Fodertips?

Sv: Fodertips?

Köpte valpfoder till vår rottis, men efter nån månad gillade han det inget vidare. Försökte både med och utan vatten. Det var lite "tunn" smak, lite mesigt kanske?

kollade innehållsförteckningen och hittade ett sk sportfoder som innehöll liknande blandning proteiner/fett och vitaminer. Han älskar fodret och är inne i en enorm tillväxtperiod nu.
Fem månader och en vecka och väger 29 kg.
Han får bara hundmat, inget annat, förutom väldigt mycket tuggben av olika sorter +hundgodis (torkad lever) när vi tränar, dvs har vår timma med lek och bus under ordnade former.

Två av mina tidigare hundar har fått klåda då de ätit Doggy, men det finns flera sorter som Doggy tillverkar. Detta var det "gamla" gröna fodret.
Man får nog prova sig fram och se hur hunden mår, kolla päls och avföring + om de gillar det.
Är det en stor hund så kanske man inte kan lägga hur mycket pengar som helst på foder...
 
Sv: Fodertips?

vad som skulle vara fel? tja att det är dålig kvalitet på fodret, att det innehåller väldigt lite fett och proteiner, väldigt mycket spannmål (vete dessutom) osv osv. vill man ge det till sin vuxna inaktiva hund så okej, men valpar bör ha foder av riktigt hög kvalitet. inte tusan ger man sin unghäst ett halvkasst tredjeskördshö, däremot kan det funka till en fet fjording. även om jag hellre skulle gett förstaskörd, ev blandat ut det med ängshö och skippat havren.
 
Sv: Fodertips?

Det jag ger innehåller 33% proteiner och 20% fett. Jag är inte så duktig på just hundars mat men tycker att det låter ganska högt.:confused:
 
Sv: Fodertips?

vad som skulle vara fel? tja att det är dålig kvalitet på fodret, att det innehåller väldigt lite fett och proteiner, väldigt mycket spannmål (vete dessutom) osv osv. vill man ge det till sin vuxna inaktiva hund så okej, men valpar bör ha foder av riktigt hög kvalitet. inte tusan ger man sin unghäst ett halvkasst tredjeskördshö, däremot kan det funka till en fet fjording. även om jag hellre skulle gett förstaskörd, ev blandat ut det med ängshö och skippat havren.


Jomen förklara gärna för mej vad som kan vara farligt, vilka fel kan det bli på hunden.........
 
Sv: Fodertips?

Tar mig lite frihet & svarar på detta. Hinner inte skriva så mkt då jag är på jobbet, men kände att jag var tvungen att skriva något.

För det första så är spannmål & kolhydrater i större mängder inget naturligt för hunden, men det behövs i någon form för att binda ihop foderkulorna vid torrfodertillverkning.

Man bör då vid sitt foderval titta på hur mycket spannmål/kolhydrater fodret innehåller & av vilken sort.

Ris & majs(trots stärkelsen) är de skonsammaste för hunden.

Spannmål & en del andra livsmedel(listade här nedanför) hämmar upptaget av protein & mineraler. Det ger även en felaktig pH-balans, vilket i sin tur kan leda till tex artros, urkalkning av skelettet då det enda sättet för hunden att försöka balansera upp pH-värdet är att använda benmjöl/kalk.

Brunt ris, vete, havre, råg, vetekli, korn, linfrön & hydrolyserade/syntetiska proteiner, bönor, fröer, inaktiva fetter & oljor(tex solros- & olivolja).

En svårighet vid foderval är att vissa kolhydratkällor innehåller protein, som alltså står i innehållsförteckningen som totala mängden protein. Det proteinet som finns i kolhydratkällorna har hunden svårt att tillgodogöra sig.

Exempel på fler kroppsfunktionsstörningar (kan förutom foder vara orsakade av arv).

• Klåda
• Allergi
• Trötthet
• Pälsproblem
• Viktproblem
• Cancer
• Beteende (aggressivitet, nervositet, stress m m)
• Endokrina fel (diabetes, nedsatt njurfunktion m m)
• Skelettproblem (HD-fel, artros, osteochondros m m)
• Vävnadsdefekter (muskelstörningar - förtvining m m)
• Infektioner (hals, öron, hud, endokrina dvs inre organ m m)
• Mag- och tarmstörningar (mag- och tarmkatarr, diarréer m m)
• Hormonellaproblem (nedsatt sköldkörtelfunktion, fertilitetsproblem m m)

Sen är det ju såklart olika hur olika hundar påverkas av ett foder med mycket kolhydrater. Men många av dessa punkter är skrämmande vanligt hos våra hundar idag.
Något att tänka på kanske? Sålänge fodertillverkarna märker att de "kommer undan" med att ha i mer spannmål i fodret så kommer det troligen att göra det, det är trots allt billigare än kött. & att tro att de stora fodertillverkarna tänker på hundarnas hälsa i det långa loppet har iaf jag svårt att tro. Tyvärr.

Men för att inte deppa ihop totalt;) Det FINNS ju bra foder, man måste bara anstränga sig lite för att hitta dom..
 
Sv: Fodertips?

Orijen foder, verkar sanslöst bra och helt nytt i Sverige. Har precis beställt en säck som kommer nästa vecka. :banana: Ramlade över det av en slump för jag kommer att byta från färskfoder till torrfoder då jag flyttar om en månad och kommer ha en teeeny-weeny frys att dela med andra. :smirk:
 
Sv: Fodertips?

Du verkar kunna din sak :d Alla tycker väl dock att sitt egna foder är bra, men man har ju också hört att visa foder är bättre än andra. Jag tror att alla foder som finns att köpa är ätbara och säkert helt okej, men sen finns de dom som är ännu bättre och som säkert är nyttigare för hunden att äta och det är just det fodret som jag vill ha.

Min hund blir ganska så stor. Han är en blandning mellan Labrador och Border Collie.

Jag hade helst inte gett torrfoder, men det kanske är bättre än "burkmat"? Vad säger ni? Kan ni inte ge mig kompletta foderstater? Hur mycket ska de äta av "ert" foder om dagen och var finns ert foder att köpa, samt vad kostar det?

Tusen tack för alla svar!
 
Sv: Fodertips?

Min valp som jag har på g ska gå på ANF puppy och senare ANF puppy large breed (då den trlogen blir ca 30-40kg). Då ska hon ha 700-900g vecka 12-16 och 580-740 vecka 16-20 av puppyfodret (beräknat på en vuxenvikt av 25-35kg) och vecka 20-28 ska hon ha 450-580g och vecka 28-48 380-480 g per dag av Large breed puppy. Tilld etta ges endast vatten. Sen kan det ju vara så att just min valp hamnar utanför dessa rekommendationer, det vet man ju inte på förhand. Men det är en hint om vad min lilla kommer behöva som har shäfer/golden/labbe/bordercollie i sig. (där föräldrarna ligger på ca 30kg)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 865
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 845
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp