Vad hade ni gjort med denna häst? Långt - men snälla läs!

Tack för ditt tänkvärda svar!

Japp - det är samma ben hela tiden. Snedheten beror nog på hovproblemen hon hade som liten plus att det skiljer lite på höger och vänster hov i storlek. Men faktum är att det handlar om så små skilnader att en normal häst ska klara det. Veterinärerna går som sagt var bet på det... Har du tips på någon du kan rekomendera är jag dock villig att prova allt. Som sagt var så har vi haft veterinärräkningar på ca 100 000 kr hittills.

Hon har blivit genomgången av en fysioterapeut som inte hittade någon konstigt men som någon annan föreslog konstaterade att detta är en häst som inte klarar att vila!! Ju mer hon får göra och röra på sig desto friskare är hon. Därför har hon inte fått gå på något långbete med massa unghästar i år utan har hållts hemma och jobbats lagom.

Vad gäller den tidiga igångsättningen kan jag inte säga så mycket.

Hon friskförklarades förra hösten och då började jag rida så smått. (Hon var lite riden till 3-års våren innan) Korta perioder ett par dagar/vecka. I januari började jag hoppa henne uppsuttet innan hovproblemen började. (Hann hoppa två gånger.)

Jag började tidigt under hovkonvalescenstiden att skritta mycket ute för at resten av kroppen skulle fungera. Så mycket hoven klarade enligt veterinär. Vi klättrade och grejade med lite annat ute i skogen. Hon opererades i januari och i maj började jag trava - det är då kortet är taget då hon ligger i kurvan. Och näe - hon var inte klar att tävlas då! :smirk: Det dröjde 5 månader till innan hon tävlades.

Hon fick gå lugnt hela sommaren men hölls igång med mycket klättring och ridning på rakt spår.

I augusti var jag på en hoppkurs och hon gick kanon. Man hoppar inte så mycket med en 4-åring och ridpassen är mycket korta.

Hon var sedan på en till hoppkus i september och då fick jag förslaget från tränaren att åka på en lokal hopptävling och hoppa 90 cm då hon är oerhört okomplicerad, har stor talang och tycker det är mycket kul. Så det gjorde jag i början på oktober. Sen gick hon två såna till tävlingar nu innan hon blev halt i november.

Hon rids mycket varsamt och mycket i naturen. Endast i ridhus/ridbana vid träning - dvs nån gång/månad. Regelbundna långa viloperioder samt varierat arbete. Hon skos var fjärde vecka just för att hovarna inte ska vara olika och hon är regelbundet genomgången av sadelmakare och massör då hon är rejält dreb och musklad och jag haft stora sadelproblem med henne. Jag har ridit barbacka hela sommaren.

Det är som sagt var en häst som måste sysselsättas samt vill jobba.

Så jag ser det inte som att jag gått för fort fram. Att hoppa en runda på 90 cm för ett halvblod är inte så ansträngande fysiskt. Det är bara ca 7 språng på banan och kanske 4 på framhoppningen. Däremot är det en stor utmaning psykiskt sett för en unghäst och det är det hon behöver för att må bra.

/C som är tacksam för allas tankar...

Hoven är utredd flera gånger. Något tunn sula men annars god kvalitét.

Som jag skrev i förra svaret är hon genopmgången både i Skara och på Mälarkliniken.

Hon skos av Skarautbildad hovslagare var 4:e vecka för att hålla koll på hovkvalitét och vinklar.

Kan inte göra mer där heller tyvärr. :cry:

/C

Ska förklara det där lite bättre ser jag nu. Allt är så självklart för mig som ältat allt i alla år. :crazy:

Höger hov växer sämre på insidan vilket gör att det bli hålväggar samt gör att jag måste sko henne ofta för att den inte ska bli sned. Detta antagligen pga tendensen till bockhov...

/C

Den sista skadan kändes som den "minsta" hitills.
Dvs en skada de lätt får om de snubblar till i hagen el dyl.

Jag skulle fortsatt på den vägen ni gjort i år, jag tycker den verkar ha fungerat bra.

(Nu har jag inte läst alla svar ännu). Jag skulle, i samråd med veterinär, ge henne ett år till och se om det blir bättre/sämre/ingen skillnad och sen bestämma utefter det.

Jag skulle INTE avla på henne, jag är intresserad av att föra min ras framåt och det gör man ju inte genom att avla på individer som inte tål ridning. Även om det skulle visa sig inte vara ärftligt.

Visst är det hårt men jag har hunnit fundera mkt på hur jag skulle/ska göra med Patsy iom att hon startade tidigt med ledinflammationer och ischias, men peppar peppar så verkar det ha gett med sig nu.

Hoven!

Om du inte får ordning på hoven, så bör du nog ta bort henne.
No fot no horse.

JAg är övertygad om att allt kommer från hoven.
Det man kan göra i en sista deperat situation är att försöka att träna sig igenom problemen. Ingen sommarvila, bara rena grusade hagar och mycket ridning för att få ut rörelsebehovet under kontrollerade former. Gärna ridhus, p.g.a. det välordnade underlaget.

Olika stora hovar är allvarligt.
Antingen blir det problem av det eller så har det kommit p.g.a. problem.

Rent spontant så skulle jag faktiskt ge det lite tid till. Hon är ung än, och i början var det olycksgrejer. Därmot är de där ledinflammationerna inte så bra kanske.

Men jag jämför med min V, och han var ju en vandrande olycka som ung. Men det var just OLYCKOR. Om du jämför med honom så märker man ganska tydligt när han blev 'vuxen' och han slutade vara en Oledolyckan..

Född 95, inget alls fram till fyra års ålder. Köpt aug -99.

Dec -99 Skär sönder benet på skarsnö, missar senan precis. Gipsas och får boxvila. Minns inte hur länge men totalt en månad har jag för mig.

Jan - mars 00 Broddtramp på broddtramp på broddtramp. Ingen koll alls på benen, var som en sån där sprattelgubbe. Dålig kroppskontroll över lag.

Juni/Juli -00 Halkar i hagen och övertänjer gaffelbandet. 8 veckor på box.

Hela vintern 00/01 ideliga balltramp, broddtramp och sårskador.

Feb-01 Trampar in en pinnjäkel i hoven på sämsta tänkbara ställe. Chockar på penicillinet, får spel och sparkar sönder en box helt apropå (vet inte varför) och skadar sig då. Bovila 2 månader. friskförklarad april.

Maj -01 Halt på tre ben, fem infl leder. Efter mycket om och men diagnosticeras han med erlichios. Behandlas och blir bra. Friskförklarad nov 01.

Hela tiden 00 och 01 ett otal mer eller mindre omöjliga sårskador, dock inte a så allvarlig art att vet behövde komma, men det blev ju en hel del inpaketerade ben och vila. Den enda häst jag vet som lyckas få ett djupt sår på undersidan av svansroten..

Sen var det LUGNT hela 2002. Han hade en skum hovspricka som dock inte ställde till problem, och lite småsår men inget anmärkningsvärt. Fick till och med bonus för skadefria år på försäkringen ;)

Lugnt ända till jan 2003 då han översträcker höger fram muskulärt (bogen.

Juni 03 armbågsledsinfl HF, muskulärt överansträng VB. En mån vila.

Ögoninfektion och infekterat skap sommaren 03 men inget anmärkningsvärt eg.

Aug 03 ofräsch, hasledsinf vb. hasledsdefekt hittas på rtg. Den tjafsar vi med än tyvärr.. Står nu halvvägs genom 8 v boxvila.

Det jag vill komma fram till är att jag faktiskt INTE bekymrade mig så speciellt över hans vilda ungdom, dvs dessa OLYCKOR han lyckades med stup i kvarten. Visst det var drygt jobbigt (och DYRT, 2001 var vi 200 kr ifrån taket på 40 000 kr i vetvårdsförsäkringen) att han var en vandrande olycka, men jag var ändå rätt säker på att han skulel växa ifrånd et. Och det gjorde han faktiskt. Sen kom ju dock hasen när det ställdes krav på honom, men din är ju friröntgad.

Jag skulle inte funderat på att slå ut honom pga av olycksstatistiken han hade. Däremot har han varit konvalescens mer än han varit igång tyvärr.

Så den första delen av din berättelse skulle jag mest gnissla tänder över och tycka 'ungdomar'. Min är liksom din en mycket livlig individ och busar i hagen enligt devisen 'jag blev aldrig äldre än två år' och 'fullt ös - medvetslös'. Han har ett klart riskbeteende helt enkelt ;)

Däremot så bekymrar hennes hovproblem mig en aning när jag läser, men rent generellt är det faktiskt det enda kag utifrån skulle vilja uttrycka som tecken på 'dålig hållbarhet'.

Sen har jag FULL förståelse för om du börjar bli uppgiven och tröttna, jag vet hur det är. Jag har ju i flera år sagt att jag kan spika upp en skylt med 'Alex konvalescentstall' ovanför stalldörren. Men jag skiljer väldigt noga på OLYCKOR och belastnings/Förslitningsskador. Och din verkar vara en Olycksfågel, men samtidigt hon är ung, hon är livlig etc.

Sen är det jättelätt att sitta här och tycka 'ge henne tid'. Men det är faktiskt vad jag skulle göra. Det enda av det uppraddade som jag ser som red alert på är den där hoven, och jag skulle faktiskt som anra beskrivit ta ut en 'alternativare' också (V träffar equiatrikern rätt ofta).

Men döma ut i det där läget känns långt borta för mig. Fortsätter det i samma stil så får man ju se på vad hästen får för liv med all konvalescent, men jag ser en radda olycksrelaterade skador - och så hoven då. Men den tycks ha hllit sig lugn sen op?

Jag skulle ge henne ett år - OM du känner att du VILL, att du ORKAR och att du har RÅD.

Idag vill hon inte stå på benet alls. Har jag tur så är det en hovböld... Har jag otur (mer än vanligt) så vet jag inte.

Fick yid på klinik måndag klockan elva. Eftersom hon har puls och värme i hoven ville vet att hon skulle vara inne - ifall det var en hovbensfraktur. Men isåfall borde hon ju inte blivit mer halt efter en natt i boxen. :confused:

Jag hatar det här!!! :cry:

Mitt Landlordssto född -93 ,peppar,peppar,har aldrig varit sjukt eller skadat,bara sparkat av en älg.
;)
Hålväggar,men det har alla hästar, från och till,och det verkar bli vanligare.
Gör rent med en söm tex,och tryck upp kopparsulfat i hålväggen vid varje skoning så växer det bort.

Hoven (med hålväggen) har faktiskt *peppar peppar där också* varit jättefin sen operationen förra vintern. Hoven växer fint och jämt och är jättefin.

Nu är det ett bekben som bråkar! :cry: Ingen svullnad, ingen direkt värme och jättehalt...

Om du står bakom hästen är hon sned i korset?
Har du provat att försiktigt dra med bägge händerna i svansen,och hålla kvar någon minut,innan du långsamt släpper ?

Usch va hemskt att inet veta, men hon böjar kanske bli bättre?
Jättefin häst du har förresten..

Det låter som min uturshäst. Mellan tre och fem hade hur mycket skador och konstiga sjukdomar. Det var allt från sår, lymfangit, hovböld till korsförlamning, hög feber, svullna ben, problem att äta mm. När han var fem började han bete sig konstigt och han hade Erlichias. Blev behandlad två gånger på 1,5 år sen började problemen försvinna. Jag flyttade ut till ett lugnare stall på landet och sen dess har det inte varit någonting.
Om jag av någon anledning hade tagit bort honom under dessa år hade jag ångrat mig otroligt mycket. Vi kämpade och nu är allt bra! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 569
Senast: skuggi
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar