Fodring inför start

Sv: Fodring inför start

Ah, men är det inte lite vanskligt att inte veta vad du stoppar i honom? Jag menar vad gäller smrp eller vad det nu hette ;)
Är det generrellt sett så att vi travfolk i allmänhet inte räknar ut foderstater? Hur många här gör det?

Inte jag! Men det är bara för att jag inte kan få någon analys på hösilaget, annars hade jag nog gjort det :angel:

Ah, men är det inte lite vanskligt att inte veta vad du stoppar i honom? Jag menar vad gäller smrp eller vad det nu hette ;)
Är det generrellt sett så att vi travfolk i allmänhet inte räknar ut foderstater? Hur många här gör det?
alltså jag evt inte en enda travtränare som gör det - och jag har jobbat hos väldigt många framgångsrika. enligt min erfarenhet så fodrar dom med ögat - ser hästen bra ut i hullet och känns bra i tömmarna så är den bra åxå - å vinner lopp. och det verkar ju funka!

jag tror snarare att det viktiga är att du har bra kvalitet på fodret - sen spelar det ingen större roll hur du fodrar.
vi gjorde ett experiment på wången med ett kallblod som är väldigt framgångsrik. en sesång fick han beg med hö och ca 3 kg krafftfoder (sport och groov) - detta var uträknat utifrån hans vikt och träning. så det var enligt "böckerna för foderstatsberäkning". hästen funkade bra.
sen nästa sesång fick han fritt med hö (samma som tidigare) och ca 9 kg krafftfoder (fortfarande sport och groov) fodrat efter ögat hur mycket man tyckte han behövde äta. och hästen gick ännu bättre...

satt jag tror det blir vad man gör det till.
jag kan erkänna att mitt favoämne på skolan var att räkna foderstater- jag älskade det och räknade till varenda häst på skolan - men INTE till min egen, då jag ansåg att hon inte fick tillräckligt med mat enligt dom normerna.

jag räknade ut vad hon skulle ha sista 3 mån av dräktighetstiden - vilket blev ca 12 kg hösilage, 3 kg groov och 2 dl sojaprotein. det skulle räcka för henne gott och väl. men saken var den att jag provade - men hon rasade i vikt!!! så jag fodrade henne enligt ögat och gissa avde det blev för att hon inte skulle förlora vikt (utan gå +-0)?? hon fick då fortf 12 kg hösilage (det var max vad hon åt vid fri tillgång) sedan fick hon 6 kg groov, 3 kg havre, 2 liter sojaprotein, och 1 kg betfor (innan blöttlägning)och en liter majsolja. då behöll hon vikten. ingen billig avelsmärr. :rofl:

så jag tror att det blir bra hur man än gör - bara man har ett öga för häst...

Senast ändrad:

sen nästa sesång fick han fritt med hö (samma som tidigare) och ca 9 kg krafftfoder (fortfarande sport och groov) fodrat efter ögat hur mycket man tyckte han behövde äta. och hästen gick ännu bättre...

9 kg kraftfoder, det var inte lite det... :crazy: Har man någon aning hur mycket hö han åt då när han fick så mycket kraftfoder?

Jag läste någon stanns någon gång att man skulle fodra sissta målet mellan x antal timmar inna start för att få ut max av prestationen. Nu kommer jag inte heler ihåg hur många timmar inna start detta va eftersom att jag inte var intresserad av det just då. Har för mej att det var mellan 1-3 timmar, 1,5 timme innan start va maximalt.
Detta gällde då alltså kraftfoder.

Jag fodrar inte så dels för att det inte helt är mina travhästar utan min sambos igentligen och han har andra ideér. dom får kraften när dom kommer in från hagen och ska göras iordning och sedan nnär dom kommer hem igen. Grovofder har dom i travsporten.
Och dels för att mina ridhästar inte får så stora kraftfodergivor att det skulle spela någon roll.

9 kg kraftfoder, det var inte lite det... :crazy: Har man någon aning hur mycket hö han åt då när han fick så mycket kraftfoder?

ja - för dom lade in 5 kg åt gången å lade in nytt när det var slut!! så han åt ca 15 kg om dan... så han åt inte bara kraftoder - vilket jag antar att du antog.
sen stod han på halm - så han pillade nog i isg en hel del halm på nätterna..

Senast ändrad:

men sen kom jag att tänka på en sak - tycker du att det låter rimligt att en högprecterande tävlingshäst som är 165cm hös och väger 550kg bara skall ha 11 kg hösilage och 2kg groov och 1 kg sport?? han gick intervaller varannan dag i backe... det var rekomendatonen från foderstatsberäkningar och då stämde kvoterna. men inte tycker väl du att det låter rimligt??? då hade han även tillägg för att han var tunn, hårdpresterande..

men sen kom jag att tänka på en sak - tycker du att det låter rimligt att en högprecterande tävlingshäst som är 165cm hös och väger 550kg bara skall ha 11 kg hösilage och 2kg groov och 1 kg sport?? han gick intervaller varannan dag i backe... det var rekomendatonen från foderstatsberäkningar och då stämde kvoterna. men inte tycker väl du att det låter rimligt??? då hade han även tillägg för att han var tunn, hårdpresterande..

Nej det låter väl inte rimligt, men jag tycker att 9 kg kraftfoder låter väldigt mycket. Grovfoder är ju det som hästarna ska ha som bas och sen så ger man kraftfoder utöver det också såklart. Men nu åt han ju hö i rejäla mängder också, så då är det ju ingen fara. Men jag tänkte om han blev mätt på de 9 kg kraftfoder han fick och sen inte åt så mycket hö, då hade det ju varit fel.

Sen kräver kanske ett kallblod mer kraftfoder än varmblod också, vad vet jag :)

Måste få lägga mig i här... Jag har ju ett flertal varmblod, de flesta är i storleken 160-170 cm. Altså över medel. De har fri tillgång på hö/hösilage (blir ca 10-14 kg per häst och dygn) samt äter som mest 4 kg kraftfoder. Medelhästen ligger på 2,5-3 kg under tävlingssäsong. Jag har både foderstatsberäkningar samt därtill försöker jag utfodra med ögat. En enda häst av dessa har jag fått lägga på extra utöver beräknad foderstat. Denna växte samtidigt vilket nog var en bidragande orsak. Jag vet inte, kanske gör jag fel men de verkar inte behöva mer. Kan tillägga att dem dessutom går ute större delen av dygnet. En del går tom ute dygnet om.

Men åååhhhh, kan inte en enda snacka hur mkt foder det blir om man räknar ut värdena, istället för liter och kilo och fodersort?
Det är det jag är så nyfiken på, anger ni i liter och kilo och sorter så kan det ju vara hur mkt/litet som helst, säger ingenting i princip..

Men åååhhhh, kan inte en enda snacka hur mkt foder det blir om man räknar ut värdena, istället för liter och kilo och fodersort?
Det är det jag är så nyfiken på, anger ni i liter och kilo och sorter så kan det ju vara hur mkt/litet som helst, säger ingenting i princip..

vaaa??? ett kg sport är väl alltid ett kg sport??? eller väger de olika i olika säckar?? spelar ingen roll - ett kg är ett kg.. å det är ju det man räknar på...
vill du ha kvoterna för varje häst har på buke?? om man inte räknar foderstater då - då kan ma ju bara ange i kg eller liter - inga kvoter..

eller vad menar du??

Måste få lägga mig i här... Jag har ju ett flertal varmblod, de flesta är i storleken 160-170 cm. Altså över medel. De har fri tillgång på hö/hösilage (blir ca 10-14 kg per häst och dygn) samt äter som mest 4 kg kraftfoder. Medelhästen ligger på 2,5-3 kg under tävlingssäsong. Jag har både foderstatsberäkningar samt därtill försöker jag utfodra med ögat. En enda häst av dessa har jag fått lägga på extra utöver beräknad foderstat. Denna växte samtidigt vilket nog var en bidragande orsak. Jag vet inte, kanske gör jag fel men de verkar inte behöva mer. Kan tillägga att dem dessutom går ute större delen av dygnet. En del går tom ute dygnet om.

men det beror ju väldigt mycket på vad du har för värden på höt ju!!!! det är ju det som gör så stor skillnad.
sen så det jag menar så är det att alla hästar som är 165cm inte behöver äta just 12 kg hö och 3 kg sport... det jag ville bevisa var att alla hästar har olika stort behov av foder. den jag gav som exempel är en extremhäst - och han klarar inte av den foderstat som e gennerell för en sådan häst. han blev mager.
så man kan inte stirra sig blint på siffror och säga att bara för att en häst är viss stor så klarar han sig på det dina hästar äter...
alla är ju olika - och tydligen är ju det!!!

Ja ja, givetvis är alla olika. Jag tog bara mina hästar som exempel.

Det jag reagerade på var att någon tyckte att 4 kg kraftfoder och 12 kg hö (var det så?) var lite. Eller så fattade jag fel helt enkelt? Jag har ju inte bara de jag har nu att falla tillbaka på - har haft en hel del hästar men ingen har någonsin fått stora mängder kraftfoder. Tävlingsresultaten har varit bra om än inte årets säsong tillhör de bästa...
Jag är av den åsikten att om hästens matsmältningsapparat fungerar bra så behövs inga stora mängder. Hästen kan då bättre tillgodogöra sig näringen.

Men, angående analyser så har jag nu ett hö med alldeles "normala" värden, skulle nog vilja säga att proteinvärdet är något lågt. Tidigare år så har både energi och proteinvärdena varit låga men den hygieniska kvaliten har varit mycket bra.

Mina hästar äter fö hö, hel havre, Eggersmanns Struktur equichamp (max ett halvt kilo) och nu när proteinvärdena är låga i höet kompletterar jag upp med max 1 dl sojamjöl. Till detta givetvis salt och organiska mineraler, E-vitamin och ev en 1/2 dl linfröolja. Inget annat.
Foderstater är beräknade för varje häst men som jag skrev innan så är det en som faller ur på beräknad foderstat, där får jag givetvis tillföra extra.

1 kg sport är alltid ett kilo sport och har förhoppningsvis samma värde.
Dock är 1 kg hö otroligt varierande ur näringssynpunkt sett.

Plåt-Sven gör väl så....lyssnade på en föreläsning med honom för ett antal år sen o då sa han att inget hö på morgonen till den som skulle tävla.

Han kanske haft span på ngn Finsk tränare:angel: .

På -40 talet när min far jobbade i Travstall gav dom massor av Morötter och sockerbetor dagen före och efter start. ( I Finland) Och inget hö samma dag.

satt jag tror det blir vad man gör det till.
jag kan erkänna att mitt favoämne på skolan var att räkna foderstater- jag älskade det och räknade till varenda häst på skolan - men INTE till min egen, då jag ansåg att hon inte fick tillräckligt med mat enligt dom normerna.

jag räknade ut vad hon skulle ha sista 3 mån av dräktighetstiden - vilket blev ca 12 kg hösilage, 3 kg groov och 2 dl sojaprotein. det skulle räcka för henne gott och väl. men saken var den att jag provade - men hon rasade i vikt!!! så jag fodrade henne enligt ögat och gissa avde det blev för att hon inte skulle förlora vikt (utan gå +-0)?? hon fick då fortf 12 kg hösilage (det var max vad hon åt vid fri tillgång) sedan fick hon 6 kg groov, 3 kg havre, 2 liter sojaprotein, och 1 kg betfor (innan blöttlägning)och en liter majsolja. då behöll hon vikten. ingen billig avelsmärr.

Fodernörd lägger sig i...;)

Här har vi den stora missuppfattningen vad gäller beräknande av foderstater. (Tog de inte upp det på skolan?:confused: )

Begreppet "räkna foderstat" innebär inte att man blint följer tabeller, utan att man utgår från hästens behov och sedan räknar ihop allt till balanserade mängder.

Visst, någonstans måste man börja, och då är tabeller och rekommendationer ett bra hjälpmedel, men ser man att hästen faller ur eller blir fet måste man ju räkna om foderstaten. Och med räkna om menas då att man kan inte bara lägga på eller ta bort ett näringsämne, utan att man justerar hela foderstaten.

Läs gärna denna tråd!:idea:

Vi brukade spruta våran med b vitamin i tre dagar sen var det start den femte.... men det är ju inte tillåtet längre så nu gör vi ingenting särskilt!
//C

dom får samma alltid förutom dubbeldos e-vitamin och b-vitamin 3 dagar innan start.

Fodernörd lägger sig i...;)

Här har vi den stora missuppfattningen vad gäller beräknande av foderstater. (Tog de inte upp det på skolan?:confused: )

Begreppet "räkna foderstat" innebär inte att man blint följer tabeller, utan att man utgår från hästens behov och sedan räknar ihop allt till balanserade mängder.

Visst, någonstans måste man börja, och då är tabeller och rekommendationer ett bra hjälpmedel, men ser man att hästen faller ur eller blir fet måste man ju räkna om foderstaten. Och med räkna om menas då att man kan inte bara lägga på eller ta bort ett näringsämne, utan att man justerar hela foderstaten.

Läs gärna denna tråd!:idea:

johorå!! det har vi fått lärt oss - och det är väl det viktigaste!! MEN - jag har erfarenheten att dom som räknar foderstaten ändå följer den blint.. så jag har inte så stort förtroende för foderstatsräknare.. tyvärr. vilket är synd!!!

Vi har aldrig gjort det. Ser en tunn ut, försöker man ändra på det, vi bantar aldrig lättgödda hästar, utan de får vara feta. Startar de ofta brukar de bli bättre. Korsförlamningshästar fodrar och arbetar vi så förebyggande som möjligt för att slippa förlamningar.
Vi kör i första hand efter devisen -Se hur hästen ser ut....kroppsligt, pälssättning,pälsglans och humör.
gulan

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Efwa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 554
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd