Fodertips?

A

AWAKE

Hejsan!

Jag har gått och blivit med valp. En härlig liten krabat som är en blandning av Border Collie och Labrador som går under namnet Emil. :d Jag har ingen direkt erfarenhet av fodersorter, men jag antar att valpar får särkilt foder? Det finns så många sorter att välja på och det står så bra om alla. Jag undrar vad Ni ger era hundar och vad Ni rekommenderar.

Tacksam för svar!

Isabel
 
Sv: Fodertips?

vad fick valpen hos uppfödaren? en valp förbrukar mycket energi på att växa och ska därför ha ett ganska energirikt foder. det ska även vara av god kvalitet (dvs bra råvaror och lättsmält), detta tycker jag är särskilt viktigt till valpar och dräktiga/digivande tikar. det finns särskilda valpfoder, men i praktiken är det (om jag har förstått det rätt) ganska liten skillnad på dessa och foder för högpresterande hundar.

jag ger 1st Choice till mina vuxna och det fodret är jag mycket nöjd med. har du tillgång till en stor frys kan jag rekommendera färskfoder, det är nog det allra bästa.
 
Sv: Fodertips?

Tack för svaret! Jo, att det ska vara energirikt, det förstår man ju som de växer och knakar :) Vart finns det "bra fodret" att köpa? Kan man hitta det på tex. Granngården?
 
Sv: Fodertips?

Ge det valpen har fått hos uppfödaren! Är det en bra och seriös uppfödare får du massor med råd och info av h*n.
 
Sv: Fodertips?

granngården har nog några sorter, men blandat bra och mindre bra. prova hellre i djuraffären, de brukar kunna lite om foder också.
 
Sv: Fodertips?

Som sagt hellst det den har fått hos uppfödaren annars finns ju Royal Canin, Hills, ANF, Lone star, Precept och 1st choice. Alla dessa tycker jag är bra foder (har djuraffär själv)
 
Sv: Fodertips?

Kan rekommendera Standardt Extra, det ger jag till mina hundar & det funkar kanon. Det innehåller ris som enda "spannmål". Har man en hund som är stor i maten(vilket inte mina hundar är) så kan det räcka med normal sen, men valpar ska nog äta extra.

Men i första hand det valpen fick hos uppfödaren. & som några nämnt, har du plats i frysen, kör med något färskfoder, det har jag gjort de första 4 veckorna, men har undertiden vänjt honom med torrfoder(Standardt)
 
Sv: Fodertips?

Här har valparna också ätit Standardt Extra; http://www.standardt.se/
Undvik foder med soja, vete och majs.

Många stora kända tillverkare har bytt ut köttprotein mot majs- eller sojaprotein.
Trots detta ligger de kvar på sina höga priser.

ANF (http://www.lupus.se/ klicka på "Hund" & Produkter" samt "ANF") är annars ett foder som innehåller nästan lika mycket kött som Standardt.
Tyvärr innehåller flera av deras foder lite vete, men det kan gå bra i mindre mängd.
Du slipper i alla fall linfrö i ANF.
Många valpar blir riktigt dåliga i magen av Linfrö.
Tillverkarna har i det för att det innehåller omega 3, men varken hund eller människa kan bilda EPA eller DHA av linfrö.
Ren fiskolja med goda nivåer av EPA & DHA bör därför tillföras vid servering.

Nu har ju äver Orijen kommit till sverige (innehåller lite linfrö...) men annars fritt från spannmål.
Då det är så nytt vet jag ingen valp som ätit det, men det låter lite intressant; http://www.orijen.se/

Lycka till med valpen!
 
Sv: Fodertips?

Jag kan rekommendera Royal Canins foder väl anpassat i mängder av sorter för olika storlekar på hund o dess olika behov dessutom en enormt bra info o en mkt trevlig kontakt om man behöver råd! Finns i alla vanliga välsorterade djuraffärer.
 
Sv: Fodertips?

Tack för alla svaren! Jag tror uppfödaren ger dom Doggy. Är det bra?
 
Sv: Fodertips?

Jag ger det som uppfödaren gav och det är en variant av Doggy.

Gav denna när hon var liten:
hund_robur_breeder.jpg


Och nu får hon:
hund_robur_performance.jpg


För min hund funkar det jättebra. Jag har inte haft några problem alls. Pälsen är väldigt vacker och jag är inte den som duschar henne i onödan(dvs bara om hon rullat sig i skit) Hon är väldigt matglad dock :)
 
Sv: Fodertips?

Håller med Novelette, jag ger oxå Robur 33/20, det är jag jättenöjd med, fin i magen, blank päls, lagom i hull och pigg och glad vovve.
 
Sv: Fodertips?

Vad betalar du för en 15kgs säck? Hittar inga priser på nätet.(TS,ursäkta att jag lånade din tråd lite:smirk: )
 
Sv: Fodertips?

jag betalade ca 450 i djuraffären, lite mindre på granngården. men jag var inte alls nöjd med fodret, labben sket "grynigt", det var tydligt att han inte kunde smälta maten. inte heller tiken sket riktigt fasta lortar.
 
Sv: Fodertips?

:angel:
Jag har en tax så det går inte åt så fort så jag håller mig till de små säckarna.
De kostar iaf runt 90kr på Granngården.
 
Sv: Fodertips?

Okey. Omplaceringen jag skaffade i September började jag ge Eukanuba,men är inte helt nöjd nu på slutet. Så jag tänkte prova mig fram lite försiktigt. Men det finns på Granngården då?! Super,ska köpa en liten säck o börja blanda så får vi se hur resultatet blir efter övergången. Tack för svar!!:)
 
Sv: Fodertips?

Så ni rekommenderar inte alls Doggy då? Det är ju enkelt att köpa, då det finns i ICA :angel:
 
Sv: Fodertips?

Det är ju inte det som ska avgöra vad man ger hunden.

Det som ska avgöra är ju innehållet samt hur hunden ser ut att må.

Jag gav min förra hund den vanliga Doggy som finns på ICA men hon tyckte inte om den.
Min lilla tjej som jag har nu äter Robur, som är ett Doggy-foder, och hon är väldigt fin i hull, i päls och har normal avföring och dessutom slukar hon maten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 865
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 845
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp