L
lundborg
Sv: Fodervärdsfråga!
nej, men då tas den extra kullen senare tror jag
nej, men då tas den extra kullen senare tror jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
Har jag fått det helt om bakfoten att det finns en lag som säger att man måste låta tiken vila minst ett löp emellan eller är det bara SKK rekommendation (dvs gäller bara SKK anslutna medlemmar).?.
Precis som Grana skriver, din tik kommer vara helt slut... Eftersom man inte vet hur hon repar sig heller efter en kull så kan det bli aningen sämre ändå...
och minst fyra levande valpar per kull. Rätt amig någon om jag har fel men är inte det typ en normalstor kull för de raserna som ingår i hunden?
I SKK:s avtal står det "minst en (1) levande valp per kull. Och har man då som jag en ras som brukar ge 8-14 valpar så är ju inte det så svårt att uppnå... men fyra, på en liten ras dessutom.
Ja, här ser man vad seriösa dessa blandrasproducenter verkligen är och de som kommer i kläm är i allra högsta grad hunden och även den som tagit hunden på "foder".
Stackars hund säger jag bara.
men om hon ej repar sig emellan så tror jag inte hon betäcks då.
jag tror inte att uppfödaren skulle riskera att tikarna mår dåligt.
det blir max en kull/år eftersom den första kullen tas i vår när tikarna är ca 15-16 månader gamla då och hon vill helst ta vår-kullar.
på min hanhund har vi kommit överens om att ägaren har rätt till 2 kullar/ år och när hunden är 6 år blir han min. Ägaren har även rätt att låna tillbaka den för meriterande utställning (utomlands då han redan är SUCH).
Jag är inte så himla kunnig inom detta. Men följer man skk's regler så har din uppfödare gjort fel.
Tycker det låter helt otroligt att kräva 4 kullar och minst 4 valpar i varje kull.
Vart sjutton är Gnist när man behöver henne
i mitt fodervärdskontrakt står det att utlåtaren har rätt till 4kullar valpar med minst 4 valpar/kull. om det blir färre än 4 valpar i en kull så får h*n ta en kull till.
ja, det är en tik. och hon har skrivit avtalet själv
rasen är Pudel-Puli
Då kommer din Tik från det att hon fyller 1 ha en kull valpar per år fram till det att hon fyller fem ...
Hur hon ska hinna med att ta en extra kull valpar ( om det blir färre i en kull ) förstår jag inte...
Ja, då gäller ju inte skk's regler eftersom det är blandraser och då får ju uppfödaren skriva och göra som hon vill med tanke på att du faktiskt godkänt detta arrangemang iom att du undertecknade kontraktet. Blåst är du hur som haver av uppfödaren..