Sv: Fodertips?
Tar mig lite frihet & svarar på detta. Hinner inte skriva så mkt då jag är på jobbet, men kände att jag var tvungen att skriva något.
För det första så är spannmål & kolhydrater i större mängder inget naturligt för hunden, men det behövs i någon form för att binda ihop foderkulorna vid torrfodertillverkning.
Man bör då vid sitt foderval titta på hur mycket spannmål/kolhydrater fodret innehåller & av vilken sort.
Ris & majs(trots stärkelsen) är de skonsammaste för hunden.
Spannmål & en del andra livsmedel(listade här nedanför) hämmar upptaget av protein & mineraler. Det ger även en felaktig pH-balans, vilket i sin tur kan leda till tex artros, urkalkning av skelettet då det enda sättet för hunden att försöka balansera upp pH-värdet är att använda benmjöl/kalk.
Brunt ris, vete, havre, råg, vetekli, korn, linfrön & hydrolyserade/syntetiska proteiner, bönor, fröer, inaktiva fetter & oljor(tex solros- & olivolja).
En svårighet vid foderval är att vissa kolhydratkällor innehåller protein, som alltså står i innehållsförteckningen som totala mängden protein. Det proteinet som finns i kolhydratkällorna har hunden svårt att tillgodogöra sig.
Exempel på fler kroppsfunktionsstörningar (kan förutom foder vara orsakade av arv).
• Klåda
• Allergi
• Trötthet
• Pälsproblem
• Viktproblem
• Cancer
• Beteende (aggressivitet, nervositet, stress m m)
• Endokrina fel (diabetes, nedsatt njurfunktion m m)
• Skelettproblem (HD-fel, artros, osteochondros m m)
• Vävnadsdefekter (muskelstörningar - förtvining m m)
• Infektioner (hals, öron, hud, endokrina dvs inre organ m m)
• Mag- och tarmstörningar (mag- och tarmkatarr, diarréer m m)
• Hormonellaproblem (nedsatt sköldkörtelfunktion, fertilitetsproblem m m)
Sen är det ju såklart olika hur olika hundar påverkas av ett foder med mycket kolhydrater. Men många av dessa punkter är skrämmande vanligt hos våra hundar idag.
Något att tänka på kanske? Sålänge fodertillverkarna märker att de "kommer undan" med att ha i mer spannmål i fodret så kommer det troligen att göra det, det är trots allt billigare än kött. & att tro att de stora fodertillverkarna tänker på hundarnas hälsa i det långa loppet har iaf jag svårt att tro. Tyvärr.
Men för att inte deppa ihop totalt
Det FINNS ju bra foder, man måste bara anstränga sig lite för att hitta dom..