Fodertråd igen,färskfoder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 820
L

liljekonvall

Ja,jag har bestämt mig.Enligt många kan ett färskfoder hjälpa till vid vissa allergier och jag har nu bestämt mig för att pröva.:)

Men precis som med alla torrfoder finns det ju en hel del att välja på.Jag satt igår och sökte information om bla Klass,Nordic,Fodax och Priima.Fastnade lite mer för Nordic än de andra,så nu undrar jag över era erfarenheter över dessa foder.Vilka rekomenderar ni och varför.Någon som har hund som prövat och vart missnöjd med något av fodrerna?Vilka har ni prövat och varför har ni det ni har?Hur mycket plats tar en månadsförbrukning upp i frysen till en hund på runt 28 kg?

Sv: Fodertråd igen,färskfoder

Kika lite på Bravo Färskfoder också.

Mina kostar 1250 kr/mån vintertid och 1100kr/mån sommartid då är det två schäfrar och den ene väger 41-42 kg, den andre 29 kg. Det blir ju 500-600 i månaden för en hund.

Bravo har foder för känsliga magar, och fodret skapade hos en schäferuppfödare.

Det beror på vad man har för frys, i vår så får man in en månads förbrukning på två hyllor (ca 1½ kartong), i svärfars nya frys fick vi bara i 2½ kartong och då fanns inget annat i frysen. Svärfars gamla frys fick jag in en fyra, nästan fem kartonger.

Senast ändrad:

Jag kör klass, men hade kört Nordic om jag hade haft råd. Nordic har något bättre råvaror tror jag. Dock är klass knappast dåligt på något sätt.
Hundarna älskar klass även om Harley bara får 1-2 msk utöver sitt vanliga torrfoder per dag. Grima äter 0.5 kg samt 4 dl standart normal vilt (torrfoder).
Grima väger 30 kg och får alltså 0.5 kg om dagen vilket räcker i 20 dagar= 1 låda á 200 kr. Din hund bör kanske äta 0.75 kg/dag om den motioneras ordentligt (hundarna blir lätt feta av färskfoder). Säg att du ger två korvar per dag, då räcker en låda i tio dagar. Alltså ca 14 korvar i veckan så på en månad blir det ca 560 kr. Dock kan man komma undan med det billigare ju ler lådor an köper.

Hoppas det hjälpte dig!

Bravo har jag glömt att titta på,men det ska jag göra också.min hund har inga problem med magen,men har dammkvalsterallergi,med en del klåda vi medicinerar mot.Allt är ju värt att prova.

Enligt Nordics tabell skulle min äta ca 600-700 g per dygn och månadskostnaden bör bli runt 450 kr om jag räknade rätt.

Vad ser du för fördelar med just Bravo?

Jag har ju bara en sådandär lägenhetsfrys med halvt kylskåp och halvt frys,så utrymme är ett litet problem.....

Anledningen till att jag valde klass var för det första sammansättningen men även att jag bara hört gott om fodret. Jag har inget negaivt att komma om med det. Gällande fodax har jag 2 grannat som kör den maten. Dom avslöjar dock inte vad dom har i maten på hemsidan och därför undviker jag det tills vidare.
I min frys får en låda klass lätt plats (lägenhetsfrys) och då har an plats till lite av sin egna mat också.

Tack,och ja det hjälpte:).Undrar bara över det du skrev om att din Grimma väger 30 kg och äter ca 0,5 kg medan min på 28 kg behöver ca 1 kg(du kanske skrev fel,eller använder något torrfoder till den också?)

Om man jämför storleken på korvarna,är de som en ärtsoppskorv ungefär, i storlek 0,5 kg? Inser att problemet ligger lite där....

Jag har inte kollat riktigt hur de andras leveranser ser ut,men Nordic levererade ca en gång i månaden vilket blir till att köpa rätt mycket i taget...

Tack,och ja det hjälpte:).Undrar bara över det du skrev om att din Grimma väger 30 kg och äter ca 0,5 kg medan min på 28 kg behöver ca 1 kg(du kanske skrev fel,eller använder något torrfoder till den också?)

Om man jämför storleken på korvarna,är de som en ärtsoppskorv ungefär, i storlek 0,5 kg? Inser att problemet ligger lite där....

Hundarna älskar klass även om Harley bara får 1-2 msk utöver sitt vanliga torrfoder per dag. Grima äter 0.5 kg samt 4 dl standart normal vilt (torrfoder).
;)

Sen heter hon Grima med långt iii . Griiima. Grimmor har ju hästarna på huvudet! :devil::rofl:

Ja, dom är som ärtsoppskorvar tror jag! Ska även finnas block om jag inte minns fel.

Sorry;)...Missade att du skrev det om torrfodret(till Griiima:D)

Är det pga av platsbrist eller någon annan anledning du kör torrfoder också?

Skulle ju kunna vara ett alternativ för mig också pga av frysstorlek,men å andra sidan blir kanske "allergieffekten" borta då

Jag vill kunna ha torrfoder vid sidan av om jag mot förmodan skulle behöva resa iväg med hundarna och det inte finns frysmöjligheter. Då är det skönt att ha torrisar som "backup". Åker vi tex till svärföräldrarna över en helg kan jag inte ha med mig färskfoder utan det blir att ta med torrisarna. :idea:

www.bravodjurfoder.se

Från början så kikade jag på Fodax för att min bror använde det till sina Cane Corsos, han hade en som behövde lägga på sig lite. Min hund fick smaka och tyckte om det men... Men jag tyckte det var äcklig konsistens, samt att det kunde vara hästkött i (löjlig men jag äter inte själv något med häst i) och det som var äckligast var att det fanns hela kycklingklor i. När jag började med Bravo så såg deras mat ut som vanliga hamburgare och luktade gott, det var lätt att dela "hamburgarna".

Idag har de börjat med vom i maten igen så nu luktar det inte lika bra som förut. När jag började med det så var det 40% nötkött. Nu har de 20% nötkött och 20% vom och då luktar det lite mer ko! av det men man blir van.

Jag upplever att just Bravoburgarna är inte lika "fet" som annat färskfoder. Jag jämförde lite när jag köpte tiken om bravos sammansättning, protein och fett och fick den uppfattningen att tex fodax var fetare.

Testa Nordic, jag har kört den nu i snart 4 år på Loka och det är det enda hon kan äta för sin allergi. Jag kör på deras glutenfria och sen har dem en light också som är glutenfri.

Loka väger runt 30-32 kg och äter 0.6 kg om dagen, dvs, jag delar en korv på 3. Det är inte dyrare än om jag skulle ge henne ett premium-torrfoder eller eller allergitorrfoder, men jag slipper ju framförallt dammet i fodret.

Jag vet inte hur mycket ni har testat, men nackdelen med tex Bravo är att det kan innehålla fiskmjöl och många allergihundar tål inte det. Nordic är det i särklass "renaste" färskfodret när jag kollade iaf.

Jag vill kunna ha torrfoder vid sidan av om jag mot förmodan skulle behöva resa iväg med hundarna och det inte finns frysmöjligheter. Då är det skönt att ha torrisar som "backup". Åker vi tex till svärföräldrarna över en helg kan jag inte ha med mig färskfoder utan det blir att ta med torrisarna. :idea:

Haha, du skojar? Är det inte helt normalt att portionsförpacka den äckliga maten och ha en egen kylväska med, det trodde jag:p:angel:

Du ska se när jag och en annan w-ägare åker till Dalarna på läger och har halva bilen full med kylväskor med färskfoder:D

jag har gett nordic när jag hade en större frys och var mycket nöjd med fodret. jag tycker dock att de har räknat ganska stort på givan på hemsidan. jag gav bara en bråkdel av den mängden och ändå blev hundarna feta som julegrisar (men vilka pälsar de fick!). har flyttat till en större frys nu och kommer förmodligen börja med färskfoder igen, dock kombinerat med torrfoder så det inte blir så bökigt om man ska resa bort.

Man ska ju inte lita på allt som skrivs,men på Nordics hemsida fanns en uppsats där hon som skrivit kollat upp innehållet just med kött och bi produkter.Av de tre fodrerna hon tog upp,så var enbart Nordics färskfoder gjort på nöttkött.De andra kunde blanda i lite diverse fläskkött,klövar,kycklingben mm.Om det stämmer till 100 % vet jag inte,men det kändes som att Nordic iallafall var bättre kvalitesmässigt.

Testa Nordic, jag har kört den nu i snart 4 år på Loka och det är det enda hon kan äta för sin allergi. Jag kör på deras glutenfria och sen har dem en light också som är glutenfri.

Loka väger runt 30-32 kg och äter 0.6 kg om dagen, dvs, jag delar en korv på 3. Det är inte dyrare än om jag skulle ge henne ett premium-torrfoder eller eller allergitorrfoder, men jag slipper ju framförallt dammet i fodret.

Jag vet inte hur mycket ni har testat, men nackdelen med tex Bravo är att det kan innehålla fiskmjöl och många allergihundar tål inte det. Nordic är det i särklass "renaste" färskfodret när jag kollade iaf.

Efter vad jag förstått i alla trådar har vi ju ungefär samma problem med våra hundar,så det känns fortfarande som ett bra alternativ med just Nordic:)

Låter ju bra om de har tagit till givan,då blir det ju ännu billigare;):)

Som jag skrev räknade jag ut ungefär ett pris på 450 kr i månaden och det är ju billigare än torrfodret också

Ring och prata med de som har Bravofodret. Enligt deras hemsida så finns det nöt och lamm i deras foder. Jag ringde i vintras för att höra om det inte fanns utan vom, och enligt Nicole så använder de bara nötkött i det fodret jag har. Tycker det är falsk marknadsföring om de blandar i en massa och inte skriver det i innehållsförteckningen.
Det bästa är ju att ringa till dem som gör fodret så det inte blir fel.

Liknande trådar

Hundhälsa Nikka (jaktlabbe på 3 år) äter sedan en tid tillbaka Bravo färskfoder - och har blivit väldigt orolig i magen. Tidigare åt hon främst...
Svar
6
· Visningar
923
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 405
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 123
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka