Jag platsar kanske inte riktigt i den här tråden då mitt skrivande är allt för sporadiskt.
Men det senaste jag skrev, då jag var hemma en tid från jobbet pga skada, var en rad berättelser om personerna som dykt upp då jag släktforskat. Och då alltid från kvinnornas perspektiv. Det vill säga jag skrev inte om honom som blev dömd för mord, utan från hans mammas synvinkel. Och jag skrev inte om honom som gick i personlig konkurs och dog alldeles för tidigt, utan så som hans andra fru kunde ha sett situationen.
Givetvis helt påhittade omständigheter, jag kan ju inte veta om de gick på dans eller om de hade två bruna arbetshästar, om det växte rosor i trädgården och hon hyrde rum tilsamnans med en väninna. Men jag antar och fabulerar fritt. Men de små detaljer som jag lyckats ta reda på, trädgårdsskolan, fiskhandeln, stipendiet, skidtävlingen, adresserna de bodde på, de finns med.
För min del handlar bristen på skrivande mest på bristen på diciplin, jag ligger hellre och scrollar på telefonen än får något skrivet, och därför blir det sällan av
Jag har visst också en halv diktbok liggande, som har kommit till efter diverse författarkurser.
Och en halv bok noveller i urval...
Och en påbörjad bok med komplicerat koncept som jag inte riktigt vet hur jag ska få till, då jag vet hur den ganska märkliga intrigen ska vara uppbyggd, men inte riktigt vad den egentligen ska handla om