förlossningsönskelistor..

Sv: förlossningsönskelistor..

Är det specifikt för läkare? Gäller det inte all personal?

Dock låter det snurrigt att hota med att gå, när man är den som ska vara saklig/professionell och inte har ont.

Fny

Du skrev det jag tänkte
:bow:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

När mina patienter (som väldigt sällan föder barn) skriker och är otrevliga, går jag ut en liten stund så de får lugna ner sig.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

När mina patienter (som väldigt sällan föder barn) skriker och är otrevliga, går jag ut en liten stund så de får lugna ner sig.

Men om de behöver bedövning pronto?låter du dem lida då?
 
Sv: förlossningsönskelistor..

De som är så dåliga att de behöver hjälp genast, de skriker inte på mig.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Är det specifikt för läkare? Gäller det inte all personal?

Dock låter det snurrigt att hota med att gå, när man är den som ska vara saklig/professionell och inte har ont.

Fny


Jo, givetvis gäller det all personal, anledningen till att jag skrev läkare var att det var just en sådan det handlade om i det aktuella fallet jag kommenterade, men jag håller med dig om att det gäller all personal.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Nje man ska inte tåla vilken skit som helst men en läkare som jobbar med detta borde veta skillnaden mellan en smärtpåverkad patient & en vanlig otrevlig patient.
& detta vet de flesta läkare oxå.

När det handlar om förlossning så är ju ett av de vanligaste argumenten för att kvinnor inte ska välja snitt, att det inte gör ngt att tappa kontrollen, att det inte gör ngt att man råkar skrika på personalen, så då tycker jag det blir dubbelmoral när man säger att det är totalt oacceptabelt att tappa kontrollen & råka vara otrevlig, att vara otrevlig är ju inget dessa kvinnor gör med flit, de har ont & många är rädda.

Jag hade säkerligen inte mindre ont än någon annan, men jag vaktade min tunga ändå, och skrek inte ut några otrevligheter. Tror att det beror på hur man är som person också.

Jag har inte skrivit att det är oacceptabelt att tappa kontrollen, och de flesta som jobbar med förlossningar är säkerligen mycket härdade och står ut med mycket. Men jag kan ändå inte tycka att det är fel som personal att påpeka om tonen faktiskt blir väldigt otrevlig mot personal som jobbar.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

De som är så dåliga att de behöver hjälp genast, de skriker inte på mig.

Kanske inte just dina patienter men det är inte ovanligt(& då absolut inte personligt), då vet jag att det är ännu ett skäl att snittas, man får inte tappa kontrollen, som alla säger.:smirk:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag hade säkerligen inte mindre ont än någon annan, men jag vaktade min tunga ändå, och skrek inte ut några otrevligheter. Tror att det beror på hur man är som person också.

Jag har inte skrivit att det är oacceptabelt att tappa kontrollen, och de flesta som jobbar med förlossningar är säkerligen mycket härdade och står ut med mycket. Men jag kan ändå inte tycka att det är fel som personal att påpeka om tonen faktiskt blir väldigt otrevlig mot personal som jobbar.

Fast många har ju faktiskt så ont att de inte vet vad de skriker eller gör.Men trevligt för dina läkare att du kan behärska dig, det är inte ngt sånt jag hade tänkt på i första hand precis i ett sånt tillfälle.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Frågan är vilket som är värst; Att du spricker ända ner till ändtarmen och riskerar anal inkontinens, eller att BM under bedövning, lägger ett fint snitt som sedan är busenkelt att sy igen.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Klipp görs inte alltid med bedövning. Jag var på väg att bli klippt (BM sa att hon behövde klippa men chefs-BM bestämde att vårt barn behövde komma ut på nästa krystvärk så det fanns inte tid och jag blev hjälpt med yttre press istället och det blev lite bristningar). Men med så lite blod i det där området pga trycket känns det inte när man spricker så jag antar att ett klipp inte heller hade känts.

De sa under utdrivningsskedets slut att det kan hända att de behövde springa iväg med vårt barn direkt eftersom hon verkade ha det jobbigt. Så i vårt fall var vi helt förberedda, nu visade det sig dock att hon mådde bra och det blev aldrig nödvändigt.

Min BM läste mitt förlossningsbrev efter förlossningen eftersom när jag kom in till BB var det bråttom och redan dags att krysta, läsa några papper fanns det då verkligen inte tid för!

Så här skrev jag i mitt förlossningsbrev:

Smärtlindring
Som utgångspunkt har jag tänkt försöka klara mig med profylaxandning, Tens-apparat och lustgas. Blir det outhärdligt är jag öppen för andra smärtlindringsmetoder/preparat som EDA eller något annat ni förordar (dock ej sterila kvaddlar!).

Ställning
Jag vill gärna få hjälp med att föda i en ställning som underlättar/påskyndar förlossningen så länge det inte är någon fara för barnet eller att det ökar riskerna för bristningar. Jag ser framför mig att krystningen kanske kan göras på knä med stöd av sängens huvudände samt ev en saccosäck. Orkar jag inte det är jag öppen för andra förslag som kan underlätta.

Lustgas
Jag vill testa lustgas och få råd om teknik tidigt under förlossningen så att jag känner mig trygg med den och kan få bästa hjälp av den när den sedan behövs.

Värkpaus
Om det inträffar en paus utan värkar efter att jag är fullt öppen så önskar jag att, så länge det inte är någon fara för barnet, ge det en chans att sätta igång av sig självt innan eventuellt värkstimulerande medel sätts in.

Bristningar
Jag vill ha hjälp med att i möjligaste mån undvika bristningar. Detta t.ex genom att jag får stöd med hur mycket jag kan trycka på under krystningningarna samt att ni håller koll på mellangården.

Motivation
Jag motiveras av att veta att saker och ting går framåt och hur långt det är kvar. Dessutom kan jag behöva få påhejning pushning om orken/modet tryter.

Kommunikation
Vi önskar ha en rak och öppen kommunikation där vi båda i möjligaste mån känner oss delaktiga/införstådda i beslut som tas.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Frågan är vilket som är värst; Att du spricker ända ner till ändtarmen och riskerar anal inkontinens, eller att BM under bedövning, lägger ett fint snitt som sedan är busenkelt att sy igen.

Jisses amalia.

Min barnmorska har försäkrat mig om att det är sällan några liknande olyckor händer. Dessutom anser BM att det inte finns någon anledning att klippa, så länge det inte är fara för någons kropp eller liv.

Förstod att jag inte skulle läsa den här tråden övht. Ditt inlägg var inte precis vad jag behövde höra.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jisses amalia.

Min barnmorska har försäkrat mig om att det är sällan några liknande olyckor händer. Dessutom anser BM att det inte finns någon anledning att klippa, så länge det inte är fara för någons kropp eller liv.

Förstod att jag inte skulle läsa den här tråden övht. Ditt inlägg var inte precis vad jag behövde höra.

Jag sprack rejält första gången, hela vägen bak.
Blev snyggt ihopsydd och har aldrig haft några som helst problem.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Skönt att du inte fick några komplikationer. Och egentligen är det inte komplikationer jag är rädd för... jag vet faktiskt inte vad jag är rädd för.

Det har vart så illa att jag övervägt abort många gånger, just för rädslan inför själva förlossningen. Vi har även talat om kejsarsnitt men BM säger att vaginal förlossning är bättre. BM försöker hjälpa mig att få kontakt med en klinik som tydligen riktar sig till kvinnor med mina "problem". Det är jobbigt, för samtidigt som jag måste läsa om och tala om sådanna här saker, så orkar jag inte. Några inlägg i den här tråden framkallar hysterisk gråt och ännu är det lång tid kvar tills det är dags.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag märkte inte ens att jag sprack. Var så koncentrerad på att NU ska den här ungen UT!
 
Sv: förlossningsönskelistor..

KL

Skrev ingen önskelista, visste ju inte riktigt hur jag skulle uppleva förlossningen, sådant vet man ju inte första gången. Jag hade väl en bild i huvudet på ungefär. Så här i efterhand kan jag ju säga att jag fick en hel annan uppfattning om saker och ting under förlossningens gång. Saker och ting är inte alltid som man tänkt/tror. Jag ville till varje pris inte få ryggbedöving då jag har sprutfobi. Under förlossningen ville jag gärna ha ryggbedövning, men fick ingen för det hanns inte med då jag väl öppnade mig så gick allt i rekordfart. En morfinspruta fick jag dock när jag hade pinvärkar och det hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott jag skulle vilja ha. Hade trott att jag skulle hinna/få bada varmt, bestäma förlossningsställning, kunna gå upp och gå lite. Inget sådant blev av. Däremot pratade jag med BM under förlossningen, det går att föra en dialog då också även om den ibland blev avbruten pga värkar. Jag fick t o m kejsarsnittet som de tänkt göra avbokat genom att prata med läkaren som kom, fast det kändes som jag var i en annan värld hade jag ändå koll på vad som sades och gjordes. Min son var också medtagen när han kom ut blev ytlig i andningen och hjärtverksamheten sjönk (svalt och fått in fostervatten med bajs i lungorna), så jag fick bara ha honom på magen några sekunder innan de fick ta honom för rensugning, så det var ingen diskussion om vem som skulle klippa navelsträngen, de gjorde det för det började bli lite bråttom.
Klart man kan ha önskningar, men det kan mycket väl hända att ni ändrar er under resans gång.

På tal om att spricka, så kände jag att jag sprack, men ont gjorde det inte och behövdes sedan bara sys med 2 stygn. Nu hade de i o f s spayat på bedövingsspray, men när jag krystade tänkte jag bara precis då att jag sk*ter i om jag spricker (fast jag ändå hade i bakhuvudet att jag inte ville spricka för mycket iallafall) , vill ha ut honom nuuuu. Fick hjälp av BM som talade om hur jag skulle göra för att minska risken för att spricka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förlossningsönskelistor..

Det var vad min syster också sa när hon fick sin dotter, hon sprack också men märkte det inte ens. Min BM sa dessutom att det är bättre att spricka lite än att klippa, då en spricka tydligen läker lättare, men detta är väl en smaksak, jag vill ändock inte bli klippt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Nu är det så att ingen i världen kan garantera att din förlossning kommer gå smärtfritt till. Barnmorskan klipper bara om tid och möjlighet finns, och enbart om det ser ut att vara stor risk för att man spricker.

Att man spricker innebär inte heller att man definitivt blir analinkontinent eller får problem med urinläckage efteråt, men risken finns, och risken är större att få komplikationer efter en spricka än efter ett klipp. Åter igen, ett klipp är ett fint, kontrollerat snitt som är lätt att sy efteråt.

Och till sist, Ingen är tvungen att bli klippt. Vill man absolut inte, under några omständigheter bli klippt så får man säga det när man kommer in för förlossning. Det är ingen som klipper dig om du inte ger ditt medgivande.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

KL

Får jag bara fråga,, av ren nyfikenhet, varför är det så många som väljer bort sterila kvaddar ?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp