Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Mitt råmanus rullar på nu har jag skrivit kapitel 6. :) Hur går det för er andra med skrivandet?
Tja, jag väntar ju mest just nu. Skickade iväg bokmanuset i juli någon gång och har fått iväg två noveller under sommaren. Så just nu inget skrivande alls. Är precis på väg att komma igång med en universitetskurs (ej skrivrelaterad), så vi får se hur mycket jag hinner skriva under hösten... :)
 
Här står det still, jobbstart innebar att jag är helt slutkörd om kvällarna och har massor av planering som måste göras. Men snart rullar nog jobbet igen och då frigörs lite tid. :)

Däremot är jag väldigt fundersam över en annan grej på samma tema böcker.
Jag har gjort en faktabok för barn, skickade in den till förlag och fick positivt (?) svar efter några månader, det var i juni. De skrev att de var intresserade men undrade över bilderna, vi mailade fram och tillbaka några gånger under samma dag och allt lät liksom positivt (?) men sedan blev det radiotystnad. Jag provade att maila igen efter en vecka, med några frågor. Inget svar. Provade igen efter en dryg månad, då jag tänkte att personen kanske gått på semester eller nåt. Fortfarande inget svar. Nu har det gått ytterligare en månad och jag blir lite frågande till om jag ska försöka maila någon annan på förlaget eller hur gör man? 😅 Känns så himla konstigt att bara lämna mitt i en mailkonversation och sedan inte svara något mer? 🙈😅
Det gäller ett av de större förlagen ska tilläggas.
 
Här står det still, jobbstart innebar att jag är helt slutkörd om kvällarna och har massor av planering som måste göras. Men snart rullar nog jobbet igen och då frigörs lite tid. :)

Däremot är jag väldigt fundersam över en annan grej på samma tema böcker.
Jag har gjort en faktabok för barn, skickade in den till förlag och fick positivt (?) svar efter några månader, det var i juni. De skrev att de var intresserade men undrade över bilderna, vi mailade fram och tillbaka några gånger under samma dag och allt lät liksom positivt (?) men sedan blev det radiotystnad. Jag provade att maila igen efter en vecka, med några frågor. Inget svar. Provade igen efter en dryg månad, då jag tänkte att personen kanske gått på semester eller nåt. Fortfarande inget svar. Nu har det gått ytterligare en månad och jag blir lite frågande till om jag ska försöka maila någon annan på förlaget eller hur gör man? 😅 Känns så himla konstigt att bara lämna mitt i en mailkonversation och sedan inte svara något mer? 🙈😅
Det gäller ett av de större förlagen ska tilläggas.
Jag hade blivit galen på att inte veta :D ! Jag TROR att mycket av verksamheten ligger nere/går på sparlåga under största delen av sommaren, och sedan kanske de behöver tid på sig för att hinna ikapp? Men snart borde du ju få veta, tycker man!

Jag har en liknande undran över novellerna som jag skickar in till veckotidningar. Det står att man får veta hyfsat snabbt om de inte alls är intresserade, men att de läser, sorterar efter längd, sparar till senare, osv och att man därför kan få vänta länge på besked. Å andra sidan står det också att de är ca 3 månader i förväg i sin planering, och skriver man novell nu ska den alltså handla om sen höst, advent, jul. Men då tycker man ju att man borde få veta snart...eller? De kanske lägger undan noveller till NÄSTA höst 😱:D?!
 
Jag hade blivit galen på att inte veta :D ! Jag TROR att mycket av verksamheten ligger nere/går på sparlåga under största delen av sommaren, och sedan kanske de behöver tid på sig för att hinna ikapp? Men snart borde du ju få veta, tycker man!

Jag har en liknande undran över novellerna som jag skickar in till veckotidningar. Det står att man får veta hyfsat snabbt om de inte alls är intresserade, men att de läser, sorterar efter längd, sparar till senare, osv och att man därför kan få vänta länge på besked. Å andra sidan står det också att de är ca 3 månader i förväg i sin planering, och skriver man novell nu ska den alltså handla om sen höst, advent, jul. Men då tycker man ju att man borde få veta snart...eller? De kanske lägger undan noveller till NÄSTA höst 😱:D?!
Alltså att ha tålamod är så sjukt svårt! 😅
 
Varit med på del 2 av minikursen med Frida Skybäck. Jättebra och tankeväckande och fick jättebra svar på två frågor jag ställde. Är väldigt nöjd kändes som två väldigt givande gånger även om det var ett tillfälle att göra reklam för deras kurser med. Men känner mig nöjd med mitt val av kurs som jag gjort inför hösten den känns personligare och inte lika mallad .
 
Här står det också still pga jobbet som tyvärr tar all energi just nu.

Inspirerad av er i tråden bestämde jag mig för att se om det fanns någon lämplig kurs att delta i men kom snabbt fram till att hösten kommer vara rätt full av andra tidskrävande och kostsamma grejer så fler åtaganden får vackert vänta. Däremot köpte jag en bok om romanskrivande baserat beat sheets och hoppas kunna sparka igång skrivandet igen under veckan som kommer 🙂
 
Här står det still, jobbstart innebar att jag är helt slutkörd om kvällarna och har massor av planering som måste göras. Men snart rullar nog jobbet igen och då frigörs lite tid. :)

Däremot är jag väldigt fundersam över en annan grej på samma tema böcker.
Jag har gjort en faktabok för barn, skickade in den till förlag och fick positivt (?) svar efter några månader, det var i juni. De skrev att de var intresserade men undrade över bilderna, vi mailade fram och tillbaka några gånger under samma dag och allt lät liksom positivt (?) men sedan blev det radiotystnad. Jag provade att maila igen efter en vecka, med några frågor. Inget svar. Provade igen efter en dryg månad, då jag tänkte att personen kanske gått på semester eller nåt. Fortfarande inget svar. Nu har det gått ytterligare en månad och jag blir lite frågande till om jag ska försöka maila någon annan på förlaget eller hur gör man? 😅 Känns så himla konstigt att bara lämna mitt i en mailkonversation och sedan inte svara något mer? 🙈😅
Det gäller ett av de större förlagen ska tilläggas.
Äsch! Jag jinxade nog när jag skrev här, för igår fick jag plötsligt svar igen där de skrev att de funderat och vänt och vridit men till slut ändå valt att tacka nej. 😅 Men hen rekommenderade mig starkt att skicka mitt manus till andra förlag och skrev att hen var övertygad om att det kan bli en superfin bok - så det kändes ju ändå fantastiskt! :D Så nu har jag spenderat en halvtimme med att leta efter lämpliga förlag och skickat in manuset till dem.

Jag tänker att det ändå är väldigt positivt att de tog sig tid att svara personligen, ställa frågor, fundera, vrida och titta nära på mitt manus. Samt att de ändå rekommenderar mig att skicka det vidare. (Eller det kanske de alltid gör? Jag har ingen aning. :rofl:)
Oavsett så tänker jag se det som positivt, trots att de tackade nej. :D
 
Äsch! Jag jinxade nog när jag skrev här, för igår fick jag plötsligt svar igen där de skrev att de funderat och vänt och vridit men till slut ändå valt att tacka nej. 😅 Men hen rekommenderade mig starkt att skicka mitt manus till andra förlag och skrev att hen var övertygad om att det kan bli en superfin bok - så det kändes ju ändå fantastiskt! :D Så nu har jag spenderat en halvtimme med att leta efter lämpliga förlag och skickat in manuset till dem.

Jag tänker att det ändå är väldigt positivt att de tog sig tid att svara personligen, ställa frågor, fundera, vrida och titta nära på mitt manus. Samt att de ändå rekommenderar mig att skicka det vidare. (Eller det kanske de alltid gör? Jag har ingen aning. :rofl:)
Oavsett så tänker jag se det som positivt, trots att de tackade nej. :D

Kul! Det är ju definitivt ett steg längre än bara tack men nej tack.,De har ju ingen anledning att rekommendera dig till att skicka till andra förlag om de inte menar det. Till och med Pippi Långstrump blev ju refuserad den blev ju sen en hyfsad succé :D
 
Har nu tänkt tre varv till på min bok och jag kommer att skriva utifrån ett perspektiv till. Jag har hela tiden velat skriva utifrån protagonistens och antagonistens perspektiv men blev lite tveksam efter kursen i somras. Men nu tror jag de ska få vartannat kapitel trots allt. När jag var med på seminarium med Frida skybäck så ställde jag några frågor om detta och utifrån svaren jag fick så tror jag att det blir bättre. Måste sluta att lyssna på alla andra så mycket och gå utifrån min känsla. Ska också ändra militär grad på antagonisten efter att ha fått lite svar från en på Strömsholm som jag har kontakt med.
 
Jag har varit på konferens, ägnat mig åt vetenskap och är nu mest pepp på den bok jag planerar där. Men jag måste verkligen ta tag i min skönlitterära bok! Jag tror att storyn hänger ihop tillräckligt mycket för att bara sätta mig och skriva (jag tänker nog ditcha de 120 000 ish ord jag har som jag skrivit under många år hit och dit och börja om). Så, vad är det som håller mig tillbaka? Det där andra projektet drar i mig. Men det kan faktiskt vänta. Det är någon rastlöshet som skaver mig. Jag skulle behöva en långhelg då jag var helt i fred och bara hade texten.

@Islandshästryttare - jag tycker det låter ursvårt att skriva från protagonisten och antagonistens perspektiv! Men det säger ju inte att du inte ska göra det om du tror att det blir det bästa. Och känns det inte bra när du kommit en bit kan du ju bara stryka en del av texten och skriva om. Så jag tycker du gör rätt som prövar! Antingen blir det bra eller inte. Och blir det inte bra så vet du att det är för att DU tycker det inte för att någon annan säger det.
 
@Myrten jag känner att jag har en rätt tydlig storyline för både protangonist och antagonist och jag har känt väldigt starkt att det är så jag vill lägga upp det. Jag har testat lite nu ikväll och jag tror jag kan få det att fungera bra men vi får väl se, det är ju en bit kvar på boken om man säger så. Har skrivit sju kapitel. Jag känner att jag just nu är inne i någon slags laboration med texten där jag stryker, ändrar o.s.v. Måste utforska mina karaktärer mer också. Nästa vecka börjar min kurs det ska bli så kul och inspirerande! :) Hoppas du hittar in i ditt skönlitterära projekt du med!
 
Jag är frustrerad. Har just nu en 7åring som inte somnar förrän tidigast 23 på kvällarna. Det är mycket Om, Men och spring.

Och jag får inte en sekunds rontill att sätta mig att skriva. Har jag väl 5min över så är jag så frustrerad att hjärnan gapar tomt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 880
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp