Fodervärdsfråga!

Sv: Fodervärdsfråga!

Jag är inte så himla kunnig inom detta. Men följer man skk's regler så har din uppfödare gjort fel.
Tycker det låter helt otroligt att kräva 4 kullar och minst 4 valpar i varje kull.

Vart sjutton är Gnist när man behöver henne ;)

lite väl mycket kullar, vilken ras? de flesta skall ju bara lämna 5 kullar och innan dom fyllt sju...

Jag är inte så himla kunnig inom detta. Men följer man skk's regler så har din uppfödare gjort fel.
Tycker det låter helt otroligt att kräva 4 kullar och minst 4 valpar i varje kull.

Vart sjutton är Gnist när man behöver henne ;)

ja, det är mycket. det håller jag med dig om.
men jag ska kolla igen så jag ej missuppfattat det. ( vi har 2 tikar)

återkommer snart

På tik är det enlig skk 2 kullar tills de blir 5 år och minst en levande valp per kull.

Fast jag har köpt min tik med avelsrätt.

Jag äger hunden och gör vad jag vill med den.
Jag har betalat halva hunden och resten "betalar" jag med en kull valpar.
Jag är alltså ingen fodervärd utan står som ägare på hunden.

Uppfödaren betalar också försäkring på hunden tills den fått en kull valpar dock längst två år. Om detta är vanligt vet jag inte men så gör han.

Det finns ett speciellt köpekontrakt för denna typ av köp.

Senast ändrad:

så här står det-
3 kullar var ska tas med minst 4 levande valpar i varje kull. blir det inte 4 levande i någon kull skall det tas en extra kull.
valpar måste tas innan 2012 ut, dvs om 5år

Oj! Det var mycket.
Jag har varit fodervärd till alla mina 4 hundar. Och det har varit max 2 kullar på allihop. Nu har båda bara fått en kull var. Men uppfödaren vill inte ta mer då den ena fick snitt och den andra fick en lite jobbig förlossning sist.
Jag uppsakattar verkligen att uppfödaren tänker på hundarna som mer än avelsmaskiner. 4 st känns väldigt mkt. Speciellt med tillägget om fler kullar ifall hundarna får för få valpar.

Vi har SKKs standardavtal.

Aha, då vet jag inte hur det är. Men antar att din uppfödare kan skriva egna avtal.
Fast jag tycker att det är mycket, att ta 4 kullar och att det måste vara 4 levande valpar.
Det blir ju mer än en kull om året, för tiken bör ju kommit upp i ålder också för bli parad.

Aha, då vet jag inte hur det är. Men antar att din uppfödare kan skriva egna avtal.
Fast jag tycker att det är mycket, att ta 4 kullar och att det måste vara 4 levande valpar.
Det blir ju mer än en kull om året, för tiken bör ju kommit upp i ålder också för bli parad.

det var 3 kullar/tik

Jo, jag förstår att du gillar dina hundar.

Men som Grana skrev så får man väl inte ta kullar flera gånger per år, flera år i rad? Men det är klart, din uppfödare kan inte regleras av SKK.

Finns det nån annan djurlag man kan gå efter?

Oj, ja just det. Men tycker också det är mycket.

Men man lär sig alltid något, nästa gång säger du nej till ett sånt avtal :)

ja, jag var nog lite ivrig där och "kär" i hundarna....

hundarna är snart 10 månader och vi har haft dom i ca 2 månader snart :p

Då kommer din Tik från det att hon fyller 1 ha en kull valpar per år fram till det att hon fyller fem ...

Hur hon ska hinna med att ta en extra kull valpar ( om det blir färre i en kull ) förstår jag inte...

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10