det är fara för bebisens liv att den måste sugas etc. så SPRING för tusan iväg med den och fråga för allt i världen inte om lov (en reflektion på det sista du skrev (det hände nämligen oss, och de sprang och allt gick bra, men tänk om de ska behöva fråga :confused:, urdumt!).

Hm... jaha... nu tänker jag om igen kanske... :angel:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Många saker kommer BM ändå att fråga, för att vara på den säkra sidan. Kanske om ni vill se moderkakan.
[/QUOTE]


Kan någon förklara för mig VARFÖR man skulle vilja se moderkakan????
Är det en vanlig fråga vid kejsarsnitt också?
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Kan någon förklara för mig VARFÖR man skulle vilja se moderkakan????

Jag som inte ens har tänkt tanken tänkte när jag läste att "tja, det kanske vi skulle vilja göra?" :D Alla är vi olika. Jag skulle kunna tycka det vore lite intressant att se den typ... hur den ser ut. Liksom jag tyckte det var spännande att se mitt brutna ben genom röntgenkameran när de gipsade mig.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Mitt enda önskemål tog jag muntligen direkt jag kom in: "EDA. Nu."

Dottern var blå och slapp när hon kom ut, så det sa bara swoosh så var navelsträngen klippt och alla utom en barnmorska var ute ur rummet med henne. Jag hann knappt reflektera eller bli orolig förrän jag hörde henne skrika därute. Inte sjutton var det läge att fråga mig om det var ok att ta ut henne och suga och ge syrgas!
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag förstår faktiskt era listor, bra att ha sedan om något ändå skulle gå snett..

//Nathalie med en mamma som har förlossningsskador för livet
 
Sv: förlossningsönskelistor..

*Jag vill absolut inte ha Epiduralbedövning. Vill absolut få Pudendusblockad och/eller Paracervikalblockad, och lustgas. (älska lustgas:angel:)
*Jag vill bli klippt om det ser ut att behövas (hellre ett klipp för mycket än en spricka för mycket)
*Jag vill ha min mamma och min sambo med.
*Jag vill absolut inte ha en manlig barnmorska... varför är inget jag vill diskutera..
*Jag vill vara först med att hålla bebisen.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

En fråga bara,, känner man om dom klipper?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp