Fodertider.

Sv: Fodertider.

Förklara gärna för en som hållit på med hästar i drygt 30 år (och läst nära nog all litteratur som gått att hitta) utan att någonsin ha fått veta att det är kolikrisk att ge kraftfoder före ridningen - varför är det risk för kolik då?
PÅ ridskolan där jag växte upp fick hästarna ett mål kraftfoder vid 18-tiden. Det var en lucka mellan lektionerna i den vevan, ridskolehästarna hann äta upp i lugn och ro medan privatryttarna passade på att rida medan ridhuset var tomt. Privathästarna var alltså alldeles nyätna när de reds och ridskolehästarna hade upp till en halvtimme på sig att smälta maten.
Jag kan inte minnas ett enda kolikfall som skulle kunna relateras till detta. Men det kanske var en slump?

Läste precis om det där. Skummade dock bara igenom artikeln och kommer ihåg det väldigt luddigt. Har för mig att det har att göra med att hästen behöver mer vatten för att bryta ner kraftfoder än grovfoder.

Tror jag läste det i senaste numret av Hästfocus. Brukar inte tycka att Hästfocus känns så seriöst alltid men just detta kändes väl underbyggt. Vad irriterad jag är nu att jag slängde tidningen i morse.

Mvh

Tora

En anledning som jag hört till att man inte ska rida efter kraftfodergiva är risken för magsäcksomvridning. Kraftfoder är relativt tungt och skulle kanske kunna orsaka att magsäcken vrider sig runt sin axel. Risken ska vara störst hos djur med djup bröstkorg, samma sak gäller för hundar.

Detta låter ju väldigt klokt faktiskt. Hade varit intressant att läsa artiklen i hästfocus . Ska se om jag kan få tag på den..

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg