Fodervärdsfråga!

Sv: Fodervärdsfråga!

Kan inte mer än sucka!
Tänk om alla fodervärdar hade läst igenom kontrakten innan de skriver på
Och även satt sig in i vad det innebär att vara fodervärd.
Det verkar som om många bara tänker så ”långt näsan räcker” och det är typ gratis valp:angel:

Är själv fodervärd och fullt medveten om vad som gäller.
I mitt fall är det en renrasig hund och enligt Skk`s regler.
Lite annorlunda när det gäller blandras, där finns ju som redan är påpekat inga regler utan där får parterna kommer överens själva utan något standar avtal.

Det som jag tycker många fodervärdar missar är att det är inte riskfritt att föda valpar.
Tiken kan faktiskt dö i samband med förlossning.:eek:
Ok det händer inte ofta och kanske inget man ska gå omkring och oro sig över, men det kan hända.
Dessutom måste man ju lämna ifrån sig tiken till uppfödaren under rätt lång tid.
Först vid parningen, sedan i dom flesta fall ett par veckor innan beräknad valpning.
Så tiken har en chans att vänja sig vid ny miljö.
De flesta uppfödare har ju dessutom ett antal egna hundar, så hon behöver tid att ”komma in i flocken” inget hon ska göra i samband med att hon valpar, utan minst ett par veckor innan.

Sedan ska hon ju vara hos sina små i 8 veckor.
Så räkna med minst 3 månader/kull varje gång hon ska valpa. (och det är oftast inte i samband med att fodervärden åker på semester:D)

Är det renrasig hund, kräver i regel uppfödaren dessutom att tiken ska meriteras på utst och i bruks/jakt raser även på prov.
Det innebär tid och kostnader för fodervärden och självklart ett stort intresse.
Och de flesta renrasiga har även hälso program som ska följas (HD, AD röntg ögonspegling med mera) även sånt är bra om man redan från början har kommit överens om vem som betalar för det är inte biligt inte...

Så det där med gratis valp…:rofl:

Jag är uppföddare av pudel.och är ansluten till skk.våra avels djur måste göra vissa undersökningar (toy dvärg mellan måste ögonlysas, efter årsskiften även dna testas för pra,stor måste hd röntgas)
Normalt för dom två små storlekarna blir det mellan en till tre valpar,
på mellan blir det mellan två till fyra valpar. På stor är det runt sex till tio valpar per kull (har även bara fått fyra några gånger)
Vet ej hur det är med Puli.Men dom har säkert också hälsoprogram att följa.

Inte många blandras uppfödare som undersöker sina avelsdjur inte. (och därmed inte så många tikar som inte går att avla på av den orsaken)
Där gäller "tjäna så mycket pengar som möjligt"
Typ som i det här fallet, lämna ut x antal tikar på foder ta ett stort antal kullar.
= inga kostnader för att föda tiken, inga kostnade för meritering, inga kostnader för reg i SKK.
Oftast egen hanne eller alternativ bilig parning.
Jämför det med att födda upp renrasiga seriöst och ha meriter, följa hälso program och så vidare.

2 veckor innan valpning ska tiken infinna sig hos uppfödaren ...

/ C som äger sin tik men uppfödaren har förbehåll på EN kull

Nej jag äger hunden helt och hållet..

Men uppfödaren har rätt att ta EN kull på henne ( innan hon fyller 5 år )

Uppfödaren har inte samma rätt att kräva av mig att just NU ska jag ta en kull, utan allt ska ske i samrådan med mig..

Jag får betalt X antal kronor per levande valp sedan..

Behöver INTE betala något som har med kullen att göra ( som specialfoder, resan till och från hanen, UL m.m )

När hon lämnas till uppfödaren så skrivs ett tillfälligt låneavtal som finns att tillgå på SKK.

Om min tik blir så bra att det tillför rasen något så är jag villig att bistå uppfödaren...

Det blev ju bara en tik i kullen ... :)

för min del så blev jag inte fodervärd på dessa för att de är "gratis"
helst hade vi velat köpt dom istället eftersom jag inte ville ha så små valpar. (tog dom när de var 9månader gamla)
men uppf ville ej sälja, utan ville avla på dom

för min del så blev jag inte fodervärd på dessa för att de är "gratis"
helst hade vi velat köpt dom istället eftersom jag inte ville ha så små valpar. (tog dom när de var 9månader gamla)
men uppf ville ej sälja, utan ville avla på dom

Hängde inte med här, små valpar?
Du skriver ju att de var 9 månader?

Kan inte mer än sucka!
Tänk om alla fodervärdar hade läst igenom kontrakten innan de skriver på
Och även satt sig in i vad det innebär att vara fodervärd.
Det verkar som om många bara tänker så ”långt näsan räcker” och det är typ gratis valp:angel:

Är själv fodervärd och fullt medveten om vad som gäller.
I mitt fall är det en renrasig hund och enligt Skk`s regler.
Lite annorlunda när det gäller blandras, där finns ju som redan är påpekat inga regler utan där får parterna kommer överens själva utan något standar avtal.

Det som jag tycker många fodervärdar missar är att det är inte riskfritt att föda valpar.
Tiken kan faktiskt dö i samband med förlossning.:eek:
Ok det händer inte ofta och kanske inget man ska gå omkring och oro sig över, men det kan hända.
Dessutom måste man ju lämna ifrån sig tiken till uppfödaren under rätt lång tid.
Först vid parningen, sedan i dom flesta fall ett par veckor innan beräknad valpning.
Så tiken har en chans att vänja sig vid ny miljö.
De flesta uppfödare har ju dessutom ett antal egna hundar, så hon behöver tid att ”komma in i flocken” inget hon ska göra i samband med att hon valpar, utan minst ett par veckor innan.

Sedan ska hon ju vara hos sina små i 8 veckor.
Så räkna med minst 3 månader/kull varje gång hon ska valpa. (och det är oftast inte i samband med att fodervärden åker på semester:D)

Är det renrasig hund, kräver i regel uppfödaren dessutom att tiken ska meriteras på utst och i bruks/jakt raser även på prov.
Det innebär tid och kostnader för fodervärden och självklart ett stort intresse.
Och de flesta renrasiga har även hälso program som ska följas (HD, AD röntg ögonspegling med mera) även sånt är bra om man redan från början har kommit överens om vem som betalar för det är inte biligt inte...

För min uppfödare va det ok att ha tiken hemma efter parning och även vara hemma under valpning osv om man hade kontakt med henne samt vet om det skulle behövas. För detta fick man en valp eller ett valppris som tack.
Dock är det ett JÄTTE ansvar som kanske inte många vill ta. Vi har inte heller gjort det men vi fick om vi ville.. (hon litar visserligen mkt på mig) men vi köpte ut tiken i stället.

Hum!
vet inte om det är helt tillåtet enligt SKK`s regler att göra så eller om det räknas som bulvan uppf.
Nåja är båda parter bara överens så går det säkert bra.
Men hur reag. valpköpare?

Jag menar köper jag en valp från en vis uppfödare som jag noga valt ut, så vill jag kanske inte veta att valpen egentligen är uppfödd av fodervärden som det var första kullen för?

Det är ju mycket som jag är noga med som valpköpare, foder för tiken under dräktigheten och di givningen, valparnas foder likaså (Ok just den biten kan ju vara detsamma) men hur är det med uppväxt miljön, miljö träning och så vidare?
Och framförallt hur väl känner uppfödaren ”sina” valpar och kan råda vid val av valp?

Den uppfödare som jag efter mycket noga undersökning till sist bestämde mig för, är väldigt noga och otroligt duktig.
Hon följer sina valpar noga och jag har fått kopia på ”min” valps hela utveckling från födelse tid/vikt, första kravlandet, när ögonen öppnades och så vidare.
Valptest självklart och hon kunde berätta väldigt mycket om de olika individerna.

Nu menar jag självklart inte att det aldrig kan fungerar, har uppf och fodervärden täta kontakter och bor typ grannar så borde det ju kunna gå.
Men, mja jag vet inte om jag som valpköpare hade tyckt de var så bra ändå…
Jag har ju trots allt valt ut just den uppfödaren och då vill jag så klart att det är den uppfödaren som verkligen fött upp min valp också.

Men alla är ju inte som jag, tack och lov kanske:o

Att ha tiken hemma efter parning ( som fodervärd eller dylikt ) anser jag vara helt normalt ...

foder för tiken under dräktigheten

Det står iaf min uppfödare för, även fast jag ÄGER tiken.. Men om så inte är fallet så får man ju ( om det är en seriös uppfödare ) en lista på vilket foder som skall ges och när!

Att ha kullen hemma är jag också tveksam till, jag skulle inte vilja föda upp min tiks kull hemma under min uppfödares kennelprefix.
Skulle kännas helkonstigt.

Okej som sagt om vi bodde grannar, men nej inte annars.

Att ha tiken hemma efter parning ( som fodervärd eller dylikt ) anser jag vara helt normalt ...

Det står iaf min uppfödare för, även fast jag ÄGER tiken.. Men om så inte är fallet så får man ju ( om det är en seriös uppfödare ) en lista på vilket foder som skall ges och när!

Att ha kullen hemma är jag också tveksam till, jag skulle inte vilja föda upp min tiks kull hemma under min uppfödares kennelprefix.
Skulle kännas helkonstigt.

Okej som sagt om vi bodde grannar, men nej inte annars.

Uppfödaren stod för foder och liknande i så fall samt veterinär kostnader.
Uppfödaren och jag har tät kontakt så hon ser inte några problem med att ha tiken här under valpning och dessutom vet hon ju hur jag sköter hundarna osv. Jag har bott hos henne under en tid när hon hade valpar så man lär sig en del.

Kontakten me valpköparna hade hon haft i så fall samt att hon och jag emellan kan forska ut vilken valp som passar bäst osv, men o andra sidan så kommer hon ju hit och hälsar på och följer valparna.

Men varför skulle det kallas som bullvan?? dom reggas ju i hennes kennelnamn och inte i mitt.

Men alltså... hm.. du som aldrig har födit upp valpar ska alltså ha din fodertik hemma med dennes första kull och du ska föda upp dem?

hm.... detta låter inte bra!

Dessutom, en korrekt uppfödare vill själv vara med och se valpen från första stund tills den lämnar tiken för att kunna avgöra vilken slags individ valpen är....

berätta hur ni tänker, du och din uppfödare...

hm.. funderade på en till sak... detta med att låta någon annan föda upp kullen hemma hos sej kan ju även låta som när man liesar ut en tik till en annan kennel, hm.. då måste det till ett speciellt kontrakt för sånt.... hm... näe det här låter inte bra.. förklara tack =)

Hum!
vet inte om det är helt tillåtet enligt SKK`s regler att göra så eller om det räknas som bulvan uppf.

Nej det räknas inte som bulvanuppfödning så länge uppfödaren är den som registrerar, vet.bes, vacc., id-m etc och att det är uppfödaren som har all kontakt med valpköpare, skriver alla papper, tar emot pengarna för valparna etc.

Det är helt ok med skk att valparna föds och växer upp hemma hos fodervärden om det sköts på rätt sätt!

Men alltså... hm.. du som aldrig har födit upp valpar ska alltså ha din fodertik hemma med dennes första kull och du ska föda upp dem?

hm.... detta låter inte bra!

Dessutom, en korrekt uppfödare vill själv vara med och se valpen från första stund tills den lämnar tiken för att kunna avgöra vilken slags individ valpen är....

berätta hur ni tänker, du och din uppfödare...

Detta förfarande är inte helt ovanligt om fodervärd och uppfödare bor långt bort från varandra och att uppfödaren vet att fodervärden har de kunskaper som krävs för att fixa det.

Inget konstigt, inga regelbrott gentemot skk och i mitt tycker bäst för tiken om det är långt avstånd mellan uppf. & fodervärd!

Oftast hämtar uppfödaren hem kullen strax innan den ska vaccineras etc. och har den hemma en eller flera veckor innan leverans. Vilket iofs då ger leverans runt 10-11 veckors ålder mot vanliga 8 veckors ålder.

Vad är det som för dig inte låter bra??

Näe jag tycker inte att det är rätt att en fodervärd ska föda upp en kull om denne saknar kunskap kring detta. Nu vet jag inte hur detta är i det här fallet. Näe det känns inte rätt.. helt enkelt. =)

visst någon gång så ska ju vara den första för en uppfödare oxå men att lämna över ansvaret på en fodervärd anser inte jag är korrekt. men men...

Men vaccinerar man inte innan v.8 ?

Då betyder det ju att tiken ändå måste till uppfödaren eftersom tiken inte får lämna valparna innan dom fyllt 8 veckor ( vilket jag tycker är helt galet )

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka