förlossningsönskelistor..

Sv: förlossningsönskelistor..

*kl*

Första gången skrev jag ingen lista. En hel del gick snett så till andra gången skrev jag ett ganska vasst brev. Påminde om att jag har ehlers danlos syndrom och att man måste ta det lugnt då man flyttar på mig (kejsarsnitt under narkos pga medicinska skäl, bla. eds)
Sedan skrev jag en besk harang att om jag som mamma anser att mitt barn inte andas som det ska så vill jag inte behöva ligga där groggy och käfta emot en barnmorska som tycker jag är nojjig. Hämta en läkare! (tillägger att jag hade rätt, ungen var full av slem, född med öppen ductus och led av lätt syrebrist). Att de sedan tog fel när droppnålen skulle spolas på det lilla knyttet så valde man att varken informera oss eller göra en lex maria. Man tog kaliumklorid istället för nartiumklorid. Det förstnämnda ändrar hjärtrytmen bl. a. Så han fick hårdbevakning, men ingen sa något. Kom fram av en slump då hans värden var normala igen. Ingen ursäkt ännu!

När tredje barnet skulle födas så nämnde jag vår första upplevelse igen samt att jag banne mig förväntar att få smärtlindring då jag vaknar ur narkosen! För det hade de glömt totalt då nr. 2 föddes. Så jag hade inte ens en alvedon i kroppen och låg där på uppvaket nysnittad i ganska goa plågor -milt sagt.

När fjärde skulle födas så nämnde jag allt ovan samt att de fanken i mig fick skärpa sig, för när trean föddes glömde de att sterilisera mig, vilket var överenskommet och därför var jag här en fjärde gång!!!! -Fast det kan jag ju förlåta dem för idag, om jag säger så :love:

Allt annat tjafs om jag vill ditt eller datt anser jag vara onödigt.


Gira :banana:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

En fråga bara,, känner man om dom klipper?

Vissa känner, andra inte, så det är nog svårt att ge nåt svar. Vissa känner när de spricker och andra inte. Jag kände inget vid någon av mina tre förlossningar. Jag kände för övrigt ingen smarta alls under krystvärkarna, hellre krystvärkar än de andra, som verkligen gjorde väldigt ont!!

*kl*

I övrigt håller jag med Cilla och de andra, inte tusan ska de stanna och be om lov att lämna rummet med en döende bebis på armen, självklart ska de springa först och förklara sen. Elin var blå i ansiktet när hon föddes och nu i efterhand har jag förstått att det oroade bm och den där studenten och sköterskan som var där, men att de hade läkaren "runt hörnet" typ och var beredd på att sticka. Jag själv la märke till hennes ansiktsfärg, men när jag frågade fick jag till svar att det nog hade gått lite fort för henne och att det skulle lägga sig snart. Och jag såg ju at det faktiskt försvann rätt fort!

I övrigt har jag inte haft någon önskelista, inför första förlossningen visste jag inte vad jag skulle kunna tänka mig för bedövning eller nåt annat av det ni skrivit, och inför de andra har jag helt enkelt pratat med bm när hon kom in i rummet.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Om man inte redan har fått smärtstillande som bedövar lägger man en PDB (Pudendusblockad eller sk. Bäckenbottenbedövning) Innan man klipper, så nej, det är inget som känns.

Det är väldigt bra att dom klipper om dom ser att det finns risk för att man spricker. Ett kontrollerat snitt är lättare att sy igen och handskas med.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Det är väldigt bra att dom klipper om dom ser att det finns risk för att man spricker. Ett kontrollerat snitt är lättare att sy igen och handskas med.
Fast samtidigt läker väl en "naturlig" spricka bättre än ett klipp? Det är i alla fall vad jag har läst, att det numera är mycket mer sällsynt att man klipper eftersom läkningen blir svårare.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

ja den nya varianten var det..

Ville från början inte ha några kvaddlar men när BM berättade om detta så gav jag det en chans... 3 st fick dem sätta.. Och det var vidrigt... Det är möjligt att de gav bra effekt men det märkte jag inget av då jag var helt knäckt över upplevelsen..

men som sagt alla är olika.. Och det är omöjligt att säga hur någon annan upplever dem..
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Ett klipp är alltid enklare att sy än en spricka. Därför klipper man.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Fast samtidigt läker väl en "naturlig" spricka bättre än ett klipp? Det är i alla fall vad jag har läst, att det numera är mycket mer sällsynt att man klipper eftersom läkningen blir svårare.
Till mig sa de att de klipper för att undvika att man spricker väldigt "illa" (typ sfinkter ruptur) - de klipper då lite i förebyggande syfte alltså, om det ser ut som att man kommer att spricka den vägen.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag skrev ingen önskelista innan förlossningen, det vart inte av. Ska jag föda barn en gång till så kommer jag att skriva en. I den kommer det att stå att jag vill bli bemött med respekt och integritet, inget onödigt petande på mig (ex klapp på kinden), ingen onödig personal ska vara med, bm och uskan ska vara vänliga (och duktiga givetvis).
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Kan någon förklara för mig VARFÖR man skulle vilja se moderkakan????
Är det en vanlig fråga vid kejsarsnitt också?[/QUOTE]
Jag tyckte att det var ganska så intressant... Men det beror nog på hur man är som person, min karl ville absolut inte se den och slapp utan problem!:D
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag skrev ingen önskelista innan förlossningen, det vart inte av. Ska jag föda barn en gång till så kommer jag att skriva en. I den kommer det att stå att jag vill bli bemött med respekt och integritet, inget onödigt petande på mig (ex klapp på kinden), ingen onödig personal ska vara med, bm och uskan ska vara vänliga (och duktiga givetvis).

Varför i hela fridens namn skriva ner självklarheter? Det där är ju att direkt ifrågasätta personalens kompetens.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Kanske tycker yrkesvana att det är en väldigt fashinerande sak? Eftersom de jobbar med det. Jag hade inga problem med att se den, BM talade om att den var hel, och bara visade upp den, och sedan var den borta.

Min väninna fick ett snitt, och hon ville se den, men fick inte. Kanske är den så trasig att det inte är så kul att se den, vid snitt?
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Sterilt vatten som injiceras in under huden. Vilket ger smärta i ca 30 sekunder med sedan skall ha en smärtlindrande effekt i 1 till 2 timmar..

Den nya tekniken innebär att de sätter kvaddlarna djupare? (vet inte riktigt vad som skulle vara skillnad mer än att BM sa att smärtan vid injectionen inte skulle finnas)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

*Jag vill absolut inte ha Epiduralbedövning. Vill absolut få Pudendusblockad och/eller Paracervikalblockad, och lustgas. (älska lustgas:angel:)
*Jag vill bli klippt om det ser ut att behövas (hellre ett klipp för mycket än en spricka för mycket)
*Jag vill ha min mamma och min sambo med.
*Jag vill absolut inte ha en manlig barnmorska... varför är inget jag vill diskutera..
*Jag vill vara först med att hålla bebisen.

Det där tycker jag ändå är en saklig lista, och jag tror att det är en sådan som de önskar, när de nu uppmuntrar patienter till att skriva en.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Mitt enda önskemål tog jag muntligen direkt jag kom in: "EDA. Nu."

Dottern var blå och slapp när hon kom ut, så det sa bara swoosh så var navelsträngen klippt och alla utom en barnmorska var ute ur rummet med henne. Jag hann knappt reflektera eller bli orolig förrän jag hörde henne skrika därute. Inte sjutton var det läge att fråga mig om det var ok att ta ut henne och suga och ge syrgas!

Maken undrade om det var min förlossning du beskrev:D Jag drev narkosen till vansinne när jag krävde EDA på stört och skällde ut honom för att det tog för lång tid att få den på plats:o Han hotade med att gå ut igen om det inte passade. Idag har jag den narkoseläkaren som arbetskamrat:o
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Maken undrade om det var min förlossning du beskrev:D Jag drev narkosen till vansinne när jag krävde EDA på stört och skällde ut honom för att det tog för lång tid att få den på plats:o Han hotade med att gå ut igen om det inte passade. Idag har jag den narkoseläkaren som arbetskamrat:o


Fast läkaren borde veta att det inte är rätt tillfälle att sänka sig den smärtpåverkade kvinnans nivå, tyckte det var rätt dåligt att han/hon hotade att gå faktiskt, så säger man ju inte.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Min väninna fick ett snitt, och hon ville se den, men fick inte. Kanske är den så trasig att det inte är så kul att se den, vid snitt?

De snitt jag varit med på så har det inte funnits tid för att visa några moderkakor. Alla har varit hela men det tar sådan tid att sy ihop mamman så det har inte varit aktuellt att visa. I samtliga fall har mamman dessutom varit intresserad av sina bebisar och inget annat.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Fast läkaren borde veta att det inte är rätt tillfälle att sänka sig den smärtpåverkade kvinnans nivå, tyckte det var rätt dåligt att han/hon hotade att gå faktiskt, så säger man ju inte.

Äsch det finns inget mer jobbigt än gravida kvinnor ;) Då skrek jag över att fått vänta 15 min på en Eda idag vet jag bättre. De har 1 h inställelsetid!!!!!!!
Vet ni varför? Jo för under jourtid (då de flesta väljer att föda:angel:) så är de 2 narkoser på huset och ska hjälpa till överallt. På IVA sätter de CVK och artärnålar som kan vara mer befogade ur livsviktig synpunkt än en Eda för smärtor, de ska även vara med och söva inför operation (även om våra narkossk är väldigt duktiga och självständiga) De ansvara dessutom för patienter på IVA och UVA och ska kunna gå på MIG uppdrag på andra kliniker på huset (kolla om patienter kräver IVA vård) De ska dessutom inte behöva ta hot när de kommer för att hjälpa någon så jag tycker att han gjorde helt rätt som sa åt mig på skarpen. Jag blev lite stukad och låg sedan tyst och gjorde som han sa åt mig, det är ju trots allt han som är proffset inte jag:p
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Äsch det finns inget mer jobbigt än gravida kvinnor ;) Då skrek jag över att fått vänta 15 min på en Eda idag vet jag bättre. De har 1 h inställelsetid!!!!!!!
Vet ni varför? Jo för under jourtid (då de flesta väljer att föda:angel:) så är de 2 narkoser på huset och ska hjälpa till överallt. På IVA sätter de CVK och artärnålar som kan vara mer befogade ur livsviktig synpunkt än en Eda för smärtor, de ska även vara med och söva inför operation (även om våra narkossk är väldigt duktiga och självständiga) De ansvara dessutom för patienter på IVA och UVA och ska kunna gå på MIG uppdrag på andra kliniker på huset (kolla om patienter kräver IVA vård) De ska dessutom inte behöva ta hot när de kommer för att hjälpa någon så jag tycker att han gjorde helt rätt som sa åt mig på skarpen. Jag blev lite stukad och låg sedan tyst och gjorde som han sa åt mig, det är ju trots allt han som är proffset inte jag:p

Ja, jag tycker det är duktiga människor som jobbar på sjukhus, har själv bearbetat bort mkt av min nålskräck & det är tack vare min bm bl.a, hon är fantastisk.
Men om man har ont tror jag det sista man vill höra är en snäsig läkare, man vill nog bara ha bedövningen så fort det går:angel:
Fast vad vet jag, man aknske inte ens kommer ihåg såna kommentarer efterråt eller minns dem fel oxå ibland.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Äsch det finns inget mer jobbigt än gravida kvinnor ;)

Ja men det är inte så konstigt när man hör hur många måt under en graviditet, själv är det tvärtom här, har aldrig mått så bra;)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp