Fodervärdsfråga!

Sv: Fodervärdsfråga!

Näe jag tycker inte att det är rätt att en fodervärd ska föda upp en kull om denne saknar kunskap kring detta. Nu vet jag inte hur detta är i det här fallet. Näe det känns inte rätt.. helt enkelt. =)

visst någon gång så ska ju vara den första för en uppfödare oxå men att lämna över ansvaret på en fodervärd anser inte jag är korrekt. men men...

Precis!
skönt att höra att det finns någon som förstår varför jag tycker det är fel...

Nu är det ju så, att jag valt uppfödare med omsorg och inte någon som har sin första kull, utan en erfaren uppfödare som kan sina saker.
Inte så kul att då få höra att kullen egentligen är uppf av fodervärden som inte haft valpisar tidigare.

Men OK, jag vet att de flesta valpköpare troligen inte bryr sig...

Jag tror ju inte en uppfödare låter en okunnig fodervärd ha valparna och tiken hemma.
Sen förstår jag inte varför det är fel att fodervärden har en kull hemma första ggn tiken får valpar. För alla har det varit första gången nångång, även för de stora uppfödaren.

Nån skrev att den valt sin uppfödare med omsorg, även en som får sin kull fösta gången kan vara en mycket bra uppfödare mm.
Kanske personen haft hundar i många år innan den valt att ta en kull mm.

Jag har haft en tik som jag lånat för en kull. Det finns speciella kontrakt för det.

Nu är det ju så, att jag valt uppfödare med omsorg och inte någon som har sin första kull, utan en erfaren uppfödare som kan sina saker.

Så bara för att man fött en massa kullar tidigare så blir man automatiskt erfaren ?

Och en uppfödare som tar sin första kull är automatiskt oerfaren ?

Nja riktigt så enkelt tycker inte jag att det är förståss...

Jag valde min uppfödare med största omsorg, en mycket kunnig kvinna med lång erfarenhet av de raser hon föder upp men ändå är det hennes första kull ...

Så bara för att man fött en massa kullar tidigare så blir man automatiskt erfaren ?

Jag valde min uppfödare med största omsorg, en mycket kunnig kvinna med lång erfarenhet av de raser hon föder upp men ändå är det hennes första kull ...

Självklart inte!
tror du misade att jag skrev:
utan en erfaren uppfödare som kan sina saker.

Precis!

Jag som beställt en ny valp (annan ras :) ), har också tagit från en kennel som ska ha sin första kull.

Grana som ändå inte sviker sin ras schnauzer, en gång schnauzer, alltid schnauzer :) (fast gäller ju inte dig ;) )

Det jag inte förstår är att folk här (inte alla) dömmer en fodervärd som okunnig på sin första kull, vad är det som säger att fodervärden inte skulle klara av det??

Uppfödaren har ju oxå tagit sin första kull någongång..

Jag tror att många gånger skulle nog fodervärden klara det lika bra då hunden bör känna sig trygg hos denne.
Uppfödaren har ju ändån full kontakt med fodervärden under uppväxten av valparna, och uppfödaren låter nog inte vem som helst behålla tiken samt valparna hos fodervärden.....

ur en personlig synvikel så tror jag att, OM jag ska skaffa kull någon gång, att jag kommer klara av det trots att man kanske känner sig lite nervös o så första gången. Det jag personligen känner mig mest nervös är pengahanteringen, för jag vill att det oxå ska bli rätt.
Samt att hitta bra köpare. DETär det värsta för mig!
Vad liksom är det som säger att jag som första gångstagare tänker mindre på tiken/valparna/och var dom ska hamna osv??

Ja fast det är ju fler än bara jag som tolkade ditt inlägg så..

Att man är oerfaren bara för att man tar SIN första kull..

Hahaha, men du har ju också bytt ras ( nu blir jag nyfiken på vad för ras ;) ) !!

Bytt å bytt, jag ska ju inte svika schnauzern som du gjorde ;) ;)
Men jag har gått emot mina egna principer och beställt en mops :love:
Har alltid gillat den rasen, men inte köpt pga trubbig nos.
Men nu har jag hittat en tik som ska ha valpar som inte alls har så trubbig nos, hon har t o m fått kritik på utställning att hon skulle ha trubbigare och mer rynkor på nosen...hur nu de kan tycka sånt :mad:

Hon snarkar inte, och har inte problem när det är varmt. Så jag hoppas hon även får sånna valpar.

Ja det är en jäkla skitavel många gånger, man blir så förbannad..

Okej, jag har svikit schnauzern för tillfället iaf ....

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka