förlossningsönskelistor..

Sv: förlossningsönskelistor..

När jag blev igångsatt och de skulle ta sönder fosterhinnorna var det ingen som hade sagt något om hur det skulle gå till, eller hur det skulle kännas. Med påföljd att jag smällde ihop benen och nästan sprakade BM när hon grävde i underlivet på mig. Samma sak när jag skulle bli sydd efteråt, har bara vaga minnen om hur ont det plötsligt gjorde, hade ingen aning om att jag skulle sys, vips var de där nere och meckade och samma reaktion fick de från mig, jag sparkade tiil, men jag tror inte jag träffade någon.

Som du nämner är det svårt att styra reflexer man kan ha när det gör ont.

Men jag tycker inte att de reaktionerna är detsamma som att vara otrevlig.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Reflexerna i sig själv är inte att vara otrevlig mot personal.. Men i samband med att kroppen reflexartat "försvarar sig" så hoppar ofta en och anna groda ur munnen och det är inte trevliga saker man säger.. Sånt borde sjukhuspersonal vara kapabla till att hantera utan att sjunka ner på samma nivå som man då kan befinna sig i..

Att man hamnar i någon annans händer, att vara beroende av någon annans hjälp sätter den som förväntas hjälpa (personalen) i en maktposition. Att sjunka ner på samma nivå, hota med att gå, bagatellisera patientens smärta, inte förbereda patienten på vad som skall hända eller svara med "dagiston" tycker jag är att missbruka sin maktposition och sånt gör att man som patient blir otrevlig! Även om dem anser att de bara gör sitt jobb...

Det är en kompitens som man borde ha om man skall arbeta med människor som är i ett utsatt läge...
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag för min del tog inte illa upp av det narkosen hotade med. Tvärt om så blev jag lite spak och lugnade ner mig. Jag tycker att han gjorde rätt i detta läget. Har aldrig hört några klagomål på honom så han är nog lite människokännare. Att komma in till mig och mjäka funkar inte. Inga klappar på ryggen el små uppmuntrande ord funkade inte när 2an fastnade. När BM röt i att nu tar du i för :devil: innan barnet dör, ja det tog skruv och jag började sammarbeta istället för att ligga och tycka synd om mig själv. Vi är alla olika och jag uppskattar hellre en rak höger istället för mjäkande.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

jag hade ett ganska långt brev bla att jag ville ha bedövningssalva innan ev nålar/dropp.... (det fick jag, ja några av ggrna ;) ) skrev även om min panikångest osv och min gynfobi (okej, dom va försiktiga till en början sen var det bara lustgas som hjälpte då dom skulle "in med hela armen" :eek:)
Skrev ang. bedövning att jag var öppen för förslag och ville prova naturlig smärtlindring i första hand (provade allt utom sterila kvaddlar)....

äsch skrev massor.... men viktigast var att dom visste om min psykiska ohälsa och inte femhundra pers skule springa in och ut i rummet i tid och otid.

Jo skrev att vi ville ha hjälp och stöd i början med amning speciellt (det fick vi mkt, TOPPEN!)

Jo... en viktig punkt PRATA INTE ÖVER MITT HUVUD - ta saker direkt med mig eller min sambo. (det är ju MIG det handlar om)....


(min förlossning slutade efter 36 timmar av igångsättning med akutsnitt då jag blev kraftigt infekterad down there, snittet var det bästa jag gjort, det var så skönt när dom sa att det skulle bli snitt att jag tjöt i lycka)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Det är ju det jag menar, att bra personal formar sig efter sin patient och var patienten befinner sig mentalt just då..

När jag var mitt i förlossningen så var inte jag heller öppen för mjäkande. Och skulle nu mot förmodan ungen sitta fast, skulle jag nog ta det precis som du..
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Pja, det var ingenting jag behövde tänka på, att vara trevlig eller behärska mig från att skrika ut otrevligheter. Det kommer automatiskt.


Fast det jag mest ville ha fram är att amn inte automatiskt tänker på om man råkar vara otrevlig, det aknske vissa gör, som du & en annan användare, men mååånga som har väldigt ont kan nite tänka så, de vill ha bedövning & hjälp.
Ingen är otrevlig med flit & om det råkar låta otrevligt från en kvinna i svåra smärtor så tycker jag läkarna kan skilja på sin yrkesroll & att ta det personligt.& det tror jag oxå att de flesta gör.
Man är oproffsig om man börjar jävlas tillbaka med en person som är så smärtpåverkad att denna inte vet riktigt vad den ska göra eller vad denna säger, det akn vara chocktillstånd eller vadsomhelst, det är ju vanlig psykologi att alla inte kan behärska sig när de har en smärta som gör att de tror de ska dö tex.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Welsh skriver ju själv att hon inte tog illa upp, och behövde den typen av behaldling. Förmodligen var denne läkare, istället för okunnig som du antagit, väldigt kompetent. Han kunde läsa av welsh superbra, och såg att det var den tonen hon behövde just då. En annan patient kanske får en mjäkande "klappa på huvudet-ton" av honom, beroende på situation. Varken du eller jag var där och vet vad som sas eller i vilken ton, så det är ju bara att lita på det hon säger, eller hur.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp