Fodertillskott åt stel häst

vinkelina

Trådstartare
Heppan fyller 20 år nu i maj. Pigg och glad och hon tror att hon är fem. Börjar dock märka att hon är stelare i kroppen, kräver längre uppvärmning och nästan inga vilodagar.

Vad skulle man kunna ge för tillskott som gör att hon "mår bättre" nått som är bra för tex lederna. MSM ?

Titta på tillskott, men vill ju inte kasta pengarna i sjön (många produkter kostar ju bara pengar utan att hjälpa)

Sv: Fodertillskott åt stel häst

Glucosamin ska ju vara bra för leder, vill du ha ett naturligare alternativ är det väl nypon som ska vara bra med :-)

Jag fick order av kiropraktorn att ösa på med B- och E-vitamin, så bidrog hen med invärtes arnika och aminosyror. Sen skulle jag bara hålla igång damen så mkt som möjligt med LÅNGA promenader vid hand 4, km helst varje dag. Och det gjorde underverk långt in i höstas... Men sen blev jag stelare och det blev sämre väglag så vintern har varit så där för oss tanter. Men nu är hon pigg o glad, så jag ska snart dra igång promenader igen.

Har testat en del de senaste åren på nu 24 årig ponnytant.

Har nu kommit fram till det som fungerar bäst för oss. Varierad träning minst 6 dagar i veckan (promenader, tömkörning, dressyrande, lite hoppning och mycket skogsridning över rötter, sten och backar). 20 minuters promenad eller skrittur är bättre än ingen alls om man har ont om tid. Lyssnar hela tiden på hästen så man inte drabbas av överansträngningar. Skrittar alltid fram minst 15 min och skrittar av minst lika länge.
Stretcha efter mer omfattande träning. Håll ryggen varm, underhåll med massör, equiterapeut regelbundet.

Lång utevistelsetid, helst lösdrift skulle jag vilja ha men inte hittat någon vettig.

Sen ger jag Equitop gonex som jag tycker fungerar bättre för henne än vanliga glucosaminpreparat, flexijoint och Ha som vi testat genom åren.

Det preparatet säljs på apoteket samt hos många veterinärer och består av extrakt av grönläppad mussla. Fick rekommendationen av vår veterinär till vår hund som led av lindrig artros. Hon blev helt symptomfri när hon åt det. Fick sen se att det även fanns till häst så då testade jag och hon har har haft en väldigt hög ridbarhet sen dess så jag vågar inte sluta....

Men jag tror ändå att andra faktorer spelar in hur stel en äldre häst blir. Att rida oregelbundet samt mycket boxtid gör dom stelare, det är min övertygelse.

Jo. Märks direkt om hon haft en ledig dag. Tyvärr blir det ju så ibland. Nått kommer emellan så man ej hinner kan.

Ett helt meningslöst tillskott. Det kan t.o.m. vara skadligt! Detta är verkligen att kasta pengarna i sjön.

Jag själv skulle inte köpa det men jag ser att en hovslagare och en tränare ger det till sina hästar och det ska va såååå bra så.

Min gammelhäst är 22 år nu och har på senare år också börjat "stelna till". Jag ger honom Glucosamin och Nypon och upplever att det hjälper. Han går även på lösdrift, vilket definitivt också hjälper till! Rider honom ca 5 dagar per vecka och än så länge fungerar han fint. Men visst kräver han längre uppvärmning än min 8-åring. Har även testat Gurkmeja och Djävulsklo, men det gjorde varken till eller från. Men hästar är individer - jättesvårt att säga något som fungerar för alla.

Men jag tror ändå att andra faktorer spelar in hur stel en äldre häst blir. Att rida oregelbundet samt mycket boxtid gör dom stelare, det är min övertygelse.

Det är lite lustigt tycker jag att så många pratar om uppvärmnings- och nedvarvningstid. Själv upplever jag att det blir ännu mer monotont jobb till hästar som tjänar på dynamiskt jobb och att komma igång att jobba med muskulaturen så stor del som möjligt av tiden (inte bara knata på rakt fram alltså, och träna ett muskel-dynamiskt pass).

Är säkert individuellt såklart! :) Själv upplever jag att kusen snabbt blir stel i vissa temperaturförhållanden när man inte riktigt hängt med och vid ovana underlag även om man tar det relativt sparsamt, OCH om jag inte fått den jobba tillräckligt bra, aktivera rätt muskler, under för lång tid i sträck. Och om det går minsta lilla för långt mellan verknings-/eller skoningsintervallerna eller allmänt att verkningen inte varit bra, märks direkt i lederna/bogmuskulaturen m.m. tycker jag.

Att börja jobba så smått direkt när man suttit upp för att sen trappa upp mer och mer och hoppa av och gå in nästan direkt efter att man kommit till "max" för dagen (ett par varvs sträcka på sig i trav t ex som nedvarvning och sen sitta av) har jag faktiskt hittills bara märkt positivt av.

TS:
Angående fodertillskott så får man väl inte glömma e-vitamin (som iofs inte borde behövas när de går på gräs, men resten av året) och selen. Nypon har jag gett en del och "tror" iofs på att det är bra med antioxidanterna men helt ärligt har jag inte märkt någon skillnad på hästen. Inte såpass att jag tycker det motiverar kostnaden iallafall.
MSM inbillar jag mig att jag märkt lite positiv skillnad av (kan vara placebo! ;) ) och vad jag vet så kan det med fördel kombineras med andra tillskott för lederna (glucosamin, chondroitin, kanske hyaluronsyra?)

Men allra störst effekt tror jag man får av att vara uppmärksam på helheten och lyssna på hästen som individ.

En väninna hade både glucosamin och nypon till sin stela dam på 20 år och det funkade ett tag :) sen började hon ge alger (döda mig inte för att jag pratar om alger) och det funkade bra det med och det fortsätter hon med :)

I mitten på april började jag ge Recovery eq till mitt fullblod. Han har stått skadad lång tid och kändes helskum när jag skulle börja sätta igång lite lätt. Det verkar fungera riktigt bra så här långt. Han både ser ut och känns mycket smidigare och har börjat leka mycket mer med de andra i hagen. Både på gott och ont då han nu fått ett rätt fult sår på hasen istället :)

Nu är MSM puver och MSM linement inhandlat. Får se om det har nån verkan då. Måste man vänja in dem på pulvret eller går det att ge maxdos på en gång? står inget på burken om man skall börja försiktigt eller inte

Såhär är doseringen av Emin,s MSM, man ska alltså börja ge en högre dos, sen minska. Det gäller också att hålla doseringen för att det ska få effekt. Det är bra även för människan, mot smärta, leder och mycket mera.......

Dosering Häst (1 mått = 15 gram):

Normalstor häst:
1:a veckan 2,5 mått per dag därefter 1,5-2 mått per dag.

Ponny och mindre hästar:
1:a veckan 2 mått per dag, därefter 1-1,5 mått per dag.

Här finns mer att läsa om MSM,

http://www.fileden.com/files/2012/1/2/3246245/MSM-2000-Talet.pdf

Själv rek. jag nypon. Och det behöver inte vara den dyra patentsorten. Det fungerar lika bra/tillräckligt bra med de billiga.

Liknande trådar

G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 475
Senast: Galathea
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 991
Senast: Atalantha
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Hästvård Otursfågel? Ömtålig? Halvblodssto född 1999 Januari 2000 - Halt höger fram när hon kom in från hage. Först konstaterad senskada...
2
Svar
35
· Visningar
3 786
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar