Sv: Fodertillskott åt stel häst
Men jag tror ändå att andra faktorer spelar in hur stel en äldre häst blir. Att rida oregelbundet samt mycket boxtid gör dom stelare, det är min övertygelse.
Det är lite lustigt tycker jag att så många pratar om uppvärmnings- och nedvarvningstid. Själv upplever jag att det blir ännu mer monotont jobb till hästar som tjänar på dynamiskt jobb och att komma igång att jobba med muskulaturen så stor del som möjligt av tiden (inte bara knata på rakt fram alltså, och träna ett muskel-dynamiskt pass).
Är säkert individuellt såklart!
Själv upplever jag att kusen snabbt blir stel i vissa temperaturförhållanden när man inte riktigt hängt med och vid ovana underlag även om man tar det relativt sparsamt, OCH om jag inte fått den jobba tillräckligt bra, aktivera rätt muskler, under för lång tid i sträck. Och om det går minsta lilla för långt mellan verknings-/eller skoningsintervallerna eller allmänt att verkningen inte varit bra, märks direkt i lederna/bogmuskulaturen m.m. tycker jag.
Att börja jobba så smått direkt när man suttit upp för att sen trappa upp mer och mer och hoppa av och gå in nästan direkt efter att man kommit till "max" för dagen (ett par varvs sträcka på sig i trav t ex som nedvarvning och sen sitta av) har jag faktiskt hittills bara märkt positivt av.
TS:
Angående fodertillskott så får man väl inte glömma e-vitamin (som iofs inte borde behövas när de går på gräs, men resten av året) och selen. Nypon har jag gett en del och "tror" iofs på att det är bra med antioxidanterna men helt ärligt har jag inte märkt någon skillnad på hästen. Inte såpass att jag tycker det motiverar kostnaden iallafall.
MSM inbillar jag mig att jag märkt lite positiv skillnad av (kan vara placebo!
) och vad jag vet så kan det med fördel kombineras med andra tillskott för lederna (glucosamin, chondroitin, kanske hyaluronsyra?)
Men allra störst effekt tror jag man får av att vara uppmärksam på helheten och lyssna på hästen som individ.