Fodervärdsfråga!

Sv: Fodervärdsfråga!

hade jag vetat detta innan så hade jag inte gått med på detta. Trodde det inte fanns några särskilda riktlinjer :(

nu är det ju för sent eftersom jag skrivit på.

Du kan ju dock upplysa uppfödaren om vad som gäller, vilka rättigheter du har etc. och kräva att kontraktet skrivs om..
Sedan om hon går med på det eller inte är ju en annan femma.

Hon kan heller inte kräva hunden tillbaka från dig iom att det är en fodervärdshund.

Ja du kan ju alltid lämna tillbaka hunden, men hon kan aldrig ta den från dig.

Det kontrakt ni har gäller ju fram tills annat skrivits i så fall.

Ja du kan ju alltid lämna tillbaka hunden, men hon kan aldrig ta den från dig.

Det kontrakt ni har gäller ju fram tills annat skrivits i så fall.

nä, jag skulle inte kunna lämna tillbaka dom :confused:
jag har ju fäst mig vid dom nu

Hur är det med hundar(tikar) på foder som haft en svår förlossning, eller har någon sjukdom som gör det svårt och riskabelt att ta en kull på tiken? Kan man på något sätt häva ett kontrakt ifall man(och veterinär) anser att hunden inte bör få flera kullar? Eller har uppfödaren rätt att valpa på även om det är hög risk att tiken mister livet??

Visst går det att anmäla, men det är ju i princip omöjligt att bevisa, då det inte finns någonting som kontrollerar blandrasaveln och en "tjuvparning" kan ju "vem som helst" råka ut för...

*kl*

Annars kan man resonera som uppfödaren till min hund. Som hade så dålig koll på hundarna så första kullen har två pappor. Tiken höll på att dö av blodförgiftning för något sprak så mjölken rann ut i blodet.

Veterinären sa åt henne att inte ta fler kullar. 1 år senare var hunden dröktig igen. När jag fråga hur det kunde komma sig svara hon: Jo men denna gången är pappan mindre så det är ingen fara. :mad::crazy::eek:

Jo jag vet, men en polisanmälan kan skrämma upp uppfödaren iaf :(

Tyvärr finns det ju ( som du säger ) inget man i princip kan göra....

Hur är det med hundar(tikar) på foder som haft en svår förlossning, eller har någon sjukdom som gör det svårt och riskabelt att ta en kull på tiken? Kan man på något sätt häva ett kontrakt ifall man(och veterinär) anser att hunden inte bör få flera kullar? Eller har uppfödaren rätt att valpa på även om det är hög risk att tiken mister livet??

Nja, som fodervärd kan du inte bestämma om uppfödaren ska utnyttja sin rätt eller inte. Är det en SKK-ansluten uppfödare så har denne dock förbundit sig att föda upp enligt god etik och moral, och där ingår att inte avla på djur som far illa av det. Så man kan vända sig till SKK för att stoppa avel som gör att hundarna far illa om man inte kommer överens sins emellan.

I detta fall tror jag att jag skulle "glömma" att berätta när tiken löpte:angel:. Du är rejält blåst. Det bästa du kan göra är att prata med din uppföadre, visa henne (gärna skriftligt) vilka regler som SKK har gällande antal kullar och hur ofta/tätt man bör låta tiken valpa, och även hur gammal en tik bör vara innan valpar tas första gången. Det sistnämnda är lite olika för olika raser, kolla både de raser som finns i din hund. Respektive rasklubb har SÄKERT rekomendationer kring detta.
Kanske detta kan få din uppfödare att ändra sig....

Om du läser tråden så kommer du att upptäcka att det är en blandras det handlar om = skk's regler gäller inte och inte finns det någon rasklubb som lär hjälpa till speciellt mycket heller..

Kan man inte låna ut en hund bara för ett år? Jag tänker då främst på en hanhund som ej ska verka i aveln.

Kan man inte låna ut en hund bara för ett år? Jag tänker då främst på en hanhund som ej ska verka i aveln.

Hunden är ju en familjemedlem och blir så även i det nya hemmet. Kan man inte ta hand om sin hund en tid kan man betala folk för att de står ut med att mista vännen när den ska lämnas tillbaka. Börjar det röra sig om år är det bäst för alla parter om man omplacerar permanent istället. Att låta någon ta hand om ens hund, och dessutom kanske även stå för det mesta av kostnaderna för att sedan ta hem den är att utnyttja folks välvilja och dåliga insikt.

Om du läser tråden så kommer du att upptäcka att det är en blandras det handlar om = skk's regler gäller inte och inte finns det någon rasklubb som lär hjälpa till speciellt mycket heller..

dags att det bildas en förening för blandraser kanske??

rasen är Pudel-Puli

Jag är uppföddare av pudel.och är ansluten till skk.våra avels djur måste göra vissa undersökningar (toy dvärg mellan måste ögonlysas, efter årsskiften även dna testas för pra,stor måste hd röntgas)
Normalt för dom två små storlekarna blir det mellan en till tre valpar,
på mellan blir det mellan två till fyra valpar. På stor är det runt sex till tio valpar per kull (har även bara fått fyra några gånger)
Vet ej hur det är med Puli.Men dom har säkert också hälsoprogram att följa.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka