Fodervärdsfråga!

Sv: Fodervärdsfråga!

nej, men då tas den extra kullen senare tror jag

Är tråkigt att läsa att det finns uppfödare som tänker så lite på tikarna. Du ska inte ta åt dig, utan nu menar jag din uppfödare.
Jag anser att gör uppfödaren dessa kullar så kommer din tik vara slutkörd i kroppen. Och tänk vad ofta du kommer få lämna bort henne.
Nä, riktigt tråkigt att läsa :(

Precis som Grana skriver, din tik kommer vara helt slut... Eftersom man inte vet hur hon repar sig heller efter en kull så kan det bli aningen sämre ändå...

och minst fyra levande valpar per kull. Rätt amig någon om jag har fel men är inte det typ en normalstor kull för de raserna som ingår i hunden?

I SKK:s avtal står det "minst en (1) levande valp per kull. Och har man då som jag en ras som brukar ge 8-14 valpar så är ju inte det så svårt att uppnå... men fyra, på en liten ras dessutom.

Ja, här ser man vad seriösa dessa blandrasproducenter verkligen är och de som kommer i kläm är i allra högsta grad hunden och även den som tagit hunden på "foder".

Stackars hund säger jag bara.

*KL*

Har jag fått det helt om bakfoten att det finns en lag som säger att man måste låta tiken vila minst ett löp emellan eller är det bara SKK rekommendation (dvs gäller bara SKK anslutna medlemmar).?.

*KL*

Har jag fått det helt om bakfoten att det finns en lag som säger att man måste låta tiken vila minst ett löp emellan eller är det bara SKK rekommendation (dvs gäller bara SKK anslutna medlemmar).?.

det skulle vara intressant att få veta...

nu är det tänkt att de ska betäckas med små hanar. vet ej varför, men jag antar att det är pga att det kanske blir fler valpar då?

Precis som Grana skriver, din tik kommer vara helt slut... Eftersom man inte vet hur hon repar sig heller efter en kull så kan det bli aningen sämre ändå...

men om hon ej repar sig emellan så tror jag inte hon betäcks då.
jag tror inte att uppfödaren skulle riskera att tikarna mår dåligt.

det blir max en kull/år eftersom den första kullen tas i vår när tikarna är ca 15-16 månader gamla då och hon vill helst ta vår-kullar.

och minst fyra levande valpar per kull. Rätt amig någon om jag har fel men är inte det typ en normalstor kull för de raserna som ingår i hunden?

I SKK:s avtal står det "minst en (1) levande valp per kull. Och har man då som jag en ras som brukar ge 8-14 valpar så är ju inte det så svårt att uppnå... men fyra, på en liten ras dessutom.

Ja, här ser man vad seriösa dessa blandrasproducenter verkligen är och de som kommer i kläm är i allra högsta grad hunden och även den som tagit hunden på "foder".

Stackars hund säger jag bara.

hennes hundar brukar få ca 5-7 valpar/kull

Detta verkar i allra högsta grad vara en som i USA skulle benämnas "puppy mill" . Nästan det värsta patrasket och avskummet som finns i hundvärlden alltså.... och som man ska akta sig noga för :smirk:

men om hon ej repar sig emellan så tror jag inte hon betäcks då.
jag tror inte att uppfödaren skulle riskera att tikarna mår dåligt.

det blir max en kull/år eftersom den första kullen tas i vår när tikarna är ca 15-16 månader gamla då och hon vill helst ta vår-kullar.

Båda rasklubbarna dvs pudelklubben och klubben för ungerska hundar har som krav att tiken skall vara minst 24 månader gammal vid parning för att få valphänvisning. Där visar det sig också hur oseriös din "uppfödare" är.

Om jag minns rätt är det SKK's rekommendation och den är som sådan att tiken får paras två löp efter varandra men sen måste den få vila i minst 13 mån (Vilket blir 2 löp på en normal tik).

Kan minnas fel, och jag orkar inte leta upp informationen, men det har jag läst om tidigare.

fodervärd hanhund

på min hanhund har vi kommit överens om att ägaren har rätt till 2 kullar/ år och när hunden är 6 år blir han min. Ägaren har även rätt att låna tillbaka den för meriterande utställning (utomlands då han redan är SUCH).

Sv: fodervärd hanhund

på min hanhund har vi kommit överens om att ägaren har rätt till 2 kullar/ år och när hunden är 6 år blir han min. Ägaren har även rätt att låna tillbaka den för meriterande utställning (utomlands då han redan är SUCH).

förlåt, såg inte att det var en hane...=)

Detta har jag också någonstans i bakhuvudet att det är så. Sen vet jag att inom Havanaiserna så ses det inte med så blida ögon om man gör detta om den första kullen är stor > 4, är det 1-2 så verkar det vara ok.

Jag är inte så himla kunnig inom detta. Men följer man skk's regler så har din uppfödare gjort fel.
Tycker det låter helt otroligt att kräva 4 kullar och minst 4 valpar i varje kull.

Vart sjutton är Gnist när man behöver henne ;)

Va, vad?

Ska kika i tråden och återkommer..

i mitt fodervärdskontrakt står det att utlåtaren har rätt till 4kullar valpar med minst 4 valpar/kull. om det blir färre än 4 valpar i en kull så får h*n ta en kull till.

ja, det är en tik. och hon har skrivit avtalet själv

Helt galet och jag personligen skulle ha anmält den uppfödaren till skk's juridiska handlöst, eftersom att det för tik gäller max 2 valpkullar, med minst en levande valp/kull!!

Din uppfödare bryter mot grundreglerna och du är blåst av denna person, så det bara visslar om det :crazy:

rasen är Pudel-Puli

Ja, då gäller ju inte skk's regler eftersom det är blandraser och då får ju uppfödaren skriva och göra som hon vill med tanke på att du faktiskt godkänt detta arrangemang iom att du undertecknade kontraktet. Blåst är du hur som haver av uppfödaren..

Då kommer din Tik från det att hon fyller 1 ha en kull valpar per år fram till det att hon fyller fem ...

Hur hon ska hinna med att ta en extra kull valpar ( om det blir färre i en kull ) förstår jag inte...

På blandraser kan de ju ta en eller till och med två kullar per år hur högt upp i åren som helst. Finns ju noll kontroll :crazy:

Ja, då gäller ju inte skk's regler eftersom det är blandraser och då får ju uppfödaren skriva och göra som hon vill med tanke på att du faktiskt godkänt detta arrangemang iom att du undertecknade kontraktet. Blåst är du hur som haver av uppfödaren..

synd. men det borde finnas regler för blandraserna också :(

Jo, det hade ju varit bra om det fanns någon form av kontroll även på den aveln..

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10